שליחים של וולט נדרשים להחזיר אלפי שקלים לקבלן שסיפק תלושי משכורת

פרסום ראשון בחודש שעבר הודיעה וולט על הפסקת ההתקשרות מול "3 אחוז" שסיפקה תלושי משכורת למאות שליחים ● בתגובה הודיע הקבלן לשליחים שהוא מקזז להם את השכר ושחלקם חייבים לו כ-6,500 שקלים ● וולט לא מתחייבת לשאת בשכר השליחים או לפצותם ● וולט: "הדרישות של '3 אחוז' הן שערורייתית" ● עו"ד לדיני עבודה: "חשש לפלילים"

שליח וולט בתל אביב (צילום: דין אהרוני רולנד)
דין אהרוני רולנד
שליח וולט בתל אביב

שליחים של וולט לא קיבלו את מלוא שכרם לחודש החולף וחלקם נדרשים להחזיר אלפי שקלים לחברת הקבלן שלכאורה העסיקה אותם וסיפקה להם תלושי משכורת. כך נודע לזמן ישראל.

מספר הנפגעים מוערך בכמה עשרות לפחות וכעת השליחים שוברים את הראש בניסיון להבין איך יוכלו לקבל את הכספים שמגיעים להם. חלקם שוקלים להגיש תביעה כנגד הקבלן.

בוולט טוענים בתגובה שהעבירו את כל התשלומים לחברת הקבלן ומבטיחים ללחוץ עליו שישלם את המשכורות.

הסיפור החל ב-13 בספטמבר, אז הודיעה וולט כי היא מפסיקה לעבוד מול אחת מחברות הקבלן שהוציאה תלושי שכר למאות שליחים של וולט עבור עבודתם. מדובר בחברת "3 אחוז", אשר בחודשים שקדמו להודעה השליחים התלוננו כי לא קיבלו ממנה את כל התשלומים המגיעים להם. לשון ההודעה של וולט נוסח באופן הבא:

"התברר כי יש חוסר התאמה בין פעילות חברת "שלוש אחוז" ובין הסטנדרטים של חברת וולט ועל כן נרצה לעדכן אותך כי וולט מפסיקה את את ההתקשרות עם חברת "שלוש אחוז" החל מהיום … אנחנו מתנצלים על חוסר הנוחות. נשתדל לסייע ומקווים להבנה שלך מראש.

"בעקבות פניות שהתקבלו אצלנו אנו מסבים את תשומת ליבך לבדוק האם קיים פער חריג בניכוי או חוסר בתשלום כלשהו בתשלומים המגיעים לך … וולט העבירה לידי חברת שלוש אחוז את כל התשלומים של השליחים במלואם. במקרה של פערים או חוסרים, יש לפנות לחברת שלוש אחוז ולדרוש תשובות בנושא".

וולט לשליחים: "במקרה של פערים או חוסרים, יש לפנות לחברת שלוש אחוז" (צילום: דין אהרוני רולנד) (צילום: דין אהרוני רולנד)
וולט לשליחים: "במקרה של חוסרים יש לפנות לחברת 3 אחוז" (צילום: דין אהרוני רולנד) (צילום: דין אהרוני רולנד)

אלא שוולט ממליצה לשליחים לפנות לאותו קבלן ולא מתחייבת לשאת בעצמה בתשלומים שמגיעים להם, או לתת להם פיצוי כלשהו על הלנת השכר, לכאורה.

בהמשך ההודעה נאמר לשליחים שיוכלו לעבור "לחברת צד ג' חדשה" שתנפיק עבורם תלוש משכורת או שיפתחו תיק עסק עצמאי. כמו כן, צויינו פרטיהם של ארבעה רואי חשבון שיוכלו לסייע בתהליך פתיחת התיק.

בעקבות ההודעה של וולט השליחים פנו לאותו קבלן ונדהמו לגלות שהוא דורש מהם כספים שהם חייבים לו, כביכול. אחד השליחים איתם שוחחנו פנה מספר פעמים לקבלן באמירה כללית שהוא מבקש עדכון בנוגע למועד שבו יועבר אליו השכר עבור ספטמבר, שעדיין לא הופיע בחשבונו.

"3 אחוז" ענתה לו ש"טרם התקבלו תשלומים (מוולט, ע.ש.), עבור חודש ספטמבר". לפני מספר ימים השליח ניסה שוב לברר מה קורה עם המשכורת. בתגובה השיב הקבלן כי "נשלחה לך הודעה לגבי קיזוז ויתרת חוב בשל סיום ההתקשרות מצדך ללא מתן הודעה מוקדמת. אין לך משכורת עבור חודש ספטמבר".

הקבלן ענה לשליח באופן הבא: "נשלחה לך הודעה לגבי קיזוז ויתרת חוב בשל סיום ההתקשרות מצדך ללא מתן הודעה מוקדמת. אין לך משכורת עבור חודש ספטמבר"

השליח ההמום השיב שהוא עצמו לא סיים את ההתקשרות עם החברה וכלל לא הודיע לה שהוא מתפטר, אלא רק ביקש לדעת מתי תיכנס המשכורת. במייל נוסף הקבלן הבהיר שוב שהשליח סיים "במיידי ובאופן חד צדדי את ההתקשרות עם חברת 3 אחוז מבלי להעביר הודעה מוקדמת כדין". כתוצאה מכך, החברה "תהיה רשאית לנכות את שווי ימי ההודעה המוקדמת משכרו".

וולט. חברת הקבלן הודיעה לשליח שהוא חייב לה 520 שקלים לכל יום של אי מתן הודעה מוקדמת (צילום: דין אהרוני רולנד)
חברת הקבלן הודיעה לשליח שהוא חייב לה 520 שקלים לכל יום של אי מתן הודעה מוקדמת (צילום: דין אהרוני רולנד)

בהמשך מופיע פירוט התחשיב של הכסף שאותו חייב השליח לקבלן, כביכול. נאמר שם שהוא התפטר ב-1 בספטמבר, ומספר ימי ההודעה המוקדמת שהוא חייב הוא 11, כאשר התעריף לכל יום הוא 520 שקלים. בשורה התחתונה, הקבלן אומר שהשליח חייב לו 5,526 שקלים וש"במהלך החודש הקרוב החברה תיצור איתך קשר לצורך הסדרת יתרת החוב".

הקבלן מודיע לשליח שהוא התפטר ב-1 בספטמבר, ומספר ימי ההודעה המוקדמת הוא 11, כשהתעריף לכל יום הוא 520 שקלים. כך שהשליח חייב לקבלן 5,526 שקלים

השליח שאל גם האם יקבל דמי מחלה עבור ימים שעליהם יש לו אישור מחלה. הקבלן השיב שהוא צריך להראות לו משמרות ששוריינו עבור אותם ימים, והשליח ניסה להסביר שהוא אף פעם לא משריין משמרות בוולט, אלא נכנס לעבודה מהרגע להרגע. הוא לא זכה למענה.

 

"3 אחוז" מודיעים לשליח על קיזוז שכרו ושהוא חייב להם כ-6,500 שקלים (צילום: צילום מסך פייסבוק)
"3 אחוז" מודיעים לשליח על קיזוז שכרו ושהוא חייב להם כ-6,500 שקלים (צילום: צילום מסך פייסבוק)

שליחים אחרים של וולט דיווחו ברשתות החברתיות כי אותו קבלן שלח להם הודעות דומות עם דרישה לתשלום החוב כביכול, בגובה של אלפי שקלים. בקבוצת וואטסאפ פנימית שנפתחה לצורך כך השליחים מדווחים על מקרים דומים. הם החלו לטכס עצה לגבי פנייה לייעוץ משפטי ותהו אם ייאלצו לשאת בשכר טירחה בגובה של 20%.

 

כמו כן, השליחים חוששים שלא יצליחו לקבל בחזרה את מלוא הכספים שמגיעים להם מאותו קבלן, וש"הדרישה לתשלום היא סוג של איום בשביל שלא נתבע את מה שגנבו מאיתנו", לכאורה.

ככל הנראה יש לפחות עורך דין אחד ששוקל לייצג את השליחים. אשה שהזדהתה כמי שלשני אחיה קרה מקרה דומה, אף ביקשה מהם לשלוח לה את פרטיהם והמסמכים הרלוונטיים כדי שהיא תוכל להעביר אותם לעורך דין.

השליח שאיתו שוחחנו נקלע למצוקה תזרימית וחושש שיתקשה לשלם תשלומים שוטפים לשכר דירה ומחיה, שכן העיסוק העיקרי שלו הוא בעבודה זו. לדבריו, גם בעבר הבחין בפער בין התשלום שנרשם עבורו בוולט לבין שכר הברוטו שקיבל מחברת הקבלן. באשר לוולט עצמה הוא אומר כך:

"לא ציפיתי מוולט לתגובה רצינית. הם אומרים שזה ביני לחברת '3 אחוז'. אני לא מצפה מהם לקחת אחריות לתשלום השכר כי אין לי אמון בהם".

וולט. "הם בטח יגידו שזה ביני לחברת '3 אחוז'. אני לא מצפה מהם לקחת אחריות לתשלום השכר" (צילום: דין אהרוני רולנד)
"וולט בטח יגידו שזה ביני לחברת '3 אחוז'. אני לא מצפה מהם לקחת אחריות לתשלום השכר" (צילום: דין אהרוני רולנד)

חשש לפלילים

בחברת הקבלן לא השיבו לפניית זמן ישראל לתגובה ולא ענו לטלפון. חלק מהנוגעים לדבר מעלים את החשש שהקבלן ניתק מגע מהשליחים ומוולט כאחד.

באתר של "שלוש אחוז בע"מ", (הטעות הלשונית במקור, ע.ש.), לא רשומה כתובת או מי האנשים שמפעילים אותה. עם זאת, בירור ברשם החברות מעלה שהחברה נרשמה בפברואר אשתקד והבעלים היחיד שלה הוא אדם בשם עתמה חוזיפה שכתובתו רשומה בכפר הערבי נחף שבגליל, עם שיעבוד לרכב מנהלים מסוג רנו.

מתגובת וולט (שמובאת במלואה בהמשך) עולה כי הם ינסו להפעיל מנופי לחץ על הקבלן כדי שיעביר את הכסף לעובדים.

כאמור, מאות שליחים של וולט הועסקו לצורך קבלת תלוש משכורת על ידי "3 אחוז". כבר בדצמבר אשתקד פורסם ב-ynet כי היו אי-סדרים וחוסרים בתשלומים מהקבלן הזה, כך שלא ברור מדוע לקח לוולט כל כך הרבה זמן לנתק איתו את הקשר. מאחר שוולט לא מתחייבת לפצות את השליחים על אובדן הכספים או העיכוב בקבלתם, עולה השאלה מה המשמעות החוקית של התנהלות הקבלן מולם.

"אין שום דבר חוקי בהתקשרות הזו והדרישה לניכוי תשלומים בגין ימי הודעה מוקדמת מעלה חשש אפילו למעשים פליליים", אומר לזמן ישראל עו"ד ערן גולן, שמתמחה בדיני עבודה.

"אי אפשר להגיד על אדם שעובד קבוע בוולט ורוב משכורתו מגיעה משם שהוא במעמד עצמאי" (צילום: דין אהרוני רולנד)
"אי אפשר להגיד על אדם שעובד קבוע בוולט ורוב משכורתו מגיעה משם שהוא במעמד עצמאי" (צילום: דין אהרוני רולנד)

"הלבישו איזשהו סעיף שקיים בחוק ביחס לעובדים 'רגילים', על העסקה שכל כולה היא פיקטיבית וכל המטרה שלה מצד וולט היא להימנע מיחסי עבודה. הפער בין החלק הפורמלי למציאות הוא מטורף".

 

"הלבישו סעיף שקיים בחוק ביחס לעובדים 'רגילים' על העסקה שכולה פיקטיבית ומטרתה מצד וולט היא להימנע מיחסי עבודה. הפער בין החלק הפורמלי למציאות הוא מטורף"

"החשש הגדול הוא שיש סיכוי טוב שבסיטואציה מהסוג הזה החברה די מהר יכולה לא להיות קיימת או שבונים על כך שבגלל שמדובר בסכום שמבחינה אבסולוטית לא כל כך גבוה והעלות של ההליך המשפטי לא זולה לאורך זמן, שאנשים לא יגישו תביעות למרות שהן יהיו מוצדקות".

עו"ד גולן, שמכהן גם כיו"ר ועדת חקיקת עבודה בלשכת עורכי הדין, סבור שיש חוסר סבירות בטענת וולט שלא צריכה להיות הכרה ביחסי עבודה בינה לשליחים:

עו"ד ערן גולן (צילום: באדיבות המצולם)
עו"ד ערן גולן (צילום: באדיבות המצולם)

"יש איזשהו טווח שבו אנחנו יכולים לפעול בעולם כלכלת החלטורות. אפשר להשכיר את הדירה ולפרסם באייר בי.אן.בי כשנוסעים לטיול ואף אחד לא יחשוב שאנחנו עוסקים במלונאות.

"אתה יכול גם להתקשר עם וולט ולספק להם יום-יומיים שירותים וזה לא בהכרח יחסי עבודה. אבל ברגע שהדברים נעשים בצורה שיטתית וקבועה, במידה רבה הפלטפורמות הדיגיטליות האלה עוקפות רגולציה קיימת.

"אי אפשר להגיד על אדם שעובד קבוע בוולט ורוב משכורתו מגיעה משם ורוב הימים עובד שם, שהוא נמצא במעמד של עצמאי, כאשר יש לא מעט סממנים שמעידים על יחסי עבודה".

"אי אפשר להגיד על אדם שעובד קבוע בוולט ורוב משכורתו מגיעה משם ורוב הימים עובד שם, שהוא נמצא במעמד של עצמאי, כאשר יש לא מעט סממנים שמעידים על יחסי עבודה"

"משלוח אחד בשעה"

וולט החלה את פעילותה בישראל לפני כמעט שלוש שנים ובשנה החולפת מנוהלת על ידי ליאור אשכול. החברה מגדירה את עצמה כ"פלטפורמה לשליחויות אוכל" ומאפשרת ללקוחות להזמין באמצעותה מזון ומצרכים ממסעדות ומרכולים.

וולט זכתה לעדנה בתקופת הקורונה וכיום פרוסה ב-23 ערים באיזור המרכז בעיקר, מאשדוד ויבנה בדרום עד נתניה ופרדס חנה-כרכור בצפון. החל מהשבוע יוכלו גם תושבי ירושלים להזמין דרך האפליקציה הפופולרית.

מטה החברה ממוקם באזור רוטשילד-אלנבי בתל אביב ואמור לעבור למיקום אחר בקרוב. המהירות שבה החברה הפכה לדומיננטית בתחום השליחויות גררה ביקורת של מסעדנים, שמחו על תמחור מוגזם של עמלת המשלוח. השף חיים כהן למשל, הודיע שלא יעבוד עם וולט. החברה מושכת אש גם בגזרת הולכי הרגל ושאר משתמשי הדרך, שמתלוננים על נסיעה פרועה של חלק מהשליחים.

יש כיום קרוב לעשרת אלפים שליחים שעובדים עבור וולט, אך אף אחד מהם לא נחשב עובד של החברה. לשם השוואה, עובדי המטה כן מועסקים באופן ישיר. המקרה שתואר כאן מחדד את השאלה מדוע וולט ממשיכה להתעקש לא לתת לשליחים את האפשרות להעסקה ישירה ושולחת אותם להתקשרות פיקטיבית דרך קבלנים שרק יוציאו עבורם תלוש משכורת.

וולט. פרוסים ברוב איזור המרכז ובקרוב גם בירושלים
וולט. פרוסים ברוב איזור המרכז ובקרוב גם בירושלים

כאמור, האפשרות הנוספת של השליחים היא לבחור לעבוד כעצמאים ורבים מהם אכן בוחרים בה. אלה שרוצים להיות שכירים, נאלצים להפריש לקבלנים עמלה כואבת של 5% ואף יותר מכך.

חלק מהחברות מנצלות את העובדה שיש שליחים מקרב מבקשי מקלט, וגובות מהן עמלה שערורייתית של 8%, לפי תחקיר של ynet מלפני שנה.

יתרה מכך, החברות שמעסיקות את השליחים לא נושאות בנטל ההפרשה לפנסיה ולפיצויים, והם לא מקבלים את מלוא הזכויות המגיעות לכל עובד, גם אם הוא עובד קבלן. בוולט מתעקשים כי הנוהג הזה מתחייב מהמודל העסקי שלהם, שמאפשר לשליחים את הגמישות בבחירות המשמרות.

ועדיין, חוץ מהרצון לחסוך בכסף, לא ברור מה מונע מוולט להוציא תלוש משכורת ואת כל הזכויות הנלוות לעובדים, אפילו כאלה שעובדים שעות ספורות בחודש, כמקובל בשאר המשק. יתרה מכך, בוולט טוענים שיש רשימת המתנה ארוכה להצטרפות למערך השליחויות שלה, ושהשליחים מגיעים בקלות ל-80 שקלים לשעה, כך שכל העסק מאוד משתלם עבורם.

אלא שהשליחים מציירים תמונה אחרת, לפיה קורה לא פעם שהם נאלצים לחכות זמן רב למשלוח. אחד השליחים שאיתו שוחחנו אומר כי בתקופה האחרונה הוא בקושי מגרד את שכר המינימום בחלק גדול מהשעות, אפילו שהן בזמן שעות השיא של ההזמנות.

"בשבועות האחרונים ירדה כמות המשלוחים. אתה יוצא לרחוב מסתובב שעה לפעמים בלי משלוח ואני עצמי ירדתי לממצוע של אחד-שניים בשעה. לפני זה היית מצפה לשלוש לפחות והיו כאלה שהתרברבו על כך שעשו שישה בשעה.

"מקבלים 18 שקל למשלוח, יש תוספות בהתאם למרחק ולפעמים גם טיפים. אם אתה עושה משלוח אחד בשעה לא תעבור את שכר המינימום וזה קורה גם בשעות של ה'פיק' שמסומן ככזה באפליקציה. גם אין שעות נוספות או שכר לפי שעה אלא רק פר משלוח".

שליח של וולט מתלונן על ירידה בהיקף העבודה. "היום הייתי כבר צריך לעבוד בתן ביס"
שליח של וולט מתלונן על ירידה בהיקף העבודה. "היום הייתי כבר צריך לעבוד בתן ביס"

צורת ההעסקה העקיפה של וולט נתקלה בביקורת ציבורית בארץ ובעולם, בין השאר בכתבה שפורסמה ב"זמן ישראל".

בשלב מסויים וולט החלה לספק לשליחים ביטוח נזקי גוף מתאונות, אך לא את הוצאות הרכב והביטוח עליו. כמו כן, החברה הפסיקה לדרוש מהשליחים להסתובב עם החולצות שלה.

ככל הנראה הוויתור על לבישת המדים מסייע לחברה לחזק את הטיעון שלה, שהשליחים לא צריכים לקבל הכרה כמועסקים על ידיה.

עובדים בכל העולם מנסים כבר תקופה ארוכה להתאגד מול שיטת ההעסקה העקיפה שנהוגה ב"כלכלת החלטורה" ולתקוף אותה משפטית. כך למשל, איגוד העובדים שתבע את וולט בהלסינקי, (שם נוסדה החברה), בדרישה להכיר ביחסי העבודה שלה עם השליחים.

לפי שעה הניסיונות להכרה ביחסי העבודה של חברות הכלכלה השיתופית לא צלחו, והדיון הציבורי-משפטי צפוי להימשך. הרגולטור הישראלי, ובעיקר משרד העבודה, לא מראה סימנים של נכונות להתערב בסוגייה בפיקוח או חקיקה כלשהי, כך שהנושא ייפול בסופו של דבר על כתפי בתי הדין לעבודה.

תגובת חברת וולט

"הפסקנו את ההתקשרות עם חברת 3% בגלל אי עמידה בסטנדרטים העסקיים של וולט. העברנו ל-3% את מלוא התשלום עבור שליחויות ולצערנו קיבלנו תלונות של שליחים ש-3% לא העבירה את מלוא התשלום המגיע להם. הדרישות של 3 אחוז המוצגות לשליחים הן שערורייתית ולא הגיוניות.

"אנחנו לא מוכנים לקבל מציאות כזו ופועלים מול 3% בעניין. תקשרנו לשליחים באופן מיידי את הפסקת ההתקשרות עם 3% ואת הדרכים להמשך ההתקשרות איתנו".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
התחלתי בעבודת כפיים אחרי הצבא שנים רבות, ניקיתי משרדים, בהמשך צירפתי עובדות ניקיון והתרחבתי, הפכתי לחברה רצינית, עם משרד, מנהל עבודה, איש שיווק, מכרזים, עמאיאת, כ-100 עובדות ניקיון בשיא... המשך קריאה

התחלתי בעבודת כפיים אחרי הצבא שנים רבות, ניקיתי משרדים, בהמשך צירפתי עובדות ניקיון והתרחבתי, הפכתי לחברה רצינית, עם משרד, מנהל עבודה, איש שיווק, מכרזים, עמאיאת, כ-100 עובדות ניקיון בשיא. התעסקתי גם בפריטת שיקים, הייתי גם סוחר מכוניות תותח-על, והיום אחרי פשיטת רגל אני מנקה בכוחות ידי בנייני מגורים, חזרתי לפשטות. למה יאיר נתניהו לא יכול להיות שליח? אולי זה מה יציל אותו מהתנדבות בבית התמחוי בתחנה המרכזית בירושלים, אשר בה יצטרך להגיש הצלחת להומלס המסריח והבלוי עם בושה, בושה! – זאת תהיה רפואת משפחתו.

עוד 1,758 מילים ו-3 תגובות
סגירה