אלי אבידר בכנסת, יולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

"בנט לא רוצה לקדם הסכמים שאליהם הגענו עם דובאי"

העימות בין בנט ואבידר אתמול היה חריג בכל קנה מידה - אבל אבידר החל לתקוף את בנט כבר בסוף השבוע ● מבחינת אבידר, זו תזכורת כי הובטח לו תפקיד השר לענייני מודיעין: "אני מחכה אבל לא אחכה עד אינסוף" ● אף אחד לא רוצה לראות את אבידר מתפטר וחוזר לכנסת כדי להצביע נגד הקואליציה ● יאיר לפיד, מכבה הדלקות בממשלה הזו, כבר ימצא פתרון לשר הסורר ● פרשנות

אלי אבידר הוא שר לא חשוב ברגע זה אבל המצב הרעוע של הקואליציה הופך אותו לפוליטיקאי בעל משקל סגולי גבוה, מי שיכול לשנות את פני הממשלה והמדינה אם רק ירצה. משום כך העימות בין ראש הממשלה נפתלי בנט ובין אבידר אתמול (ראשון) בישיבת הממשלה, לפני שאישרה את מתווה איכוני שב"כ, עלול להיות מסוכן.

בנט הטיח באבידר "מי אתה בכלל?" אחרי שאבידר טען כי ראש שב"כ רונן בר התנגד פעם לשימוש ביכולות האיכון של הארגון, ועכשיו הוא תומך במהלך. "מי אתה בכלל שתטיח ביקורת בשב"כ? הם עושים עבודה מצוינת", המשיך בנט. אבידר אמר בתגובה כי "אני אגיד מה שאני רוצה", הצביע נגד ההחלטה, ובהמשך הוציא הודעה חריפה נגד בנט והממשלה שבה הוא מכהן.

"החלטת הממשלה להחזיר את איכוני שב"כ היא חציית קו אדום. המהלך הזה מסמן את כל מה שהיה רע בממשלת נתניהו. אנחנו עושים בדיוק את מה שממשלת נתניהו הרעה עשתה, רומסים את הדמוקרטיה ברגל גסה".

ישיבת הממשלה, 28 בנובמבר 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ישיבת הממשלה, 28 בנובמבר 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

המתקפה של אבידר על בנט התחילה בשבת, באירוע "שבתרבות" בהנחייתי בצור הדסה. אבידר טען כי בנט מנסה להיות נתניהו: "לאיש הזה יש מזל. זו ממשלה היסטורית. הוא לא מנצל את הפוטנציאל שיש לו לשנות את פני החברה".

אבידר יצא נגד חוק הסמכויות של ראש הממשלה שטרם בוטל. הוא טען גם שאם בנט ושרת הפנים איילת שקד מתנגדים להעביר את החוק שמונע מנאשם בפלילים להיבחר לראשות הממשלה "אז אנחנו לא צריכים להעביר דברים שלהם".

אבידר תוקף את בנט גם בנושא המדיני, וזה מתפרסם כאן לראשונה. אבידר הוא דיפלומט ותיק, מי שהיה ראש הנציגות הישראלית בקטאר לפני 20 שנה. אבידר ביקר בדובאי לפני חודש וחצי ונועד עם מנהיגי הנסיכות.

"לצערי ראש הממשלה בנט לא רוצה לקדם הסכמים אסטרטגיים ארוכי טווח שאליהם הגעתי גם בנסיעה שלי לאיחוד האמירויות וגם בנסיעה האחרונה שלי בשבוע שעבר להונדורס", אומר אבידר לזמן ישראל.

"לצערי ראש הממשלה בנט לא רוצה לקדם הסכמים אסטרטגיים ארוכי טווח שאליהם הגעתי גם בנסיעה שלי לאיחוד האמירויות וגם בנסיעה האחרונה שלי בשבוע שעבר להונדורס"

ממה כל העימות הזה נובע ולאן הוא מוביל? אבידר היה צריך להיות היום שר המודיעין במקומו של אלעזר שטרן שהיה אמור להיבחר לתפקיד יו"ר הסוכנות. זה היה הסיכום עמו ביולי אחרון, כאשר נכנס לממשלה והתפטר מהכנסת.

בינתיים, שר המודיעין הנוכחי אלעזר שטרן הסתבך והודה כי גרס מכתבי תלונה של חיילות כאשר כיהן כראש אכ"א. שטרן נשאר שר המודיעין ואבידר עדיין שר לתכנון אסטרטגי במשרד ראש הממשלה, שזה בעצם לא כלום או לא הרבה.

אבידר לא מוכן לוותר. "יש החלטת ממשלה לתת לי את תפקיד שר המודיעין", הוא אומר, "אני מחכה אבל לא אחכה עד אינסוף. אין לי דדליין. הדדליין שלי הוא תחום ההיגיון".

"יש החלטת ממשלה לתת לי את תפקיד שר המודיעין. אני מחכה אבל לא אחכה עד אינסוף. אין לי דדליין. הדדליין שלי הוא תחום ההיגיון"

מה יקרה אם התפקיד לא יעבור אליו? אבידר מאיים להתפטר מהממשלה, לחזור לכנסת ולהילחם שם על עמדותיו. "אני מכיר את הכנסת ויודע לעבוד שם", הוא אומר.

אלי אבידר (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
אלי אבידר (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

"האם תפיל את הממשלה והקואליציה?", אני שואל את אבידר.

"אני לא הולך להפיל אף אחד" עונה אבידר. "בשביל מה? לראות את נתניהו חוזר לשלטון? לראות את מאיר בן-שבת שוב בראשות המל"ל?"

אם אבידר יתפטר מהממשלה ויחזור לכנסת, זה יהיה תקדים. לא בטוח שזה יקרה. שר החוץ יאיר לפיד, מכבה הדלקות בממשלה הזו, לא יסתכן בחבר כנסת חדש-ישן שלא הצביע עם הקואליציה על חוק הפיצול ואיים להצביע נגד התקציב. יהיה לו יותר קל להזיז את שטרן ואולי להחליף אותו עם אבידר.

יאיר לפיד, מכבה הדלקות בממשלה הזו, לא יסתכן בחבר כנסת חדש-ישן שלא הצביע עם הקואליציה על חוק הפיצול ואיים להצביע נגד התקציב. יהיה לו יותר קל להזיז את שטרן ואולי להחליף אותו עם אבידר

ולכן, העימות של אבידר עם בנט בא להתריע שהוא קיים והם חייבים לו כיסא משמעותי יותר, לפני שיהיה מאוחר מדי.

עוד 577 מילים
סגירה