ערביי ישראל התייצבו לצד ישראל ולא לטובת הטרור

קדורה פארס, בכיר באש"ף, מגיע להביע תמיכה באסירים שנמלטו מכלא גלבוע (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
AP Photo/Nasser Nasser
קדורה פארס, בכיר באש"ף, מגיע להביע תמיכה באסירים שנמלטו מכלא גלבוע

במבט לאחור, הלקח החשוב מפרשת בריחת הששה מכלא גלבוע הוא לא הבריחה עצמה, אלא תוצאותיה, וההתפתחות המשמעותית ביותר היא שערביי ישראל התייצבו לצד מדינת ישראל ולא לטובת הטרור הפלסטיני.

הלקח החשוב מפרשת בריחת הששה מכלא גלבוע הוא לא הבריחה עצמה, אלא תוצאותיה, וההתפתחות המשמעותית ביותר היא שערביי ישראל התייצבו לצד מדינת ישראל ולא לטובת הטרור הפלסטיני

לא זו בלבד, אלא שגם בגדה לא הצליחו שניים מן הבורחים למצוא מחסה, אלא רק בחיק משפחותיהם, ועל פי מה שהדברים נראים כלפי חוץ, המשפחות דאגו למו"מ עם ישראל, אולי דרך הרשות הפלסטינית, על מנת שהם לא ייהרגו במהלך פשיטה.

לאכזבת אירגוני הטרור שהתארגנו במחנה הפלסטינים כדי להיכנס לקרב עם כוחות צה"ל, הבורחים לא הלכו למחנה, אלא למשפחות.

אשר לשיתוף הפעולה של ערביי ישראל עם הכוחות המחפשים, הרי שהתפתחו חילופי דברים נרגזים בין הנהגת הג'יהאד האסלאמי לבין הנהגת ערביי ישראל. בסופה שמח מוחמד ברכה, ראש וועדת המעקב הפן ערבית, "לבשר" כי קיבל איגרת מחאלד אל-בטש, מראשי הג'יהאד האסלאמי, ובה הודיע לו אל-בטש כי נסתיימה מערכת ההשמצות נגד נצרת הגיבורה.

אבל מה שהתברר לג'יהאד האסלאמי ולשאר האירגונים הוא, שאין להם עורף אזרחי תומך ושהם לא כמו דגים במים – דרישות מינימליות למלחמת גרילה מוצלחת. לא בישראל, ולמרבה ההפתעה גם לא בג'נין, שאמורה הייתה להיות בירת המאבק, כך לפחות קיוו האירגונים.

מעניינת במיוחד ההחלטה של שני הבורחים שהצליחו להגיע לג'נין. ההחלטה שלהם ללכת למשפחות ולא למחנה הפליטים נובעת מתהליכי עומק העוברים על החברה הפלסטינית בגדה – ההתפוררות לחמולות ואובדן המרקם הממלכתי, הכולל גם את משמעת האירגונים.

מעניינת במיוחד ההחלטה של שני הבורחים שהצליחו להגיע לג'נין. ההחלטה שלהם ללכת למשפחות ולא למחנה הפליטים נובעת מתהליכי עומק העוברים על החברה הפלסטינית בגדה

בנפת חברון למשל, פרשת ניזאר בנאת הפכה למלחמת חמולות, כאשר הידיעה האחרונה היא מתקפה של משפחת ניזאר בנאת על משפחת אחד הקצינים של הבטחון המסכל בכפר דורא.

מה שמאיץ את תהליך ההתפוררות הוא הפסקת הסיוע הבינלאומי לרשות הפלסטינית, מה שמקשה עליה לשלם משכורות לעובדיה, שהם חוט השדרה של הרשות הפלסטינית.

מדינות המפרץ וסעודיה הפסיקו מזמן את הסיוע, אחרי שנוכחו לראות שהרשות לא מתייצבת עמן בהיערכות מול איראן, ואבו מאזן גם לא מוזמן יותר לבקר אצלן.

מה שנשאר לרשות זה המימון של אירופה, אבל אירופה כועסת על ביטול הבחירות הפלסטיניות. אירופה מסרה לרשות כי הסיוע יתחדש החודש, אבל מקורות ברשות מסרו לאתר של פתח, כי גם החודש הסיוע האירופי לא יחודש.

אולי כדי לרצות את אירופה, הודיעה רמאללה כי תערוך בחירות לעיריות, אבל האירגונים הודיעו כי יחרימו את הבחירות האלה, וגם הרשימות שהיו אומרות לרוץ לבחירות לפרלמנט הודיעו כי יארגנו חרם על הבחירות המוניציפליות.

פרשת ניזאר בנאת דרדרה את יחסי המוקטעה עם אירופה עוד יותר, והסכנה היא שככל שהמוקטעה תתקשה להחזיק את הנפות השונות, אל החלל הזה יכנסו האירגונים. אבל פרשת הבורחים מגלבוע הראתה כי גם לסחורה שלהם אין קונים.

זה מקרב אותנו לסכנת חידוש הטרור, מכיוון שהאירגונים לא ישלימו עם ירידת ערך מניותיהם, ויש סכנה שהם יתפתו להיות רלוונטיים אם יחדשו את הפיגועים בישראל או נגד ההתנחלויות.

זה מקרב אותנו לסכנת חידוש הטרור, מכיוון שהאירגונים לא ישלימו עם ירידת ערך מניותיהם, ויש סכנה שיתפתו להיות רלוונטיים אם יחדשו את הפיגועים בישראל או נגד ההתנחלויות

זה לא פשוט, כי אין להם עורף ציבורי, וגם ירדן לא תרשה לתת להם בסיס עורפי כמו בעבר, אבל יש חשש כי לפחות הם ינסו, ויש להיות ערים לכך.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 511 מילים ו-1 תגובות
סגירה