ללמוד מהנשיא ביידן ולא ממאמר המערכת של הארץ

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר הסגלגל, 28 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר הסגלגל, 28 בינואר 2021

נתנאל שלומוביץ במאמר מעולה בהארץ ניתח את המצב הפוליטי בארה"ב. מהמאמר ניתן וצריך ללמוד על המצב הפוליטי בישראל:

"בחצי השנה מאז שהפך לנשיא ארה"ב, ביידן מתנהל כמי שהפיק את הלקח שאובמה החמיץ. ביידן ניצל את ימיו הראשונים בבית הלבן כדי לפתור את כל מה שהוא יכול בצו נשיאותי, ובו בזמן להציג לראווה את הרפורמות השאפתניות שעוד יקדם".

ביידן עדיין מעדיף להתפשר ומוכן לוותר כדי לזכות בקונצזוס, אבל יש לו גבול ברור. בכל פעם שנראה כי הרפובליקאים לא רציניים או לא מושיטים יד, הוא חוזר להישען על הרוב הדחוק של מפלגתו. הוא יזכה בחוק, ורפובליקאים יוכלו לרוץ לתקשורת.

בפראפרזה על גישתו של ביידן, חשוב שראשי הממשלה החדשה ילמדו גם הם את הלקחים משלטון טראמפ ונתניהו, ומהתנהגותה של האופוזיציה בראשות נתניהו. אופוזיציה שמוכנה לחתוך לעצמה את האף כדי להכשיל הצעות של הממשלה.

ישראל וממשלתה צריכים ללמוד ולפעול כמו הנשיא ביידן.

חשוב שראשי הממשלה החדשה ילמדו גם הם את הלקחים משלטון טראמפ ונתניהו, ומהתנהגות האופוזיציה בראשות נתניהו, שמוכנה לחתוך לעצמה את האף כדי להכשיל הצעות של הממשלה

ראשי הממשלה החדשה, בנט, לפיד, סער וגנץ, צריכים ללמוד היטב את הלקח משנות נתניהו. משתים עשרה שנות רפש, שקרים, פופוליזם והשחתה של כל נורמה דמוקרטית. שנים בהן הקיטוב הפוליטי רק החריף, וגם השנאה.

ראשי הממשלה החדשה, בנט, לפיד, סער וגנץ צריכים להבין כי גם כאשר האופוזיציה מדברת איתם, עם הממשלה, המטרה היא גרירת רגליים, כשכל יוזמה ממשלתית תתקל בסרבנות. למעשה, עליהם להבין שאין פרטנר, לפני שיהיה מאוחר מדי.

ראשי הממשלה החדשה, בנט, לפיד, סער וגנץ מעדיפים להתפשר, מוכנים לוותר כדי לזכות בקונצזוס. אבל הם חייבים להציב גבול ברור. בכל פעם שנראה כי האופוזיציה אינה רצינית ואינה מושיטה יד, הם צריכים להישען על הרוב הדחוק שלהם, ולהעביר את החוקים אותם הם רוצים להעביר. ושנתניהו וחבר מרעיו ירוצו כמה שהם רוצים לתקשורת הימנית כדי לקרוא להם בשמות.

ראשי הממשלה החדשה, בנט, לפיד, סער וגנץ צריכים ללמוד מביידן. הממשלה החדשה לא יכולה לפעול לפי כללים הדוגלים בפשרות ובחקיקה דרך קונצזוס חוצה מפלגות, כאשר האופוזיציה בראשות נתניהו מעדיפה להשבית את המדינה והכנסת מאשר לספק לממשלה כל ניצחון.

האופוזיציה בראשות נתניהו כבר הוכיחה שהיא באה לחבל, ולהרוס כל חלקה שהם לא הספיקו להחריב ב-12 שנות שלטונם המושחת. אופוזיציה המפריעה בצרחות ובקללות להתנהלות עבודת הכנסת, אופוזיציה שהחליטה שלא חשוב מהו הנושא העולה לדיון, היא תהיה נגדו, גם אם אלו חוקים או הארכת תוקף שהם בימי שלטונם העלו ותמכו בהם.

ראשי הממשלה החדשה צריכים ללמוד מביידן. הם לא יכולים לקדם פשרות וחקיקה בקונצזוס חוצה מפלגות, כשהאופוזיציה בראשות נתניהו מעדיפה לחבל ולהשבית את המדינה והכנסת מאשר לספק לממשלה ניצחון

בתנאים אלו, מאמר המערכת של הארץ התוקף את הקואליציה על ששימרה אצלה את מושכות השלטון, את רוב הוועדות החשובות, נראה כטהרנות לשמה, כעצימת עיניים לעומת מה שמרחש במערכת הפוליטית בישראל. מה הטעם למסור ועדות כנסת ל'נבחרי ציבור' שאינם אלא מלחכי פנכה שסוגדים לנתניהו בשביל להחזיק בכסא? איזו תרומה הם יכולים להביא לאזרחי ישראל בוועדות הכנסת?

בניגוד לאמור במאמר המערכת, הדרך לתקן את מה שקלקלו נתניהו ושותפיו אינה לתת להם כוח ולאפשר להם להמשיך ולחבל בכללי המשחק הדמוקרטיים. אי אפשר לנהוג ב'הגינות' ולכבד את כללי המשחק הדמוקרטיים, מול אופוזיציה הנוקטת בבריונות פרלמנטרית.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מה נרוויח? כשהם יחזרו לשלטון תהיה להם לגיטימציה לרמוס עוד יותר את האופוזיציה ... חייבים לשמור על כללי משחק הוגנים, גם אם אנחנו במצב חירום. יש מספיק כלים להתמודד עם חבלות האופוזיציה, גם ... המשך קריאה

מה נרוויח? כשהם יחזרו לשלטון תהיה להם לגיטימציה לרמוס עוד יותר את האופוזיציה …
חייבים לשמור על כללי משחק הוגנים, גם אם אנחנו במצב חירום. יש מספיק כלים להתמודד עם חבלות האופוזיציה, גם תוך שמירה על הדמוקרטיה.

עוד 483 מילים ו-1 תגובות
סגירה