ראשת הממשלה החדשה נג'לא בודן רמדאן, 29 בספטמבר 2021 (צילום: Slim Abid/ Tunisian Presidency via AP)
Slim Abid/ Tunisian Presidency via AP

לראשונה בתולדות העולם הערבי: אישה תעמוד בראשות הממשלה בתוניסיה

שלא בפעם הראשונה, הנשים התוניסאיות מובילות את המהפכה המגדרית בעולם הערבי ● ירדן מחדשת את קו הטיסות לדמשק - בעידוד ארה"ב ● משטרת ישראל מתמקמת בדובאי, שהפכה לגן עדן לפושעים ישראלים ● כנס פרו-ישראלי בעיראק מחמם את הלב, אך אינו צפוי להביא לפריצת דרך ● וגם לפני 25 שנים, אנשי הטליבאן נכנסו לקאבול ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

הנשים התוניסאיות שוב מובילות את המהפכה

השבוע מינה נשיא תוניסיה קייס סעיד את נג'לא בודן רמדאן, מהנדסת פרופסור לגאופיזיקה שעבדה בעבר עם הבנק העולמי, לעמוד בראשות הממשלה, כמעט חודשיים לאחר שהקפיא את עבודתו של הפרלמנט ופיזר את הממשלה הקודמת.

שוב פעם תוניסיה הקטנה – שהייתה המדינה הראשונה בה פרץ האביב הערבי בשלהי שנת 2010 – מתגלה כחלוצה בקרב המדינות הערביות.

בשנת 2013 יצא לי לסקר את ההפגנות האדירות שהתקיימו בסמוך לפרלמנט התוניסאי והיו להמשך ישיר של אירועי האביב הערבי. ראיתי נשים רבות בשני הצדדים – גם בהפגנות של תומכי החילוניות והליברליזם, וגם בהפגנות שאורגנו על ידי תנועת א-נהדה האסלאמיסטית.

בעוד שבמדינות ערביות רבות אחרות נאלצתי לחפש נשים מרואיינות בנרות, בתוניסיה הנשים באו אליי ודרשו שאראיין אותן, על מנת שיוכלו להשמיע את קולן ואת דעתן.

הפגנה לשוויון זכויות מגדרי בתוניסיה, 2018 (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)
הפגנה לשוויון זכויות מגדרי בתוניסיה, 2018 (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)

האתגרים אתם תצטרך להתמודד ראשת הממשלה החדשה חסרת הניסיון הפוליטי – רבים מספור. לפני כחודשיים הנשיא פיזר את הפרלמנט ונפטר מהממשלה הקודמת כאילו הייתה סחורה קלוקלת.

מינויה של רמדאן נועד כנראה לשפר את תדמיתה של תוניסיה בעיני העולם המערבי. תוניסיה, שבמהלך העשור שחלף מאז שפרץ האביב הערבי נהנתה מתדמית של דמוקרטיה צעירה, מחפשת את דרכה.

ועדיין, בחירתו של הנשיא סעיד היא בהחלט מהפכנית ולא מובנת מאליה. יותר ויותר נשים ערביות זוכות בהשכלה ומתמודדות על שלל התפקידים שבעבר היו נחלתם הבלעדית של הגברים.

בחירתו של הנשיא סעיד באישה לראשות הממשלה היא בהחלט מהפכנית ולא מובנת מאליה. יותר ויותר נשים ערביות זוכות בהשכלה ומתמודדות על שלל התפקידים שבעבר היו נחלתם הבלעדית של הגברים

במדינות המפרץ הפרסי לא פעם אפשר לשמוע על כך שיש יותר נשים סטודנטיות מאשר גברים. יותר נשים מתמנות היום לשרות במצרים וירדן מאשר בעבר, ובכל זאת תקרת הזכוכית עודנה קיימת והיא עבה וחזקה מאוד.

נשיא תוניסיה קייס סעיד עם ראשת הממשלה החדשה נג'לא בודן רמדאן, 29 בספטמבר 2021 (צילום: Slim Abid/ Tunisian Presidency via AP)
נשיא תוניסיה קייס סעיד עם ראשת הממשלה החדשה נג'לא בודן רמדאן, 29 בספטמבר 2021 (צילום: Slim Abid/ Tunisian Presidency via AP)

רמדאן נכנסת לתפקידה בתקופה של משבר לאומי ושלטוני חסר תקדים. היא לא תקבל מאה ימי חסד, ואויביה יחכו לה מעבר לפינה. אך עבור מיליוני נשים ונערות ברחבי העולם הערבי היא כבר הפכה לסמל – עוד לפני שהספיקה לעשות משהו ולקבל החלטה כלשהי – מכיוון שהצליחה לפרוץ את התקרה האימתנית הזאת.

ירדן מחדשת טיסות עם סוריה – בעידוד אמריקאי

השבוע ירדן הכריזה על חידוש טיסות מסחריות מעמאן לדמשק. ההתקרבות ההדרגתית של ירדן למשטר בדמשק החלה לפני כמה שנים, והשנה – לראשונה מזה עשור – הממלכה פתחה את המעבר נסיב שבגבול בין שתי המדינות למעבר סחורות.

ירדן מעוניינת בהרגעת הרוחות בדרום סוריה ובהרחקת הכוחות האיראניים מהגבול שלה. כמו-כן, היא רוצה בסחורות הזולות שמגיעות מסוריה וגם מעוניינת לייצא את סחורותיה דרכה.

ירדן מעוניינת בהרגעת הרוחות בדרום סוריה ובהרחקת הכוחות האיראניים מהגבול. כמו-כן, היא רוצה בסחורות הזולות שמגיעות מסוריה וגם מעוניינת לייצא את סחורותיה דרכה

משרד החוץ האמריקאי בירך על חידוש הטיסות בין שתי המדינות, כאשר הוא מאותת באופן ברור לירדן שלא יתנגד לחידוש של הפעילות המסחרית בין עמאן לדמשק. ככל הנראה, ירדן גם לא תינזק מהסנקציות האמריקאיות נגד מדינות שמקיימות קשרים מסחריים עם הממשלה הסורית.

מעבר הגבול מירדן לסוריה ב-2018 (צילום: AP Photo/Omar Akour)
מעבר הגבול מירדן לסוריה ב-2018 (צילום: AP Photo/Omar Akour)

ארה"ב השלימה עם כך שבשאר אסד ימשיך להנהיג את סוריה כבר לפני כמה שנים. השאלה היא האם היא תסכים לתת יד (בעקיפין) לשיקום כלכלי הדרגתי של סוריה ולחזרתה למשפחת העמים הערביים, כל עוד רוסיה ואיראן קובעות את גורלה.

משטרת ישראל מתמקמת בדובאי, שהפכה לגן עדן לפורעי חוק ישראלים

השנה הראשונה של הסכמי השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות הייתה רוויה בהתחלות חדשות: ביקור ראשון של דיפלומטים אמירתים בארץ, שגרירות ישראלית ראשונה באבו-דאבי, קונצרט ראשון של זמר ישראלי ושער ראשון לדוגמנית ישראלית.

אך בעקבות הכוכבים, הרבנים ואנשי העסקים מישראל שהגיעו לדובאי היפה, נהרו גם נציגים של משפחות פשע בכירות. רבים מהם קיוו שדובאי תהפוך למקום תחת השמש שלהם, שם יוכלו להלבין כספים, לנהל את עסקי הפשע ולקדם עסקים מפוקפקים.

בעקבות הכוכבים ואנשי העסקים מישראל שהגיעו לדובאי, נהרו גם נציגים של משפחות הפשע. רבים מהם קיוו שדובאי תהפוך למקום בו יוכלו להלבין כספים, לנהל את עסקי הפשע ולקדם עסקים מפוקפקים

כבר במרץ הוחלט שנציג של משטרת ישראל יעבוד באופן קבוע בדובאי, והשבוע העיתון הבריטי "טלגרף" פרסם שכוחות של משטרת ישראל יפעלו מהקונסוליה הישראלית בדובאי על מנת להדק את הקשרים עם משטרת דובאי ולהיאבק עם תופעת הפשיעה הישראלית במקום.

דובאי, איחוד האמירויות הערביות (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
דובאי, איחוד האמירויות הערביות (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)

"רבים מתרכזים ביתרונות של הנורמליזציה, שזה עניין ברור ונגיש, אך מתעלמים מבעיות רבות שמתעוררות בהקשר זה. העבריינים הישראלים זה כאב ראש גדול לרשויות האמירתיות", אמר ד"ר עבד אל-חאלק עבדאללה, פרשן פוליטי בכיר שבעבר הביע התנגדות מתונה להסכמי אברהם.

"רבים מתרכזים ביתרונות של הנורמליזציה, שזה עניין ברור ונגיש, אך מתעלמים מבעיות רבות שמתעוררות בהקשר זה. העבריינים הישראלים זה כאב ראש גדול לרשויות"

כמובן שלא רק פושעים ישראלים מוצאים את דרכם לדובאי. בשנת 2011 חוסל בעיר סולים יאמדאייב, המתנגד הכי בולט של נשיא צ'צ'ניה רמזן קדירוב. השנה נעצרו בדובאי שני בכירים של המאפיה האיטלקית שהיו מבוקשים על ידי האינטרפול. עכשיו האמירתים צפויים לכאב ראש נוסף תוצרת כחול-לבן.

כנס פרו-ישראלי בעיראק: אירוע שמחמם את הלב, אך אינו צפוי להביא לפריצת דרך

300 מנהיגים ופעילים פוליטים עיראקים וכורדים קראו לממשלת עיראק לנרמל את היחסים עם ישראל, אך זכו לקיתונות של אש, קללות ונגד חלקם הוצא צו מאסר (שלושה מתוכם כבר נעצרו).

ג'וזף בראודה (צילום: המרכז לתקשורת השלום)
ג'וזף בראודה (צילום: המרכז לתקשורת השלום)

הכנס הנדיר שהתקיים באירביל אורגן על ידי המרכז לתקשורת השלום האמריקאי שבראשו עומד הסופר ג'וזף בראודה, שפועל זמן רב לקירוב לבבות בין יהודים לערבים במזרח התיכון ולקידום יחסים טובים יותר בין ישראל למדינות באזור.

השגרירות האמריקאית בבגדד הסתייגה מהאירוע והודיעה כי לא היה לה כל חלק בארגונו, וגם בממשלה של חבל כורדיסטן הכחישו שהיו מודעים לקיומו (למרות שאנשי כוחות הביטחון הכורדיים הציבו שמירה על המקום בו התקיים הכנס המדובר). ממשרדו של ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזמי נמסר ש"קריאות לנורמליזציה עם ישראל מנוגדות לחוק העיראקי".

אין זה סוד שלא מעט גורמים פוליטיים בעיראק נמצאים בקשר ישיר עם ישראל. מדובר לא רק בכורדים, אלא גם בסונים וגם בשיעים. חלקם ביקרו בישראל במהלך השנים האחרונות ונפגשו גם עם חברי הממשלה וגם עם חברי הכנסת.

לא מעט משוררים, סופרים ועיתונאים עיראקיים מתחזקים קשר קרוב עם עמיתיהם בישראל – פרופסור שמואל מורה ז"ל, שעמד בראש אגודה של אקדמאים יוצאי עיראק, אף הוציא ספרים יחד עם אינטלקטואלים עיראקים.

אך אין בכלל ספק שבמצב הנוכחי בעיראק – מדינה חלשה ומפוררת שמושפעת באופן ישיר מאיראן השכנה – אין היתכנות למהלך פוליטי שיאפשר נרמול יחסים עם ישראל.

אין בכלל ספק שבמצב הנוכחי בעיראק – מדינה חלשה ומפוררת שמושפעת באופן ישיר מאיראן השכנה – אין היתכנות למהלך פוליטי שיאפשר נרמול יחסים עם ישראל

מאות עיראקים משתתפים בכנס הקורא לנורמליזציה ביחסים בין ישראל ועיראק, 24 בספטמבר 2021 (צילום: The Center for Peace Communications)
מאות עיראקים משתתפים בכנס הקורא לנורמליזציה ביחסים בין ישראל ועיראק, 24 בספטמבר 2021 (צילום: The Center for Peace Communications)

בעוד מספר ימים יתקיימו בעיראק בחירות לפרלמנט וההנהגה העיראקית הנוכחית בראשותו של כאזמי עושה שמיניות באוויר על מנת להחליש את הגורמים הפרו-איראניים ולשכנע את הבוחרים שרק הם מסוגלים לפעול באופן עצמאי ולא לקבל תכתיבים לא מאיראן ולא מארה"ב.

הגורמים המתונים בעיראק רתחו מזעם כאשר שמעו על הכנס באירביל, לא בגלל שהם דוחים מכל וכל את הרעיון של יחסי שכנות טובים עם ישראל, אלא בגלל הטיימינג הבעייתי של האירוע. באווירה הרוויה בקונספירציות שונות ומשונות, תאוריות שונות לגבי הקשר בין מארגני הכנס לבין ראש הממשלה כאזמי ומפלגתו, ישראל וארה"ב פורחות ומתרבות.

אפשר  להעריך את אומץ ליבם של העיראקים שהעזו להביע תמיכה פומבית בשלום עם ישראל ולהצטער על מר גורלם של אלה שנעצרו, אבל חשוב גם לשאול, האם האירוע הזה יקדם שלום עם ישראל, או להפך – ירחיק אותו עוד יותר?

אפשר  להעריך את אומץ ליבם של העיראקים שהעזו להביע תמיכה פומבית בשלום עם ישראל ולהצטער על מר גורלם של אלה שנעצרו, אבל חשוב גם לשאול, האם האירוע הזה יקדם שלום עם ישראל, או להפך?

היום הזה בתולדות מזה"ת: אנשי הטאליבן נכנסו לקאבול

אומרים שהיסטוריה תמיד חוזרת על עצמה פעמיים, פעם כטרגדיה, ובפעם השנייה – כפארסה. אך במקרה של אפגניסטן תמיד מדובר בטרגדיה.

פעילי טליבאן חוגגים בקאבול, אחרי ההוצאה להורג של נשיא אפגניסטן נג'יבולה ואחיו, 27 בספטמבר 1996 (צילום: AP Photo/B.K.Bangash)
פעילי טליבאן חוגגים בקאבול, אחרי ההוצאה להורג של נשיא אפגניסטן נג'יבוללה ואחיו, 27 בספטמבר 1996 (צילום: AP Photo/B.K.Bangash)

ב-27 בספטמבר 1996, לאחר קרבות ממושכים שהותירו מאות גופות, אנשי הטאליבן, המיליציה האסלאמיסטית הקיצונית, נכנסו לעיר הבירה קאבול שננטשה על ידי כוחות הביטחון והצבא האפגניים.

הטאליבן הקימו ברחבי העיר מחסומים וחיפשו אחר חיילים ואנשי הממשל הקודם. הם שידרו פסוקי קוראן בקול באמצעות הרמקולים ודרשו מהתושבים למסור מידע על חיילים ופקידים שמסתתרים.

הנשיא לשעבר נג'יבוללה, שהסתתר במתחם של האו"ם במשך ארבע שנים מאז איבד את השלטון, נתפס והוצא להורג.

אנשי הטאליבן תלו את גופתו של נג'יבוללה, שנתמך על ידי ברית המועצות ועמד בראש משטר פרו-סובייטי באפגניסטן, על עמוד חשמל מחוץ לארמון הנשיאות. הטאליבן השליט על אפגניסטן משטר אימה, הנהיג עונשים אכזריים הלקוחים מהקוראן ואסר על נשים, נערות ובנות ללמוד, לעבוד ולצאת מהבית ללא ליווי של הגבר.

הטאליבן השליט על אפגניסטן משטר אימה, הנהיג עונשים אכזריים הלקוחים מהקוראן ואסר על נשים, נערות ובנות ללמוד, לעבוד ולצאת מהבית ללא ליווי של הגבר

עוד 1,272 מילים
סגירה