"הארץ" החל לשלם לכותבים שמאמריהם לא התפרסמו

הנהלת העיתון החלה במבצע תשלומים לעשרות כותבים אשר הגישו מאמרים בהזמנת עורכת "גלריה שישי" ו"ספרים" ליסה פרץ בשנים האחרונות ● המאמרים לא פורסמו והכותבים לא קיבלו על כך שכר ● בעקבות החשיפה בזמן ישראל, קיבלו בימים האחרונים עשרות כותבים הודעת תשלום בדיעבד של כ-250 שקל עבור כל טור שנגנז ● ההערכה היא כי המהלך יעלה לעיתון כ-50 אלף שקל

בניין מערכת "הארץ" ברחוב שוקן, תל אביב
בניין מערכת "הארץ" ברחוב שוקן, תל אביב

הנהלת עיתון "הארץ" החלה להעביר תשלומי שכר סופרים לעשרות כותבים עבור טורים וכתבות שהוזמנו ונגנזו במוספי "גלריה שישי" ו"ספרים" של העיתון במהלך השנים האחרונות.

לפי ההערכות, המהלך יעלה לעיתון כ-50 אלף שקל, והוא מגיע בעקבות כתבת התחקיר שפורסמה בזמן ישראל לפני שבועיים ואשר חשפה כי לאורך השנים האחרונות הוזמנו מאות טורי ביקורת וכתבות על ידי עורכת המוסף ליסה פרץ אשר בחרה לא לפרסמן, לרוב ללא כל סיבה, ולכן לא ניתן לכותביהן כל תשלום עבורן.

בתגובה לזמן ישראל, התחייבה הנהלת "הארץ" להפעיל מדיניות הוגנת יותר לתשלום עבור פרילנסרים שכתבותיהם אינן מתפרסמות: "גיבשנו נוהל חדש להתקשרות עם כותבי הביקורות, שיבטיח להם מענה בזמן סביר על פרסום הביקורת, ותשלום חלקי גם במקרה שהטקסט נגנז, כמקובל בכלי תקשורת דומים בעולם", נמסר.

ליסה פרץ בצילום לכתבת מגזין ב"את" ב-2014 (צילום: איליה מלניקוב, באדיבות "את")
ליסה פרץ בצילום לכתבת מגזין ב"את" ב-2014 (צילום: איליה מלניקוב, באדיבות "את")

כעת נראה כי מדיניות זו מיושמת הלכה למעשה, ובימים האחרונים קיבלו עשרות כותבים פניות באשר לטורים שנגנזו החל משנת 2017, עם הודעת תשלום בדיעבד של כ-250 שקל עבור כל טור שנגנז.

כאמור, עיקר הבעיה הייתה במוסף "ספרים" בו כותבים סופרים, חוקרים ועיתונאים באופן מזדמן, על פי הזמנת המערכת. לזמן ישראל נודע כי לאורך השנים הצטברו מעל ל-250 ביקורות אשר הוזמנו על ידי פרץ ולא התפרסמו במועד בו הוזמנו – רובן המכריע לא פורסם כלל.

כתבת התחקיר של זמן ישראל חשפה כעשרים עדויות של עיתונאים ועובדים ב"הארץ" אשר נחשפו לטענתם למסכת של התעמרות והשפלות מתמשכות מצידה של פרץ, אשר מכהנת כעורכת "גלריה שישי" ב-13 השנים האחרונות, ועורכת את "ספרים" בארבע השנים האחרונות.

לאחר פרסום הכתבה יצאה פרץ לחופשה בתיאום עם הנהלת "הארץ", ללא הגבלת זמן. יומיים אחרי פרסום התחקיר בזמן ישראל, שלחו עורך הארץ אלוף בן ומנכ"ל העיתון רמי גז (בתיאום עם ועד העיתונאים בעיתון) הודעה לכל עובדי העיתון על כוונתם להנחיל שורה של שינויים משמעותיים באווירה ובתנאי העבודה בעיתון.

העורך הראשי של עיתון "הארץ", אלוף בן (צילום: יח"צ)
העורך הראשי של עיתון "הארץ", אלוף בן (צילום: יח"צ)

"אנחנו לוקחים ברצינות רבה את העדויות שפורסמו ואת חומרת הפגיעה בעובדים שצוטטו בכתבה, ומתנצלים בפני העובדות והעובדים שנפגעו", נכתב שם. "עתה, בעקבות הפרסום, נערוך בירור יסודי של סביבת העבודה ויחסי האנוש בכל מחלקות החברה.

"כחלק מהתהליך הפנימי שמתקיים מזה תקופה בארגון להבטחת סביבת עבודה בטוחה, בהתייעצות עם מומחים, ננסח קוד התנהגות פנימי שנציג לכלל עובדי החברה תוך הגדרה של המותר והאסור בסביבת העבודה".

במקביל להשבת הכספים עבור כותבים שלא תוגמלו, נודע לזמן ישראל כי בימים האחרונים התקיים רב-שיח של עובדי "הארץ" עם ועד העיתונאים על סוגיית התעמרות בעבודה. ברב-שיח זה השתתפו כ-60 עובדים ובמהלכו דרשו נציגי הוועד כי פרץ לא תשוב לתפקידה כעורכת מוספי התרבות.

בימים האחרונים התקיים רב-שיח של עובדי "הארץ" עם ועד העיתונאים על סוגיית התעמרות בעבודה. ברב-שיח זה השתתפו כ-60 עובדים ובמהלכו דרשו נציגי הוועד כי פרץ לא תשוב לתפקידה כעורכת

מהארץ לא נמסרה התייחסות לידיעה זו.

עוד 405 מילים
סגירה