יומן ניו יורק שלושת הלאווים של נפתלי בנט

פרסום ראשון: בפגישה עם ראשי מועצת יש"ע לפני כשבועיים, אמר בנט לנוכחים כי "שלוש פעמים אמרתי לביידן לא. בנושא האיראני, בעניין הקונסוליה הפלסטינית בירושלים, ובנושא ההתיישבות" ● הוא סיכם את דבריו במסר, אותו יעביר גם היום בנאומו באו"ם: "אם אין אני לי, מי לי" ● לפי ההערכות, זו תהיה דרכו להכין את דעת הקהל הבינלאומית למתקפה ישראלית על איראן ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בהיכל הזיכרון בהר הרצל בטקס האזכרה לנופלי מלחמת יום הכיפורים, 19 בספטמבר 2021 (צילום: Ohad Zwigenberg/POOL)
Ohad Zwigenberg/POOL
ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בהיכל הזיכרון בהר הרצל בטקס האזכרה לנופלי מלחמת יום הכיפורים, 19 בספטמבר 2021

לפני שבועיים וחצי, בתשעה בספטמבר, נפגש ראש הממשלה נפתלי בנט בלשכתו עם ראשי מועצת יש"ע. בנט היה עדיין תחת הרושם העז מנסיעתו הראשונה לארצות הברית והפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן, בסוף אוגוסט. הוא דיבר בגלוי עם אורחיו, החיים בתחושה שבנט שינה את עורו בתוקף הנסיבות הפוליטיות.

"הופתענו מהפתיחות שלו", סיפר אחרי הפגישה אחד הנוכחים. שניים מהנוכחים ציינו כי אצל ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו הייתה להם הרגשה שהוא מסתיר משהו. הפעם לא.

בנט דיבר בעיקר על הפגישה עם ביידן. היה לו חשוב להפגין בפני ראשי היישובים את העצמאות שגילה בבית הלבן. דבריו מתפרסמים כאן לראשונה. 

"שלוש פעמים אמרתי לביידן לא", התגאה בנט, "פעם אחת בנושא האיראני, אבל אני לא יכול לומר לכם על מה בדיוק – הם ביקשו משהו ואמרתי לא. פעם שנייה בעניין הקונסוליה הפלסטינית בירושלים – היא לא תקום. ופעם שלישית בנושא ההתיישבות".

"שלוש פעמים אמרתי לביידן לא: פעם אחת בנושא האיראני, אבל אני לא יכול לומר לכם על מה בדיוק. פעם שנייה בעניין הקונסוליה הפלסטינית בירושלים – היא לא תקום. ופעם שלישית בנושא ההתיישבות"

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם ראשי מועצת יש"ע, 9 בספטמבר 2021
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם ראשי מועצת יש"ע, 9 בספטמבר 2021

"אנחנו יודעים מה הדמוקרטים אומרים", אמר להם בנט, "ההתנחלויות לא חוקיות וכל זה. הם אמרו לי תבנה פחות. חבר'ה, אתם יודעים מאיפה אני בא. אני מחויב לכם, מה שהיה הוא שיהיה".

במקום התעורר ויכוח על נפח הבנייה בהתנחלויות, בעיקר מול זאב חבר, מנכ"ל תנועת אמנה. בנט מצדו הבטיח לבדוק את קיצור התהליכים בבנייה החדשה ביהודה ושומרון.

במקום התעורר ויכוח על נפח הבנייה בהתנחלויות, בעיקר מול זאב חבר, מנכ"ל תנועת אמנה. בנט מצדו הבטיח לבדוק את קיצור התהליכים בבנייה החדשה ביו"ש

"אתם יודעים מה הכי רלוונטי מהביקור שלי בארצות הברית?" סיכם בנט. "שש מלים: אם אין אני לי, מי לי".

צרה צרורה

במוצאי שבת יצא בנט לביקור השני שלו בארצות הברית. הפעם הוא לא יגיע לוושינגטון אלא יבקר באו"ם ויישא היום (שני) נאום בכורה במוסד שנחשב עוין למדיניות הישראלית בעשרות השנים האחרונות. "אני מאד שמח להביא את הקול שלנו, את הייחודיות, את המקום של ישראל במרחב", אמר בנט בשדה התעופה, לפני ההמראה.

ראש הממשלה נפתלי בנט עם העיתונאים לפני עלייתו לטיסה לניו יורק, 25 בפברואר 2021 (צילום: אבי אוחיון /לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט עם העיתונאים לפני עלייתו לטיסה לניו יורק, 25 בפברואר 2021 (צילום: אבי אוחיון /לע"מ)

הנאום של בנט בעצרת הכללית של האו"ם, לפי מה שמסתמן, יהיה בעיקר שיר הלל לישראל ולהישגים שלה. בנט ידבר על האתוס הישראלי, החדשנות, הדור החדש של המנהיגות ואפילו על הטיפול שלנו בקורונה, שעליו הוא יבקש להמליץ לעולם כולו.

בנט יעסוק כמובן באיראן, אבל הוא לא יאמר הרבה בנושא הפלסטיני, למרות האולטימטום כלפי ישראל של יו"ר הרשות מחמוד עבאס מעל בימת האו"ם והתביעה שתיסוג מהשטחים תוך שנה.

"אנחנו לא יכולים לשים את הסיפור הישראלי במשך 73 שנה רק בהקשר הפלסטיני", אומר גורם בפמליית ראש הממשלה – מה שנראה כמו התנהגות בת יענה נוכח המתיחות בשטחים, ההדגשים בממשל, ההתרחשויות האחרונות בקונגרס והרוח הנושבת בקהילה היהודית.

"בנט לא יכול לדבר בנושא הפלסטיני", אומר לזמן ישראל השר לענייני תפוצות נחמן שי, מומחה בפני עצמו לעניינים אמריקאים. "הוא מוגבל, כי זו גם המציאות הפוליטית. העניין הוא שהיהודים כבר לא מקבלים את המדיניות הזו. המנהיגות שם משתנה. הם רוצים להיות מעורבים. הם שואלים שאלות.

"בנט לא יכול לדבר בנושא הפלסטיני. הוא מוגבל, כי זו גם המציאות הפוליטית. העניין הוא שהיהודים כבר לא מקבלים את המדיניות הזו. המנהיגות שם משתנה. הם רוצים להיות מעורבים. הם שואלים שאלות"

"היחידה" (משמאל): רשידה טליב, אילהאן עומאר, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואייאנה פרסלי (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

"הם לא מזדהים כמובן עם אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואילהאן עומאר, אבל גם הם מנהלים שיח חדש. זה שיח של זכויות. הם רוצים לדעת איזה זכויות יש לפלסטינים גם אם אתה לא מספח. כל מה שקורה בשייח' ג'ראח מאד מכעיס אותם".

בנט עצמו ייפגש היום גם עם ראשי הפדרציות היהודיות וארגונים אחרים ואחר כך יישא בפניהם נאום. בשדה התעופה הוא שיבח את בית הנבחרים, שאישר ברוב מוחץ את החימוש מחדש של מערכת כיפת ברזל בסכום של מיליארד דולר, למרות המהלך הפרוגרסיבי בקונגרס, שהצליח לעצור זמנית את ההקצבה. "הם באו לקלל ויצאו מברכים", אומר גורם בפמליית ראש הממשלה, אבל שר התפוצות שי טוען שזו שמחה מוקדמת מדי.

"זו רק ההתחלה. אם אנחנו חושבים שלא יהיה לזה המשך, זו אשליה. הם הכניסו את הרגל לדלת ומכאן היא רק תיפתח. יש לנו שם צרה צרורה. אנחנו נושא מפריד, לא מחבר. יש היום ויכוחים סביב ישראל. גם הרפובליקאים לא יתמכו בנו כל הזמן", מסכם שי.

"זו רק ההתחלה. אם אנחנו חושבים שלא יהיה לזה המשך, זו אשליה. הם הכניסו את הרגל לדלת ומכאן היא רק תיפתח. יש לנו שם צרה צרורה. אנחנו נושא מפריד, לא מחבר"

בנאום שיישא היום באו"ם, בנט כאמור ידבר על איראן וידגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה מול הנשק הגרעיני המתפתח שם. בנט יציג את ההשפעות ההרסניות שיש להתפשטות של איראן באזור ואת המתקפות על ספינות ומתקנים באמצעות כלי טיס לא מאוישים.

נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בתערוכה המציגה את הישגי איראן בתחום הגרעין, 10 באפריל 2021 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בתערוכה המציגה את הישגי איראן בתחום הגרעין, 10 באפריל 2021 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)

גורמים בממשלה אמרו אתמול כי זוהי הדרך להכין את דעת הקהל הבינלאומית למתקפה ישראלית על איראן, אם בסוף יתברר כי "אם אין אני לי, מי לי", כדברי בנט.

הצל הארוך של קודמו

הדוברים של בנט מסבירים בכל הזדמנות כי סגנון הנאום שלו היום באו"ם יהיה שונה מזה של קודמו נתניהו, בלי מצגות ובלי בריסטולים. בכלל, כל האירוע, כמו גם מהלכים אחרים של הממשלה, נעים תחת הצל הארוך של ראש הממשלה לשעבר, ובנט עושה מאמצים להיבדל ממנו.

גם לנסיעה הזו בנט לא צירף את רעייתו, גילת. הוא הגיע עם תיק קטן ושתי חליפות ארוזות שהעביר לעוזריו לפני שעלה למטוס.

מעבר לזה, לא רחוק ממטוסו הממריא של ראש הממשלה, במתחם התעשייה האווירית, עומד המטוס הממלכתי המיועד של ראש הממשלה כמו אנדרטה של השלטון הקודם. צבעו כחול, רוחבו עצום, אבל איש לא רוצה לגעת בו אחרי שהפך לסמל של ראוותנות ובזבוז.

"כנפי ציון", המטוס שיועד לראש הממשלה ובו הושקעו למעל מ-700 מיליון שקל (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
"כנפי ציון", המטוס שיועד לראש הממשלה ובו הושקעו למעל מ-700 מיליון שקל (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

קרוב ל-700 מיליון שקל הושקעו בכנפי ציון, כולל מערכות מחשוב יוצאות דופן, אבל עכשיו הוא מוטל בצד כאבן שאין לה הופכין, וגם הניסיונות להעמיד אותו למכירה לא צלחו עד כה.

קרוב ל-700 מיליון שקל הושקעו בכנפי ציון, כולל מערכות מחשוב יוצאות דופן, אבל עכשיו הוא מוטל בצד כאבן שאין לה הופכין, וגם הניסיונות למכור אותו לא צלחו עד כה

אמש נפגש ראש הממשלה במלון ריג'נסי, שם הוא שוהה בניו יורק, עם שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני ועם השר לענייני מדינה במשרד החוץ של איחוד האמירויות, חליפה שאהין אל מראר.

בנט ממשיך את הסכמי אברהם שיזם נתניהו, אבל נאלץ להיפגש רק עם שרים מהדרג השני. ראשי המדינות לא הגיעו לעצרת האו"ם בגלל הקורונה, והעדיפו לשאת נאומים בשידור וידאו, וגם מי שהגיע כבר עזב את ניו יורק.

חלפו כנראה הימים שבהם ראש ממשלת ישראל היה יושב במלונו וראשי מדינה היו עולים אליו לרגל. גם זה השתנה.

ראש הממשלה נפתלי בנט בפגישה באו"ם עם שרים מבחריין ואיחוד האמירויות, 27 בספטמבר 2021 (צילום: אבי אוחיוו/לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט בפגישה באו"ם עם שרים מבחריין ואיחוד האמירויות, 27 בספטמבר 2021 (צילום: אבי אוחיוו/לע"מ)
עוד 973 מילים
סגירה