עידית סילמן (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90

"אף אחד לא הבטיח שיהיה קל, ידעתי למה אני נכנסת"

היא גאה בהישגיה כיו"ר הקואליציה ("חוץ מחוק האזרחות וחוק הקנאביס, לא נפל לי שום חוק") ● עדיין חברה של עמיחי שיקלי ("כולם מבינים איפה הוא עומד") ולא מתרגשת מהפיליבסטרים וההתקפות של האופוזיציה ● עידית סילמן עברה בהצלחה חודשיים סוערים, ובראיון מקיף מסבירה למה היא מעדיפה לישון בכנסת ולא במלון, ומדוע, למרות היותה ימנית, זו הממשלה שהכי נכונה למדינת ישראל

ביום האחרון של מושב הקיץ של הכנסת ה-24, שיגרה יו"ר הקואליציה עידית סילמן תמונה משותפת שלה ושל ח"כ בעז טופורובסקי ניצבים בחזית הפודיום המרכזי של מליאת הכנסת. מאחוריהם בתמונה, יו"ר הכנסת מיקי לוי, מזכירת הכנסת ירדנה מלר וסגנית מזכירת הכנסת אלינור לאון-ימין.

"עם החוק האחרון שעבר כעת במליאה, סוגרים את מושב הקיץ בהצלחה בתום יום ארוך של חקיקה מוצלחת והישגים קואליציוניים משותפים בבחירות לנושאי משרות שיפוטיות", כתבה סילמן בהודעה ששלחה לעיתונאים. "ועכשיו, הולכים להעביר תקציב בכנסת. גם בפגרה, באים לעבוד, הוסיפה.

סילמן היא אחת הנשים הבודדות שכיהנו כיו"ר קואליציה. קדמה לה רק שרה דורון מהליכוד, שכיהנה בתפקיד בממשלתו של יצחק שמיר בסוף שנות השמונים. סילמן היה גם יו"ר הקואליציה הראשונה אי-פעם המגיעה ממפלגה קטנה של שישה מנדטים. כל ראשי הקואליציה – מאז קום המדינה ועד היום – היו ממפלגות השולטות על לפחות 26 חברי כנסת. ברוב המקרים, מעל ל-30 ח"כים.

לתפקיד של סילמן בקואליציה הנוכחית אין תקדים. שמונה סיעות, שמונה יושבי ראש סיעות, שמונה אג'נדות פוליטיות, חברתיות וכלכליות. קואליציה צרה של 61 ח"כים ושינוי שלטוני אחרי 12 שנים רצופות של שלטון הליכוד בראשות בנימין נתניהו, הפוליטקאי החזק והדומיננטי ביותר שהיה בישראל.

לתפקיד של סילמן בקואליציה הנוכחית אין תקדים. שמונה סיעות, שמונה יושבי ראש סיעות, שמונה אג'נדות פוליטיות, חברתיות וכלכליות. קואליציה צרה של 61 ח"כים ושינוי שלטוני אחרי 12 שנים רצופות

בראיון לזמן ישראל היא מספרת על הקשיים הרבים, על היחס המזלזל שחוותה מחברי האופוזיציה, על הלילות הלבנים וגם על רגעי השיא ותחושת ההישג.

עדית סילמן בוועדה המסדרת, 21 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עדית סילמן בוועדה המסדרת, 21 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הראיון עם סילמן מתקיים ביום שישי בצהריים, כשהיא בנהיגה דרומה לאנדרטת "חץ שחור", שם מתכנסת מדי יום שישי משפחת גולדין ואזרחים ישראלים נוספים התומכים בדרישה להחזרת חיילי ישראל שגופותיהם מוחזקות בעזה.

בשנים האחרונות סילמן עמדה בראש מטה המאבק להשבת החיילים הדר גולדין ואורון שאול, והיא מתייצבת באנדרטה כמעט מדי שישי. בכנסת ה-24 היא עובדת על הקמת השדולה להשבת חיילי צה"ל ואזרחי ישראל המוחזקים בעזה (ביחד עם חברי הכנסת מאיר כהן ונירה שפק מיש עתיד) והיא נמצאת בקשר שוטף עם משפחת גולדין.

לפני הראיון, סילמן סיימה שיחת טלפון עם משפחתו של ילד האמור להיכנס השבוע לניתוח מח עצם מסובך. סילמן מנסה להשיג לילד תרופה מסוימת העשויה לעזור לו בטיפול (אך לא במניעה) ובשיחות הטלפון שלה עם משפחתו של הילדים ועם רופאים, ישנם רגעים קשים, ללא הצלחה, וכעבור כמה ימים, פתרון ואולי הקלה.

"אני מטפלת בעשרות מקרים, יש לי צוות שעוזר בתחום הזה של פניות הציבור ויש מקרים שלא מצליחים לעזור", היא אומרת. "לא תמיד זה עניין של חיים ומוות, לפעמים מדובר באנשים מאוד מבוגרים. אבל פה מדובר בילד קטן, וזה קורע אותי הסיפור שלו".

היא הגיעה לכנסת מתחום בריאות הציבור, ולפני שהתבקשה לשמש כיו"ר הקואליציה שאפה לעמוד בראש ועדת הבריאות של הכנסת. ועדת הבריאות היא חלק מוועדת העבודה, רווחה ובריאות – אך בהתאם להסכמים הקואליציוניים, ועדה זו תפוצל לשתיים – ועדת בריאות בראשות סילמן וועדת עבודה ורווחה בראשות אפרת רייטן ממפלגת העבודה.

עידית סילמן עם בעלה שמואל ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עידית סילמן עם בעלה שמואל ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

סילמן עשתה תואר ראשון ושני במדעי החיים וספורט, עסקה בראשית דרכה בהוראה, ואחרי שסיימה תואר שני בניהול ומימון עברה למחלקות שיווק וניהול בחברות תרופות. בין השאר עבדה בסאנופי-אוונטיס (יצרנית חיסונים ועוד) ובחברת קלקסן (תרופות נוגדות קרישה), וכן עסקה בתחום הלב וכלי דם.

משם עברה סילמן לעמדות ניהול ומטה בקופת חולים "כללית" והתקדמה עד לתפקיד מנהלת השיווק של הקופה. בן זוגה, שמואל סילמן, היה מנהל בכיר בקופת חולים "מאוחדת", ראש מחלקת מגזרים חרדים ודתיים לאומיים, תפקיד בו החל לכהן לפני כחמישה חודשים.

השבוע, לקראת מינויה של סילמן ליו"ר ועדת הבריאות, הודיע שמואל לקופת חולים מאוחדת שהוא מתפטר מתפקידו, וזאת כדי לא להציב את רעייתו בניגוד עניינים.

על כל פנים, נושאי בריאות הציבור הם בנפשה של סילמן. מבחינתה זו שליחותה הציבורית.

הבדלים עמוקים בין הסיעות

"חוץ מחוק האזרחות וחוק הקנאביס, לא נפל לי שום חוק", סילמן מסכמת בשביעות רצון את החודשיים הראשונים בתפקיד.

עידית סילמן במליאת הכנסת, 14 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עידית סילמן במליאת הכנסת, 14 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"את חוק הקנאביס העלנו בידיעה שהוא לא יעבור. זה היה מכוון. ח"כ שרן השכל התעקשה לשים אותו בפני הציבור, כיוון שרצתה לשמור על קהל הבוחרים שלה, היא רצתה להראות לציבור המעוניין בחוק הזה שהיא איתם עד הסוף".

"את חוק הקנאביס העלנו בידיעה שהוא לא יעבור. זה היה מכוון. שרן השכל התעקשה לשים אותו בפני הציבור, כיוון שרצתה לשמור על קהל הבוחרים שלה, להראות לציבור המעוניין בחוק הזה שהיא איתם עד הסוף"

אבל אחרי שהחוק נפל, לא ניתן להציע אותו שוב למשך 6 חודשים, אז מה השגתן בזה?
"ממילא אנחנו נכנסים לפגרה ותקופת חגים שאין בה חקיקה, ובהמשך היא תוכל לנסח חקיקה מקבילה שונה מהחוק המקורי. השכל היא פוליטיקאית חכמה שיודעת לעבוד. הליכוד נאבק במשך שנים עבור חקיקה מהסוג הזה ואז הם הצביעו נגד. מבחינת השכל, היא הראתה לתומכיה מי עובד עבור אי-הפללה ומי לא.

"צריך להבין שמדובר בחקיקה שאמורה לסייע לחולים וצעירים הזקוקים לשמן ה-CBD להתמודדות עם מחלות כמו אפילפסיה ועוד. זה היה קרוב מאוד לעבור וחבל, כי יש רבים הסובלים וזקוקים לטיפול הזה".

החוק לא נפל בגלל הליכוד, אלא כי רע"ם – סיעה בקואליציה שלך, תחת הניהול שלך – הצביעה נגד החוק.
"ההתנגדות של רע"ם מוכרת לכולם. הם חתמו על הסכם קואליציוני, אבל הם חתמו מול יש עתיד ולא מול תקווה חדשה. זה נכון שההסכמים מחייבים את כולם, אבל יש הבדלים עמוקים בין הסיעות ולא הצלחנו להגיע איתם להסכמה.

"השכל חשבה שאולי אנשים מהליכוד, למשל יואב קיש שהיה סגן שר בריאות והחוק הזה היה בליבו, שאולי הוא ירצה לעזור. קיש, בתקופתו, עשה יותר ישיבות על הקנאביס מישיבות על הקורונה. הוא יצא מההצבעה הזו וידו על התחתונה ומבחינת השכל, קיש ואחרים פגעו בבייס הליכודי שלהם. ההצבעה נפלה בפער קטן מאוד, של שני ח"כים. זה יעבור במושב הבא בצורה כזו או אחרת".

שרן השכל ועידית סילמן משוחחות עם ראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת, 12 ביולי 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שרן השכל ועידית סילמן משוחחות עם ראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת, 12 ביולי 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

ומה עם חוק האזרחות, יעבור?
"שרת הפנים איילת שקד יכולה לעשות הרבה מכוח תפקידה במשרד הפנים. ואנחנו נתמודד עם חוק האזרחות וננסה להעביר. חבל שהליכוד מצביעים נגד בנושאים שלא טובים לליכוד ולא נכונים להם".

מדוע בעצם להעלות להצבעה חוקים שיודעים מראש שאין להם רוב?
"השכל החליטה לעלות את חוק הקנאביס, למרות שידעה שלא יהיה רוב. היא רצתה בכך, מבחינה אסטרטגית. אני לא אמרתי לה לא לעשות את זה. כל אחד זקוק לבייס שלו, בתוך כל הטרלול הזה.

"יש בקואליציה שמונה סיעות, כולם רוצים להראות לציבור שלהם את הפעילות. אז העברנו את מצעד הדגלים, פתרנו את נושא היישוב אביתר. אנחנו בשיח רצוף עם כולם – מרצ, העבודה, תקווה חדשה – כל אחד צריך להראות לציבור שבחר בו את ההישגים שלו".

עם מי מכל הקבוצות המגוונות הללו יש לך קשר טוב במיוחד?
"יש לי עם כולם. התרשמתי מאוד מאוד מיו"ר ועדת הפנים, סעיד אלחרומי. מי שראה אותו מנהל את הוועדה להעברת חוק הוותמ"ל, זה היה מדהים. הוא פיזיקאי בהכשרתו, אדם מוכשר וחכם מאין כמוהו.

"הייתה לי חוויה לראות אותו מנהל את הוועדה, בעדינות יוצאת דופן, הצליח לרתום אליו את הפוליטיקאים. חוק הוותמ"ל הוא בעל חשיבות גבוהה והצלחנו להעביר אותו ביממה האחרונה של המושב, זה הישג אדיר".

ח"כ סעיד אלחרומי מרע"ם נואם בכנסת בעת ההצבעה על חוק הוותמ"ל, 4 באוגוסט 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ סעיד אלחרומי מרע"ם נואם בכנסת בעת ההצבעה על חוק הוותמ"ל, 4 באוגוסט 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חוק הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) עבר ב-2014 כהוראת שעה, כשמטרתו הייתה לאשר תוכניות בנייה גדולות ברמה הארצית באופן מהיר, תוך התגברות על הוראות תכניות בנייה אחרות במקומות שהוכרזו כמתחמים מועדפים על ידי הממשלה.

הארכת מועד החוק הייתה משמעותית ביותר לרע"ם, וזאת גם לצד קידום תוכניות להקמת 108 תחנות מטרו ברחבי הארץ במסגרת "מתחמים מוטי תחבורה". מתוך 85 אלף יחידות דיור שיוקמו במסגרת הוותמ"ל, כ 35 אלף מיועדות לחברה הערבית.

סילמן אומרת ש-48 השעות האחרונות במליאה הביאו הישגים עצומים עבור הקואליציה. בראש ובראשונה חוק הוותמ"ל, כאמור. אך בנוסף עברו גם חוק שיפוט צבאי, חוק משק החלב, חוק שמירת ניקיון ודיני רציפות ובעיקר – הרכב הוועדות לבחירת שופטים ומינוי דיינים.

"דיברתי אישית עם כל אחד מ-61 הח"כים"

"ההצבעות לוועדות לבחירת שופטים ודיינים היו המבחן הכי גדול שלנו, כי זו הייתה הצבעה מאחורי פרגוד וידעתי שיש לנו 61 ח"כים, ובסוף השגנו 67 ח"כים (שהצביעו עבור ח"כ רייטן, ט"ש) באמצעות תמיכה של הרשימה המשותפת", מספרת סילמן.

"לגבי אורלי לוי-אבקסיס, היו הרבה שלא רצו שהיא תתמנה. יש לה היסטוריה רעה מאוד עם העבודה ועם מרצ. אבל אני הייתי ממוקדת בלהכניס את המועמדים שלנו. הצבנו מועמד אחד בלבד לכל ועדה, לעומת האופוזיציה שפיצלו את קולותיהם.

גדעון סער, נפתלי בנט, עידית סילמן, יאיר לפיד ובני גנץ בעת נפילת חוק האזרחות בכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גדעון סער, נפתלי בנט, עידית סילמן, יאיר לפיד ובני גנץ בעת נפילת חוק האזרחות בכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"התקשרתי או דיברתי פנים אל פנים עם כל אחד מ-61 חברי הקואליציה. אמרתי להם, 'תנקו את הראש, תזיזו הכול לצד, תסתכלו על זה בעיניים, אם לא תצביעו לפי ההנחיות של הקואליציה, אנחנו כולנו מפסידים הכול. שלחתי לכל אחד נקודות. וידאתי אחד אחד שהם יודעים מה הם מצביעים".

"התקשרתי או דיברתי פנים אל פנים עם כל אחד מ-61 חברי הקואליציה. אמרתי להם, 'תנקו את הראש, תזיזו הכול לצד, תסתכלו על זה בעיניים, אם לא תצביעו לפי ההנחיות של הקואליציה, אנחנו כולנו מפסידים הכול"

איך את מנהלת את זה בשגרה? יש לך קבוצת ווטסאפ לכל 61 הח"כים?
"לא, לא מחזיקה קבוצה של כולם ביחד. יש לנו קבוצות של מנהלי הסיעות, אני בפורום של ראשי המפלגות הנפגש מדי יום ראשון. אני בקשר ישיר עם כל ראשי המפלגות. השרים, כולם, בקשר רציף איתי בנוגע לחקיקה שלהם.

"השר זאב אלקין הוא משמעותי, הוא מסייע לי באופן בלתי אמצעי בכל מה שאני צריכה. הוא מנטור. יש גם יחסים מאוד חמים עם יו"ר הכנסת מיקי לוי. שמונה סיעות זה דבר מורכב מאוד. אני נמצאת פיזית כל הזמן במליאה, מראשון עד חמישי. אני לא יוצאת לישון במלון, אלא ישנה בחדר שלי בכנסת.

"השבוע הלכתי פעם ראשונה למלון לאונרדו. הגעתי לשם בשלוש לפנות בוקר ולא הייתה חנייה. אמרתי לנציגים במלון, אין לי כוח, אני חוזרת לכנסת, סתם בזבזתי זמן על לבוא לשם. הבעיה היא שהחדר שלי בכנסת הוא לשכה ללא שירותים ומקלחת, בניגוד ללשכות של כל הח"כים. זה חדר יותר גדול בקומת הממשלה, אבל ללא מקלחון".

רגע, רגע, אם את שם מראשון עד חמישי, איפה בדיוק את מתקלחת בלילות?
"יש את החדר כושר עם כל המקלחות ויש שם הכול, כולל מייבש שיער, ולפעמים אני הולכת להתקלח בחדרים של ח"כים אחרים שהם חברים טובים. למשל, אצל שירלי פינטו או אצל מירב בן ארי. כל מה שאני צריכה אני מקבלת מכולם.

עידית סילמן ושירלי פינטו במליאת הכנסת, 16 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עידית סילמן ושירלי פינטו במליאת הכנסת, 16 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אני לא ישנה הרבה, שעתיים שלוש בלילה. משגיחה על המליאה כל הזמן. המזל שלי הוא שאני טיפוס שלא צריך הרבה שעות שינה, גם בבית. שלוש שעות בלילה מספיקות לי".

הליכוד לא מרפים. הם נאבקים נגדכם באופן מרשים, מקשים עליכם בכל היבט.
"כן, אבל כמה זמן הם יוכלו להמשיך לצעוק 'זאב זאב'? חברי כנסת כמו שלמה קרעי, אופיר כץ, גלית דיסטל אטבריאן – מתישהו הם יתעייפו, והם פועלים בחוסר ענייניות. כל מה שהם יכולים לעשות זה פיליבסטר.

"שימי לב שהבכירים של הליכוד – כמו אבי דיכטר, ניר ברקת, אמיר אוחנה או יולי אדלשטיין – לא עולים לפודיום כמו האחרים. הם שולחים את הרצים לפני המחנה. זה לא שנתניהו עושה לנו פיליבסטרים".

"שימי לב שהבכירים של הליכוד – כמו אבי דיכטר, ניר ברקת, אמיר אוחנה או יולי אדלשטיין – לא עולים לפודיום כמו האחרים. הם שולחים את הרצים לפני המחנה. זה לא שנתניהו עושה לנו פיליבסטרים"

את מציינת שאתם שמונה סיעות, שקשה לנהל את זה, אבל זו קואליציה מפוזרת, שלא תוכל להחזיק מעמד.
"יש מצבים רבים בהם אנחנו לא מסכימים על הכול, אבל היכולת הגבוהה היא להכיל את המורכבות הזו. עם ישראל של השנים האחרונות לא יודע להבין מורכבות, להכיל שיח שהוא לא שחור-לבן או לא ימין-שמאל. אבל זה משתנה, כי יש בישראל רוב שקט, מתון, ממלכתי.

"זה מזכיר לי שני ספרים שאני קוראת לאחרונה, של שי פירון ("ישראל השלישית") ושל ארי שביט ("בית שלישי"). על מה שניהם מדברים? כשבן גוריון הקים את המדינה, לא היה זמן לישראל הראשונה וישראל השנייה, כולם הצטופפו כתף אל כתף למען מטרה. היום יש ממלכתיות חדשה שמשתלטת על השיח.

עידית סילמן ודוד ביטן מחליפים דברים במהלך ההצבעה על חוק האזרחות במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עידית סילמן ודוד ביטן מחליפים דברים במהלך ההצבעה על חוק האזרחות במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"שנים הרגילו אותנו לחלוקת ימין-שמאל. אנחנו, בקואליציה הזו, פורצים את זה ומנסים להכיל מורכבות. ראית איך השכל עלתה לפודיום, ומנסור עבאס ביקש ממנה לדחות בשבועיים, והיא עשתה זאת. ועם ישראל ראה בפריים טיים, יכולת של שני קצוות להכיל מורכבות".

מה עם העדר המורכות בשיח שהתנהל נגדך, אישית, על היותך "ילדה קטנה", "ילדה טובה" ועוד "מחמאות" שקיבלת מח"כים כמו יעקב אשר, מיקי זוהר ושאר חברי האופוזיציה?
"בכל מקום בו עבדתי בחיים שלי, לא נקטו בשפה כה בוטה, באיזה קטע בכנסת מותר לדבר כך? אני מצטערת על השיח הזה. במקום לחזק אותי ולהגיד שישראל מעדיפה תרבות דיון של הסכמות, יש אנשים שהולכים למקומות האלה. מבחינתי, אנחנו סיימנו מושב בהצלחה על אף המורכבות ולא נגררנו לסגנון של האופוזיציה.

"בכל מקום בו עבדתי בחיים שלי, לא נקטו בשפה כה בוטה, באיזה קטע בכנסת מותר לדבר כך? אני מצטערת על השיח הזה. במקום להגיד שישראל מעדיפה תרבות דיון, יש אנשים שהולכים למקומות האלה"

"זה מה שעם ישראל לא הצליח לראות כל השנים, כי מה שהיה כאן בימי הליכוד זה 'כסף קונה שקט'. וכאשר קנו שקט במשך זמן רב, מכל מיני מגזרים, זה התפוצץ לנו מול העיניים. בדרום הארץ, באלימות בחברה הערבית, באי-תגובה לירי על עוטף עזה. אי אפשר שלא לטפל בחוליים של החברה ואז לבוא בטענות".

לא ענית לי מה הרגשת באופן אישי כאשר כינו אותך "ילדה קטנה".
"עם כל ההשמצות והגידופים, המטרה שלנו היא להזיז דברים ואני חיה בשלום עם הכול. המערכת הפוליטית כולה נמצאת אחרי סחרור של ארבע מערכות בחירות והסגנון הזה הוא המשך של הקמפיינים שגרמו לכולנו, כולל לתקשורת, להמציא שפת קמפיין.

"אני אומרת, קמפיין צריך להיות תחום בזמן ואחריו צריך לחזור לניהול תקין. קמפיין זה גימיקים, משחקים, אבל זה לא החיים האמיתיים. וצריך להגיד שהעיתונות לא גיבתה את העלבונות נגדי.

עידית סילמן עונה לח"כ מאיר פרוש בוועדה המסדרת, אחרי שכינה אותה ילדה קטנה, 1 ביולי 2021

"אני מודעת לכך שהמדינה שלנו מורכבת, ואף אחד לא הבטיח שיהיה קל. ידעתי למה אני נכנסת. ויש טעויות של הקואליציה. אבל האם טעויות כאלה צריכות לפרק ממשלה? לא. בסופו של דבר, מי שמשלם מחיר על הקמפיינים המתמשכים האלה הם אזרחי המדינה.

"אני מודעת לכך שהמדינה שלנו מורכבת, ואף אחד לא הבטיח שיהיה קל. ידעתי למה אני נכנסת. ויש טעויות של הקואליציה. אבל האם טעויות כאלה צריכות לפרק ממשלה? לא"

"הרי אנחנו עכשיו באוגוסט, הייתי יכולה לדבר איתך כעת מתוך חוג בית במערכת בחירות חמישית. אבל הפוליטיקה צריכה לחזור להיות אמצעי ולא מטרה. יש לי בעיה עם חוסר כבוד בסיסי בין קואליציה לאופוזיציה כשהדברים הופכים להיות אישיים והעלבונות חודרים הביתה לילדים".

דיברו אליך כפי שדיברו כי את אישה. עובדה שלאף אחד לא הייתה ביקורת על המינוי האפשרי של ניר אורבך ליו"ר הקואליציה, כאשר זה עלה כאופציה.
"הם מדברים לא יפה לכולם, ואפשר לראות זאת. אני חושבת שבאופוזיציה חשבו שעם הסגנון הזה הם יצליחו לשבור אותי.

"אבל היו דברים חמורים וקשים, כמו כשנתניהו התחנן בפני גנץ שיבוא אליהם ואז הם כינו אותנו 'בוגדים'. אנחנו הבוגדים פה? זה העניין? אם המפלגות החרדיות היו עומדות בלחץ של נתניהו ובמילה שהם נתנו לגנץ לפני שנה, הייתה להם היום ממשלה ואנחנו היינו אופוזיציה. מה שהם עשו לגנץ היה שקר אחד גדול.

"אנחנו לא עשינו תרגיל, ולא עסקנו בהונאה. הרי רבני הציונות הדתית כמו הרב חיים דרוקמן והרב שמואל אליהו, נתנו אישור ללכת לקואליציה עם רע"ם, ובצלאל סמוטריץ' לא הסכים לכך, לא רצה לקיים שותפות אזרחית, וכעת הוא ממהר להאשים את כל העולם בכך שאין לו ממשלת ימין בעוד שהוא היה החסם העיקרי בפני ממשלה כזו".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת, 24 במאי 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת, 24 במאי 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

אבל את, ח"כ סילמן, ברמה האישית הפרטית שלך, את בכלל העדפת ממשלה עם גורמי מרכז-שמאל, הלא כן?
"לא. אני ימנית עם אידיאולוגיה של ערכי ימין, אבל אני גם אישה שכל החיים עבדה על היכולת להכיל מורכבויות ושיח בו לא מסכימים על הכול.

"בממשלת ימין יכול היה להיות לנו הרבה יותר קל להתנהל. אבל זו המדינה שלנו, והיא לא רק ימין ושמאל. זה המקום שלנו והכישורים שלנו להכיל את המורכבות. אני חושבת שרוב הח"כים של הליכוד מאמינים שהקרקס שלהם פוגע בהם".

קשר טוב עם שיקלי

כשהיא נשאלת מי הכי הרגיז אותה במהלך כל אותם לילות ארוכים, סילמן נזכרת בהיסטריה שהתעוררה בקרב חברי האופוזיציה וצייצני טוויטר מסויימים בנוגע לטענה שהיא לכאורה הסתובבה עם מכשיר הקלטה והקליטה את חבריה למשכן.

"זו כנסת 'האח הגדול', 24 שעות ביממה. דפנה ליאל מחדשות 12 הגיעה לצלם כתבה על הלילות הלבנים. אני הייתי רק חלק מזה, הכתבה לא הייתה עלי, כי דפנה תיעדה את כולם. באחד הרגעים, היא ראיינה אותי ותוך כמה דקות הייתי צריכה לרוץ למליאה. המיקרופון היה סגור, הנחתי אותו על השולחן. מדוע הם היו צריכים להכפיש אותי שהקלטתי אותם?

"לעשות מזה סיפור – ועוד מהאנשים ש'תורתם אומנותם'. הרי סמוטריץ' עלה למליאה עם מיקרופון מחובר לצווארון והסתובב במליאה ואמר שהוא עושה זאת עבור שידור חי בפייסבוק. מה קורה פה, באיזה מציאות הפוליטיקאים האלה חיים, שהם חושבים שאני אעשה דבר כזה?"

איך האווירה בתוך סיעת ימינה? נשארתם שישה, אחת הסיעות הקטנות בקואליציה ובכנסת בכלל.
"ההחלטות מתקבלות מתוך אחריות. צריך לזכור שנפתלי בנט, איילת שקד, מתן כהנא וניר אורבך הם חברים טובים שהולכים יחד שנים. ניר, איילת ונפתלי חברים מהשנים של הבית היהודי. גם אני הייתי שם.

"לכולנו הייתה תקופה לא פשוטה עם ההפגנות מול הבתים, אבל אנחנו מסתכלים על טובת הציבור. אסור שיהיה חילול השם שמוציא שם רע ליהדות, באמצעות כינויים כמו אנטיוכוס. צריך לזכור שביהדות דרך ארץ קדמה לתורה".

מה סיעת ימינה מתכננת לעשות עם ח"כ עמיחי שיקלי?
"אני בקשר טוב איתו. המהלכים הפוליטיים לא שינו את התחושה ברמה החברית ואני אומרת שאנחנו גם צריכים לדעת להכיל את הקושי של הצד השני ואת הכאב שלו. אני לא סופרת אותו מבחינת אצבעות במליאה, כלומר אני לא בונה עליו שיצביע איתנו. אבל אני יודעת איפה הוא עומד בכל הצבעה והצבעה.

"אם אני פונה אליו מראש ומבקשת לדעת מה הוא מתכוון לעשות, הוא משתף איתי פעולה. אין שריפת גשרים איתו. אבל ראינו שהוא בחר בנתניהו לברך אותו בנאום הראשון שלו במליאה, אז כולם מבינים איפה הוא עומד".

"אם אני פונה אל שיקלי מראש ומבקשת לדעת מה הוא מתכוון לעשות, הוא משתף איתי פעולה. אין שריפת גשרים איתו. אבל ראינו שהוא בחר בנתניהו לברך אותו בנאום הראשון, אז כולם מבינים איפה הוא עומד"

את בעצמך דיברת עם נתניהו בימי המליאה הארוכים?
"רק דיבור בסיסי, שלום שלום. אני חושבת שהתנהלות שלו לא עניינית. האופוזיציה צריכה להיות אופוזיציה לקואליציה, לא אופוזיציה לעם ישראל. לדעתי, הם איבדו נקודות רבות כי הפכו אופוזיציה לעם. גם בחוק האזרחות, גם בחוק הקנאביס. ואני לא מתרגשת מהמתקפות על הקואליציה, זה הכלי היחיד שיש להם, לנסות סכסך ביננו".

בנימין נתניהו עם בכירי סיעת הליכוד במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו עם בכירי סיעת הליכוד במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

פרסמו עליך בערוץ 12 שאת מבין השניים שיערקו לליכוד בימים בהם המנדט היה בידי נתניהו. היה לזה בסיס?
"הפרסום הזה היה חלק ממערכת לחצים שנועדה לייצר מציאות שלא הייתה קיימת. אני לא יכולה לשלוט בכל מה שמתפרסם. אני לא קוראת ציוצים. בן אדם לא יכול לחיות עם קבוצות מאורגנות של בוטים. אני מדברת עם אנשים אמיתיים ברחוב וחיה את השטח".

אנשים מזהים אותך ברחוב? הפכת למוכרת?
"כן, היום כולם מזהים. ואני מרגישה מלא תמיכה ופרגון מימנים וגם משמאלנים. באים אלי במסעדה, כותבים לי על מפית, 'לא רוצים להפריע לך, תמשיכי ככה'".

אבל המצב בבייס שלכם, לא כזה זהב.
"בבייס שלנו הכול בסדר. דאגנו לתקציב, כולל לחינוך הממלכתי-דתי. אנשים תומכים בנו בהתיישבות בבתי כנסת. מכירה את המשפט 'מרדכי היה רצוי לרוב אחיו'? אי אפשר לרצות את כולם.

"אנחנו מחפשים את טובת העם. ואנחנו צריכים לנסות לעשות הכי טוב שאנחנו יכולים ולדאוג לכל מה שמשותף בעם, דבר שלא היה פה 12 שנה. עלינו להבריא את החברה ולהביא למצב אחר, להסתכל על כלל ישראל".

"אנחנו מחפשים את טובת העם. ואנחנו צריכים לנסות לעשות הכי טוב שאנחנו יכולים ולדאוג לכל מה שמשותף בעם, דבר שלא היה פה 12 שנה. עלינו להבריא את החברה ולהביא למצב אחר, להסתכל על כלל ישראל"

איך הדברים מתקבלים מבחינת המשפחה שלך?
"הילדים עברו תהליך לא פשוט, במסגרות שלהם, בהפגנות מחוץ לבית. הבית זה המקום בו צריך להיות מספיק חזק והילדים שלי הם גיבורים בבית. הם הלכו להוריד שלטים מחרידים נגד אמא, דקה לפני שבת, כדי שבתנועת הנוער לא יהיו תלויים הדברים האלה. הם רצו בעשרה לשבע ביום שישי להסיר.

עידית סילמן (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
עידית סילמן (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

"אני מאוד גאה בקואליציה שהקמנו. יאיר לפיד הוא מענטש אמיתי, חיזק אותי אחרי שראה דברים שכתבתי בפייסבוק בימים של ההפגנות. אני רוצה שכל עם ישראל יראה את הבשורה שבקואליציה המורכבת שלנו, שהמהות שלה היא 'ואהבת לרעך כמוך'.

"כל אחד מוריד מעצמו למען קיומה של הקואליציה וכולם מתכנסים לתוך שיח משותף. זה דבר גדול ועכשיו זה גם בפריים טיים ועל כך אני גאה. ולכן לא אכפת לי שקוראים לי 'ילדה קטנה'".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
תותחית-על! כן יירבו כמוך! לגבי שיקלי הדיל צריך להיות ברור או שתפרוש (מהכנסת) או שתוכרז כח"כ פורש על כל המשתמע מכך. שיסדרו לו תפקיד עם אותו שכר ותנאים דומים (עם ישראל כבר הבין שהוא אידיא... המשך קריאה

תותחית-על! כן יירבו כמוך!
לגבי שיקלי הדיל צריך להיות ברור או שתפרוש (מהכנסת) או שתוכרז כח"כ פורש על כל המשתמע מכך. שיסדרו לו תפקיד עם אותו שכר ותנאים דומים (עם ישראל כבר הבין שהוא אידיאולוג גדול ולא בא בשביל הכסא או הכסף חס וחלילה) שיהיה שגריר ישראל למשל במרוקו ויחזור כמשוריין בליכוד בבחירות הבאות. אין לו מקום בכנסת הזו כגיס חמישי או סיעת יחיד.

עוד 3,064 מילים ו-4 תגובות
סגירה