אם אתה מוכן לרכוש את האוטו שלי באלפיים, למה שאמכור לך אותו באלף?

תור בכניסה לסופרמרקט בבני ברק. אפריל 2020 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
Yossi Zamir/Flash90
תור בכניסה לסופרמרקט בבני ברק. אפריל 2020

תחקיר שהתפרסם לאחרונה בקשת 12 "גילה" שהמחירים למגזר החרדי זולים מהמחירים במגזר הכללי. בתחקיר התגלה "אתר סודי" של שופרסל (שכנראה הורד מאז), בו נמכרים מוצרים למגזר החרדי, במחירים זולים מאשר באתר שופרסל הרגיל.

כותרת ראשית ב"ידיעות אחרונות" "חשפה", שלא זו בלבד שרשת שופרסל מוכרת למגזר החרדי יותר בזול באמצעות "האתר הסודי", אלא שגם בסניפים הפיזיים המחירים לחרדים זולים יותר. רשת 13 לא נשרכה מאחור ו"חשפה" (שוב באמצעות "תחקיר"?) שגם יינות ביתן מפלה את החרדים במחירים.

מיד עם פרוץ השערורייה, אזרחים הגישו תביעות ייצוגיות נגד שופרסל (ע"ס חצי מיליארד ש"ח לפי אחד הפרסומים) בגין "הפליה אסורה"

לא יודע אילו "גילויים" נוספים יעלו התחקירים הללו. אולי בסופו של דבר יגלו גם שתושבי ירושלים מקבלים קרני שמש לפני תושבי תל אביב? אולי גם יגישו תביעה ייצוגית על כך שהשמש זורחת תמיד ממזרח ובכך מפלה לטובה את חרדי ירושלים?

נכון, משלוחים באתר הסודי (שניתן היה לגלות לבד באמצעות חיפוש בגוגל) לא היו צריכים להיות מוגבלים לאזורים חרדיים בלבד, אבל אילו שופרסל היו מתירים לכולם להשתמש בשירות אך מפרסמים אותו רק בעיתונות החרדית – זו היתה זכותם.

כמדומני שאם צריך להגיש תביעה, הרי זה רק נגד עצמנו. ואסביר.

מחיר מוצר ללקוח נקבע בשני שלבים. בשלב הראשון מתבצע "תימחור". בתימחור סוכמים את עלות המוצר ליצרן/משווק, כולל חומרי גלם, עבודה, שינוע, ביטוח וכדו'. סיכום נתונים אלו אומר למוכר מהו הסכום שמתחתיו הוא מפסיד. עכשיו מגיע שלב ה"המחרה". בהמחרה לא שואלים "כמה עולה לי", אלא "בכמה אני יכול למכור". מה שיקבע את המחיר הסופי לצרכן הוא התשובה לשאלה זו. המוכר ימכור לך במחיר המקסימלי שהוא יכול. כלומר, שמה שקובע את המחיר שאתה משלם, הוא בעצם אתה בעצמך.

אחרי שלב התימחור ("כמה עולה לי ליצר/לשווק") מגיע שלב "בכמה אני יכול למכור", שיקבע את המחיר הסופי. המוכר ימכור לך במחיר המקסימלי שהוא יכול. מה שקובע את המחיר שתשלם הוא אתה

כפי שיודע כל תושב ישראל, כשהחקלאי מקבל ארבעה-חמשה שקלים על תוצרתו, אנחנו משלמים עליה בערך 20 שקלים. למה 20 ולא 30, למשל? כי כנראה ב-30 הוא לא ימכור. אם היינו מוכנים לשלם יותר, למה שיקחו פחות?

אין שום קשר בין מחיר המוצר ללקוח לבין עלויותיו. הדבר היחיד שקובע את מחירו הוא הנכונות של הצרכן לשלם. ואנחנו – פראיירים! אותו מוצר נמכר במחירים שונים, בחנויות שונות, באזורים שונים. הכל בהתאם לנכונות של הלקוח לשלם. אין כאן כל חדש תחת השמש.

התופעה של הפרשי מחירים בין אזורים סוציו-אקונומיים שונים אינה ייחודית בישראל. ביקרתי בצ'ילה ברחוב, שההפרש במחיר התפוחים בין צידו הדרומי לצידו הצפוני היו פי חמשה! כן. אותו תפוח נמכר בצד היקר של הרחוב במחיר גבוה פי חמשה ממחירו בצידו הדרומי. אבל אף צפונבון צ'ילני לא עבר לקנות בצד הדרומי. ככה הוא העולם. לא צריך "תחקיר" ולא צריך "לגלות" שום דבר. פשוט עובדות החיים. לכן הרשתות – כל הרשתות – מבדלות את החנויות המתמחות במכירה למגזרים.

החרדים, גם בגלל שהמותגים להם הם משועבדים מצויים בשדה אחר ("רבנים", "באבות", "צדיקים") וגם בשל העובדה שאינם משופעים בכסף, מרבים לערוך השוואות מחיר ולחשב שלש פעמים אם באפשרותם לרכוש את המוצר – ואם לרכוש, האם אצלך.

משכך, שום רשת שיווקית לא תשרוד במגזר החרדי אם תנסה למכור במחירי "שופרסל שלי".

ביקרתי בצ'ילה ברחוב, שההפרש במחיר התפוחים בין צידו הדרומי לצידו הצפוני היה פי 5! כן. אותו תפוח נמכר בצד היקר של הרחוב במחיר גבוה פי 5 ממחירו בצד הדרומי. אבל אף צפונבון צ'ילני לא עבר לקנות בצד הדרומי

יתר על כן, במגזר החרדי נפוצות "מכירות שכונתיות". במכירות מאורגנות אלו נמכרים לצרכן מוצרים במחירים שלא יאמנו. הזמנת המוצרים נעשית במערכת טלפונית אוטומטית וביום ושעה נקובים יגיעו משאיות ויפרקו סחורות בחניות שבין הבתים.

את חלוקת המוצרים ללקוחות מבצעים מתנדבים שכונתיים, והלקוחות מסתובבים בחניה ואוספים אל עגלתם את אשר הזמינו. אין שקילה, הכל באריזות. בסוף התהליך יעברו דרך "גבאי", שיוודא שלקחו מה שהזמינו וישאירו בידו צ'ק (נו, המחאה. לא מזומן ולא כרטיס אשראי).

למכירות אלו אין עלויות של שכירות מבנים, עובדים, חשמל, ארנונה וכדו'. אין רשת שיכולה להתמודד עם מכירות אלו וכל חרדי שבוחר לקנות ברשת שופרסל, עושה זאת כשהאלטרנטיבה שלו נמצאת בחניית ביתו. לא צריך לייקר בהרבה את המוצרים בשופרסל-לחרדים, כדי לקבל אפס מכירות.

שופרסל (כמשל) לא יכולה למכור לחרדים במחירים שיכולה למכור לאחרים (כי הם פשוט לא יקנו) ואינה יכולה למכור לאחרים במחירים שמוכרת לחרדים (כי היא פשוט תפשוט רגל). אז האפשרות שנותרה – אחרי פרסום העובדות הידועות מכבר – היא רק אחת. שופרסל תפסיק למכור אונליין לחרדים. בשל כך תקטן שורת הרווח בספריה ומשום כך "תיאלץ" להעלות קצת את המחירים לציבור הכללי. כי שורת הרווח היא השורה הקדושה היחידה בכל העסק.

שופרסל תפסיק למכור אונליין לחרדים. בשל כך תקטן שורת הרווח בספריה ומשום כך "תיאלץ" להעלות קצת את המחירים לציבור הכללי. כי שורת הרווח היא השורה הקדושה היחידה בכל העסק

כאמור, אם יש כתובת-לתלונות על יוקר המחיה בארץ, הכתובת היחידה היא אחת: אנו עצמנו. אם לא היינו מוכנים לשלם על מוצר פי שניים משוויו, המחירים היו חוזרים לשפיות.

עוד לא אבדה תקוותנו.

נמרוד חי על התפר שבין שסעי החברה הישראלית, רגל פה רגל שם. משמש כיועץ, ועוסק בגישור תוך אישי ובינאישי. חי את השסעים בחברה הישראלית מזה שנים רבות. לא ימין ולא שמאל (=נגד כולם)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מאוד בעייתי מה שכתבת. לקוח בודד לא באמת יכול לקבוע מחיר לרשת ענק. ידועה העובדה שהרשתות מתמחרות גבוה יותר ביישובים פריפריאליים שבהם אין מתחרים. שם הלקוח לא ייסע לעיר אחרת רק כדי לחסוך כמ... המשך קריאה

מאוד בעייתי מה שכתבת.
לקוח בודד לא באמת יכול לקבוע מחיר לרשת ענק.
ידועה העובדה שהרשתות מתמחרות גבוה יותר ביישובים פריפריאליים שבהם אין מתחרים. שם הלקוח לא ייסע לעיר אחרת רק כדי לחסוך כמה שקלים על מוצרים, והוא קהל שבוי.
כך גם לקוחות בשכונה מסויימת שאין להם רכב – לא ייסעו לשכונה חרדית סמוכה, אם יש כזו, כדי לחסוך. והחילונים ממילא לא חשופים לאפשרות לעשות 'קניות חניה' כמו החרדים.
ועל כל זה כמובן יש להוסיף את תאום המחירים שבו חברות הענק האלה מואשמות ממש בימים אלו.

עוד 756 מילים ו-1 תגובות
סגירה