ההומור של דייב שאפל לא מפצה על הגזענות שלו

בימת סטנדאפ, אילוסטרציה (צילום: Tumisu from Pixabay)
Tumisu from Pixabay
בימת סטנדאפ, אילוסטרציה

מתי הומור מפסיק להיות מצחיק, ועובר את הקו הדק שבין צחוק ובין ביזוי? דייב שאפל כנראה מסרב להבין את מה שאחרים חשים בבטנם, ויש מצב שמישהו צריך לתת לו קצת בראש.

אחת הפעמים הראשונות בהן ראיתי את דייב שאפל, הייתה ביוטיוב לפני כמה שנים. הוא נתן קטע מעולה שצחק על אפרו-אמריקאים, ובעיקר על מילת ה-N הכל כך טעונה רגשית בארה"ב.

הנה בן אדם שאוהב לצחוק על הכול וגם על עצמו, חשבתי לעצמי בתקופה ההיא – בדיוק כמו שאני אוהב. אבל לאורך השנים מסתבר שהאיש מטפטף את משנותיו הלא ממש נחמדות אל תוך המופעים שלו.

הנה בן אדם שאוהב לצחוק על הכול וגם על עצמו, חשבתי לעצמי בתקופה ההיא – בדיוק כמו שאני אוהב. אבל לאורך השנים מסתבר שהאיש מטפטף את משנותיו הלא ממש נחמדות אל תוך המופעים שלו

הוא אמר שישמח להצטרף לאגודות הנשים אם הן ירדו לו; צחק על יהודים, דבר שהקים עליו קול זעקה בליגה נגד השמצה; והסערה האחרונה נגעה לדרך בה הוא מתייחס ללהט"בים בכלל, ולאנשים טרנסים בפרט.

האם מדובר בהומור בלבד? או שאלו תפישות עולם מכוערות שמרימות ראש בכסות של הומור? מצד אחד הוא מדבר בלב רגיש על חברתו, סטנדאפיסטית טרנסית שהתאבדה, ומצד שני הוא מבזה אותה ומתייחס אליה כמה פעמים כאל גבר. כי הוא טרנסופוב, כך הוא אומר בפה מלא כמה פעמים במופע האחרון שלו בנטפליקס.

במופע אחר בנטפליקס הוא התייחס ל"אנשי האותיות", כלומר להט"בים – ותיאר אותנו בהגחכה מוחלטת, כשעיקר הבעיה שלו היא עם טרנסים (The T's כפי שהוא קורא להם במופע). אף אחד לא אוהב את הטרנסים, אפילו לא ההומואים (G's) והלסביות (L's) – ציין החוקר המדופלם שאפל.

אני פריק רציני של הומור, וכמה שיותר ציני ושחור כך אני אוהב אותו יותר. אבל לפעמים יש מצבים בהם מנסים להכניס תפישות עולם בעייתיות תחת כסות של הומור, וזה משאיר טעם רע בפה.

במופע האחרון שלו בנטפליקס – Closer – התלונן שאפל שתנועות הפוליטיקלי קורקט התישו אותו, ושהוא יפסיק לצחוק על טרנסים בפרט ועל להט"בים בכלל. ההתמסכנות והבכיינות הללו לא אופייניות לשאפל, שבדרך כלל דורך על הכול באמצעות ההומור שלו ובועט בכל מי שמנסה להוריד אותו.

במופע אחר התייחס ל"אנשי האותיות", כלומר להט"בים – ותיאר אותנו בהגחכה מוחלטת, כשעיקר הבעיה שלו היא עם טרנסים. אף אחד לא אוהב את הטרנסים, אפילו לא ההומואים והלסביות – ציין החוקר המדופלם שאפל

אבל דבר אחד שוכח מר שאפל הנכבד, ושוכחים גם כל אלו שתומכים בו וחושבים שמשתיקים אותו שלא בצדק. אם בדרן לבן היה מעז לעשות סטנדאפ על מילת ה-N הידועה והרגישה, "כת ה-PC של האפרו-אמריקאים" הייתה קורעת אותו לגזרים. מעניין מה היה קורה אם מישהו היה עולה לבמה, ומכריז בגאווה שהוא תומך בכוח הלבן העליון או שהוא אנטישמי, בדיוק כפי ששאפל מכריז בלי בושה שהוא טרנסופוב.

וזה בדיוק מה ששאפל המתבכיין כנראה לא ממש מבין, או אולי מבין היטב אבל משחק אותה טיפש כדי להמשיך לגרוף פרסום. בצביעות רבה הוא מרשה לעצמו לדחוף משנות גזעניות בכסות של הומור; אבל אם מישהו חלילה יעז להחזיר באותה מטבע, באופן המכוער שתיארתי – תהיה לו בעיה עם חתיכת שחור זועם.

עמית אדלר הוא איש דיגיטל, גרפומן בלתי נלאה, בעל תואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדע

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 469 מילים ו-1 תגובות
סגירה