הקומיקאי ליאור שליין, שרת התחבורה מרב מיכאלי ובנם אורי, 21 באוגוסט 2021 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מרב מיכאלי)
מתוך עמוד הפייסבוק של מרב מיכאלי

הגן על עצמך מפני השמש. זה בנפשך. נולדת אל תוך משבר האקלים. זו תהיה ההתמודדות הגדולה של הדור שלך. כדור הארץ מתחמם, ואתה לא מצויד בכלים הגנטיים הכי טובים להתמודד עם הדרמה הזאת. שמור על עצמך ● אמיר בן-דוד במכתב ברכה לתינוק אורי שליין-מיכאלי עם בואו לעולם

שלום לך אורי שליין-מיכאלי, ברוך בואך אל העולם.

פרצת אליו בסערה. זה לא קרה מרצונך ובטח לא באשמתך. אלה הקלפים שחילק לך גורלך, וזכית בפתיחה מעניינת. תמונתך בזרועות הוריך הפכה לנחלת הכלל שעות אחדות אחרי שנולדת. נסיבות לידתך עוררו מייד דיון ציבורי סוער. מכאן והלאה, בין אם תרצה ובין אם לא, תהיה תמיד במוקד של תשומת לב, שרוב הילדים לא נדרשים להתמודד איתה.

נולדת לעולם שבו כל אחת שיוצאת לרחוב היא צלמת פפראצי, וכל אחד שפותח מחשב או אפליקציה בטלפון, הוא כתב רכילות, עורך, מגיה ומו"ל. וישראלים, כפי שתגלה מהר מאוד אחרי שתנחת בשלום בארץ, הם אנשים סקרנים, מציצנים, לא תמיד שומרים על גבולות של נימוס ופרטיות, ובטוחים שכל מחשבה שחולפת להם בראש ראויה לפרסום ואמורה לעניין את הבריות.

ישראלים, כפי שתגלה מהר מאוד אחרי שתנחת בשלום בארץ, הם אנשים סקרנים, מציצנים, לא תמיד שומרים על גבולות של נימוס ופרטיות, ובטוחים שכל מחשבה שחולפת להם בראש ראויה לפרסום

הם יצלמו אותך בג'ימבורי, בחוף הים, ברחוב. הם ידונו מה המשמעות המגדרית של בגדי התינוקות בהם הלבישו אותך, השפה שבה פונים אליך, הצעצועים שלך, הבכי והצחוק. כמעט כל בחירה חינוכית עקרונית שהוריך יקבלו מעכשיו למענך, תעורר מיד דיון ציבורי.

זה חתיכת תיק, אין מה לומר. למזלך זכית גם בתנאי פתיחה מעולים, שיעזרו לך להתמודד עם האתגר הזה. אבל עוד לפני שאפרט אותם, אני חייב להקדים ולצייד אותך בעצת זהב אחת, שהיא כנראה העצה החשובה ביותר שיש לי בשבילך. זו לא עצה מקורית במיוחד, פעם אפילו כתבו עליה שיר שהיה להיט, אבל היא ממש-ממש קריטית במקרה שלך: כשאתה יוצא החוצה, מרח קרם הגנה. תמיד. בנדיבות. בכל מקרה ובכל תנאי.

הגן על עצמך מפני השמש. זה בנפשך. נולדת אל תוך משבר האקלים. זו תהיה ההתמודדות הגדולה של הדור שלך. כדור הארץ מתחמם, ואתה לא מצויד בכלים הגנטיים הכי טובים להתמודד עם הדרמה הזאת. שמור על עצמך.

מצד שני, אורי, נולדת עשיר. כשתתבגר יחכו לך שתי דירות יקרות במרכז תל אביב. זו נקודת המוצא הכלכלית שלך לחיים, וכשתגדל תבין שמעט מאוד ילדים בארץ ובעולם זוכים לתנאי גידול כאלה. לכן יהיו מי שיגידו לך – ותאמין לי, אתה עוד תשמע את זה ה מ ו ן, אז כדאי שתתחיל להתרגל – שאתה ילד פריבילגי. בן למשפחה הגמונית, מבוססת כלכלית, אשכנזי משני הצדדים, עם קשרים מעולים בתקשורת ובפוליטיקה.

יהיו מי שיגידו לך – ותאמין לי, אתה עוד תשמע את זה ה מ ו ן, אז כדאי שתתחיל להתרגל – שאתה ילד פריבילגי. בן למשפחה הגמונית, מבוססת כלכלית, אשכנזי משני הצדדים, עם קשרים מעולים

תשמע, ילד, זה גם נכון. זכית במה שמעטים זוכים לו. פריבילגיות כאלה באות עם אחריות. אבל לא עם אשמה. ינסו לגרום לך להרגיש אשם. יהיו מי שיגלו שראשי התיבות של שמך הן אש"מ, וגם זה בטח יהיה מקור לבדיחות. אל תתרגש ואל תילחץ. אתה לא אשם בדבר. לא באורח החיים של הוריך, לא באופן שבו באת אל העולם, גם לא בהיסטוריה השנויה במחלוקת של סבא-רבא שלך.

אין לי ספק שאמא שלך תספר לך על סבא-רבא כשתגדל. אני גם משוכנע שהיא תעשה את זה מצוין. היא אישה שיודעת לספר סיפור. אתה תגלה את זה לבד עוד מעט, כשהיא תתחיל להקריא לך את "איה פלוטו", "דירה להשכיר" ו"האריה שאהב תות", ובטח תתקן את הסיפורים תוך כדי קריאה, כדי לחסוך לך כל מיני הטיות מגדריות, רמזים גזעניים, עיוותים אנטי-חברתיים, או סתם ניסוחים מקוממים, שספרות הילדים מלאה בהן.

זכית באמא נהדרת. עבדתי איתה מעט בעבר. היא כבר הייתה כוכבת מפורסמת, וראיתי איך היא נוהגת בכבוד בכל מי שסביבה, ואיך היא מתייחסת במקצוענות וברצינות לעבודה שלה. נפגשתי איתה בהמשך, כשערכתי תוכנית טלוויזיה שהוקדשה לה. ראיתי איך היא משיבה בכבוד ובחן גם על שאלות קשות ואיך היא מגיבה לביקורת.

אמא בטח תיעדר מהבית הרבה בשנים הראשונות, ותהיה עסוקה מאוד. זה יכול להיות לא פשוט, אבל גם מתגמל מאוד. לראות מקרוב איך מתמודדים עם קריירה תובענית, עם לחץ, עם אתגרים. לא כולם זוכים לזה. ואמא שלך, אגב, היא לא רק אישה שיודעת לעבוד. ראיתי אותה קורעת את העיר כשהיא הייתה צעירה יותר. היא אישה שיודעת לחגוג את החיים, לאכול, לרקוד, ליהנות, לבלות. אלה תכונות נפלאות. אל תקשיב לכל מי שאומר לך אחרת.

אמא שלך, אגב, היא לא רק אישה שיודעת לעבוד. ראיתי אותה קורעת את העיר כשהיא הייתה צעירה יותר. היא אישה שיודעת לחגוג את החיים, לאכול, לרקוד, ליהנות. אלה תכונות נפלאות. אל תקשיב למי שאומר לך אחרת

היא גם אישה אמיצה, שהגיעה להישגים יוצאי דופן ולא נרתעה מביקורת עוקצנית שהוטחה בה לאורך שנים, כמעט על כל החלטה שהיא קיבלה. למשל, על הבחירה שלה לערבב זכר ונקבה בדבריה. אתה בטח תתמודד בהמשך עם בדיחות רבות שקשורות להחלטה העקרונית הזו של אמא שלך.

אפרופו בדיחות, אני מאחל לך שתדע להתמודד עם כל האתגרים האלה בעזרת הרבה הומור. זה כלי מאוד חשוב בחיים. וגם כאן, יהיה לך ממי ללמוד איך בונים תשובה לתפארת, איך יודעים להציג גם את הדברים הכבדים והקשים ביותר עם חיוך קטן, מהי שנינות, ואיך מצליחים לראות את כל מה שקומי, מגוחך, ילדותי ומטופש בחיים המורכבים שלנו. וגם בעניין הזה – תמיד-תמיד תקשיב לאמא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 779 מילים ו-2 תגובות
סגירה