ראש הממשלה נפתלי בנט בכנס הסייבר בתל אביב, 21 ביולי 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

"מה זה דתי כזה ודתי כזה? אף אחד לא מקיים את כל תרי"ג מצוות"

בנט עשה היסטוריה כשהפך לראש הממשלה הראשון שחובש כיפה ● את החילונים זה לא מעניין, גם לא את החרדים, אבל בציונות הדתית מתנהל ויכוח סביב מידת הדתיות של בנט ● "הכול בגלל הכעס הגדול של הליכוד ונתניהו על כך שהוא נבחר", מסביר הרב יואל בן-נון ● "ברגע שבנט גרם לחילול החג זה הפך לפולמוס", אומר העורך הראשי של ערוץ 7 ● קווים לדמותה של הסערה סביב גודל הכיפה

בערב שמחת תורה צעד ראש הממשלה נפתלי בנט לאורך השדרה החמישית בניו יורק. הוא עשה את דרכו מבית הכנסת קהילת ישורון בחזרה למלונו. זה לגמרי לא היה טיול מפנק לאורך השדרה הכי מפורסמת בעולם, אלא מסע רגלי מהיר בליווי עשרות שוטרים ברכבים, באופניים וברגל.

המסע כלל חסימת צמתים, הסטת עגלות רוכלי פרעצל מהמדרכה, מספר מעגלי אבטחה, יותר מתריסר אנשי צוות לשכת ראש הממשלה שצעדו סמוך אליו וגם להק עיתונאים וצלמים שדילגו קצת לפניו כדי לתעד את התהלוכה המוזרה.

ראשי מדינות אחרות, אם היו צריכים לחזור לבית המלון שלהם, היו עושים את זה ברכב מאובטח. בנט צעד דרומה 26 רחובות, מרחוב 85 ועד רחוב 59, 25 דקות הליכה, 2.6 ק"מ. אני יודעת את זה כי מדדתי את הצעדים, את המרחקים, את משך הזמן.

באחד הרגעים של חציית הצמתים, בנט חשב לחצות את הצומת ולאחל חג שמח לעיתונאים שלפניו, מהצד השני של מעבר החצייה. השירות החשאי או אנשי משטרת ניו יורק מנעו את המהלך והרימו את קולם לעברנו – "מדרכה, מדרכה, אל תרדו מהמדרכה" – כדי לשמור על מעגל האבטחה. בנט נאלץ להמשיך לצעוד בגדה האחרת של השדרה החמישית.

ראש הממשלה נפתלי בנט חולף על פני דוכן נקניקיות בניו יורק, בדרכו חזרה לבית המלון בערב החג, 27 בספטמבר 2021 (צילום: שחר עזרן)
ראש הממשלה נפתלי בנט חולף על פני דוכן נקניקיות בניו יורק, בדרכו חזרה לבית המלון בערב החג, 27 בספטמבר 2021 (צילום: שחר עזרן)

לראשונה בתולדות

האירוע הזה מייחד את ראשי ממשלת ישראל לדורותיהם. בישראל, כיבוד השבת במרחב הציבורי הוא חלק מהותי בהתנהלות ראשי ממשלה ונשיאים, גם כאשר הם מחוץ לגבולות המדינה. החוק לא מחייב אותם לנהוג כך, אך מראשית ימי המדינה נוצרה מוסכמה שהשתרשה היטב: מנהיג מדינת היהודים לא חייב לכבד את השבת בתוך ביתו, אך הוא מנסה לצמצם את חילול השבת סביבו וכלפי חוץ שומר אותה.

רק שב-2021, לראשונה בתולדות המדינה, מדובר בראש ממשלה דתי, חובש כיפה, שהמחויבות שלו לשבת אינה נובעת רק מטעמים של נראות ציבורית ומנהג פוליטי שנשמר, אלא אדם ששמר מצוות כל חייו, עוד בטרם הפך לפוליטיקאי.

ב-2021, לראשונה בתולדות המדינה, מדובר בראש ממשלה דתי, חובש כיפה, שהמחויבות שלו לשבת אינה נובעת רק מטעמים של נראות ציבורית ומנהג פוליטי שנשמר, אלא אדם ששמר מצוות כל חייו

כהונת ראש הממשלה הדתי-חובש הכיפה הראשון מעוררת עניין באשר לאורחות חייו של בנט. רעייתו, גילת בנט, היא חילונית, למרות שגם ההגדרות הללו נעות על מנעד רחב. גילת בנט שומרת שבת יחד עם בעלה כבר הרבה שנים. את ארבעתם ילדיהם רשמו לבתי הספר של החינוך הממלכתי-דתי ברעננה.

מאז נכנס ללשכת ראש הממשלה, בנט לא העביר את משפחתו למעון ראש הממשלה הרשמי בירושלים על מנת להשאיר את הילדים בבתי הספר הדתיים ברעננה וכמעט הפסיק לפקוד את בית הכנסת הקבוע שלו, קהילת אוהל ארי מהזרם האורתודוקסי, הממוקם 200 מטרים מביתו.

ראש הממשלה נפתלי בנט בתפילת הבוקר לקראת סבב הפגישות בארה
ראש הממשלה נפתלי בנט בתפילת הבוקר לקראת סבב הפגישות בארה"ב, 25.8.2021 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

ארבעה חודשים עברו מאז החל לכהן כראש ממשלה וניתן לספור על יד אחת את מספר הפעמים בהן הגיע לתפילה ציבורית – אם כי לא בתוך מבנה בית הכנסת, בשל מצב הקורונה): בתשעה באב, בראש השנה וביום הכיפורים. בהזדמנויות אלה בנט התפלל במתחם תפילה שהיה באוניברסיטה הפתוחה ליד הבית שלו ברעננה.

אולם הפרוצדורה של התפילה הציבורית, עם המניין, מחייבת מהיחידה לאבטחת אישים לאסוף מראש את שמות הנוכחים בתפילה ולפיכך – בין אם זה במרחב פתוח ובין אם זה בבית הכנסת אוהל ארי – בנט נמנע מלהגיע לתפילות כדי לא להכביד על הקהילה.

בהזדמנות אחרת שהה במהלך השבת אצל אמו מירנה בחיפה, ושם הלך עמה לבית הכנסת הקבוע של המשפחה.

בהזדמנות אחרת שהה במהלך השבת אצל אמו מירנה בחיפה, ושם הלך עמה לבית הכנסת הקבוע של המשפחה

ייעוץ מכבוד הרב

במהלך נסיעתו של בנט לנאום באו"ם לפני שלושה שבועות, התעורר שיח ציבורי בנוגע להחלטתו להמריא חזרה לישראל במהלך שמחת תורה. מבחינת רוב הציבור החילוני בישראל, בנט סיים את 24 שעות החג בניו יורק והמריא לישראל במהלך שמחת תורה בו ההלכה אינה מחייבת שמירת שבת.

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שותים קפה באזור המגורים של הבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: הבית הלבן)
ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שותים קפה באזור המגורים של הבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: הבית הלבן)

יהודים החיים בישראל מציינים את החג במשך 24 שעות. יהודים החיים מחוץ לישראל מציינים את החג במשך 48 שעות. היו מי שחשבו שבנט אמור היה לפעול לפי מנהג המקום, ניו יורק, ולא להביא לחילול החג של הצוות הישראלי של הקונסוליה בניו יורק ואנשים נוספים.

יהודים החיים בישראל מציינים את החג במשך 24 שעות. יהודים החיים מחוץ לישראל מציינים את החג במשך 48 שעות. היו מי שחשבו שבנט אמור היה לפעול לפי מנהג המקום, ניו יורק

כשהתעוררה הביקורת, עוד לפני המראתו, פנה בנט לקבל ייעוץ מהרב סטיוארט וייס, שכן וחבר מרעננה ומי שבית הכנסת אוהל ארי קרוי על שם בנו, ארי וייס ז"ל (חייל קרבי שנהרג בשכם בקרב ב-2002). בנט קיבל את המלצת הרב וייס, שקבע כי ראש הממשלה יכול להמריא חזרה במהלך יום טוב שני של גלויות.

ח"כ משה אבוטבול מש"ס חשב אחרת: "מביש ומביך שראש הממשלה נפתלי בנט כחובש כיפה לא מכבד את שבתות ומועדי ישראל, דבר המצופה ממנו כסמל שלטוני במדינה יהודית. לא היה קורה מאומה אם היה מתאים את נסיעתו עם התחשבות בנושא ללא גרימה ליהודים המארגנים ומאבטחים את המסע לחלל את החג".

כמה שבועות לפני כן, התעוררה שאלת הפרת השבת כאשר בנט הגיע ביום שישי בלילה לחפ"ק תפיסת המחבלים שברחו מכלא גלבוע. היו מי שחשבו כי האירוע לא הצדיק את יציאת ראש הממשלה מביתו שברעננה לחדר הפיקוד המשטרתי כדי ליטול חלק באירוע. חלק מהציבור הדתי בישראל מרחיק לכת עם הביקורת נגד בנט עד כדי כך שמספרים שהוא, בעצם, דתי לייט או שאינו דתי כלל.

עוזי ברוך, העורך הראשי של ערוץ 7, ששהה עם ראש הממשלה בניו יורק, אומר: "הרב קוק דגל בכך שממשלה יהודית לא יכולה להישען על ערבים ולהיות תלויה בהם. זה בסדר שהם חלק מהקואליציה, אך הבעיה היא בכך שהם האצבע ה-61. הציבור שלנו חושש מהשלב בו יאיר לפיד יהיה ראש ממשלה, ולפיכך יש רבים שלא תומכים בבנט, למרות שהם בעצמם דתיים ורואים בו את ראש הממשלה הדתי הראשון".

אנשים שוללים את הדתיות של בנט, רק כי הם לא מרוצים מההרכב של הקואליציה?
"אלה שתומכים בממשלת השינוי גאים בכיפה ובכך שיש ראש ממשלה דתי ראשון. אבל אחרים אומרים שהוא אסון כי הוא הביא את מרצ לתוך הממשלה ולפיכך מתייחסים אליו כלא דתי.

"אלה שתומכים בממשלה גאים בכיפה ובכך שיש ראש ממשלה דתי ראשון. אבל אחרים אומרים שהוא אסון כי הוא הביא את מרצ לתוך הממשלה ולפיכך מתייחסים אליו כלא דתי"

"לגבי החזרה שלו מארה"ב בחג, ברגע שזה ראש הממשלה וכתוצאה מנסיעתו לשדה התעופה ישנם יהודים שחיללו שבת, קיים פולמוס. הוא מצא איזה רב מרעננה שיאשר את זה. זה ברור שזה גרם לכך שיהודים בניו יורק חיללו את החג שלהם כדי להסיע את ראש הממשלה לשדה התעופה".

ברוך מוסיף כי בצאת החג בישראל, אפשר היה לראות תמונות ברשתות החברתיות של יועצים (זוטרים יחסית) של בנט שהעלו תמונות שלהם כשהם עושים שופינג בניו יורק. "אני לא מבין למה הם צריכים לפרסם את זה ברשתות".

עוזי ברוך, עורך ערוץ 7
עוזי ברוך, עורך ערוץ 7

להבנתו, בנט הוא דתי פחות משרים אחרים בממשלה. "למשל, מתן כהנא הרבה יותר דתי ממנו. הציונות הדתית בנויה ממנעד רחב. האם בנט נטל עמו לולב בטיסתו לארה"ב? כנראה שלא. אבל זה לא אומר שהוא לא דתי. יש דתיים של כיפה קטנה. הוא שומר כשרות, הוא שומר שבת, אולי הוא לא מברך ברכת המזון אחרי כל ארוחה".

למה אנשי הציונות הדתית אינם נרגשים מכך שיש ראש ממשלה דתי ראשון עם כיפה, שנכנס לבית הלבן והכיפה לראשו? זה לא סמל ומודל עבור כל הצעירים הדתיים בישראל?
"אני התרגשתי כשראיתי אותו נכנס עם הכיפה המבצבצת לחדר הסגלגל. זה היה מרומם. לא ניתן לזלזל בכך, ואני בטוח שזה עושה טוב למשפחות צעירות שרואות אותו. כל אמא דתיה הייתה רוצה חתן כזה עבור הבת שלה: הייטקיסט, יוצא סיירת מטכ"ל, מדבר אנגלית מעולה".

"אני התרגשתי כשראיתי אותו נכנס עם הכיפה המבצבצת לחדר הסגלגל. זה היה מרומם. לא ניתן לזלזל בכך, ואני בטוח שזה עושה טוב למשפחות צעירות שרואות אותו. כל אמא דתיה הייתה רוצה חתן כזה לבת שלה"

שום פגם הלכתי

הרב ד"ר יואל בן-נון, ממייסדי ישיבת הר עציון, דוקטור למחשבת ישראל ומרצה לתנ"ך, אומר שכל הביקורת כרגע על חילול השבת לכאורה על ידי בנט היא "שטויות, הבלים. מה זה דתי כזה ודתי כזה? העולם מלא בדתיים ויש רצף בין מקיימי התורה. אף אחד לא מקיים את כל תרי"ג מצוות באופן אישי.

"אין פה 100 אחוז. אם יש אדם שהוא מקיים את ההלכה כמו שהוא מבין אותה, אז צריך לכעוס עליו ולהעדיף ראש ממשלה חילוני?"

אם כך, למה אין בציונות הדתית שמחה על כך שיש ראש ממשלה דתי ראשון?
"ההיגיון שאני מבין בסיפור הזה הוא הכעס הגדול של הליכוד ושל נתניהו על כך שבנט הפך לראש הממשלה. זה הציבור שתומך בנתניהו ולכן, לא משנה מה הוא יעשה, הם יצאו נגד במקום לשמוח על כך שהוא שינה גישה בנוגע לטיפול במגפת הקורונה ואפשר לעם ישראל ללכת לבתי הכנסת בחגים בלי שהיה סגר. אני מבין שהם רוצים לשבור את הממשלה שבנט הקים".

הרב יואל בן-נון (צילום: ישיבת הר עציון)
הרב יואל בן-נון (צילום: ישיבת הר עציון)

אתה שמח על כך שיש ראש ממשלה עם כיפה? אתה חושב שהוא ראש ממשלה לא לגיטימי כיוון שיש לו שישה מנדטים בלבד?
"ברור שאני שמח על כך שיש לנו ראש ממשלה שמתפלל, שמניח תפילין. וזה לא נכון שיש לו 6 מנדטים. האמת היא שלבנט יש תמיכה של 57 מנדטים ולנתניהו יש תמיכה של 53 מנדטים.

"אני לא סופר את המשותפת ואת רע"ם, כי גם אני לא אוהב את המצב שהממשלה תלויה במפלגה כמו רע"ם. אני בעד שרע"ם יהיו חלק מן הקואליציה אחרי שיהיו בה 61 יהודים, ולכן מפלגת הציונות הדתית, למשל, צריכה להיכנס ולשחרר את הממשלה הזו ממצב הסחטנות.

"ברור שאני שמח על כך שיש לנו ראש ממשלה שמתפלל, שמניח תפילין. וזה לא נכון שיש לו 6 מנדטים. האמת היא שלבנט יש תמיכה של 57 מנדטים ולנתניהו יש תמיכה של 53 מנדטים"

"ביחס לשאלות של מה על המנהיג לעשות בשבת, אני סומך עליו שהוא יודע מספיק בשביל להחליט. ואם יש לו ספק, יש לו גם את מי לשאול. עד כה לא ראיתי שום פגם מבחינה הלכתית – וכל ההתנפלויות עליו זה שטויות והבלים. אנשים צריכים לחזור בתשובה על כל השטויות שהם אומרים עליו".

שרי רוט, עיתונאית חרדית, העורכת הראשית והבעלים של אתר חרדים 10, מדגישה שבמגזר החרדי, השיח על סקאלת הדתיות של בנט הוא סוגייה לא רלוונטית. "זה פחות מעניין את האנשים, כי מבחינתם לא הייתה אף פעם שאלה לגבי הדתיות שלו. השאלה היא מה עושים המנהיגים ביחס לשבת וביחס לדת.

"אף אחד לא חשב שנתניהו או הרצוג הם דתיים, אבל יש להם זיקה למסורת והם תמיד יגלו הבנה למסורת. ולכן, בנט עצמו אינו השאלה פה, אלא הממשלה שהוא הקים. השר מתן כהנא הוא אדם דתי אורתודוקסי שמקפיד מאוד על ההלכה, אבל האם הוא מגלה הבנה לצרכים של החרדים? לא כל כך בנושא הכשרות והגיור.

"החרדים לא רוצים שיהיה ראש ממשלה חרדי, אין ולא הייתה להם שאיפה כזו מעולם. הם לא מתעסקים בחיים הפרטיים שלו ואיך הוא שומר את המצוות בביתו. ובנט כשר חינוך היה מכיל. ועכשיו, כראש ממשלה, הוא לא מכיל את החרדים. ולכן אי אפשר להתהדר בכיפתו של בנט".

"החרדים לא רוצים שיהיה ראש ממשלה חרדי, אין ולא הייתה להם שאיפה כזו מעולם. הם לא מתעסקים בחיים הפרטיים שלו ואיך הוא שומר את המצוות בביתו"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כיף של סגנון לטל שניידר. תפילין או כיפה או נאד שתוקעים בעמידה על רגל אחת - זה לא מה חשוב. כוונת הלב, זה העיקר - המצוות הגשמיות זה תוספת, לא עיקר. כוונת הלב לרכישת רצון למען שיוויון כללי... המשך קריאה

כיף של סגנון לטל שניידר. תפילין או כיפה או נאד שתוקעים בעמידה על רגל אחת – זה לא מה חשוב. כוונת הלב, זה העיקר – המצוות הגשמיות זה תוספת, לא עיקר. כוונת הלב לרכישת רצון למען שיוויון כללי בכל האנושות זה זה, שיוויון שכזה משמעותו אושר, הרמוניה, אהבה כללית לכל בני האדם ללא שום הבדל משום סוג שהוא: זה אפשרי, לכדה"א יכולות לשנות תדר בתודעת האדם, אחרי ככלות הכל – הוא זה שהביא אותנו לקיום

עוד 1,648 מילים ו-1 תגובות
סגירה