זה לא כמות המנדטים אלא איכות הקואליציה

ראש הממשלה לשעבר מתפאר בסקרים שבהם הוא מוביל בפער גדול במידת ההתאמה לראשות הממשלה ובמספר המדנטים הרב שיביא לליכוד ● אבל חבריו למפלגה מפנימים שאחרים אמנם יביאו הרבה פחות מנדטים, אבל יש להם סיכוי להרכיב ממשלה - מה שאין לנתניהו ● ובינתיים: בחסידות בעלז מנסים להריץ תסריט כניסה לממשלה הנוכחית, וצחי הנגבי נוסטלגי ● שלוש הערות

בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 15 בנובמבר 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 15 בנובמבר 2021

1

ישיבת סיעת הליכוד התנהלה ביום שני כסדרה – כלומר, שלא כסדרה. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הגיע מבית המשפט המחוזי, שם החלה עדותו של עד המדינה ניר חפץ. נתניהו לא אמר מילה על המשפט, כאילו העסק מתקיים בעולם אחר ולא נוגע לו בכלל.

ראש הממשלה לשעבר השתבח כמובן בהישגיו ובמדיניות שלו, וציטט בהרחבה סקר שהתפרסם בערוץ 20 בשבוע שעבר. לפי הסקר, נתניהו מוביל בפער גדול במידת ההתאמה לראשות הממשלה. בבחירות, אם יתקיימו היום, הליכוד בראשותו היה זוכה ב-33 מנדטים.

הנוכחים הנהנו בהסכמה. גם אחרי שהתקשורת יצאה, הם המשיכו להחניף לנתניהו, איש איש בתורו. אחרי ישיבת הסיעה הלכתי לבקר כמה מחברי הסיעה בחדריהם בכנסת. הייתי אצל שלושה ואחרים פגשתי במסדרונות.

כמו תמיד, ההתלהבות שהם מפגינים בסיעה מול פניו של ראש הממשלה לשעבר מתחלפת בשיחות הפרטיות בתחושה של ייאוש ואכזבה מכל יום שחולף באופוזיציה.

כמו תמיד, ההתלהבות שחברי הליכוד מפגינים בסיעה מול פניו של ראש הממשלה לשעבר מתחלפת בשיחות הפרטיות בתחושה של ייאוש ואכזבה מכל יום שחולף באופוזיציה

בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 15 בנובמבר 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 15 בנובמבר 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

"אני מסתובב הרבה בשטח", אמר לי אחד מהם. "יש אהדה גדולה לנתניהו, אבל מתחילות גם השאלות. אנשים מבינים שעם נתניהו אנחנו הולכים להישאר הרבה שנים מחוץ לשלטון. הם לא מוכנים לזה. העסק מחלחל, אתה תראה. יהיה אפילו מרד יום אחד. בכל הסקרים שהתפרסמו בזמן האחרון נתניהו מביא הישג אישי – אבל אין לו קואליציה".

"יש אהדה גדולה לנתניהו, אבל מתחילות גם השאלות. אנשים מבינים שעם נתניהו אנחנו הולכים להישאר הרבה שנים מחוץ לשלטון. הם לא מוכנים לזה. העסק מחלחל"

מול הסקרים שבהם מתגאה נתניהו יש גם סקרים אחרים שבודקים מה יקרה אם יובילו את הליכוד מועמדים אחרים. ניר ברקת, ישראל כ"ץ או יולי אדלשטיין לא מגיעים ל-33 מנדטים, אבל 25-20 המנדטים שהם יכולים לנפק איכותיים ואפקטיביים יותר מהכמות שמביא נתניהו. להם יש קואליציה. לנתניהו לא.

זה המסר של אדלשטיין, והוא חזר עליו גם אתמול בראיונות פומביים, שגם סיבכו אותו עם הביביסט מספר אחת, ח"כ דוד אמסלם. אדלשטיין כינה אותו "כבשה שחורה בליכוד" ואמסלם ענה שהוא ליכודניק הרבה לפני אדלשטיין עלה לארץ.

2

חסידות בעלז הגדולה היא אחת המתונות בעולם החרדי. יצחק רבין היה הסנדק בברית של בנו של האדמו"ר מבעלז, ישכר דוב רוקח.

בניגוד לעמדה הנחרצת של המפלגות החרדיות נגד כניסה לממשלת בנט-לפיד, אנשי בעלז והנציג בכנסת, ח"כ ישראל אייכלר, מנסים להריץ רעיון חדש: החרדים ייכנסו לממשלה הזו ויספקו לה תוספת כוח של 16 מנדטים בתנאי שאביגדור ליברמן יצא החוצה, עם שבעת המנדטים שלו בישראל ביתנו.

הרב ישראל אייכלר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הרב ישראל אייכלר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הרעיון נדון בשבועות האחרונים בכמה פורומים. ראשי ש"ס ויהדות התורה הסתייגו, אבל שמחו לעקוב אחרי ההתפתחויות. מי שפוסל את היוזמה הזו כמעט על הסף הוא ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שמחזיק ברית פוליטית הדוקה עם ליברמן בשלוש השנים האחרונות.

לפיד היה מוכן לקבל את החרדים בממשלה אם היו מקבלים את קווי היסוד, בלי שום תנאי אחר. ליברמן לא מוכן לצרף את החרדים גם אם הם יחזרו בשאלה. ברגע זה הקו של ליברמן מנצח.

לפיד היה מוכן לקבל את החרדים אם היו מקבלים את קווי היסוד, בלי שום תנאי אחר. ליברמן לא מוכן לצרף את החרדים גם אם הם יחזרו בשאלה. ברגע זה, הקו של ליברמן מנצח

3

צחי הנגבי פרסם לאחרונה ביוגרפיה מרתקת תחת השם "לא ארץ נוכריה לקחנו".  הנגבי, חבר הכנסת הוותיק ביותר (נבחר לראשונה ב-1988), מסכם עשרות שנות פעילות בשפה פשוטה וקולחת ומאיר בפנס כמה פינות מאחורי הקלעים של הפוליטיקה המקומית.

הפרק המכריע של חייו הפוליטיים של הנגבי היה המעבר מהליכוד לקדימה בראשות אריאל שרון ב-2005. אילולא עבר לקדימה, כך אני מעריך, היה הנגבי היום המועמד הוודאי להחליף את בנימין נתניהו בראשות הליכוד. הנגבי מספר איך ליבו נקרע בין הליכוד וקדימה, ונדמה שהוא מצטער על המהלך.

השר לביטחון פנים צחי הנגבי מעניק שי לראש הממשלה אריאל שרון בעת ביקורו במשרד לביטחון פנים בירושלים, 5 באוגוסט 2003 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
השר לביטחון פנים צחי הנגבי מעניק שי לראש הממשלה אריאל שרון בעת ביקורו במשרד לביטחון פנים בירושלים, 5 באוגוסט 2003 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

זה לא כתוב בספר, אני יכול להעיד מידע אישי. שרון ראה בצחי הנגבי את היורש שלו בקדימה. הוא חשב שהוא האיש שיכול להנהיג את המדינה, ולא אהוד אולמרט, אבי דיכטר או כל אחד שהצטרף אז למפלגה שלו. משום כך שרון התעקש להביא לקדימה את הנגבי, גם אחרי שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום על מינויים פוליטיים שביצע.

שרון ראה בצחי הנגבי את היורש שלו בקדימה. הוא חשב שהוא האיש שיכול להנהיג את המדינה, ולא אהוד אולמרט, אבי דיכטר או כל אחד שהצטרף אז למפלגה שלו

שרון לקה באירוע מוחי בינואר 2006 ממנו לא חזר להכרה, וכך גם נגוז סיפור היורש. הנגבי נשאר בקדימה, או בלשונו: "הייתי תקוע בסיעה החדשה רק מתוך מחויבות אישית למנהיג ענק".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
נפתלוני בניטו מוסוליני אתה לא ראש הממשלה שלי ולעולם לא תהייה כי אתה שקרן נוכל רמאי ובדאי שגנב את השלטון והמליך את השמאלנים הקיצונים שונאי ישראל ואת התנועה האיסלמית .תהייה בטוח אדון נפתל... המשך קריאה

נפתלוני בניטו מוסוליני אתה לא ראש הממשלה שלי ולעולם לא תהייה כי אתה שקרן נוכל רמאי ובדאי שגנב את השלטון והמליך את השמאלנים הקיצונים שונאי ישראל ואת התנועה האיסלמית .תהייה בטוח אדון נפתלי בנט שעם ישראל לא ישכח לך את זה לעולם

עוד 663 מילים ו-3 תגובות
סגירה