סוכת מצילים (צילום: Abed Rahim Khatib / Flash 90)
Abed Rahim Khatib / Flash 90

חיפה הולכת בעקבות ראשל"צ ומאריכה את שעות ההצלה בחופים עד השקיעה ● אביב לביא שולח קריאה לראשי ערים נוספים להרים את הכפפה

הלחץ התקשורתי והציבורי מתחיל להניב פירות: עיריית חיפה האריכה הקיץ את שעות ההצלה בחופי העיר עד 20:00, כך שניתן לרחוץ בבטחה עד החשיכה. בכך מוגשמת ססמת הקמפיין שבשנים האחרונות תפס תאוצה – "מציל עד השקיעה".

חיפה היא העירייה השנייה שנענית לקריאה, אחרי ראשון לציון, שכבר לפני 3 שנים הכריזה על "מציל עד השקיעה" ב-3 מתוך 7 החופים המוכרזים בעיר. בחופים אלה המצילים מאיישים את הסוכה עד 20:00 בכל החופש הגדול.

מדי ערב, בשעה שעדיין יש אור מלא, המציל מודיע בכריזה שהסתיימו שירותי ההצלה, מזהיר מפני הים המסוכן והולך, כשבמים נותרים המוני מתרחצים ביניהם ילדים רבים

הפער בין שעות ההצלה לשעות הרחצה הוא שערורייה מתמשכת. מצד אחד, משרד הבריאות מתריע מפני חשיפה לשמש בשעות החמות וממליץ להגיע לים רק בשעות אחר הצהריים המאוחרות. מצד שני, בפתיחת עונת הרחצה המצילים ברוב הערים מסיימים את המשמרת בין 16:00 ל-17:00.

בהמשך העונה, בשיא הקיץ והחום, סוכת המציל ננטשת בין 18:00 ל-18:45. בפועל, אלה השעות הנעימות והקרירות ביותר שבהן רבים מגיעים לחופים.

התוצאה: מדי ערב, בשעה שעדיין יש אור מלא, המציל מודיע ששירותיו הסתיימו, מזהיר מהים המסוכן והולך, כשבמים נותרים המוני מתרחצים, בהם ילדים.

חשוב להזכיר שהים התיכון בקיץ מתאפיין בזרמים חזקים ומסוכנים, ושכמעט כל מקרי הטביעה – כמה עשרות בקיץ – מתרחשים בחופים ללא שירותי הצלה.

הקיץ יהנו תושבי חיפה משירותי הצלה בחופי הים עד השעה 20:00, וכן, שלוש תחנות הצלה יפעלו גם בחודשי החורף!ההסכם החל היום,…

פורסם על ידי ‏עינת קליש רותם – ראש העיר חיפה‏ ב- יום שני, 1 ביולי 2019

הים הוא אולי בילוי החינם המשמעותי האחרון שנותר למשפחה הישראלית, ושירותי הצלה שתואמים את שעות הרחצה הם שירות בסיסי שהציבור אמור לקבל בתמורה לכספי המסים – העירוניים והממשלתיים – שהוא משלם.

למרות האינטרס הציבורי המובהק, הארכת שירותי ההצלה נקלעה לתסבוכת בין האוצר, ההסתדרות, הרשויות המקומיות והמצילים, כששום גורם לא יכול או רוצה להתיר את הפלונטר, לייצר הסכמי עבודה חדשים והוגנים ולגייס מצילים נוספים.

משרד הפנים טומן את ראשו בחול ומפנה את החיצים אל הרשויות המקומיות, אלה מצידן מאשימות את המצילים והמצילים את כולם.

סוכת מצילים בראשון לציון (צילום: עיריית ראשון לציון)
סוכת מצילים בראשון לציון (צילום: עיריית ראשון לציון)

בימים האחרונים, עינת קליש רותם, ראשת העירייה, פרסמה פוסט חגיגי בדף הפייסבוק שלה, ובו בישרה על השינוי שיחול כבר בקיץ הזה.

דני שנקר בן ה-77, חיפאי וותיק שפוקד מדי יום את החופים, אמר אתמול ל"יהיה בסדר" בגל"צ: "כל הקמפיין שלנו כאן בחיפה נבע מזה שמשפחות היו מגיעות בקיץ לים בדיוק כשהמציל הלך. עכשיו מדהים לראות כמה כיף – וגם בטוח".

"כל הקמפיין שלנו כאן בחיפה נבע מזה שמשפחות היו מגיעות בקיץ לים בשש בערב בדיוק כשהמציל הלך. עכשיו מדהים לראות כמה כיף. החוף יפה, נקי, ועכשיו גם בטוח"

קליש רותם ואנשי עיריית חיפה מסרבים להתראיין ולהגיב בנושא. אולי זה חלק מהמדיניות התקשורתית של ראשת העיר, ואולי משום שההסכם עם המצילים עדיין לא סגור לחלוטין. גם על המצילים שם – עובדי עירייה – נאסר להתראיין.

אבי אפיה, יו"ר איגוד המצילים הארצי, מסביר שיש עדיין פרטים בהסכם שלא נסגרו, שכרגע עדיין מדובר בפיילוט ושבסיום העונה תתקבל החלטה לגבי ההמשך.

כך או כך, ראשל"צ וחיפה הוכיחו שעיריות שמעוניינות לשרת את התושבים ולשמור על בטיחותם לא צריכות להמתין לממשלה, ויכולות להגיע להסדר עצמאי עם המצילים. בראשל"צ, אגב, אומרים שלא מדובר בהוצאה כבדה במיוחד.

כעת הפנים מופנים לרון חולדאי ושאר הראשים של ערי החוף, בהן בת ים, אשדוד, אשקלון, הרצליה, חדרה, נתניה, עכו ונהריה. מי הבא שידאג למציל עד השקיעה?

עוד 474 מילים
סגירה