מעריצת נבחרת אנגליה קופצת משמחה בלונדון, 29 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Tony Hicks)
AP Photo/Tony Hicks

חלום ליל קיץ

אחרי החורף הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, אחרי שספרה את המתים ועצרה את כל אורחות חייה, אנגליה עוצרת היום את נשימתה ומקווה שגביע היורו 2020 יישאר בוומבלי ● לקראת משחק הגמר מול איטליה הערב, שאול אדר משתאה מהאווירה ברחובות לונדון, מקווה שבוריס ג'ונסון לא ינצל את ההישג להון פוליטי - ונותן קרדיט לאדם אחד שהיה שם ממש במקרה

כשאנגליה מנצחת, לונדון מחייכת. כשאנגליה עולה לגמר היורו, המוסכניקים בסוכנות הרכב שרים "שלושה אריות" כשהם מקבלים את הרכב לטיפול שנתי. כשאנגליה מחכה למשחק, אין הפתעות בחשבון. הרכבות יוצאות בזמן. הקופאית בסופר חייכנית ומספרת שהרשתה לילדים לראות את המשחק עד הסוף.

השמש זורחת, כי אנגליה ניצחה. אנשים עומדים בפקקים בסבלנות כשברדיו של הרכב מנגנים את "סוויט קרוליין". שוב. כשנבחרת ביתית מנצחת בטורניר גדול (ועבור אנגליה זהו טורניר ביתי), ניתן לחוש את האווירה משתנה במדינה כולה והופכת לחברותית וידידותית. כשזה קורה בעיר שמקדשת את האנטיפתיות, האפקט בלתי נתפס.

כשנבחרת ביתית מנצחת בטורניר גדול, ניתן לחוש את האווירה משתנה במדינה כולה והופכת לחברותית וידידותית. כשזה קורה בעיר שמקדשת את האנטיפתיות, האפקט בלתי נתפס

כשאנגליה מחייכת, האם העולם מחייך איתה? לא כל כך. אבל למי אכפת. מהדמעות של ההייטרים ממליחים כאן את הפיש אנד צ'יפס. זהו הקיץ שאנשים לא העזו לחלום עליו בשיא החורף הנורא ביותר מאז מלחמת העולם השנייה – חורף של מוות יומי והישרדות, לא ממש חיים. זה הקיץ של גארת' סאות'גייט, והכל היה יכול להיות כל כך שונה.

מאמן נבחרת אנגליה בכדורגל גארת' סאות'גייט אחרי הניצחון על דנמרק בחצי הגמר ביורו 2020, 7 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
מאמן נבחרת אנגליה בכדורגל גארת' סאות'גייט אחרי הניצחון על דנמרק בחצי הגמר ביורו 2020, 7 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

סאות'גייט הוא מאמן נבחרת אנגליה בכדורגל, כי הוא היה שם ברגע שההתאחדות האנגלית נתקעה בלי מאמן. קודמו לתפקיד – מאמן ליגה סביר אך וולגרי בשם סם אלרדייס השוגה בהערכה עצמית מוגזמת לצד תסביך נחיתות בו זמנית – הסתבך כשהוא מבטיח הבטחות לא אתיות לעיתונאי מ"הטלגרף" שהתחזה לאיש עסקים.

אלרדייס, המוכר כ"ביג סם", ארז את חפציו ונרשם בספרי ההיסטוריה כמאמן עם מאה אחוזי הצלחה: משחק אחד, ניצחון אחד. כמעט חמש שנים מאוחר יותר, המאזן הזה מתגמד לצד העובדה שבזכותו התמנה סאות'גייט לתפקיד. לא כי היה לו רקורד יוצא דופן כמאמן בליגה או בנבחרת האנגלית הצעירה, אלא כי כבר היה שכיר של ההתאחדות וכי הוא אדם ישר.

אלרדייס ארז את חפציו ונרשם בספרי ההיסטוריה כמאמן עם מאה אחוזי הצלחה: משחק אחד, ניצחון אחד. כמעט חמש שנים מאוחר יותר, המאזן הזה מתגמד לצד העובדה שבזכותו התמנה סאות'גייט לתפקיד

כשאנגליה ניצחה את קולומביה בדו-קרב פנדלים במונדיאל 2018, ניגש סאות'גייט לנחם את מחמיץ הפנדל הקולומביאני. מאמני קבוצות כדורגל מתמנים בדרך כלל כהיפוכו של זה קדם להם ונכשל. וסאות'גייט הוא היפוכו של ביג סם כמו שער ושער שנפסל ב-VAR. הוא גם היפוכו של פאביו קאפלו, מאמן איטלקי מהולל שקיבל שכר עתק מההתאחדות האנגלית ועדיין קידם חלטורות פרטיות במסיבת עיתונאים של הנבחרת בזמן מונדיאל 2010.

נבחרת אנגליה חוגגת את השער המנצח שהבקיע הארי קיין בחצי הגמר של יורו 2020 מול דנמרק, באיצטדיון וומבלי, 7 ביולי 2021 (צילום: Andy Rain/Pool via AP)
נבחרת אנגליה חוגגת את השער המנצח שהבקיע הארי קיין בחצי הגמר של יורו 2020 מול דנמרק, באיצטדיון וומבלי, 7 ביולי 2021 (צילום: Andy Rain/Pool via AP)

היו שנים בהם חילקו מיליונים רבים למאמן הנבחרת כאילו זה הפתרון לבינוניות ומטה. התוצאה הייתה שהנבחרת אנגליה הפכה להיות דומה קצת לליגה הסינית המהוללת – מקום שבו באים לעשות מכה גדולה ולעבוד מעט. לא שאותם מאמנים לא רצו להצליח, אבל סדר העדיפויות התעוות והמסר חלחל לשחקנים. ביג סם לא היה טעות או תאונה אלא התוצאה הבלתי נמנעת ושיאו של תהליך.

סאות'גייט הוא אדם ישר, בעל ערכים ודעות מוצקות. כמו קודמיו, הוא הבין את גודל המשרה אבל בעוד שהם ראו בה פוטנציאל להתעשרות הוא רואה בה משרה שבאה עם אחריות חברתית. הוא כמובן גם מאמן כדורגל מוכשר, אבל יותר מכל הוא המאמן נכון לדור הנוכחי של השחקנים בנבחרת אנגליה.

סאות'גייט הוא אדם ישר, בעל ערכים ודעות מוצקות. כמו קודמיו, הוא הבין את גודל המשרה אבל בעוד שהם ראו בה פוטנציאל להתעשרות הוא רואה בה משרה שבאה עם אחריות חברתית

לראשונה מזה שנים יש לנבחרת האנגלית מנהיג שהשחקנים יכולים להתחבר אליו, להקשיב לו ולהעריך. "זו חבורה מיוחדת. צנועים, גאים וחופשים להיות עצמם האמיתי" הוא אמר על שחקניו. בקיצור, סאות'גייט הוא מנהיג פוסט-טראמפיסטי, פוסט-ביביסטי, פוסט-ביג סם – מנהיג ששחקן בקנה מידה של ראהים סטרלינג ראוי לו.

ראהים סטרלינג חוגג את השער שהכניס במשחק מול נבחרת גרמניה באיצטדיון וומבלי, 29 ביוני 2021 (צילום: John Sibley/Pool via AP)
ראהים סטרלינג חוגג את השער שהכניס במשחק מול נבחרת גרמניה באיצטדיון וומבלי, 29 ביוני 2021 (צילום: John Sibley/Pool via AP)

כשאנגליה ניצחה את דנמרק בשבוע שעבר בחצי גמר היורו, אמר גארי נוויל, פרשן הספורט המשפיע ביותר באנגליה: "הסטנדרטים של מנהיגים במדינה הזו בשנתיים האחרונות היו נמוכים. כשאני מביט בסאות'גייט, אני רואה את כל מה שמנהיג צריך להיות: מכובד, צנוע, דובר אמת, אמיתי. הוא נפלא".

גארי נוויל: "הסטנדרטים של מנהיגים במדינה הזו בשנתיים האחרונות היו נמוכים. כשאני מביט בסאות'גייט, אני רואה את כל מה שמנהיג צריך להיות: מכובד, צנוע, דובר אמת, אמיתי. הוא נפלא"

כשסטרלינג מבקיע באצטדיון וומבלי, תלמידים בבית הספר היסודי שבו הוא למד, בצל הקשת של וומבלי ממש, מרגישים שייכות גם אם הם בני מהגרים שחורים. כשסטרלינג זוכה לכותרות ענק מאותם עיתונים בדיוק שהתנכלו לו כי הוא היה צעיר שחור ומאוד עשיר, זוהי נקמה שמוגשת בטמפרטורה הנכונה.

כשמרקוס רשפורד – אדם שכופף את בוריס ג'ונסון פעמיים וכפה עליו להמשיך במפעל ההזנה לילדים בזמן המגפה – עולה למגרש, פעילים חברתיים מרגישים קרבה לנבחרת. כשג'ורדן הנדרסון מבקיע מול אוקראינה, פעילי זכויות להט"ב שבעבר לא הרגישו בנוח באצטדיונים, מרגישים עכשיו שאנגליה היא גם שלהם, אחרי שהנדרסון בירך אותם בטוויטר.

כן, השחקנים עדיין צעירים עשירים מאוד וחלקם הסתבכו פה ושם בתקריות במצב שכרות או בהפרת תקנות הקורונה בימים הקודרים ביותר, אבל הרוח שונה לחלוטין. ולכן הם משחקים כקבוצה, לא נשברים באתגר הראשון כבעבר, ולא מנסים לחבל אחד בהצלחת השני.

כשאנגליה עולה לגמר היורו, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון רוכב על ההצלחה ושרת הפנים פריטי פטל מצטלמת כשהיא חוגגת שער. שניהם תקפו את אותם שחקני נבחרת כשהם כרעו ברך לפני המשחקים כחלק מהמלחמה בגזענות.

כשאנגליה עולה לגמר היורו, ראש הממשלה רוכב על ההצלחה ושרת הפנים מצטלמת כשהיא חוגגת שער. שניהם תקפו את אותם שחקני נבחרת כשהם כרעו ברך לפני המשחקים כחלק מהמלחמה בגזענות

אם אנגליה תזכה ביורו, ג'ונסון וחבריו ינכסו את ההישג, יגידו משהו על ברקזיט והאופי האנגלי ויוציאו את החשק לכמה דקות.

כשאנגליה מנצחת, לא מעט דוברים בולטים בשמאל הפרוגרסיבי מתגרדים בחוסר נחת. הם לא אוהבים את דגל סנט ג'ורג' ופטריוטיזם, הם מודאגים מהרווח הפוליטי שג'ונסון יגרוף, הם לא רוצים שנבחרת של אומה עם עבר קולוניאליסטי תזכה בטורניר. ואחר כך הם לא מבינים מדוע מפלגת הלייבור הולכת ונחלשת.

"אם אנגליה תפסיד, השחקנים השחורים יסבלו מגזענות ברשתות החברתיות ויפילו עליהם את ההפסד", אמר אוהד שחור לצוות הבי-בי-סי. אם אנגליה תנצח או תפסיד, ברקזיט ותחלואיו יישארו כאן. דבר לא ייפתר.

אבל.

אם אנגליה תנצח, זה יהיה הקיץ הנפלא ביותר אחרי השנה האיומה ביותר. אנגליה תחייך עד שהפנים יכאבו ותשתה עד פינט הבירה האחרון. אם הארי קיין יניף את הגביע, המסר של סאות'גייט יהפוך להיסטורי. ולא רק הכדורגל יחזור הביתה.

אם אנגליה תנצח, היא תחייך עד שהפנים יכאבו ותשתה עד פינט הבירה האחרון. אם הארי קיין יניף את הגביע, המסר של סאות'גייט יהפוך להיסטורי. ולא רק הכדורגל יחזור הביתה

חגיגות ברחובות לונדון אחרי שנבחרת אנגליה עלתה לגמר יורו 2020, 7 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
חגיגות ברחובות לונדון אחרי שנבחרת אנגליה עלתה לגמר יורו 2020, 7 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
עוד 956 מילים ו-1 תגובות
סגירה