נפתלי בנט במפגש עם בעלי עסקים בירושלים, ב-5 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בנט רכב על מצוקת העצמאים בדרך לשלטון. עכשיו הם מפגינים נגדו

נפתלי בנט עלה לרגל לעסקים במהלך משבר הקורונה, אביר קארה הקים את השולמנים ועודד פורר הפגין איתם ● אבל הממשלה החדשה ביטלה את הפיצוי לעסקים, אינה מציגה מתווה לסגר ומתנערת מכל הבטחותיה כלפי העצמאים ● היום בעלי העסקים חוזרים להפגין ברחובות: "שום דבר לא השתנה. לא יהיה לנו ממה לחיות" ● סגן השר קארה: "אם נגיע לסגר, נפעיל תכנית פיצויים"

הממשלה דנה ברצינות באפשרות להטיל סגר. זמן קצר לפני כן ביטלה את הסדר הפיצויים לעסקים ולעצמאים שיצרה הממשלה הקודמת. עשרות אלפי עצמאים שעסקיהם עדיין מושבתים, בעיקר בענף התיירות, נשארו בלי מקור קיום.

במשרד האוצר מסרבים לענות לשאלה, האם יהיה מנגנון פיצוי במקרה של סגר ומה הוא יהיה, בטענה ש"הם מתנגדים לסגר", ובינתיים העסקים נמצאים בחוסר ודאות גמור.

התקציב וחוק ההסדרים שאושרו בממשלה בשבוע שעבר אינם כוללים שורה ארוכה של הבטחות לסייע לעצמאים שנמצאות במצעי המפלגות המרכיבות את הממשלה, בהסכמים הקואליציוניים ובקווי היסוד שלה.

בין השאר, הובטחו בקווי היסוד דמי אבטלה לעצמאים – הבטחה שכל המפלגות והממשלות מפריחות מאז 2015, והייתה יכולה לחסוך לעצמאים את הצורך בהסדר מיוחד בסגר הבא, אך אינה נמצאת בתקציב.

ראש הממשלה בנט לצד אביגדור ליברמן בישיבת אישור התקציב בממשלה, 2.8.2021 (צילום: עמוס בן גרשון/לע"מ)
ראש הממשלה בנט לצד אביגדור ליברמן בישיבת אישור התקציב בממשלה, 2.8.2021 (צילום: עמוס בן גרשון/לע"מ)

גם ההבטחה להפוך את ההלוואות בערבות מדינה והסדרי הפחת המואץ שהוענקו לעסקים בזמן המגפה להסדרים קבועים, ולהעניק הקלות במע"מ ובמכסים על מסחר בתוך ישראל, אינן בתקציב, ולעומת זאת, מופיעים בו מסים רגרסיביים רבים שיעיקו על העסקים.

ואם לא די בכך, רשות המסים החלה לגבות בשבועיים האחרונים פיצויים שחולקו לעצמאים שהפסידו פחות כסף מהצפוי, בתוספת ריבית והצמדה, למרות שהעצמאים כבר השתמשו בכסף.

השטח רותח, ובעלי עסקים קטנים יפתחו היום בהפגנות סוערות נגד הסגר ונגד מדיניות הממשלה. הסוחרים מתכוונים להפגין היום ברחוב אילת בתל אביב ומאיימים להבעיר צמיגים ולחסום את הרחוב לתנועה. מדובר בחזרה, אחד-לאחד, על ההפגנות הסוערות של העצמאים נגד הממשלה הקודמת – שמילאו תפקיד משמעותי בעלייתה של הממשלה הנוכחית לשלטון.

הסוחרים מתכוונים להפגין היום ברחוב אילת בתל אביב ומאיימים להבעיר צמיגים ולחסום את הרחוב לתנועה. מדובר בחזרה, אחד-לאחד, על ההפגנות הסוערות של העצמאים נגד הממשלה הקודמת

איפה פורר כשצריך אותו

דני אלחרר, בעלי חנות הבגדים אופנת דניאל, ועודד בבאי, בעלי החנות קומו עיצובים, שניהם מדרום תל אביב, היו ממארגני ההפגנות בשנה שעברה וכעת מובילים יחד עם סוחרים נוספים את ההפגות החדשות. חבריהם, סוחרים מפלורנטין ונחלת בנימין, מכנים את אלחרר ובבאי "הנשמה של המחאה".

כרזה לקראת הפגנת העצמאים, אוגוסט 2021 (צילום: שרון בבאי)
כרזה לקראת הפגנת העצמאים, אוגוסט 2021 (צילום: שרון בבאי)

כשאלחרר, בבאי וחבריהם התראיינו בשנה שעברה, הם דיברו בעיקר כלכלה ומחו על פגמים בהסדרי הפיצוי. כעת, הם מדברים גם אפידמיולוגיה והביקורת שלהם רק החריפה.

"המטרה של ההפגנות לא הייתה שבנט וליברמן יעלו לשלטון, זה היה רק אמצעי", אומר אלחרר, "האמנתי שהם יביאו שינוי. אני לא בנאדם פוליטי, ואם כבר, אני יותר ימין משמאל, מה שמעניין אותי זה הפרקטיקה. הבעיה שזאת ממשלה פופוליסטית שמתנהלת לפי סקרים, ממש כמו הממשלה הקודמת.

"בן גוריון אמר שצריך לעשות מה שטוב לעם, בנט כתב ספר שלם על מה שטוב לעם, ספר מצוין, הבעיה שהוא לא מקשיב לספר שלו אלא לסקרים. לא צריך להיות גאון להבין שכשיש מגפה בעולם, שדה התעופה צריך להיות סגור, וזהו. סגור. לשנה, שנתיים, שלוש, כמה שצריך. תראה בניו זילנד ובטייוואן, זה עבד להם.

"בנט כתב ספר שלם על מה שטוב לעם, הבעיה שהוא לא מקשיב לספר שלו אלא לסקרים. לא צריך להיות גאון להבין שכשיש מגפה בעולם, שדה התעופה צריך להיות סגור, וזהו"

"אבל כשההדבקה ירדה בגלל החיסון, אנשים שיש להם כסף, בהייטק, במגזר הציבורי, אלה שלא נפגעו, רצו לטוס לחו"ל, אז נתנו להם. מה, אתה מטומטם? זה לא היה ברור שיבואו מוטציות? אם עכשיו צריך סגר כדי שבית החולים לא יקרוס, אז צריך סגר. אבל אי אפשר היה לחשוב על זה קודם? אז שיפצו אותנו. שישלמו.

עצמאים מפגינים מול האוצר בקריאה לקבל תמיכה כספית מהממשלה. 6 באפריל 2020. (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עצמאים מפגינים מול האוצר בקריאה לקבל תמיכה כספית מהממשלה. 6 באפריל 2020. (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"עד עכשיו לפחות היה הסדר פיצויים, עכשיו גם זה אין, לעובדים השכירים הצעירים שלי אין חל"ת ואין מי שישלם להם. כמה פעמים הבטיחו לנו דמי אבטלה? אז הבטיחו.

"עד עכשיו לפחות היה הסדר פיצויים, עכשיו גם זה אין, לעובדים השכירים הצעירים שלי אין חל"ת ואין מי שישלם להם. כמה פעמים הבטיחו לנו דמי אבטלה? אז הבטיחו.

"עודד פורר, שהוא חבר שלי, היה בהפגנות שלנו, ונאם. אמרנו לח"כים, בהפגנות, בוועדות, כשיש סגר אנחנו לא עובדים, ואתרים מחו"ל עושים עלינו ים של כסף. אנשים יושבים בבית משועממים ומזמינים מחו"ל, סחורה סינית.

"אנחנו עובדים עם מתפרות מעזה, וההוצאות שלנו לא יותר גדולות משל הסינים והסחורה שלנו יותר טובה. אבל לאתרים מחו"ל יש פטור ממכס על הייבוא, ולנו אין פטור ממע"מ".

תקציב המדינה החדש כולל ביטול של הפטור ממכס על ייבוא באינטרנט.
"בדקנו את זה, וזה לא יחול על המתחרים שלנו. שום חברת אופנה לא תשלם מכס על יבוא באינטרנט".

הפגנה של בעלי עסקים נגד הסגר ברחוב אילת בתל אביב, 15 באוקטובר 2020 (צילום: פלאש 90)
הפגנה של בעלי עסקים נגד הסגר ברחוב אילת בתל אביב, 15 באוקטובר 2020 (צילום: פלאש 90)

למרות האכזבה, אתה מאמין שיקשיבו לכם ויעשו הסדר פיצויים ראוי? אתם מנהלים שיחות עם השרים, הפקידים, הח"כים ושומעים מהם מה בכוונתם לעשות?
"לא יהיה פיצוי. למדינה אין כסף. אני מיואש".

"אני לא נגד הממשלה הזאת ולא הייתי נגד הקודמת", אומר בבאי, "הייתי נגד אופן הניהול של המשבר וחשבתי שהממשלה החדשה תהיה קשובה יותר, וכנראה טעיתי. אני כבר לא מאמין לאף אחד".

"אני לא נגד הממשלה הזאת ולא הייתי נגד הקודמת. הייתי נגד אופן הניהול של המשבר וחשבתי שהממשלה החדשה תהיה קשובה יותר, וכנראה טעיתי. כבר לא מאמין לאף אחד"

אתה לא מקווה שתקבלו פיצוי על הסגר, או דמי אבטלה?
"אם נותנים לך משהו, ייקחו אותו אחר כך. המתווה לדמי אבטלה ופנסיה אמר שיכפילו לנו את התשלום לביטוח לאומי בשוטף. את זה אני לא רוצה. ברור שאם ייתנו לנו כמו לשכירים ניקח בשתי ידיים, אבל מאיפה יש להם כסף לזה עכשיו? ברור שאני רוצה שיתנו לפחות פיצויים, אבל מאיפה הכסף?"

אז מה הדרישה שלך?
"הדבר היחיד שיעזור לנו עכשיו זה שלא יהיה סגר. לפני שנה לא היה חיסון ולא ידעו מספיק על המחלה, אז היה בזה הגיון. וגם אז לא הבנתי למה לסגור את החנות שלי, שביום טוב נכנסים אליה שלושה אנשים יחד. למה זה מסוכן שהיא פתוחה?

עודד בבאי ובעלי עסקים קטנים מפגינים בדרום תל אביב, קיץ 2020 (צילום: שרון בבאי)
עודד בבאי ובעלי עסקים קטנים מפגינים בדרום תל אביב, קיץ 2020 (צילום: שרון בבאי)

"שיעשו סגר בנתב"ג, בבתי כנסת, בתיאטרון, בחתונות ומסיבות שאנשים מתחבקים ומתנשקים, אבל מה פתאום סגר בחנויות קטנות? ועכשיו, אחרי שיש חיסון, למה סגר? הסגר ייגמר, ואחר כך אנשים לא יידבקו? אז עד מתי תעשה סגר? התקשורת מובילה באף את הממשלה לסגר עם ההיסטריה שלה".

מסע הפרנסה של אביר קארה

לפי נתוני משרד הכלכלה וארגוני העצמאים, ב-2020 נסגרו 80 אלף עסקים, פי שניים יותר מאשר בשנה רגילה. אשתקד נפתחו כ-25 אלף עסקים, לעומת 55 אלף בשנה רגילה.

לפי נתוני משרד הכלכלה וארגוני העצמאים, ב-2020 נסגרו 80 אלף עסקים, פי שניים יותר מאשר בשנה רגילה. אשתקד נפתחו כ-25 אלף עסקים, לעומת 55 אלף בשנה רגילה

עדיין אין נתונים מלאים על העסקים ב-2021. סקר של הסוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה שתוצאותיו פורסמו שלשום מראה כי כשני שליש מהעסקים הקטנים והבינוניים חוו השנה ירידה ברווחיות.

81% מאלה שרווחיהם ירדו קיבלו פיצוי כלשהו. 38% אמרו שהם שוקלים לסגור את העסק בשל הקשיים. עסקים קטנים שמעסיקים עובדים פיטרו 56% מעובדיהם ועסקים בינוניים פיטרו ב-8%.

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

הסדר החל"ת שהונהג עם פרוץ המגפה לא כלל בהתחלה פיצוי לעצמאים, ובעלי עסקים שהושבתו נותרו בלי מקור הכנסה. העצמאים יצאו להפגנות שנמשכו מאפריל ועד לחתימת הסדר הפיצויים ביולי.

ההסדר העניק לעצמאים, אשר מחזור הפעילות שלהם נפגע ב-40% ומעלה לעומת 2019 או 2018 (הפגיעה הגדולה מבין השתיים) – עם מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל – מענק בגובה 80% מההפסד. יותר מ-300 אלף עצמאים ניצלו את ההסדר, וקיבלו פיצויים בסכום כולל של כ-37 מיליארד שקל.

הממשלה החדשה הפסיקה את ההסדר ב-1 ביולי. גם קודם, רבבות עצמאים נפלו בין הכיסאות הבירוקרטיים ונותרו בלא מקור הכנסה: עסקים שנוסדו ב-2019 ולא הספיקו להרוויח לפני שנסגרו, וכאלה שנקלעו לקשיים כבר ב-2018.

גם קודם, רבבות עצמאים נפלו בין הכיסאות הבירוקרטיים ונותרו בלא מקור הכנסה: עסקים שנוסדו ב-2019 ולא הספיקו להרוויח לפני שנסגרו, וכאלה שנקלעו לקשיים ב-2018

בחודשים הראשונים של ההסדר היו בעיות בשיטת החישוב שהשאירו עצמאים נוספים בלא כלום, עד שההסדר תוקן בלחץ ישיר של הפגנות המחאה וארגוני העצמאים, למרות סכסוכים בלתי פוסקים בין נציגי העצמאים לבין עצמם.

סגן השר אביר קארה, בעת היותו מוביל קבוצת אני שולמן (צילום: באדיבות המרואיין)
סגן השר אביר קארה, בעת היותו מוביל קבוצת אני שולמן (צילום: באדיבות המרואיין)

ב-11 ביולי קיימו העצמאים הפגנה גדולה בכיכר רבין בהשתתפות כ-10,000 איש. ההפגנה הייתה אות הפתיחה לגל המחאה הגדול של 2020, שאחר כך התמקד בראש הממשלה דאז בנימין נתניהו.

ההפגנות החלו כיוזמה ספונטנית של עצמאים, בעלי עסקים ומובטלים. הארגונים הממסדיים של הלובינג לעצמאים הצטרפו אליהן רק אחר כך. מי שדחף את המחאה מהתחלה היה ארגון השולמנים, שנולד קצת לפני המגפה בקבוצת פייסבוק שפתח בעל עסק קטן ופעיל ימין אנונימי בשם אביר קארה.

עד מהרה הפך קארה לפרזנטור של מחאת העצמאים והחל להגיע לפגישות בכנסת ובמשרדי הממשלה עם דרישות מסודרות. השולמנים ניהלו מו"מ להצטרפות לליכוד, שהתפוצץ בפגישה סוערת עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. אחר כך הצטרפו לימינה – מפלגתו של נפתלי בנט – וקארה נבחר לכנסת מטעם המפלגה.

עד מהרה הפך קארה לפרזנטור של מחאת העצמאים והחל להגיע לפגישות בכנסת ובמשרדי הממשלה עם דרישות מסודרות. השולמנים ניהלו מו"מ להצטרפות לליכוד, אחר כך הצטרפו לימינה וקארה נבחר לכנסת

בבאי, שפעיל בשולמנים, אומר: "אני לא כועס על אביר. הוא נלחם בשבילנו. נלחם שתהיה לנו פנסיה, ועל הסדר פיצויים".

אביר קארה, גדעון סער, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים, 6.7.2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
אביר קארה, גדעון סער, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים, 6.7.2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

אלחרר אינו פעיל בשולמנים, ובשנה שעברה תקף את קארה, שלטענתו נדחף להפגנות העצמאים ולקח לעצמו קרדיט שלא בצדק. אבל כעת הזעם שלו אינו מופנה כלפי קארה: "אני רואה שאביר נלחם בשבילנו, לא סתם רכב עלינו ונכנס לכנסת. אבל יש לו מגבלות כוח, ואני גם לא מסכים, עניינית, עם הדרך שלו.

"קארה חי באיזו לה-לה-לנד ומנותק מהשטח. הוא שם את הדגש במלחמה נגד רגולציה ובירוקרטיה, ואלה דברים חשובים, אבל אנחנו לא נשרוד מזה שיקלו בבירוקרטיה. אנחנו צריכים פיצוי, כסף מזומן".

הוא היה בעל עסק, נשוי לבעלת עסק ובקיא בפרטים.
"הרבה אנשים מכירים את הפרטים ובכל זאת חיים בסרט".

ימי הקסם של המועמד

מצוקת העצמאים והעסקים עמדה במרכז הקמפיין שניהל בנט עצמו נגד מדיניות נתניהו. בנט הצהיר שוב ושוב, בנאומיו, ציוציו וספרו, שהממשלה נכשלה בניהול המשבר הכלכלי. בנט יצא למסע הפרנסה – סיבוב מתוקשר היטב של ביקורים בעסקים.

בנט שזר כמעט בכל נאום את המשפט "הייתי עכשיו ב… ונפגשתי עכשיו עם…, הבעלים של…, מלח הארץ, לא מצליח להחזיק את העסק". ההצהרה הזאת הפכה לסמל המסחרי שלו, צוטטה בלי סוף במהדורות וזכתה לחיקוי סאטירי קבוע ב"ארץ נהדרת".

מה אומרים כיום בעלי העסקים שבנט עלה אליהם לרגל? ב-5 באוגוסט ביקר בנט בחנות תכשיטי זוהר בירושלים ונפגש עם בעליה, יהודה אלבז. אחרי הביקור כתב בעמודי הפייסבוק והטוויטר שלו: "יהודה אלבז, בעל חנות תכשיטים בירושלים מזה עשרות שנים, נגמר לו החמצן, הפרנסה…כמוהו עוד עשרות אלפים.

"אני מפציר, מבקש, דורש מהממשלה: תפסיקו מיד לריב ביניכם ולשתק את המדינה! מאות אלפים לא ישנים בלילה מחרדה, ואתם, השרים, רבים ביניכם. בצורה כזאת לעולם לא נצא מהבוץ. תתחילו לעבוד!"

בשיחה השבוע אמר אלבז: "בנט בא אלינו בשנה שעברה והיה מקסים. עכשיו, המצב שלנו עדיין קשה. אין תיירים, וגם ישראלים לא באים. אם יש סגר אני בכלל בבעיה, אין לי הכנסה. מתקיימים מביטוח לאומי. כשהיה סגר היה קשה מאוד, נעזרנו קצת במשפחה, אבל כמה הם יכולים לעזור? אנחנו מבולבלים עם התקציב הזה".

"בנט בא אלינו בשנה שעברה והיה מקסים. עכשיו, המצב שלנו עדיין קשה. אם יש סגר אני בכלל בבעיה, אין לי הכנסה. מתקיימים מביטוח לאומי. אנחנו מבולבלים עם התקציב הזה"

לא קיבלתם פיצויים על ההפסדים בסגרים הקודמים?
"קיבלנו קצת, אבל לא מספיק. חיים מהיד לפה. אין לנו פנסיה, לא יודע מה נעשה בעתיד".

נפתלי בנט עם נסים לוי, בעל מסעדה בלוד שנקלע למשבר כלכלי בעקבות הקורונה (צילום: דוברות ימינה)
נפתלי בנט עם נסים לוי, בעל מסעדה בלוד שנקלע למשבר כלכלי בעקבות הקורונה (צילום: דוברות ימינה)

מה הייתם מצפים מהממשלה שתעשה כדי לעזור לכם?
"היינו מצפים לפנסיה ודמי אבטלה, כמו לשכירים. פנסיה כבר לא נחסוך, אבל לפחות דמי אבטלה. אבל שר האוצר הזה, שיהיה בריא, אין עם מי לדבר".

העלית את נושא דמי האבטלה לעצמאים כשבנט ביקר אצלך לפני שנה?
"כן, אמרתי לו. הוא אמר שאני צודק".

בעלי עסקים חזקים ומבוססים יותר ששותפו בקמפיין של בנט נשמעים פחות במצוקה ומפרגנים למדיניות הממשלה – אבל גם למדיניות הממשלה הקודמת, ולא ברור מדוע שותפו בקמפיין של בנט מלכתחילה.

ב-4 באוגוסט אשתקד ביקר בנט במסעדת ארומה מידטאון ופגש את המנהל, יוסי סבג. בנט צייץ אחרי הביקור: "יוסי מנהל את ארונה מידטאון (אוכל ושירות נהדר!). אומר שלמרות הפגיעה בעסקים הוא לא מבקש כסף מהממשלה, רק ודאות כלשהי. על מנת שיוכל לתכנן, הוא צריך להבין באיזה תנאים שוב מטילים סגר, מתי פותחים וכו'. שקיפות. הוא נמרץ ואופטימי, כמו שאנחנו אוהבים".

סבג אמר השבוע: "קורונה זה עניין חדש לכולם וזה בסדר שלומדים ומשנים את המדיניות. לא הייתה לי ביקורת על ביבי בניהול משבר הקורונה, וגם אין לי ביקורת מיוחדת על בנט וליברמן.

"יש לי ביקורת על השסעים והשחיתות, לא רק בנוגע לביבי אלא בכלל. ואני נגד בירוקרטיות שמעמיסות על העסקים, אגרות מיותרות ומסים שחולבים אותנו. מקווה שהממשלה תעשה משהו בתחום הזה, נותן להם את ימי החסד שהם צריכים. בתקציב המדינה טרם הספקתי להתעמק".

אם לא הייתה לך ביקורת על המדיניות, למה השתתפת בקמפיין של בנט?
"לא השתתפתי בשום קמפיין. בנט רצה לבוא לבקר, אמרתי לו, 'ברוך הבא'".

מה המצב של העסק שלך בעידן הקורונה?
"בסדר. לא להיט. חזרנו ל-90% מהתפוסה לפני הקורונה מאז שההגבלות בוטלו. אם יהיה סגר חלילה המצב יתדרדר. אבל אני לא חושב שנחזור לשפל של הסגר הראשון. למדנו לשרוד בעזרת משלוחים, אפשר לעשות במשלוחים כסף לא רע אם עושים את זה נכון".

בנט נפגש במהלך מסעו מספר פעמים עם איתן יוחננוף, בעלי רשת יוחננוף. יוחננוף השתתף בפגישה של בנט ואיילת שקד עם בעלי עסקים ברחובות, שהתלוננו על מצבם הקשה.

בנט אמר באותה פגישה: "אני נפגש עם בעלי עסקים בכל הארץ, שומע את זעקתם הפשוטה: 'ממשלת ישראל, תתחילו לנהל! תפסיקו לשלוף. אנחנו נחושים להיות הפה לבעלי העסקים בישראל'. לאחר מכן הצטלם בנט בסופרמרקטים של יוחננוף בקמפיין הבחירות.

בנט אמר: "אני נפגש עם בעלי עסקים בכל הארץ, שומע את זעקתם הפשוטה: 'ממשלת ישראל, תתחילו לנהל! תפסיקו לשלוף. אנחנו נחושים להיות הפה לבעלי העסקים בישראל"

עכשיו יוחננוף אומר: "נפגשתי עם בנט בצורה טבעית, אני מכיר אנשים מהפוליטיקה. ברוך השם, אנחנו רשת חזקה ולא זקוקים לעזרה. אבל בהחלט הממשלה צריכה לעזור למי שזקוק".

למי צריך לעזור לדעתך? והאם הממשלה הקודמת עזרה מספיק? והנוכחית?
"צריך להקים מנגנון סיוע. בממשלה יושבים גופים שיודעים לעשות את העבודה ולבדוק מי צריך עזרה. אם זה בבריאות ואם זה בפרנסה".

מחאת השולמנים, אוקטובר 2020. ימנפו את הפופולריות לשיתוף פעולה עם גוף מסחרי גדול (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
מחאת השולמנים, אוקטובר 2020. ימנפו את הפופולריות לשיתוף פעולה עם גוף מסחרי גדול (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

בעלי עסקים אחרים שהצטלמו עם בנט לא הסכימו להתראיין. ביניהם, למשל, בעלי מסעדת נינה ביאנכה בצומת ביל"ו, שאירח מפגש של בנט עם בעלי עסקים במסע, ושלמה אלימלך, בעלי מוסך יונדאי ברחובות, שאמר בפגישה עם בנט אשתקד "המדינה חייבת להבין שהיא צריכה לשמור עלינו, למצוא לנו פתרונות ולהעניק לנו תמיכה".

בעל עסק נוסף, זכיין של רשת שבנט התארח בסניף שלו, סירב להתראיין והסביר, שלא לייחוס: "המצב שלנו היה ונשאר על הפנים. בנט היה כאן בשנה שעברה בהזמנת הנהלת הרשת. אם הם יסכימו שאתראיין, אני אדבר בשמחה". ההנהלה לא אישרה.

אין זמן לימי חסד

גם השרים והח"כים אינם ששים לדבר, בעיקר אלה מהם שהשתתפו במחאות העצמאים נגד הממשלה הקודמת וכיום חברים בחדשה. מי שכן נאותה להתראיין היא ח"כ קרן ברק מהליכוד – חברת השדולה לעסקים הקטנים בכנסת, שהתעמתה לעתים גם עם הממשלה הקודמת שבה הייתה חברה בדרישה לשפר את תנאי הפיצוי לעצמאים.

"המצב עגום מאוד", אומרת ברק, "מהתנהלות הממשלה נראה שהקורונה תפסה אותם בהפתעה. היה הרבה זמן לסגור את הדברים האלה. אפילו דברים בסיסיים כמו לבטל קנסות או להבהיר לעסקים את התנאים לתו הירוק הם לא מצליחים לעשות".

"מהתנהלות הממשלה נראה שהקורונה תפסה אותם בהפתעה. היה הרבה זמן לסגור את הדברים האלה. אפילו דברים בסיסיים כמו לבטל קנסות או להבהיר לעסקים את התנאים לתו הירוק הם לא מצליחים לעשות"

ח"כ קרן ברק מהליכוד נואמת במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ קרן ברק מהליכוד נואמת במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אתם טיפלתם במשבר היטב?
"לא תמיד, ואמרתי את זה גם אז. אבל לפחות, באיחור, היה את הדבר הכי בסיסי, הסדר פיצויים לעצמאים. הדבר הראשון ששר האוצר החדש עשה כשנכנס לתפקיד זה לבטל את ההסדר, וחודש אחר כך הולכים לסגר בלי הסדר".

נשיא לשכת ארגוני העצמאים (לה"ב) רועי כהן אומר: "כל הסיעות שמרכיבות את הממשלה הזאת התחייבו לתת דמי אבטלה לעצמאים. זה החוק הראשון שיש עתיד התחייבו עליו, יחד עם החוק נגד ראש ממשלה תחת כתב אישום.

"גם מפלגת העבודה שמה את זה על הדגל שלה. יפעת שאשא ביטון שישבה בוועדה והקשיבה בלי סוף לתלונות ולמצוקות בעלי העסקים. עודד פורר שבא להפגנות שלנו בעצמו. ואביר קארה שנכנס לממשלה על הטיקט של מצוקת העצמאים. ובנט עצמו.

"בקווי היסוד של הממשלה ובמצעים של המפלגות הובטחו הלוואות לעסקים קטנים, הכרה בהוצאות, קיזוז הפסדים. כל כך הרבה הבטחות שאין להן זכר בתקציב. אני מבין שמצפים שניתן להם ימי חסד, ויש דברים שאפשר להתייחס אליהם ככה. אבל יש דברים שאין לנו זמן לצפות להם.

יו"ר לשכת ארגוני העצמאים, רועי כהן (צילום: רמי זרנגר)
יו"ר לשכת ארגוני העצמאים, רועי כהן (צילום: רמי זרנגר)

"מורי הדרך העצמאים ובעלי האטקרציות הקטנות שיושבים בבית בלי פיצוי – יכולים לחכות? העצמאית שיושבת בבידוד ולא מקבלת שקל, בזמן ששכירה, לפעמים באותו תפקיד, מקבלת כסף – יכולה לחכות? אמרו לנו, זה מגולם בפיצוי על הפסדים. אז מה ביטלתם את הפיצוי? ההגבלות החדשות ועצם הדיבורים על סגר פוגעים בעסקים ואין שום פיצוי".

אתה מאוכזב?
"אני לא חושב במונחים האלה. זה לא אישי, זה ביזנס, פוליטיקה. אין לי זמן להתעסק בחשבונות, הכול קורה מהר. אני שומע את חברי הכנסת בשדולת העסקים הקטנים אומרים חד משמעית שיהיה מתווה פיצויים.

"הבעיה היא יותר הדרג המקצועי באוצר, שלא מוכן לדון בזה כי מבחינתו זה לגיטימציה לסגר. אני מקווה שלא יהיה סגר, אבל האוצר הופך אותנו לכדור במלחמה שלו נגד הסגר. אני מקווה שהממשלה תתעשת ותיצור הסדר פיצויים בהקדם ואחר כך תתיישב לטפל בכל בעיות העצמאים. כמו שהבטיחה".

תגובות

מלשכת השר פורר נמסר בתגובה: "השר נפגש עם ראשי הארגונים העצמאיים באופן סדיר וקבוע לאורך השבועות האחרונים, בדיוק כפי שעשה עוד בהיותו ח"כ באופוזיציה.

"השר ממשיך לדאוג לכל הנושאים החשובים לעצמאיות ולעצמאים ולקדם את האג'נדה מתוך הממשלה וימשיך לפעול בנחישות לטובת הציבור שנושא בנטל. הרצון לראות תוצאות מיידיות מובן, אך מדובר בנושאים מורכבים הדורשים תיקונים אחרי שנים של הזנחה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "על ישראל להימנע מהגעה לסגר, שמשמעותו פגיעה כלכלית אדירה בעסקים. עלינו ללמוד לחיות לצד הקורונה באמצעות חיסונים, תו ירוק, הידוק המגבלות בנתב"ג ועוד. במקרה שהממשלה תחליט על הטלת סגר, נציג תכנית סדורה".

מלשכתו של סגן השר אביר קארה נמסר בתגובה: "התקציב עמוס בשורות לעצמאים, וכולל שורה של רפורמות שיקלו משמעותית את חייהם ויחתכו את יוקר המחיה. מזה עשורים, לא היתה ממשלה מחויבת לעצמאים ולכלכלה החופשית בישראל כמו הממשלה הנוכחית.

"אנו פועלים כדי להימנע מסגר באמצעות קידום חיסונים, מגבלות נקודתיות להפחתת תחלואה והסברה. אם נגיע לסגר, וכפי שנראה כעת יש לנו חלון הזדמנויות יקר להימנע, נפעיל תכנית פיצויים לעסקים שייפגעו. הממשלה ערוכה לכך".

עד כה טרם התקבלה תגובתו של ראש הממשלה נפתלי בנט.

עוד 2,692 מילים
סגירה