תחנת דלק בבריטניה סגורה בשל מחסור בדלק, 28 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
AP Photo/Frank Augstein

ביטחון אנרגטי מתחיל בהתבססות על אנרגיה מתוצרת עצמית

יש מי שרוצים שנאמין שמשבר האנרגיה הגלובלי נובע מכך שאי אפשר לסמוך על האנרגיות המתחדשות ● צריך לקוות שמנהיגי העולם, שיתכנסו בקרוב לועידת האקלים בגלאזגו, לא יבלעו את הספין הזה

כאוס אנרגטי כזה מזמן לא היה פה: מחסור בגז באירופה, מפעלים מושבתים והפסקות חשמל בסין, תחנות דלק מרוקנות בבריטניה ומחירי נפט וגז שמטפסים בקצב שמשאיר אבק לנגיף הדלתא.

מעבר לפינה כבר ממתינות עליות מחירים, כי כשהאנרגיה מתייקרת הכול מתייקר. ומי אשם בכל המהומה הזו? ניחשתם נכון: האנרגיות המתחדשות. שהרי אלמלא הירוקים והשטויות שלהם כל זה לא היה קורה.

מעבר לפינה כבר ממתינות עליות מחירים, כי כשהאנרגיה מתייקרת הכול מתייקר. ומי אשם בכל המהומה הזו? ניחשתם נכון: האנרגיות המתחדשות. שהרי אלמלא הירוקים והשטויות שלהם כל זה לא היה קורה

כל מומחה ספינים מתחיל יודע לספר שתבהלה היא כר נוח ליצירת ספינים אפקטיביים, וזה בדיוק מה שקורה עכשיו בתחום האנרגיה.

משלל סיבות פוליטיות וכלכליות, העולם נכנס לסחרור של מחסור בגז ונפט ועליות מחירים, ומישהו – כנראה מישהו שהאנרגיות הפוסיליות והמזהמות יקרות לליבו – זיהה הזדמנות למצוא את השעיר לעזאזל: אנרגיות השמש והרוח. וכמו כל ספין מוצלח, נראה שיש רבים שבולעים אותו לתיאבון.

תור ארוך של מכוניות הממתינות למלא דלק באחת התחנות האחרונות שנותרו פתוחות בלונדון, בעקבות המחסור החמור בדלק בבריטניה, 29 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
תור ארוך של מכוניות הממתינות למלא דלק באחת התחנות האחרונות שנותרו פתוחות בלונדון, בעקבות המחסור החמור בדלק בבריטניה, 29 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

תמצית האירועים שעומדים בבסיס משבר האנרגיה הגלובלי: המראה חדה של הכלכלה והביקושים אחרי שיתוק הקורונה; יצרני האנרגיה האטו משמעותית את פעילותם בשנה שעברה, כשהווירוס עצר את העולם, ועכשיו הם מתקשים להדביק את הקצב;

צמצום אספקת הגז מרוסיה לאירופה, כי למה שפוטין לא יחזיק את היבשת בגרון אם הוא יכול; חורף קר באירופה שגרם לצריכה מוגברת של גז; ירידה ברמת תחזוקת התשתיות בתקופת הקורונה; מחסור בנהגי מכליות בבריטניה בגלל הברקזיט; מחסור בפחם בסין בגלל בעיות בטיחות ורגולציה ועוד.

לכל אלה צריך להוסיף את העובדה שגם בשדה האנרגיות המתחדשות אירופה ספגה מהלומה: תאגיד האנרגיה הבריטי SSE דיווח על ירידה של 32% בייצור חשמל מאנרגיית רוח ואנרגיה הידרואלקטרית בין אפריל לספטמבר, בגלל הקיץ היבש ונטול הרוחות ביותר מזה 70 שנה. גם יצרני אנרגיות מתחדשות מדנמרק וגרמניה דיווחו על ירידה משמעותית בתפוקות.

גם בשדה האנרגיות המתחדשות אירופה ספגה מהלומה: תאגיד האנרגיה הבריטי SSE דיווח על ירידה של 32% בייצור חשמל מאנרגיית רוח ואנרגיה הידרואלקטרית בין אפריל לספטמבר, בגלל הקיץ היבש ונטול הרוחות

בשורה התחתונה, מדובר בתקופה בעייתית בכל החזיתות – פחם, נפט, גז, רוח וגשם – אבל יש מי שדואגים שמכל זה העולם יזכור רק שאי אפשר לסמוך על מקורות האנרגיה הנקיים.

טורבינות רוח ברמת הגולן. התושבים דורשים להקפיא את ההקמה של טורבינות חדשות (צילום: Nati Shohat/Flash90)
טורבינות רוח ברמת הגולן. התושבים דורשים להקפיא את ההקמה של טורבינות חדשות (צילום: Nati Shohat/Flash90)

כשמנקים את הערפל, מתקבלות תובנות שרק מחדדות את מה שידענו עד כה: שביטחון אנרגטי מתחיל בהתבססות על אנרגיה מתוצרת עצמית. במובן הזה ישראל נמצאת במצב טוב בשני מסלולי האנרגיה הדומיננטיים לעשורים הקרובים – מאגרי הגז שחררו אותנו מהתלות בגז ובפחם של אחרים, ואנרגיה סולארית היא כמובן מתוצרת שמש כחול-לבן.

ישראל נמצאת במצב טוב בשני מסלולי האנרגיה הדומיננטיים לעשורים הקרובים – מאגרי הגז שחררו אותנו מהתלות בגז ובפחם של אחרים, ואנרגיה סולארית היא כמובן מתוצרת שמש כחול-לבן

הקו המנחה השני הוא להקפיד על צריכת אנרגיה מתמהיל של מקורות. זה נכון גם לגבי מקורות נקיים. כל עוד אין טכנולוגיות אגירה זמינות בהיקפים גדולים, אי אפשר לבסס משק אנרגיה באופן בלעדי על השמש. מי שחשב שבתוך כמה שנים ישראל יכולה לעבור להסתמכות של 100% על אנרגיות מתחדשות – יצטרך להמתין מעט.

לישראל יש מספיק גז לעצמה וגם בשביל לחלק לאחרים לעוד שנות דור. זה נותן לה רצפת ביטחון, אבל זה לא סותר את העובדה שהיא צריכה ללכת הכי חזק שאפשר לעבר השמש.

צריך לזכור שבמזרח התיכון, לחשמל סולארי יש גם יתרון בטיחותי-בטחוני: הוא מגיע משדות וגגות שמפוזרים לאורכה ולרוחבה של הארץ. את רוב אספקת הגז למשק אפשר לנתק במחי פגיעה באסדה אחת; את אספקת החשמל הסולארי הרבה יותר קשה לנטרל.

 שדה פאנלים סולאריים בדרום הארץ (צילום: משה שי/פלאש90)
שדה פאנלים סולאריים בדרום הארץ (צילום: משה שי/פלאש90)

כל הסערה הזו מתרחשת ערב התכנסות ועידת האקלים הגלובלית בגלאזגו.

ייתכן שזה צירוף מקרים וייתכן שיש מי שמנסה לרמוז למנהיגי העולם שזה לא הזמן להצהרות ותכניות שאפתניות, שהרי בעתות משבר אנשים ואומות נוטים להיצמד אל הישן והמוכר – גם אם במקרה הזה מדובר בפחם, נפט וגז שהם בדיוק אלה שנמצאים במחסור ושרשרת האספקה שלהם כשלה.

צריך לקוות שהמנהיגים יראו לנגד עיניהם את הדוח האחרון של ארגון הבריאות העולמי, שקבע שעוד לפני העניין הפעוט הזה של משבר האקלים, מעבר לחשמל ירוק יציל בכל שנה מיליוני בני אדם – ואלפי ישראלים – מתחלואה ומוות שנגרמים מזיהום אוויר מיותר.

צריך לקוות שהמנהיגים יראו לנגד עיניהם את הדוח האחרון של ארגון הבריאות העולמי, שקבע שמעבר לחשמל ירוק יציל בכל שנה מיליוני בני אדם – ואלפי ישראלים – מתחלואה ומוות שנגרמים מזיהום אוויר מיותר

אכן, המעבר הזה צריך להיות מתוכנן היטב, הדרגתי, תוך שמירה על מגוון מקורות ובטיחות אספקה; אבל לכל מי שטוען שאסור לסמוך על השמש כי היא עלולה לפתע להסתתר מאחורי העננים, צריך להזכיר שזה עדיף בהרבה מלהיות תלוי בגחמות של פוטין או באינטרסים של הסינים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
צודק. בכלל, האנושות תהיה חייבת לשנות את כל תפיסתה הכללית בכל הנוגע לכלכלה - נהיה חייבים להפחית את כלל הפעילות דרסטית - זעזועים של הטבע יחייבו זאת. הרב לייטמן, כמוריו, הרב"ש ובעל הסולם, ... המשך קריאה

צודק. בכלל, האנושות תהיה חייבת לשנות את כל תפיסתה הכללית בכל הנוגע לכלכלה – נהיה חייבים להפחית את כלל הפעילות דרסטית – זעזועים של הטבע יחייבו זאת. הרב לייטמן, כמוריו, הרב"ש ובעל הסולם, אומר זאת שנים רבות בהתמדה עיקשת ומעוררת הערכה

עוד 689 מילים ו-1 תגובות
סגירה