הקרב על ירושלים

הקונסוליה האמריקאית ברחוב אגרון, ירושלים, מקושטת לכבוד יום העצמאות של ארה"ב ביולי 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
הקונסוליה האמריקאית ברחוב אגרון, ירושלים, מקושטת לכבוד יום העצמאות של ארה"ב ביולי 2017

הרש"פ רואה בהחלטת ממשל ביידן לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית בירושלים הישג מדיני גדול שמכיר במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית. למרות שפתיחת הקונסוליה מתוכננת לאחר העברת התקציב בכנסת היא עלולה ליצור משבר פוליטי בישראל. ממשל ביידן נחוש לכפות על ישראל את יישום החלטתו.

ברש"פ עקבו בעניין רב אחרי ביקורו של שר החוץ יאיר לפיד בוושינגטון ואחרי פגישותיו עם בכירי הממשל. מה שעניין אותם לא היה הנושא האיראני אלא מדיניות ממשל ביידן בנושא ההתנחלויות ופתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית בירושלים.

ברש"פ עקבו בעניין רב אחרי ביקור שר החוץ לפיד בוושינגטון. מה שעניין אותם לא היה הנושא האיראני אלא מדיניות ממשל ביידן בנושא ההתנחלויות ופתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית בירושלים

ברש"פ יש שביעות רצון חלקית מהעמדה של ממשל ביידן. בכירי הממשל הסבירו ליאיר לפיד את התנגדותם למדיניות ההתנחלויות של ממשלת בנט וגם הדגישו את כוונתם לקדם את נושא פתיחת הקונסוליה בירושלים, למרות התנגדות ישראל, מייד לאחר שתקציב המדינה יעבור בכנסת.

פתיחתה מחדש של הקונסוליה בירושלים מחייבת את אישורה של ישראל. זהו אמנם אקט טכני בבסיסו, אך יש לו משמעות מדינית גדולה מאוד. הפלסטינים רואים בקונסוליה הזו את שגרירות ארה"ב במדינת "פלסטין" העתידית, שבירתה היא מזרח ירושלים. מבחינתם, פתיחת הקונסוליה היא הישג מדיני גדול שמסמל כי ממשל ביידן מבטל את ההכרה בירושלים כבירת ישראל, מחלק מחדש את ירושלים לשני חלקים וקובע כי מזרח ירושלים היא בירת המדינה הפלסטינית.

חוסיין א-שיח', בכיר הרש"פ ומקורבו של מחמוד עבאס אומר כי החלטת ממשל ביידן לפתוח מחדש את הקונסוליה במזרח ירושלים היא ההחלטה החשובה ביותר של הממשל עד כה והיא מהווה מסר ברור כי מזרח ירושלים היא חלק מהשטחים הפלסטינים שנכבשו ב-1976, פתיחת הקונסוליה מחדש מהווה קריסה מוחלטת של תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שהפלסטינים תנגדו לה בתוקף.

מבחינת הרש"פ מדובר בצעד מכין לקראת הכרה אמריקאית עתידית במדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.

פתיחת הקונסוליה מחדש בירושלים מחייבת את אישור ישראל. אקט טכני בבסיסו, אך בעל משמעות מדינית גדולה. הפלסטינים רואים בקונסוליה זו את שגרירות ארה"ב במדינת "פלסטין" העתידית, שבירתה מזרח ירושלים

על פי גורמים אמריקאים, המועמד להיות הקונסול הכללי האמריקאי החדש בירושלים הינו האדי עמרו, דיפלומט ממוצא לבנוני, שמשמש כיום בתפקיד מחזיק התיק הישראלי-פלסטיני במחלקת המדינה ומשמש גם כשליח הקבוע של הממשל לרש"פ.

ממשלת בנט הבהירה לממשל ביידן כי לפתיחתה מחדש של הקונסוליה יש השלכות פוליטיות גדולות שעלולות לערער את יציבות הקואליציה ולהביא להפלת הממשלה, אולם, הממשל האמריקאי לא השתכנע בצדקת הטיעונים והוא נחוש לפתוח את הקונסוליה בירושלים.

ממשלת בנט מגמגמת בכמה קולות במקום לשלוח מסר חד ותקיף בחזרה לממשל האומר כי פתיחת הקונסוליה עבור הפלסטינים יכולה להיעשות רק בשטח הפלסטיני ולא בשטח ירושלים, שהוא בריבונות מלאה של ישראל. מדוע למשל לא יכול הממשל לפתוח את הקונסוליה באבו דיס, קרוב מאוד לירושלים? יש שם כבר מבנה מוכן שהיה אמור להיות בניין הפרלמנט הפלסטיני ואפשר להכשירו בתוך כמה שבועות.

ממשל ביידן לא ביטל עד כה את ההכרה ההיסטורית של ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל, האם הוא יסתמך על החוק הבינלאומי לגבי מעמדה של ירושלים ויפתח את הקונסוליה ללא הסכמת ישראל?

ברש"פ מייחלים לעימות מדיני חריף בין ממשלת בנט-לפיד לבין ממשל ביידן בסוגיית פתיחת הקונסוליה האמריקאית בירושלים, להערכת גורמים בכירים ברש"פ, ישראל תתקפל בפני הלחץ האמריקאי. היא לא תוותר על סיוע שנתי בסך 3.8 מיליארד דולר בשנה וההתקפלות תהייה מהירה.

ממשלת בנט הבהירה לממשל ביידן כי לפתיחתה מחדש של הקונסוליה יש השלכות פוליטיות גדולות שעלולות לערער את יציבות הקואליציה ולהביא להפלת הממשלה, אולם, הממשל האמריקאי לא השתכנע

גורם בכיר ברש"פ אומר:

"הקונסוליה האמריקאית הייתה קיימת בירושלים לפני שקמה מדינת ישראל. הנשיא ביידן חייב לסדר מחדש את הקלפים מבחינה משפטית ומוסרית ולבטל את הצעד החד צדדי שעשה הנשיא טראמפ. ההכרה החד צדדית בירושלים כבירת ישראל היא הפרת החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם השונות בעניין".

ימי החסד שנתן ממשל ביידן לממשלה החדשה בישראל עומדים להסתיים בקרוב. בקצב הזה כפי שהדברים מתנהלים כעת, צפוי עימות מדיני חריף בין ממשלת בנט לממשל ביידן אחרי העברת התקציב בכנסת בנושא פתיחת הקונסוליה האמריקאית בירושלים.

ממשלת בנט חלשה מאוד במשחק הפוקר מול הממשל והיא מפולגת ומדברת בכמה קולות. למשל, לשר הביטחון בני גנץ היו כבר התבטאויות, לא מזמן, על הסכמתו לחלק את ירושלים, ואת האמירה בפגישה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס "אני יצחק רבין החדש". מדוע אם כן שיצדד בירושלים המאוחדת?

המשבר הצפוי ביחסי ישראל ארה"ב לא יחלוף מעצמו, ממשלת בנט צריכה לקחת יוזמה, לא להמתין עד לרגע האחרון ולהציע לממשל חלופות, כמו למשל פתיחת הקונסוליה בפאתי הגבולות המוניציפליים של ירושלים או דחיית הנושא למועד אחר.

האם הממשל קורא נכון את המפה הפוליטית בישראל? האם הוא לוקח בחשבון שהחלטתו בעניין הקונסוליה  בירושלים עלולה להביא להתפרקות הקואליציה ולבחירות כלליות? סביר להניח שהממשל מסתמך על כך שנפתלי בנט ויאיר לפיד להוטים מאוד להישאר על כיסאותיהם, כדי לזכות בתענוג שכל אחד מהם ישלים שנתיים כראש ממשלה, והם "יבלעו את הצפרדע".

ממשלת בנט חלשה מאוד במשחק הפוקר מול הממשל והיא מפולגת ומדברת בכמה קולות. למשל, לשר הביטחון בני גנץ היו כבר התבטאויות, לא מזמן, על הסכמתו לחלק את ירושלים

ימים יגידו, מדובר במשחק פוליטי מסוכן שעלול להסתבך. כדאי לנסות להתיר את הפלונטר לפני העברת התקציב בכנסת.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 779 מילים ו-1 תגובות
סגירה