בשכונה חילונית בראשל"צ יוקם מרכז להנצחת השואה - עם מקווה ובית מדרש

חשיפה מרכז להנצחת השואה או מוסד דתי? ● לתושבי נאות שקמה בראשון לציון התברר כי בשכונה החילונית עומד להיבנות מוסד תורני בכסות מרכז להצנחת השואה ● התושבים חוששים משינוי באופי השכונה וכועסים על הערבוב בין שואה ודת ● הרב מרדכי אנגלמן: "מדובר בפעילות מקומית עבור כל התושבים" ● העירייה: "האישור נבחן כעת מחדש"

שכונת נאות שקמה בראשון לציון (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה
שכונת נאות שקמה בראשון לציון

תושבי נאות שקמה בראשון לציון זועמים על החלטת העירייה לאשר הקמת מוסד דתי תורני במקום. מדובר בשכונה הממוקמת במערב העיר המונה כ-15,000 תושבים, מרביתם חילונים. בשכונה פועלים תשעה בתי ספר ממלכתיים ושמונה בתי כנסת שמשמשים את הקהילה הדתית-מסורתית, שהיא המיעוט בשכונה.

המבנה החדש יהיה בן ארבע קומות על שטח של דונם וייבנה בסמוך לשני בתי ספר תיכון ממלכתיים. על פי הבקשה, המבנה ישמש כ"מרכז רוחני לתושבי העיר ומרכז להנצחת השואה".

התושבים חוששים כי בפועל ישמש המבנה כמוסד לימודי כגון ישיבה או כולל. זאת משום שהגוף שהגיש את הבקשה – עמותת מוסדות אהבת ישראל לתורה ולחסד בארה"ק – פועל בתחום ישיבות וכוללים.

התושבים חוששים כי בפועל ישמש המבנה כמוסד לימודי כגון ישיבה או כולל. זאת משום שהגוף שהגיש את הבקשה – עמותת מוסדות אהבת ישראל לתורה ולחסד בארה"ק – פועל בתחום ישיבות וכוללים

מטרת העמותה, על פי רשם העמותות, היא הקמה וניהול של מוסדות תורה וחסד לרבות בית כנסת, בית מדרש, כולל אברכים, ישיבה, ייזום תפעול ועידוד של פעילות תורנית, כולל הרצאות ושיעורים ופעילות קהילתית. הבקשה להקמת המבנה הוגשה ואושרה על ידי העירייה בשנת 2018 בתקופת כהונתו של דב צור כראש העירייה, אבל הסוגיה השנויה במחלוקת הגיעה לידיעת תושבי השכונה רק עתה.

על פי תוכנית הבנייה, יכלול המבנה אולם כינוסים למורשת השואה המיועד ל-400 איש. שלוש הקומות הנותרות יוקדשו על פי התוכנית לצרכי דת. הן יכללו היכל ל-250 מתפללים, חדר לרב, עזרת נשים, בית מדרש ל-100 תלמידים, חמש כיתות שיאכלסו 30-40 תלמידים כל אחת וגם מקווה ל-150 גברים.

תוכנית הבנייה שאושרה בעיריית ראשון לציון להקמת מוסד להנצחת השואה שיפעל בו גם בית מדרש
תוכנית הבנייה שאושרה בעיריית ראשון לציון להקמת מוסד להנצחת השואה שיפעל בו גם בית מדרש

"זילות לשואה"

"לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין את המטרה שלשמה נוסד המבנה, הרי לא מדובר בעמותה שמטרתה הנצחת השואה אלא מטרתה הקמת מוסדות תורה", אומר חיים קופנס, תושב השכונה והיו"ר הפורש של ועד הורי ביה"ס מקיף ח' הסמוך לשטח המוקצה למבנה.

"לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין את המטרה שלשמה נוסד המבנה, הרי לא מדובר בעמותה שמטרתה הנצחת השואה אלא מטרתה הקמת מוסדות תורה"

"אין שום הגיון להכניס בית מדרש לשכונה שאין בה אברכים. מה גם שיש בשכונה שמונה בתי כנסת שמשרתים את התושבים ועומדים ריקים ברוב ימות השבוע. יש במקיף ח' מרכז להנצחת השואה שמשרת את תושבי השכונה. יש גם אנדרטה להנצחת השואה ושדרה לחסידי אומות עולם בשכונת כרמים הסמוכה. מי שבא להקים כולל בתירוץ של הנצחת השואה עושה זילות לשואה".

כריסטינה גרינבלט, נשואה ואם לשניים, מתגוררת בשכונה עשרים שנה ומודאגת משינוי בצביון השכונה שהקמת מוסד כזה עשוי לחולל. "אנחנו גרים בשכונה חילונית, בסמוך למרכז מסחרי שפתוח בשבת. יש כאן קיוסקים שפתוחים בשבת. אני חוששת שעם פתיחת הכולל יגיעו לשכונה חרדים שיחסמו רחובות ולא נוכל לנסוע בהם בשבתות וחגים. הבנים שלי לומדים בבתי הספר הסמוכים למבנה, ואני מודאגת מהשפעה של זה עליהם".

ההורים חוששים גם מההשפעה של אנשי הדת על ילדי השכונה, במיוחד על תלמידי התיכונים הסמוכים.

תסריט המוסד להנצחת השואה ובו בית מדרש אשר מתוכנן לקום בשכונת נאות שקמה בראשון לציון
תסריט המוסד להנצחת השואה ובו בית מדרש אשר מתוכנן לקום בשכונת נאות שקמה בראשון לציון

"אפשר להבין את דאגת ההורים, כשעמותה לעידוד פעילות תורנית מקבלת גישה פיזית בדרכם לבית הספר של 2,500 תלמידי תיכון שמאוד נוחים להשפעה", אומר קופנס. "בשנים שבהן כיהנתי כיו"ר ועד ההורים נחשפתי לתופעה שהייתה כאן, כשאנשי דת ניגשו לתלמידים והציעו להם להניח תפילין והזמינו תלמידות להפרשות חלה.

"הכרתי שתי משפחות שהילדים שלהן הוחזרו בתשובה בדרך זו, והיו הורים שהוציאו צווי הרחקה כנגד הפעילים. אנחנו חוששים שמוסד כזה יכול להוות כר פורה לפעילות של החזרת ילדינו בתשובה".

"הכרתי שתי משפחות שהילדים שלהן הוחזרו בתשובה בדרך זו, והיו הורים שהוציאו צווי הרחקה כנגד הפעילים. אנחנו חוששים שמוסד כזה יכול להוות כר פורה לפעילות של החזרת ילדינו בתשובה"

התושבים הקימו מטה מאבק, והם פועלים מול גורמים בעירייה. "גם אם לא יבנו פה כולל אלא עוד בית כנסת, זה לא רלוונטי לשכונה שלנו", אומרת מלי פז, תושבת השכונה ואם לשלושה. "יש פה תושבים דתיים ומסורתיים, ואנו חיים בשכנות טובה אלה לצד אלה. יש פה לא מעט בתי כנסת והם ריקים ברוב ימות השנה, פרט ליום כיפור. לומר שהאזור דורש מוסד כזה ושיש רצון של התושבים זה לא נכון.

"מה שכן רלוונטי לשכונה שלנו, וזו דרישה שחוזרת המון ולא קורה איתה כלום, זה מועדון קשישים. יש מועדון קטן מאוד במרכז השכונה, שלא מצליח להכיל את כל התושבים. הקשישים שרוצים להיכנס נמצאים ברשימת המתנה ונשלחים לשכונות אחרות.

"ואנחנו צריכים מקום לתנועת הצופים. הילדים הולכים ברגל לשכונות אחרות בשמש ובגשם, אז למה אם יש מקום פנוי לא לבנות להם משהו בשכונה? לא נעשה שום בירור מהם הצרכים האמיתיים של התושבים".

השטח עליו מתוכנן לקום המוסד להנצחת השואה ובו בית מדרש אשר מתוכנן לקום בשכונת נאות שקמה בראשון לציון
השטח עליו מתוכנן לקום המוסד להנצחת השואה ובו בית מדרש אשר מתוכנן לקום בשכונת נאות שקמה בראשון לציון

הרב הוא בן לניצולי שואה

בשיחה עם הרב מרדכי אנגלמן, העומד בראש העמותה, הוא מנסה להרגיע את הרוחות: "מדובר במרכז תורני שבא להנציח את קהילות ישראל שנספו בשואה, ובין היתר ליצור פעילויות שקשורות לניצולי שואה.

"אני בעצמי בן לניצולי שואה, בני משפחתי נרצחו באושוויץ, אני מרצה ביד ושם ומגיע לאירועים וטקסים במשך השנים. בין הפעילויות המרכזיות ביותר בתוכנית – הקמת מרכז שינציח את הנספים, הקהילות והמורשת היהודית שהלכה ואיננה".

האם הפעילויות יהיו בעלות אופי דתי?
"יהיו פעילויות בעלות אופי דתי ויהיו פעילויות בעלות אופי חברתי, קהילתי. יהיו גם פעילויות שיביאו לידי ביטוי את הנושא הדתי בתקופת השואה. אני פועל בעיר הרבה שנים, והעיסוק שלנו הוא לא רק עם החברה הדתית אלא עם חברה חילונית-מסורתית".

"יהיו פעילויות בעלות אופי דתי ויהיו פעילויות בעלות אופי חברתי, קהילתי. יהיו גם פעילויות שיביאו לידי ביטוי את הנושא הדתי בתקופת השואה. אני פועל בעיר הרבה שנים, והעיסוק שלנו הוא לא רק עם החברה הדתית"

תהיה ישיבה בתוך המקום?
"בוודאי שלא. יש משום מה רוח נגדית כדי להוליך אג'נדות אנטי דתיות על גבם של נספי השואה. העמותה שלנו נקראת אהבת ישראל, וכשמה כן היא, לא עוסקת בשום דבר שמפריד, אלא במה שמחבר ומאחד וגם הפעילות המדוברת היא כזו.

הרב מרדכי אנגלמן (צילום: עמוד הפייסבוק של הרב מרדכי אנגלמן)
הרב מרדכי אנגלמן (צילום: עמוד הפייסבוק של הרב מרדכי אנגלמן)

"המילה 'כולל' הומצאה על ידי מתנגדי הרעיון כדי לקושש כמה קולות לבחירות, זו המצאה שאין לה שום אחיזה במציאות. כן יתקיימו שם לימודים שיישאו אופי של לימודי השואה, שיעשו על ידי תושבים מקומיים ולא על ידי אברכים או תלמידי ישיבה.

"בהחלט מדובר על מקום שיהיה מרכז למידה גדול עבור תושבי המרכז. כולל וישיבה לא הוזכרו בשום שלב לא ידי ולא על ידי ועדת תכנון ובנייה שאישרה את המבנה".

אז למה יש במבנה כל כך הרבה כיתות לימוד ומקווה ובית כנסת?
"בבית ספר יש יותר כיתות לימוד, וזה לא ישיבה ולא כולל. האם כיתת לימוד זה אומר שמדובר בישיבה? זו פעילות מקומית עבור תושבי העיר, שנושאת אופי ממלכתי-קהילתי.

"הייתי מצפה מאותם אנשים לא רק שלא להתנגד אלא להיות שותפים אקטיביים להקמת מקום שכזה. פלא שאף מתנגד לא הרים טלפון כדי לשאול מה הולך להיות שם, אלא הם כבר בהתנגדות ובמלחמות".

"הייתי מצפה מאותם אנשים לא רק שלא להתנגד אלא להיות שותפים אקטיביים להקמת מקום שכזה. פלא שאף מתנגד לא הרים טלפון כדי לשאול מה הולך להיות שם, אלא הם כבר בהתנגדות ובמלחמות"

תגובות

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "מדובר בהקצאה שאושרה לפני יותר משלוש שנים, בקדנציה הקודמת, בין היתר לבית כנסת ולמקווה ולא לכולל. בכל מקרה, הנושא נבחן כעת על ידי ראש העירייה".

מעמותת אהבת ישראל נמסר בתגובה: "העמותה הפועלת בעיר זה שני עשורים יוצאת עם מיזם הפונה למתן שירותי קהילה ויהדות לכלל האוכלוסיות בעיר, עם מתן דגש על האוכלוסייה המתבגרת, נוער בסיכון, ואוכלוסייה מוחלשת. מדובר בהקמת אתר הנצחה לנרצחי השואה באופן כללי, עם מתן דגש לקהילות מבני עדות המזרח, וכן הנצחת יקירי בני העיר.

"העמותה לא לקחה חלק בשום עניין פוליטי או מגזרי, פניה לכלל האוכלוסייה, שעותיה ומשאביה מוקדשות למתן מענה לכל פונה בדרכי נועם, ומתאפיינת בקירוב בין חלקי העם. ולכן גם כעת, כאשר ישנם המתנגדים למיזם המבורך ומתגוללים על העמותה בתואנות וטענות שווא, תמשיך העמותה לפעול למען העיר ותושביה, ותניף את דגל הסובלנות, הפיוס והאחדות".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הרב טוען שזה מקום שישרת את כלל הציבור. חדרי לימוד , בית כנסת ומקווה מיועדים לחלק צר מאוד מתושבי השכונה . ראוי שמבנה שמוקם על שטח ציבורי בשכונת נאות שקמה ישמש את כלל תושבי השכונה החילונ... המשך קריאה

הרב טוען שזה מקום שישרת את כלל הציבור.
חדרי לימוד , בית כנסת ומקווה מיועדים לחלק צר מאוד מתושבי השכונה .
ראוי שמבנה שמוקם על שטח ציבורי בשכונת נאות שקמה ישמש את כלל תושבי השכונה החילונים והדתיים כאחד …יש מספיק בתי כנסת בשכונה , אין מועדון לקשישים שחלקם ניצולי שואה . המרחב הנ"ל יכול לשרת אותם וזו דרך נפלאה לתרום למי ששרד את השואה

מקווה מאוד שעיריית ראשון לציון תתעשת ותבין שלא מקימים אתר עליה לרגל של אברכים חרדיים בשכונה חילונית ברובה. בפרט לא מקימים כזה מבנה בקרבת בתי ספר חילוניים. גם נסיונות ההרגעה של הרב הנכבד... המשך קריאה

מקווה מאוד שעיריית ראשון לציון תתעשת ותבין שלא מקימים אתר עליה לרגל של אברכים חרדיים בשכונה חילונית ברובה. בפרט לא מקימים כזה מבנה בקרבת בתי ספר חילוניים. גם נסיונות ההרגעה של הרב הנכבד ברור שהכוונה היא לחשוף את הציבור החילוני וכן נערים ונערות לנושאים רוחניים ודתיים ודרך זה להחזירם בתשובה. הורים חילוניים בצדק לא יסכימו שישדלו את ילדיהם לחזרה בתשובה ויש להם זכות מליאה להתנגד לזה בכל דרך. מקווה שזה לא יגמר באלימות.

לחילוניים שלום וישר כח, אל תאמינו לאף מילה של יוזמי הכולל! תתחילו כבר עכשיו בהפגנות יומיות מול העיריה, שיכרו עורך דין, הקימו ועד ואיספו כסף. אתם בודאי לא יודעים אבל אתם נלחמים מול הממס... המשך קריאה

לחילוניים שלום וישר כח,

אל תאמינו לאף מילה של יוזמי הכולל!
תתחילו כבר עכשיו בהפגנות יומיות מול העיריה, שיכרו עורך דין, הקימו ועד ואיספו כסף.
אתם בודאי לא יודעים אבל אתם נלחמים מול הממסד הדתי החשאי הישראלי.
אך תתטעו במילים החמות והמתוקות של רב זה או אחר! מרכז קהילתי? אז שיהי פתוח גם בשבתות וחגים….
שהעיריה תתן להם מקום בשכונה דתית, ולכם מרכז לקשישים.
חזקו ואמצו!!

עוד 1,143 מילים ו-3 תגובות
סגירה