שוטרים מפקחים על עליית יהודים להר הבית בתשעה באב, 18 ביולי 2021

לפיד לחץ, בר-לב הרגיע, בנט התקפל: הדרמה הפוליטית סביב הר הבית נחשפת

יאיר לפיד לקח אתמול את המושכות לידיו וניהל את משבר הר הבית אחרי ההתחלקות של ראש הממשלה ● לפיד דיבר עם הירדנים והאמריקנים ● מ"מ השגריר האמריקאי טלפן לשר לביטחון פנים וביקש לדעת אם הולך להיות פיצוץ ● המוסלמים שברו קיר בחומת אל אקצא ● אבל בסופו של דבר, האירועים הסתיימו בשקט יחסי ● כך נמנעה הסלמה אזורית ● וכך נחשפו יחסי הכוחות האמיתיים בממשלה

יאיר לפיד הוכיח אתמול (שני) שהוא הרבה יותר מראש הממשלה החליפי ושר החוץ.

לפיד היה האיש שחתך אתמול את הדיבור על מדיניות חדשה כלפי המתפללים היהודים בהר הבית. הוא דיבר עם ראש הממשלה נפתלי בנט אחרי ההצהרה יוצאת הדופן שהוציא, הסביר לו את הטעות בפרסום, ואחר כך היה האיש ששיווק לעיתונאים את המסר כי אין שינוי בסטטוס קוו על הר הבית, למרות ההודעה של בנט.

לפיד גם דיבר עם בית המלוכה הירדני והסביר לאנשי המלך כי על הר הבית לא מתחולל שום שינוי. בנט עצמו לא אמר מילה אתמול בנושא. שרים בממשלה טוענים כי זו הפעם הראשונה שבה הוא נכנע לחלוקת הכוח האמיתית ולאינטרסים האמיתיים בממשלה בעקבות הפרשה שהסעירה בימים האחרונים את האזור.

נפתלי בנט ויאיר לפיד בישיבת הממשלה, 19 ביולי 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
נפתלי בנט ויאיר לפיד בישיבת הממשלה, 19 ביולי 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

האירועים סביב הר הבית בתשעה באב עוררו מתח עצום. האירועים הקודמים על ההר ובמזרח ירושלים, שהובילו להתלקחות ישראלית-פלסטינית ולמבצע שומר החומות במאי האחרון לא נשכחו,  והיה מי שחשש למהדורה נוספת גם ביולי 2021.

ביום שישי בערב טלפן מ"מ השגריר האמריקני מייקל רטניי לביתו בכוכב יאיר של עמר בר-לב, השר לביטחון פנים, וביקש לדעת מהי הערכת המצב על ההר ומה תמונת המודיעין לקראת עליית היהודים והמוסלמים להר. בר לב טען כי האירוע בשליטה, אבל גם הוא לא ידע איך העניינים יתפתחו.

בר-לב, בעברו מפקד סיירת מטכ"ל, הוא שר חדש ועדיין אינו מכיר את המטריה סביב הר הבית, אבל הוא ער לנפיצות הגדולה וידוע כאיש שקול וזהיר. את ההרפתקה המסוכנת ביותר הוא עבר בשבוע הראשון שלו בתפקיד, כשהיה צריך לאשר את מצעד הדגלים למרות האיומים של חמאס להבעיר את השטח.

בר-לב החליט לסמוך על המשטרה, שהבטיחה לשמור על הסדר ולמנוע עימותים. "אני קופץ ראש לבריכה ריקה", אמר אז בר-לב למפכ"ל קובי שבתאי ולסגל הפיקוד הבכיר. "אם לא תמלאו אותה במים, אני אתרסק ראשון ואחריי אתם".

השר לביטחון פנים עמר בר-לב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לביטחון פנים עמר בר-לב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

במוצאי השבת החלו עשרות מתפללים מוסלמים להגיע למסגד אל-אקצא והתבצרו שם. למרבה ההפתעה, רוב המתפללים היו ערבים ישראלים, אנשי התנועה האסלאמית, תושבי אום אל פחם.

הם אספו אבנים גדולות, כיסאות וחפצים שונים והכינו את עצמם לעימות עם המתפללים היהודים. מה שלא ידוע – המוסלמים שברו קיר במסגד אל אקצא במהלך הלילה לצורך הצטיידות וגם כדי להקל על שדה הראייה.

המשטרה הצליחה להוציא את המתבצרים במהלך הלילה שבין מוצ"ש ליום ראשון, ובבוקר התירה את כניסת היהודים.

במהלך האירועים על הר הבית בתשעה באב נעצרו 30 ערבים וארבעה יהודים. 19 ערבים עדיין במעצר. היהודים, שנעצרו בחשד להפרות סדר, שוחררו אחרי חקירה לא ארוכה.

נזק במסגד אל אקצא, 18 ביולי 2021 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
נזק במסגד אל אקצא, 18 ביולי 2021 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

הכניסה של היהודים להר במהלך תשעה באב זרמה בדרך כלל היטב. קרוב ל-1,700 יהודים פקדו את ההר, ביקרו והתפללו ללא הפרעה. ח"כ עמיחי שיקלי שר את התקווה, עניין שאסור בתכלית על הר הבית.

העלייה הסתיימה ללא אירועים מיוחדים או נפגעים, הכול עמד להסתיים בשקט יחסי – עד שראש הממשלה בנט החליט להוציא מכתב תודה לשר לביטחון פנים ולכוחות המשטרה "על ניהול האירועים על הר הבית באחריות ובשיקול דעת, תוך שמירה על חופש הפולחן ליהודים בהר".

זמן קצר אחרי פרסום המכתב, השמיים התהפכו. השאלה שניסרה אתמול בממשלה הייתה האם בנט חשב על הניסוח, שבא לשנות את הסטטוס קוו הרגיש על הר הבית, או שהוא "פספס בגדול ולא שם לב, אולי בגלל הצום", כפי שהתבטא אחד השרים הבכירים בממשלה.

בנט, בעקבות התגובות הראשונות, התעשת ואמר כי התכוון לביקורי יהודים ולא לפולחן, אבל הוא חשב על תפילות יהודים. בנט הוא איש הציונות הדתית, וחבריו מהמפלגה עלו ביום ראשון להר והתפללו שם.

אנשי משטרה מאבטחים יהודים שפקדו את הר הבית בט' באב, 18 ביולי 2021 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
אנשי משטרה מאבטחים יהודים שפקדו את הר הבית בט' באב, 18 ביולי 2021 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

בנט אכן רצה לעשות היסטוריה, אבל המציאות האזורית והפוליטית ריסנה אותו במהירות. ביומיים האחרונים הוא עמד בלחצים בלתי אפשריים מצד ראשי מדינות באזור, הרשות הפלסטינית וגורמי המרכז והשמאל בתוך הממשלה והקואליציה.

את המהלכים הוביל, כאמור, לפיד, שגם ניהל את המשא ומתן מול האמריקנאם והירדנים, שהיה להם על מה לסמוך. חוקר הר הבית נדב שרגאי מפרסם בספרו "טרור אל אקצא" את מסמך ההבנות של שר החוץ ג'יימס קרי, שהושגו באוקטובר 2015 בין המלך עבדאללה וראש הממשלה בנימין נתניהו בתיווך אמריקאי.

בסעיף השני מתחייבת ישראל כי חופש הפולחן על ההר יהיה למוסלמים בלבד, ואילו היהודים יורשו רק לבקר שם.

לזכותו של בנט יאמר שהוא לא שינה את הנוסח של מסמך ההודיה, אבל זה לא עזר לו מול ראשי הימין שתקפו אותו אתמול בחריפות וטענו כי הוא התקפל שוב בפני מנסור עבאס ורע"ם.

מפגין פלסטיני רעול פנים באל אקצא, 18 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
מפגין פלסטיני רעול פנים באל אקצא, 18 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)

גורמים בימין טענו אתמול כי בנט טעה. הוא היה צריך לקחת לעצמו קרדיט על תפילת היהודים על ההר, שממילא  מתקיימות בשנים האחרונות, ולהבטיח כי ידאג שהכול ייעשה בצורה מסודרת ובלי מהומות.

גורמים בימין טענו אתמול כי בנט טעה. הוא היה צריך לקחת לעצמו קרדיט על תפילת היהודים על ההר, שממילא  מתקיימות בשנים האחרונות, ולהבטיח כי ידאג שהכול ייעשה בצורה מסודרת ובלי מהומות

בפועל, הם אומרים, בנט נכנע ללפיד וחבריו, התפילות נמשכות, וראש הממשלה חוטף ממיקי זוהר, איתמר בן-גביר ומשה פייגלין.

תפילות היהודים אכן יימשכו על ההר. בעקבות המשבר של היומיים האחרונים, שכמעט הביא לפיצוץ גדול, המשטרה תפקח יותר ותמתן את התפילות – אבל איש כבר לא יכול לעצור אותן לגמרי. הדרך החדשה היא להכיל את האירועים ולא לקפוץ ולעצור כל מי שימלמל כמה פסוקים, כמו שהסביר אחד השרים.

זה לא שינוי דרמטי של הסטטוס קוו – אבל זה שינוי מצטבר של המצב, במקום הכי מסוכן בעולם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אחלה תמונת מצב, פוסט חביב וטוב. היא אמרה: "אתה מתכוון גם פה ב"זמן ישראל" לתת את הסגנון שלך?" הוא ענה: "לא נראה לי, הטוויטר בטירוף מחכה. צוקרברג כבר מציע לי חצי ממניות החברה רק שאחזורט ל... המשך קריאה

אחלה תמונת מצב, פוסט חביב וטוב.
היא אמרה: "אתה מתכוון גם פה ב"זמן ישראל" לתת את הסגנון שלך?"
הוא ענה: "לא נראה לי, הטוויטר בטירוף מחכה. צוקרברג כבר מציע לי חצי ממניות החברה רק שאחזורט לכתוב אצלו"
היא אמרה: "ומה ענית?"
הוא חייך ופלט: "תעלו"

עוד 778 מילים ו-1 תגובות
סגירה