אלי אבידר (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90

האקזיט הפוליטי של אלי אבידר

בקואליציה המתקיימת על חודו של קול, כל ח"כ מלך ● מחשש שאבידר יצביע נגד התקציב ויפרק את הממשלה, בנט הצמיד לו את מזכיר הממשלה שלום שלמה ● שלמה תפר דיל, לפיד לחץ, אבידר קיבל ג'וב, וליברמן יקבל עוד ח"כ נורווגי ● העיקר שאבידר יהיה שר לענייני כלום, אחרי שתקף את הממשלה הקודמת על התיקים המיותרים ● פרשנות

ביום ראשון, אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, יעשה אלי אבידר אקזיט פוליטי מרשים. האיש שעמד לפני חיסול פוליטי בישראל ביתנו יהפוך לשר המודיעין.

אביגדור ליברמן, שלא רצה את אבידר כחבר כנסת וציפה שיקום ויתפטר, יקבל אותו כחבר מן המניין בממשלה שבה הוא מכהן כשר האוצר. ליברמן לא אהב את המינוי הזה, אבל סביר להניח שאבידר יתפטר ויפנה מקום למועמד הבא של ישראל ביתנו, וכך יושלם הדיל.

אבידר שולב ברשימה של ליברמן אחרי שקיים איתו כמה פגישות בנושאי המזרח התיכון, שבו הוא מתמחה (אבידר היה נציג ישראל בקטאר). הוא גם היה האיש הכי תוקפן בישראל ביתנו נגד ראש הממשלה הקודם, בנימין נתניהו, בדיוק כפי שליברמן רצה.

כאשר הוקמה הממשלה, ביקש ליברמן מאבידר לשמש תחתיו כשר במשרד האוצר. אבידר סירב. הוא טען שלא יהיו לו סמכויות. ליברמן אמר לו, "אתה תהיה אחראי על שוק ההון", אבל אבידר חשב שאלה שטויות.

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ליברמן סירב לתת לאבידר את תיק החקלאות, או את תיק הנגב והגליל. את שני התיקים הוא נתן למקורבו עודד פורר. חמאד עמר קיבל בסוף את התיק במשרד האוצר ואבידר נשאר בחוץ.

בכל קונסטלציה פוליטית אחרת, אבידר היה הופך לחבר כנסת נשכח במשכן, וברבות הימים ליברמן היה מכריז עליו כפורש, מה שהיה מפרק אותו כמעט מכל הסמכויות בעבודת הכנסת.

בכל קונסטלציה פוליטית אחרת, אבידר היה הופך לחבר כנסת נשכח במשכן, וברבות הימים ליברמן היה מכריז עליו כפורש, מה שהיה מפרק אותו כמעט מכל הסמכויות בכנסת

ליברמן התחיל בתהליך הדה-לגיטימציה של אבידר. אנשיו טענו שהוא הולך להצביע עם האופוזיציה ואחר כך סיפרו שהוא לקח יועץ פוליטי והולך להקים מפלגה חדשה. חברי הכנסת של ישראל ביתנו הפנו לו כתף קרה וטענו בפניו שהוא "הולך להחזיר את נתניהו לבלפור".

אבל לאבידר היו תוכניות אחרות. הוא לא התכוון להיות חבר כנסת חסר-כל. בקואליציה שנשענת על 61 חברי כנסת, כל אחד הוא ג'אבר פוליטי. הסיטואציה עוררה חרדה גם בלשכת ראש הממשלה.

נפתלי בנט ואלי אבידר במליאת הכנסת, 12 ביולי2021
נפתלי בנט ואלי אבידר במליאת הכנסת, 12 ביולי2021

אבידר לא הצביע עם הקואליציה על הצעת חוק הפיצול, וראש הממשלה נפתלי בנט חשש כי אבידר עלול להצביע נגד התקציב ואז כולם ילכו הביתה. לפי הדיווח ב"כאן 11" אמש (חמישי), אבידר איים כי "אם לא אהיה שר – אני הולך לעשות שמות בתקציב".

לפני שבוע דיווחנו כאן לראשונה כי בנט מינה את מזכיר הממשלה שלום שלמה לפרויקטור לענייני אלי אבידר. שלמה, אחד המוחות הפוליטיים המבריקים בממשלה הזו, הציע לתת לאבידר את תיק המודיעין, במקומו של אלעזר שטרן שעשוי להתמנות כיו"ר הסוכנות באוקטובר הקרוב. עד אז הוא ישמש כשר לעניינים אסטרטגיים במשרד ראש הממשלה. בימים האחרונים התערב גם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, וסגר את הדיל מול ליברמן.

שלמה, אחד המוחות הפוליטיים המבריקים בממשלה, הציע לתת לאבידר את תיק המודיעין, במקומו של אלעזר שטרן שעשוי להתמנות כיו"ר הסוכנות. עד אז הוא ישמש כשר לעניינים אסטרטגיים במשרד רה"מ

אבידר יהיה בעצם שר לענייני כלום, אחרי שתקף את הממשלה הקודמת על החוק הנורווגי ועל התיקים המיותרים, אבל הצביעות הזו אינה חדשה.

מזכיר הממשלה שלום שלמה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מזכיר הממשלה שלום שלמה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ליברמן בינתיים יושב בצד ומחכה למימוש העסקה. אמש שאלתי את ליברמן אם המינוי של אבידר הוא על דעתו, והאם הוא ידרוש ממנו להתפטר מהממשלה כדי להכניס לכנסת את המועמד הבא ברשימת ישראל ביתנו. ליברמן השיב שהוא מסרב להתייחס לנושא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד תגובה. ההבדל בין מופת לבינוניות זה בגודל ומזוקקות הכוונה, לפחות בכל הקשור במנהיגות: כסף וחיי נוחות צריכים להיות חשוב, אך לא מדי, לא להשתעבד, לא להיות עבד לצריכה ונוחות הקשורה בהוצאו... המשך קריאה

עוד תגובה. ההבדל בין מופת לבינוניות זה בגודל ומזוקקות הכוונה, לפחות בכל הקשור במנהיגות: כסף וחיי נוחות צריכים להיות חשוב, אך לא מדי, לא להשתעבד, לא להיות עבד לצריכה ונוחות הקשורה בהוצאות רבות. ניתן לקיים חיים מלאים ומאושרים עם הכנסה בינונית, בלי לקרוע את כדה"א בייצור בלתי פוסק ובמקביל 'ייצור' זבל ביתי ותעשייתי, וזיהומי אוויר ועוד. הח"כים משתכרים גבוה, שיפרישו למען נזקקים, שיוכיחו גדלות רוח, שיעכלו ויפנימו את אלוהותו של בגין!

הצעה טיפשית לאבידר: לפרסם בריש גלי שהוא תורם 20% ממשכורתו למען נזקקים. בכך הוא יוכיח שתרומתו למדינה היא עיקר מעייניו, ושמשכורתו היא טפל. יש כאלה שמשתכרים שכר מינימום ומקיימים משפחה. בג... המשך קריאה

הצעה טיפשית לאבידר: לפרסם בריש גלי שהוא תורם 20% ממשכורתו למען נזקקים. בכך הוא יוכיח שתרומתו למדינה היא עיקר מעייניו, ושמשכורתו היא טפל. יש כאלה שמשתכרים שכר מינימום ומקיימים משפחה. בגין היה מופת!

עוד 479 מילים ו-2 תגובות
סגירה