להקים לאלתר את ועדת האתיקה

יו"ר הכנסת מיקי לוי במליאה, 3 באוגוסט 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת מיקי לוי במליאה, 3 באוגוסט 2021

העובדה ששבעה חודשים לאחר כינונה של הכנסת ה-24 עדיין לא הוקמה ועדת אתיקה שתדון בהתנהגותם של ח"כים המבזים את בית המחוקקים ומדברים זה לזה בסגנון של שוק ושל יציעים בכמה מגרשי כדורגל, היא מבישה. מאז הוקמה הוועדה החשובה הזו לראשונה ב-1981 עדיין לא היה כדבר הזה. העובדה שהקמת הוועדה מתעכבת בגלל המחלוקת בין סיעות הקואליציה והאופוזיציה על הייצוג שלהן בוועדות, איננה מתקבלת על הדעת.

העובדה ששבעה חודשים לאחר כינונה של הכנסת ה-24 עדיין לא הוקמה ועדת אתיקה שתדון בהתנהגותם של ח"כים המבזים את בית המחוקקים ומדברים זה לזה בסגנון של שוק ושל יציעים בכמה מגרשי כדורגל, היא מבישה

חשוב להבהיר שוועדת האתיקה היא הגוף היחיד בכנסת שיש לו סמכות בחוק ובתקנון להעניש ח"כים שמדברים בגסות רוח, מקללים, משמיצים ומכפישים את יריביהם, ומתפרעים בישיבות המליאה והוועדות.

כיום יש לוועדה הזו יותר מאשר בעבר שיניים, לא רק להעיר ולנזוף בח"כ שמתנהג בצורה שאיננה הולמת את מעמדו, אלא גם להטיל עליו עונשים משמעותיים. החל מהרחקה מדיוני מליאת הכנסת וועדותיה עד ששה חודשים, שלילת זכותו להגיש הצעות חוק והצעות לסדר היום, וכלה בכך שיש לה כיום גם סמכות להטיל קנסות על ח"כים. והניסיון מוכיח שיש לכך השפעה רבה על התנהגותם.

אני זוכר את מבע פניהם של חנין זועבי (בל"ד) ואורן חזן (הליכוד) כשוועדת האתיקה הרחיקה כל אחד מהם מכל הדיונים והישיבות בכנסת למשך ששה חודשים. זכור לי כיצד התחננו ח"כים בפני חברי ועדת האתיקה לחוס עליהם ולא להרחיק אותם מדיוני הכנסת.

ח"כ לשעבר יצחק וקנין מש"ס שהיה יו"ר ועדת האתיקה שלח לפני כמה שנים לכל חברי הכנסת מכתב אזהרה  שבו הבהיר כי העונשים נגדם יוחמרו אם תימשך התופעה של זילות הכנסת והפגיעה הקשה בכבודה. הוא לא הסתפק בכך. וקנין עלה לדוכן הנואמים וקרא בקול את נוסח מכתב האזהרה.

הוא סיפר לי אז:

"עשיתי זאת כי הרגשתי שיש התחממות באווירה בכנסת ועדיף להאיר את עיני הח"כים. עשיתי זאת כשבאולם ישבו כמעט כל 120 הח"כים כדי שאף אחד מהם לא יאמר 'לא ראיתי ולא שמעתי'. חובתנו להתריע. אני לא רוצה שהציבור יסתכל על הח"כים כעל חבורת פרחחים".

חשוב להבהיר שוועדת האתיקה היא הגוף היחיד בכנסת שיש לו סמכות בחוק ובתקנון להעניש ח"כים שמדברים בגסות רוח, מקללים, משמיצים ומכפישים את יריביהם, ומתפרעים בישיבות המליאה והוועדות

ח"כ וקנין היה אחד הח"כים שתמך במתן שיניים לועדה כדי לאפשר לה להטיל קנסות בגובה של עד חצי משכורת חודשית על ח"כים שפוגעים בכבוד הכנסת. הוא אמר אז:

"אני בטוח שזה יעזור. עד היום לא היו לנו כלים להתמודד עם התנהגות חריגה בחומרתה. מעכשיו כשח"כ יידע שבשל התנהגותו עשויה ועדת האתיקה לפגוע במשכורתו, הוא יחשוב שמונה פעמים  לפני שיעשה מה שיעשה".

החוק קובע כי יושב ראש הכנסת קובע בלעדית ועל פי שיקול דעתו מי יעמוד בראש ועדת האתיקה ומי יהיו שלושת חבריה הנוספים. במהלך כל השנים הנוהג היה שיושבי ראש הכנסת בחרו לועדה שני נציגים של הקואליציה ושני נציגים של האופוזיציה. בדרך כלל הייתה הקפדה רבה למנות כחברי ועדה ח"כים נקיי כפיים שלא נמצא שום רבב בהתנהגותם הכנסת ומחוצה לה. תמיד עמדו  בראש הועדה ח"כים שעמדו בסטנדרטים אלה ובהם קולט אביטל, שלי יחימוביץ, דליה רבין, חיים אורון (ג'ומס), יצחק כהן מש"ס, אריה אלדד, יצחק לוי מהמפד"ל.

לכן שומה על יו"ר הכנסת מיקי לוי לכנס לאלתר את ראשי כל הסיעות בכנסת ולהבהיר להם שזהו מצב בלתי נסבל שהכנסת מתנערת מאחריותה להקים את ועדת האתיקה. זוהי סמכותו וזו אחריותו של לוי, כמי שמעמדה של הכנסת חשוב בעיניו.

שומה על יו"ר הכנסת מיקי לוי לכנס לאלתר את ראשי כל הסיעות בכנסת ולהבהיר להם שזהו מצב בלתי נסבל שהכנסת מתנערת מאחריותה להקים את ועדת האתיקה. זוהי סמכותו וזו אחריותו של לוי

אין לי ספק שהקמתה של ועדת אתיקה בהקדם תשפיע על התנהגותם של הח"כים הותיקים והחדשים. אחרת התופעות שאנחנו עדים להם בשבועות האחרונים של צעקות והפרעות לדברי ראש הממשלה, שרים וראש האופוזיציה רק יחמירו.

גדעון אלון הוא עיתונאי. הוא עבד 35 שנים כעתונאי ב״הארץ״, מתוכן 17 שנים ככתב פרלמנטרי של הארץ, ולאחר מכן 14 שנים ב״ישראל היום״. הוא הגיש תכניות בערוץ הכנסת, הפיק סרט תיעודי על תפקוד ועדת חוץ ובטחון ופירסם שלושה ספרים. האחרון שבהם הוא: ״מתחככים״, ובו סיכום 40 שנות עבודתו העיתונאית. בסוף אפריל 2021 יצא לגימלאות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 584 מילים ו-1 תגובות
סגירה