התאגיד לשידורי השומרון

איתמר בן גביר בסידרה "מרגלים מבית", צילום מסך מתוך "כאן"
איתמר בן גביר בסידרה "מרגלים מבית", צילום מסך מתוך "כאן"

אני מת על דוקו מכל הסוגים. אני אוהב במיוחד את הפרויקטים התיעודיים המוצלחים מאד המשודרים בתאגיד השידור הציבורי, כגון הסדרה "לבנון" המדהימה, הסרט שכיכב בדוקאביב 2020, "שלושה יוסי", "לוחם 556" ועוד דוגמאות רבות ונפלאות. לכן, כשראיתי את הקדימונים המבשרים על דוקו חדש בנושא המחלקה היהודית בשב"כ, "מרגלים מבית", ממש התלהבתי:

דוקו חדש ונוצץ בנושא פוליטי ומעניין? נשמע מעולה. אפילו השם נשמע טוב. נזכרתי גם שמאד אהבתי את הסדרה "שליחי האל" בזמנו, סדרה שעסקה גם היא בתושבי מאחזים ונערי גבעות והייתה מעולה, ומיד כיוונתי את הממיר להקלטה כסדרה. 

דוקו חדש ונוצץ בנושא פוליטי ומעניין? נשמע מעולה. אפילו השם נשמע טוב. נזכרתי גם שמאד אהבתי את הסדרה המעולה "שליחי האל", שעסקה גם היא בתושבי מאחזים ונערי גבעות ומיד כיוונתי ממיר להקלטה כסדרה

כמה ימים לאחר מכן, התיישבתי לצפות בסדרה. לחצתי "נגן" עם ציפיות גדולות, והרשיתי לעצמי להתמסר לעוד חווית דוקו מענגת. עלילת התוכנית מביאה את  סיפורם של כמה סוכנים שגויסו למחלקה היהודית בשב"כ, וכן שני אנשי שב"כ ששירתו במחלקה.

סיפור אחד, למשל, הדרמטי ביותר, הוא הסיפור של אריאל גולי ז"ל, נער גבעות מהמאחז הבלתי חוקי חוות גלעד, שתפקד כסוכן סמוי במאחז, בתקופה בה חווה גם משברים אישיים בעצמו, ובסופו של דבר בחר ליטול את חייו. בסדרה מובאות הקלטות דרמטיות ביותר של שיחות בין גולי והמפעיל שלו בשב"כ, ובהן גולי ללא ספק מביע מצוקות אישיות קשות. 

העריכה והקצב נראו טוב, והכל על פניו היה עשוי לפי הספר. לכן לקח לי זמן עד שקלטתי שמשהו לא בסדר, ואמרתי "רגע, מה זה החרא הזה?". זה מתחיל מבחירת הסיפורים.

למשל: הסיפור של גולי הוא אכן סיפור טראגי, ומובאות שם ראיות טובות לכך שהמחלקה היהודית בשב"כ התנהלה ברשלנות, אך האם הסיפור מסופר בצורה אובייקטיבית? האם הוצגה התזה הנגדית מצד השב"כ? לא, אבל ניחא, דוקו לא חייב להיות מאה אחוז אובייקטיבי.

סיפור נוסף שמובא בסדרה, הוא הסיפור של צעיר בשם נתנאל פטמן, שגויס גם הוא כדי להיות סוכן סמוי. למה? לא ברור. כל הסיפור דל בפרטים, אך נראה שמובא בעיקר כדי להשחיר את התנהלות המחלקה היהודית. פטמן פותה עם משחקי מרגלים, ובסוף הדמות שלו מגיעה לקליימקס וסגירת מעגל רק כאשר פטמן מתוודה בפני אביו הרוחני, אחד ברוך מרזל.

הסיפור דל בפרטים ונראה שמובא בעיקר כדי להשחיר את התנהלות המחלקה היהודית. פטמן פותה עם משחקי מרגלים ובסוף דמותו מגיעה לקליימקס וסגירת מעגל רק כשפטמן מתוודה בפני אביו הרוחני, אחד ברוך מרזל

סיפור נוסף המובא בסדרה הוא של בחור בשם גדעון אושר שמואלי, אשר טוען כי גויס לשב"כ באמתלת שווא, לכאורה כדי למנוע רצח, עד שהבין לדבריו כי בפועל השב"כ שולח אותו להיטמע בישיבה ולאסוף לכלוך על אנשים, שאין לגביהם כל מידע מודיעיני. לפי שמואלי, השב"כ נטפל לאנשים על לא עוול בכפם.

שלושת הסיפורים הללו אינם בדיוק סיפורים, ומלבד הסיפור של גולי לא כוללים התרחשות מיוחדת מדי. מה שכן יש שם זו ביקורת נגד המחלקה היהודית בשב"כ. כדי לאזן אותה, כביכול, מובאות עדויות מפי אבי אריאלי, שהיה ראש החטיבה היהודית בשב"כ עד 2019, וכן של סוכן השב"כ דביר קריב, שהיה רכז מודיעין בחקירה שלאחר רצח רבין.

עם זאת, הראיונות שהם מעניקים רצופים באמירות שטחיות, מבלי שכללו התייחסות אמיתית לעבודתם, עבודה סודית שהם למעשה מנועים מלדבר עליה. מי כן זכו לתת ראיונות "עגולים", כאלו שנוגעים ברגש שלנו? אחד בשם איתמר בן גביר, שייצג באותה תקופה את משפחת גולי בתביעה שלהם, ונראה רגיש כמו מינימום שלמה ארצי.

לצידו מופיע גם ברוך מרזל, המובא במלוא אנושיותו, לאחר שסלח וקיבל את פטמן אליו למילייה שלו בחזרה. לא לשכוח כמובן את נועם פדרמן, שהיה ארכי-כהניסט, ומובא בכלל על תקן פרשן לענייני קהילות יהודיות, או אין לי מושג מה. 

פדרמן, בן גביר, מרזל, תושבי המאחז חוות גלעד, כולם זכו להלבנה מפליגה בנדיבותה. זה לא דוקו, זה דומה יותר לשידורי תעמולה. ממש התאכזבתי מהצפייה, ולא הבנתי איך התאגיד הוציאו מוצר כזה.

ראיונות אנשי המחלקה היהודית רצופים באמירות שטחיות, ללא התייחסות אמיתית לעבודה הסודית שלהם. מי כן זכו לתת ראיונות שנוגעים ברגש שלנו? למשל איתמר בן גביר, שנראה רגיש לפחות כמו שלמה ארצי

רק כשראיתי את הכתוביות, הבנתי: "הופק בסיוע קרן קולנוע שומרון". הקרן הוקמה בתמיכת שרת התרבות בזמנו, מירי רגב, ולאחרונה אף התפרסם באתר החדשות ערוץ 7 כי הקרן עובדת בימים אלו על סרטה הראשון. רגב צדקה כנראה בזמנו, שאמרה שייקח לפחות שתי קדנציות כדי לתקן את מה שעשתה. האמת, ספק אם את הנזק הזה עוד אפשר לתקן. 

עומר כהן הוא משפטן וכותב תוכן מראשון לציון. מנהל את הבלוג ״תשובת השמאל״.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני בעד שתי מדינות לשני העמים, שיוויון מוחלט בכל האנושות ומיגור הקפיטליזם בתהליך מתון ואחראי. המציאות מחייבת התנהלות בהתאם לנסיבות: כרגע, השב"כ והמוסד ובכלל מערכת הבטחון, עושים עבודה ט... המשך קריאה

אני בעד שתי מדינות לשני העמים, שיוויון מוחלט בכל האנושות ומיגור הקפיטליזם בתהליך מתון ואחראי.
המציאות מחייבת התנהלות בהתאם לנסיבות: כרגע, השב"כ והמוסד ובכלל מערכת הבטחון, עושים עבודה טובה מאוד למרות הפאדיחות הטבעיות. ישראל חייבת להיות חזקה ונחושה בשמירה על בטחונה; עד שיבואו ימים שנוכל לאכול ג'יחנון באיראן עם נסראללה, צריך להיות עם פוקוס תמידי להגנה על עצמנו, חייבים! כפרה על הממשלה החדשה, הלוואי ותפתיע לטובה, קודם כל את עצמה

עוד 673 מילים ו-1 תגובות
סגירה