חבר הכנסת דודי אמסלם מוצא מהדיון בוועדה המסדרת, 29 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דני שם טוב, דוברות הכנסת

מלחמת ההתשה של האופוזיציה

שבועיים וחצי אחרי השבעת הממשלה, האופוזיציה מפגינה נחישות מפתיעה ● יו"ר האופוזציה נצפה אוכל פיצה במזנון הכנסת באישון לילה ● יו"ר ש"ס, שנודע בשנאתו לכנסת, לא עוזב את המליאה ומפקח מקרוב על הח"כים, שלא יחתכו הביתה ● בוועדה המסדרת, השפה בוטה ואלימה ● השאלה היא האם שני הצדדים - הקואליציה והאופוזיציה - יחזיקו מעמד לאורך זמן, או שיתישו את עצמם ● פרשנות

הקואליציה לא תעלה היום (רביעי) להצבעה את חוק האזרחות המדובר והבעייתי. אין לה רוב. העסק הוא מאד רגיש ורוב קואליציוני יחייב את כל חברי הכנסת במרצ וברע"ם – עשרה במספר – להצביע נגד מצפונם.

בימין האופוזיציוני לא באים לעזרת הימין הקואליציוני. האיבה לא ניתנת לגישור גם בנושא לאומי וביטחוני. "גם אם הייתה מלחמה לא הייתי מצביע איתם", אמר לי אחד מחברי הכנסת באופוזיציה. "לנוכלים האלה אין תקומה".

שעות ארוכות ביליתי השבוע בכנסת, בוועדה המסדרת, בישיבות הסיעה ובאולם המליאה. בין הצדדים מתנהלת מלחמת התשה. השפה בוטה ואלימה, ותקיפה פיזית של פוליטיקאי בתנאי ההסתה האלה היא רק עניין של זמן. אבל אנחנו לא בעידן של נפילת ממשלה ובחירות חדשות.

הקואליציה עדיין לא מאורגנת. רק שבועיים וחצי חלפו מאז שהוקמה ולכן אין בה חלוקת כוחות מסודרת, ועדות קבועות בכנסת והיררכיה ניהולית. המאבק הכולל מתנקז לוועדה המסדרת, שם נאלצים היו"ר עידית סילמן (ימינה) ובועז טופורובסקי (יש עתיד) לכלות את כוחם מול זאבים ותיקים ומנוסים, שלא נותנים להם לנשום, מרבים בפרובוקציות, מדרדרים את השיח, וגוררים אותם לתגובות עצבניות ולא מדודות.

עידית סילמן עם בועז טופורובסקי בוועדה המסדרת, 28.6.2021 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
עידית סילמן עם בועז טופורובסקי בוועדה המסדרת, 28.6.2021 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

דוד אמסלם, דוד ביטן, מיקי זוהר, שלמה קרעי וקטי שטרית יושבים זה לצד זה בוועדה המסדרת ולא נחים לרגע. כולם מתפרצים, מפריעים, מסולקים מהוועדה כל אחד בתורו, וחוזר חלילה. כל צד מכנה את האחר בריון. אתמול הם שלחו את טופרובסקי לאישפוז. "אנחנו עושים את העבודה שלנו", אומר ביטן, והעבודה היא להציק ולערער את שלמות הקואליציה.

הנחישות האופוזיציונית הזו די מפתיעה. מי שמסתובב במסדרונות הכנסת באישון לילה רואה ראש ממשלה ושרים לשעבר, שאיש לא היה מצפה לראות אותם שם. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שהתרגלנו לראות אותו מוקף בצבא של עשרות מאבטחים, נצפה ביום שלישי לפנות בוקר אוכל פיצה במזנון רק עם יואב קיש, סגן השר לשעבר.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שהתרגלנו לראות אותו מוקף בצבא של עשרות מאבטחים, נצפה ביום שלישי לפנות בוקר אוכל פיצה במזנון רק עם יואב קיש, סגן השר לשעבר

לפני שנה וחצי ביקש קיש להחליף את נתניהו, ותמך בגדעון סער בפריימריז לראשות הליכוד. היום קיש הוא האיש הכי מקורב לנתניהו במפלגה. את הנאמנות החדשה מוכיח קיש בסגנון הבוטה והלא אופייני שהוא מאמץ. בנאום אתמול במליאה הוא צעק בין היתר לעברו של יאיר לפיד שישב מולו: "אתה מושחת! אתה האמ-אמא של המושחתים".

גם אריה דרעי הוא לא חיית פרלמנט ידועה. לאורך כל שלושים השנים שהוא בפוליטיקה הישראלית, און אנד אוף, הוא נודע בשנאתו לכנסת. עכשיו הוא יושב שם ימים ולילות, מגיע למליאה ומפקח מקרוב על חברי הכנסת של ש"ס, שלא יחתכו הביתה.

השאלה היא האם שני הצדדים יחזיקו מעמד לאורך זמן, או שיתישו את עצמם. הקואליציה, שנשענת על רוב של קול אחד, רשמה בלילה שבין שני לשלישי ניצחונות שיכולים להתברר כחשובים מאד בהמשך.

הקואליציה הזו הצליחה להעביר בקריאה ראשונה את החוק הנורווגי המורחב, את חוק הפיצול החדש (המאפשר לארבעה ח"כים לפרוש מהליכוד ולהקים סיעה נפרדת) ואת החוק שמאפשר הגשת תקציב באיחור.

חוק האזרחות לא יעלה, כאמור, ואם יעלה בלי פשרות מוקדמות – הוא ייפול. בינתיים ההצבעה נדחית בעוד שבוע.

אריה דרעי במליאת הכנסת, 29 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אריה דרעי במליאת הכנסת, 29 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אבל עם כל הקושי, הממשלה לא תיפול כל כך מהר. האופוזיציה לא יכולה להפיל את הממשלה בהצבעת אי-אמון, כי אין לה מועמד מוסכם לראשות הממשלה.

האויב הכי קשה של הקואליציה הוא ההרכב הבלתי אפשרי שלה. חוק האזרחות ומאחז אביתר מייצגים היטב את הבעיה. הקואליציה יכולה רק להפיל את עצמה ובליכוד וש"ס יודעים את זה ולכן רק מנסים לסכסך בתוכה ולהרחיב פערים.

"אתה יודע למה הם העבירו את חוק הפיצול?" סנט יריב לוין במנסור עבאס בכנסת. "הם ימשכו ארבעה חברי כנסת מהליכוד ואז יזרקו אותך ואת רע"ם. זו התוכנית".

"אתה יודע למה הם העבירו את חוק הפיצול?" סנט יריב לוין במנסור עבאס בכנסת. "הם ימשכו ארבעה חברי כנסת מהליכוד ואז יזרקו אותך ואת רע"ם. זו התוכנית"

הקואליציה, מצידה, צריכה לייצב את השורות במהירות ולנהל את האירוע בהסכמות ותחת כללי משחק. האיום של איילת שקד על אנשי רע"ם כי ימינה תתמוך בחוק יסוד ההגירה אם רע"ם ימשיכו להתנגד לחוק האזרחות לא מחבר בין הצדדים, להיפך.

מנסור עבאס ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 28 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנסור עבאס ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 28 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אבל המבחן הקרוב והגדול ביותר הוא תקציב המדינה. אם אין תקציב, אין ממשלה. בנט ולפיד בטוחים שהוא יעבור. יש להם על מה לסמוך. רק לעתים נדירות מאד תקציב לא עובר, כי בסך הכול מדובר בחלוקה של כספים ציבוריים לכאן ולכאן.

האם האופוזיציה תחזיק מעמד ותמשיך להילחם באותו קצב ובאותה נחישות? נתניהו לא יתעייף, זה כבר ברור, ואילו החרדים מנהלים היום מלחמת דת שכמוה לא ניהלו עשרות שנים. כמו שנתניהו מחזיק את היריבים שלו בקואליציה, כך הרב גלעד קריב מאחד היום את החרדים מול האיום הרפורמי הגדול, האמיתי או המדומה.

הבעיה היא עם שאר הח"כים – אלה שהליכוד מבייש בציוצים בטוויטר כשהם יוצאים מהמליאה באמצע הלילה; אלה שיודעים שאם רק נתניהו היה זז הצידה, הם היו עכשיו בצד השני והנוח של המתרס, עם כל מנעמי השלטון.

ובדיוק בשבילם, חוק הפיצול החדש עבר אתמול בקריאה ראשונה.

בנימין נתניהו קורא דוסטויבסקי באמצע הלילה במליאת הכנסת, 28 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו קורא דוסטויבסקי באמצע הלילה במליאת הכנסת, 28 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד תגובה: אמסלם, ביטן, מאי גולן, דיסטל וכל הג'יפה הזאת לא ישנו את הגישה שלהם, ביבי החליף להם את מערכת הדם ברעל - רעל זורם בעורקיהם, וזה לא עומד להשתנות. עם סרחון שכזה יש להתנהל בשכל וב... המשך קריאה

עוד תגובה:
אמסלם, ביטן, מאי גולן, דיסטל וכל הג'יפה הזאת לא ישנו את הגישה שלהם, ביבי החליף להם את מערכת הדם ברעל – רעל זורם בעורקיהם, וזה לא עומד להשתנות. עם סרחון שכזה יש להתנהל בשכל ובעורמה, הללו מסוכנים עד מאוד! נראה לי שבקואליציה יושבים אנשים טובים שיודעים טוב מאוד לזרום עם הבבונים האלה, הם מכירים את הסגנון, אני סומך עליהם

עוד 733 מילים ו-2 תגובות
סגירה