הבדיחה היא על חשבוננו

כתב ההגנה שהגיש אתמול אהוד אולמרט בתביעת לשון הרע שהגישו נגדו בנימין נתניהו ובני משפחתו התקבל בעליצות כמו פרק מסיטקום ● אבל אחרי שגמרנו להשתעשע מהשנינות והרשעות, כדאי לרגע לעשות זום אאוט ולהיזכר בתמונה המלאה ● דעה

בנימין נתניהו, אהוד אולמרט (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'
בנימין נתניהו, אהוד אולמרט

כתב ההגנה שהגיש השבוע ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בתביעת לשון הרע שהגישו נגדו ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני משפחתו, התקבל בגל של תגובות עולצות ברשתות החברתיות, כאילו מדובר בפרק מצחיק במיוחד של קומדיה אהובה.

כתב ההגנה הזה באמת חריג בסוגה הספרותית של המסמכים המשפטיים, שלא מצטיינים בדרך כלל בהומור רב. לא קשה לדמיין את פרצי הצחוק במשרד עורכי הדין, כשהם חידדו משפטים כמו "בניגוד לדין, בכותרת כתב התביעה לא ציין אף אחד מהתובעים – הידועים כמי שאינם נוהגים לשלם כספים מכיסיהם הפרטיים – את כתובת מגוריו הפרטית. בעוד זמן הם אף צפויים לחדול מלהתגורר במעון ראש הממשלה".

גם לא קשה לדמיין את פניהם המכורכמות של התובעים, כשהם קראו בפעם הראשונה את כתב ההגנה. אני דמיינתי את יאיר נתניהו אומר "אולמרט!" כמו שג'רי סיינפלד היה אומר "ניומן!", בכל פעם שהשכן המעצבן הגיע.

יאיר ושרה נתניהו (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
יאיר ושרה נתניהו (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

קשה לפספס את העוקצנות והנקמנות. כתב ההגנה הארסי של אולמרט הוא לא פחות מהטרלה מרושעת, כשכבר בפתיחתו מניחים עורכי הדין אקדח טעון על השולחן:

מאחר שכתב התביעה הוגש אחרי שאולמרט אמר בראיון שבני משפחת נתניהו סובלים ממחלת נפש וזקוקים לאישפוז, מזהירים פרקליטיו של אולמרט כי "יידרש כל אחד מהתובעים לוותר על הסודיות הרפואית בנוגע למצבו הנפשי וכן לגלות במסגרת ההליך את כל המידע ואת כל המסמכים המצויים בחזקתו ו/או בשליטתו והנוגעים – באופן כזה או אחר – לבריאותו הנפשית, למצבו הנפשי, לטיפולי הנפש, לאשפוזיו בקשר עם בעיות נפשיות, בישראל ובחו"ל (לרבות באוסטריה, ולרבות כאלה שדווחו בציבור באופן מטעה) ועוד ועוד".

המשפט שבסוגריים – הרומז לאשפוז באוסטריה שדווחו לציבור באופן מטעה – לא נמצא כאן במקרה. גם אולמרט ופרקליטיו נתקלו מן הסתם בשמועות שמסתובבות ברשתות החברתיות בעניין הזה.

אין לי מושג מה הם יודעים על המקרים האלה, והאם הם בכלל רלוונטיים לענייננו. גם בכלל לא בטוח שבית המשפט אכן ייענה לדרישה הגורפת – והמסוכנת – לאלץ את התובעים לחשוף את כל המידע הרפואי הרלוונטי למקרה. נתבע שטוען "אמת דיברתי" צריך להוכיח את זה בעצמו, לא לצאת למסע דיג של הוכחות בדיעבד. אם לא יכולת להוכיח, למה אמרת?

אהוד אולמרט ובנימין נתניהו. תצלום ארכיון 2009 (צילום: Yossi Zamir/FLASH90)
אהוד אולמרט ובנימין נתניהו. תצלום ארכיון 2009 (צילום: Yossi Zamir/FLASH90)

פרקליטיו של אולמרט לא מסתפקים באיום הזה ומוסיפים: "על כל אחד מהנתבעים (כלומר: בנימין, שרה ויאיר נתניהו) יהיה אף להעמיד את עצמו לבדיקה בפני רופא מומחה בתחום הפסיכיאטריה ו/או בריאות הנפש. מומחה אשר ייבחר על ידי הנתבע, לצורך בדיקתו של אותו תובע, וזאת על מנת שתוגש לבית המשפט הנכבד חוות דעת של מומחה, בחתימתו, וזאת במסגרת פרשת ההגנה".

והם ממהרים ומפרטים מה המומחה לבריאות הנפש עשוי לבדוק וכותבים "ניתן לחזות שבמסגרת חוות הדעת" – שוב, פרצי צחוק קולניים במשרד – "יצוינו מונחים רפואיים כגון 'תסמונת נפוליאון' ו/או 'שגעון גדלות' ו/או 'מגלומניה' ו/או 'נרקיסיזם' ו/או 'סכיזופרניה' ו/או 'פראנויה' ו/או הפרעה טורדנית כפייתית' (OCD) ו/או 'הפרעת אישיות' ו/או 'פסיכוזה משותפת' ו/או 'שגעון בשניים במשפחה' ו/או 'סוציופתיה' ו/או 'סכיזואידיות' ו/או 'הפרעת חרדה כללית' ו/או 'התקפי זעם' ו/או 'IDE' ו/או 'חרדה' ו/או 'מאניה-דיפרסיה' ו/או 'הפרעה דו קוטבית' ו/או 'דיכאון' ו/או 'פסיכוזה' ו/או 'נוירוזה' ו/או 'התמכרות' ו/או מונחים אחרים".

זה טקסט שמיועד לעינינו, הקהל, שצופים בהשתאות של ממש בקרב הגלדיאטורים הזה. אנחנו הרי משלימים בדמיוננו את התמונה, על בסיס כל הרכילויות והידיעות ששמענו בשנים האחרונות.

זה טקסט שמיועד לעינינו, הקהל, שצופים בהשתאות בקרב הגלדיאטורים הזה. אנחנו הרי משלימים בדמיוננו את התמונה, על בסיס כל הרכילויות ששמענו בשנים האחרונות

אנחנו כבר מנחשים מי התמכר למה ו/או מי הם השניים שחולקים שיגעון משותף ו/או מי המגלומן הנרקיסיסט שסובל משיגעון גדלות ו/או תסמונת נפוליאון. לכאורה.

בנימין נתניהו ובנו יאיר (צילום: Aleksey Nikolskyi/Sputnik Kremlin Pool Photo via AP)
בנימין נתניהו ובנו יאיר (צילום: Aleksey Nikolskyi/Sputnik Kremlin Pool Photo via AP)

להתקוטטות הזו קדמה היסטוריה מכוערת, שמתוארת בכתב התביעה ובכתב ההגנה. משפחת נתניהו האשימה את אולמרט בכתב התביעה ב"קנאה, תסכול עמוק, זדון ורשעות לשמה", וזאת מכיוון ש"זמן מה לאחר שסיים לרצות את עונשו בכלא, החל הנתבע בניסיונותיו האובססיביים לפגוע בתובעים. הנתבע פירש את הבלגתם כחולשה והחריף את הנאצות וההכפשות כלפיהם, עד שחצה כל קו אדום אפשרי".

"זמן מה לאחר שסיים לרצות את עונשו בכלא, החל הנתבע בניסיונותיו האובססיביים לפגוע בתובעים. הנתבע פירש את הבלגתם כחולשה והחריף את הנאצות וההכפשות כלפיהם, עד שחצה כל קו אדום אפשרי"

הם מסכמים ש"מדובר בכזבים בוטים ומכוערים שנאמרו על ידי הנתבע כנראה מתוך תסכול וקנאה או שמא מחמת העובדה שנתבלעה דעתו עקב העובדה שהפך ללא רלבנטי ומוקצה מחמת מיאוס".

ועל כך עונה אולמרט, ומניח על השולחן עוד אקדח טעון: "הנתבע יטען כי הוא קיבל על עצמו וקיים בכבוד את פסיקותיהם של בתי המשפט, לא ערער על סמכותם או על מעמדם ואף לא האשים – לא אותם ולא את נציגי הפרקליטות והמדינה בקונספירציות ובניסיון לבצע הפיכה נגד השלטון".

או בקיצור: תגיד, אתה באמת רוצה שנפתח את כל זה כשבמקביל אתה עומד לדין על שלושה כתבי אישום פליליים חמורים? Go ahead, make my day.

אהוד אולמרט (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אהוד אולמרט (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

אבל אחרי שגמרנו להשתעשע מהשנינות והרשעות, כדאי לרגע לעשות זום אאוט ולהיזכר בתמונה המלאה.

שני מנהיגי המדינה ב-15 השנים האחרונות, מי שאמורים להיות האנשים הטובים ביותר שישראל הצמיחה מתוכה בדור הזה, מטיחים זה בזה האשמות מכוערות. אחד מהם כבר הורשע בפלילים וישב בכלא. נגד השני מתנהל משפט פלילי בימים אלה ממש.

שני מנהיגי המדינה ב-15 השנים האחרונות מטיחים זה בזה האשמות מכוערות. אחד מהם כבר הורשע בפלילים וישב בכלא. נגד השני מתנהל משפט פלילי בימים אלה ממש.

על כיעור דומה כתב לפני הרבה שנים ישראלי בשם ישעיהו בן-אמוץ את כתב התביעה החריף הבא:

הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר.
הוֹי חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם וְנֶגֶד פְּנֵיהֶם נְבֹנִים.
הוֹי גִּבּוֹרִים לִשְׁתּוֹת יָיִן וְאַנְשֵׁי חַיִל לִמְסֹךְ שֵׁכָר.
מַצְדִּיקֵי רָשָׁע עֵקֶב שֹׁחַד וְצִדְקַת צַדִּיקִים יָסִירוּ מִמֶּנּוּ.

פתאום, כשמנסחים את זה ככה, בפאתוס תנ"כי באווירת חורבן, כתב ההגנה של אולמרט כבר הרבה פחות מצחיק, ו/או הבדיחה הזו היא על חשבוננו ואנחנו אלה שנשלם בסוף את המחיר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בן דוד רק שכח לציין שכתב התביעה, כמו כתב ההגנה, גם הוא הוא חלק מהבדיחה. אילולא כתב התביעה, לא היינו קוראים את כתב ההגנה. זה טבעם של כתבי הגנה, הם מוגשים כתגובה לכתבי תביעה. ומאחר שכתב ה... המשך קריאה

בן דוד רק שכח לציין שכתב התביעה, כמו כתב ההגנה, גם הוא הוא חלק מהבדיחה. אילולא כתב התביעה, לא היינו קוראים את כתב ההגנה. זה טבעם של כתבי הגנה, הם מוגשים כתגובה לכתבי תביעה. ומאחר שכתב התביעה הוא בדיחה על חשבוננו, גם כתב ההגנה הוא כזה. ואת המחיר אנחנו משלמים כבר זמן רב, בתשלומים לשיעורין, באשראי ובמזומן.

עוד 857 מילים ו-1 תגובות
סגירה