טורקים עומדים בתור באיסטנבול כדי לקנות לחם, 2 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
AP Photo/Emrah Gurel

בטורקיה הלירה מתרסקת והבדידות חונקת

השנים האחרונות של שלטון ארדואן מאופיינות בנסיגה כלכלית משמעותית ● על רקע זה, ניתן להבין את המהלכים האחרונים של הנשיא הטורקי ● איחוד האמירויות חוגגת 50 שנה להקמתה ● לא כולם במרוקו תומכים בנורמליזציה עם ישראל ● נשים במרכז תעשיית הסרטים בעולם הערבי ● ו-78 שנים חלפו מאז ועדת טהרן ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

מדוע ארדואן מתקרב לישראל?

השבוע הלירה הטורקית שוב הגיעה לשפל חדש – כמעט 14 לירות לדולר. בעיצומו של המשבר, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נפטר משר האוצר שלו, לוטפי אלוון, שעל פי השמועות הביע התנגדות לעמדה הנוקשה של הנשיא הטורקי ביחס לשערי הריבית הנמוכים במדינה.

לשר האוצר החדש שמונה לתפקיד, נור א-דין נבאטי, אין כל ניסיון בתחום או השכלה מתאימה, אך יש לו יתרון אחד בולט. נבאטי נחשב למקורב לבראט אלביירק, חתנו של ארדואן אשר שימש כשר האוצר בין השנים 2018-2020.

החדשות שזורמות מטורקיה מעידות על כך שהכלכלה נכנסה לסחרור אמיתי. חברת אפל עצרה זמנית את המכירות שלה ברחבי המדינה, אך לטורקי הממוצע כמובן יש בעיות גדולות הרבה יותר מאשר חוסר נגישות של המודל של האייפון.

במקומות רבים בטורקיה התקבלו דיווחים על תורים ללחם – מראה שעד לפני שפרצה מגפת הקורונה היה קשה לדמיין אותו. אם בשנים הראשונות של ארדואן בשלטון, הכלכלה הטורקית צמחה באופן משמעותי – הרי שהשנים האחרונות שלו מאופיינות בנסיגה כלכלית משמעותית ובפרשיות שחיתות בלתי-פוסקות.

במקומות רבים בטורקיה התקבלו דיווחים על תורים ללחם – מראה שעד לפני שפרצה מגפת הקורונה היה קשה לדמיין אותו

טורקים עומדים בתור באנקרה כדי לקנות לחם, 1 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
טורקים עומדים בתור באנקרה כדי לקנות לחם, 1 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

על רקע כל זאת, ניתן להבין את המהלכים האחרונים של השליט הטורקי בתחום של מדיניות החוץ.

אם לפני שנים לא רבות ארדואן האשים את ההנהגה האמירתית בכך שזממה להפיל אותו ותמכה בניסיון ההפיכה בשנת 2016, השבוע התקבל יורש העצר האמירתי שייח' מוחמד בן זאיד באנקרה בכבוד מלכים. המנהיגים סיכמו על כך שאבו-דאבי תשקיע כ-10 מיליארד דולר בכלכלה הטורקית והעיתונות בשתי המדינות סיקרה בהרחבה (ובאהדה) את הביקור התקדימי, ראשון מזה שנים.

אם לפני שנים לא רבות ארדואן האשים את ההנהגה האמירתית בכך שזממה להפיל אותו ותמכה בניסיון ההפיכה בשנת 2016, השבוע התקבל יורש העצר האמירתי שייח' מוחמד בן זאיד באנקרה בכבוד מלכים

החשדנות עדיין לא נעלמה, אך לכולם ברור לאן הרוח נושבת: ארדואן זקוק להשקעות זרות, בעוד שבן זאיד רוצה לייצב את האזור.

התקרבות בין טורקיה לישראל גם היא חלק מחזונו של הנשיא הטורקי. ארדואן מנסה לחמם את היחסים בגזרה הישראלית כבר כמה חודשים מכיוון שהוא רואה בישראל מתווכת אפשרית בינו לבין ארה"ב. אולם, עד כה הוא לא הסכים לעשות צעדים מפליגים כגון סגירה של משרדי חמאס באיסטנבול.

יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד מתקבל בטקס באנקרה על ידי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בביקור המדיני הראשון של איחוד האמירויות בטוריה, 24 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד מתקבל בטקס באנקרה על ידי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בביקור המדיני הראשון של איחוד האמירויות בטוריה, 24 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

גם עכשיו לא ברור עד כמה רחוק ארדואן מוכן ללכת על מנת להחזיר את האמון ביחסיו עם ירושלים וגם עם קהיר. ייתכן שהמשבר החמור וחסר התקדים בו נמצאת הכלכלה הטורקית יאפשר קידום של מדיניות שנשענת על פרגמטיזם, ולא על אידאולוגיה קיצונית ובלתי מתפשרת.

ייתכן שהמשבר החמור וחסר התקדים בו נמצאת הכלכלה הטורקית יאפשר קידום של מדיניות שנשענת על פרגמטיזם, ולא על אידאולוגיה קיצונית ובלתי מתפשרת

50 שנים לאיחוד האמירויות: מגמל לחללית

אלפי מופעי זיקוקים האירו את שמי דובאי, אבו-דאבי ונסיכויות אחרות שמרכיבות את איחוד האמירויות ביום חמישי האחרון – היום בו נחגג היום הלאומי והאיחוד ההיסטורי שהוליד לעולם מדינה מזרח תיכונית חדשה.

לאמירתים יש מה לחגוג ובמה להתגאות ביום הזה. כאשר מדינות רבות במזרח התיכון מתרפקות לגורמים, נאבקות במשברים כלכליים אדירים או בקושי מרימות ראש מעל המים, איחוד האמירויות ניצלה בחוכמה את משאבי הטבע האדירים שנפלו בחלקה להפיק מהם את המיטב.

כאשר מדינות רבות במזרח התיכון מתרפקות ונאבקות במשברים אדירים, איחוד האמירויות ניצלה בחוכמה את משאבי הטבע האדירים שנפלו בחלקה להפיק מהם את המיטב

אבי האומה, שייח' זאיד בן סולטאן, השקיע בחינוך ומיגר את הבערות בקרב עמו. בנו, שייח' מוחמד בן זאיד – יורש העצר ודה-פקטו שליט המדינה – ממשיך באותה הדרך והופך את ארצו לא רק לסמל של עושר וקידמה, אלא גם למעצמה אזורית חשובה שמניעה תהליכים חשובים ומכריעים, בין אם מדובר בהסכמי אברהם עם ישראל, פיוס עם טורקיה וסוריה וקידום של מעמד האישה.

בדרך להשגת המטרות הללו אבו-דאבי משתמשת בהרבה טכנולוגיה, לא רק כדי לקדם את המדע ואת המדעים, אלא גם כדי להשיג מידע מכריע על אויביה המושבעים, מנסה להשפיע על קבלת ההחלטות בוושינגטון ורוכשת הרבה מאוד נשק גם בארה"ב וגם ברוסיה.

בדרך להשגת המטרות הללו אבו-דאבי משתמשת בהרבה טכנולוגיה, לא רק כדי לקדם את המדע ואת המדעים, אלא גם כדי להשיג מידע מכריע על אויביה המושבעים

המנהיגות המסורתיות בעולם הערבי – כגון מצרים, סוריה או עיראק – מתקשות לקבל את המציאות בה מדינה שצמחה מהחולות ובעלת אוכלוסייה דלילה הפכה למעצמה, אך נראה שלעת עתה הן יצטרכו להשלים עם כך. למדינות הללו יש את העבר המפואר ואת ההיסטוריה. אבו-דאבי ודובאי מכתיבות את הקצב היום ועושות מאמץ ניכר כדי להישאר בפסגה גם בעתיד.

לא כולם במרוקו תומכים בנורמליזציה עם ישראל

שר הביטחון בני גנץ הגיע לרבאט בירת מרוקו לפני מספר ימים וחתם על הסכמים צבאיים חסרי תקדים עם המדינה הצפון-אפריקנית. אך לא כולם שם התלהבו מהביקור הזה וממה שנתפס כשינוי חד במדיניות של מרוקו ביחס לסכסוך ערבי-ישראלי.

שר הביטחון בני גנץ עם שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה ברבאט, מרוקו, 24 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
שר הביטחון בני גנץ עם שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה ברבאט, מרוקו, 24 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)

בתגובה, החוגים האסלאמיסטיים ומתנגדי הנורמליזציה קיימו מספר הפגנות סוערות נגד מה שהם כינו "בגידה בפלסטינים". חלק מההפגנות פוזרו על ידי השוטרים שהשתמשו באלות ובגז מדמיע.

להבדיל מאיחוד האמירויות, מדינה שמאופיינת באוכלוסייה דלה ואופוזיציה דלה עוד יותר, במרוקו קיים מגוון רחב של דעות בנוגע לסוגיה הפלסטינית והיחסים עם ישראל.

הפגנות הן חלק מהתרבות הפוליטית במדינה. המשטר יודע להכיל את המחאות הללו, בין אם מדובר בהפגנות של נשים נגד אלימות במשפחה ונישואים מוקדמים, או בחוגים אסלאמיסטיים ולאומניים שמתנגדים להסכם שלום עם ישראל. בתגובה לגל המחאות מלך מרוקו הבטיח להשקיע מאמצים ניכרים בחידוש מהיר של שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים.

הפגנות הן חלק מהתרבות הפוליטית במרוקו. המשטר יודע להכיל את המחאות, בין אם מדובר בהפגנות של נשים נגד אלימות במשפחה, או בחוגים אסלאמיסטיים ולאומניים שמתנגדים להסכם עם ישראל

בנאום שנשא לכבוד יום הסולידריות עם העם הפלסטיני, המלך מוחמד השישי הביע "הזדהות מוחלטת עם הפלסטינים" והזהיר מפני שינויים דמוגרפיים, היסטוריים או משפטיים בירושלים.

 מלך מרוקו מוחמד השישי (צילום: Moroccan Royal Palace via AP)
 מלך מרוקו מוחמד השישי (צילום: Moroccan Royal Palace via AP)

האם מרוקו מסוגלת לפעול לחידוש של שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים? במצב הנוכחי, בו הרשות ממשיכה להיחלש ובישראל יש ממשלה שסובלת משיתוק בכל מה שנוגע לסוגית המו"מ עם הפלסטינים, קשה להאמין שהתערבות של רבאט תשנה את המצב מהיסוד.

יחד עם זאת, אם מרוקו תכנס לעובי הקורה ותהיה יותר פעילה ומעורבת במצב במזרח ירושלים, היא תוכל לשמש כמתווכת חשובה ומקובלת על שני הצדדים בסוגיות רבות שאינן יכולות לחכות לאינסוף. השאלה היא האם בארמון המלכותי ברבאט מעוניינים בתפקיד המורכב הזה שנושא בחובו אחריות לא מבוטלת.

אם מרוקו תכנס לעובי הקורה ותהיה יותר פעילה ומעורבת במצב במזרח ירושלים, היא תוכל לשמש כמתווכת חשובה ומקובלת על שני הצדדים בסוגיות רבות שאינן יכולות לחכות

נשים במרכז תעשיית הסרטים בעולם הערבי

אחרי ההצלחה הפנומנלית של "תיכון רוואבי לנערות", סדרת נטפליקס מקורית שזכתה לעניין רב בעולם הערבי וגם במערב, הפעם סדרה חדשה מתוצרת כוויית צפויה לעשות גלים גדולים במיוחד.

"נסחפה עם המים" – זהו שמה של הסדרה החדשה מאת במאי סעודי בשם מחמד אל-שמארי. היא עוסקת במצבן של נשים בארצות המפרץ הערביות בשלוש תקופות היסטוריות שונות ומתחילה בשנות הארבעים, אז עבדות עדיין הייתה רווחת בחצי האי ערב ובמקומות אחרים בעולם.

הבמאי והתסריטאית מודעים לכך שהנושא הזה עלול לזכות אותם בתגובות-נגד קשות, מכיוון שבחברות ערביות השמרניות אלימות נגד נשים עדיין נחשבת לטאבו, ומושגים ארכאיים כגון "רצח על רקע כבוד המשפחה" משמשים בתור מסך עשן לאכזריות ואלימות נגד נשים.

הבמאי והתסריטאית מודעים לכך שהנושא הזה עלול לזכות אותם בתגובות-נגד קשות, מכיוון שבחברות ערביות השמרניות אלימות נגד נשים עדיין נחשבת לטאבו

לפני כ-16 שנים חשפה המגישה הסעודית ראניה אלבאז כי הוכתה על ידי בעלה וסיפרה את סיפורה בעיתונות הערבית, מה שעורר סערה עצומה ורבים ביקרו את ראניה על חשיפת הסודות האפלים של משפחתה. היום, מספר מדינות ערביות עושות מאמצים על מנת להקשיח את הענישה של גברים שפגעו בנשים, אך הדרך לשיפור משמעותי עודנה ארוכה.

היום הזה בתולדות המזה"ת: ועדת טהרן

ב-1 בדצמבר בשנת 1943 החלה ועידת טהרן, בה השתתפו מנהיגי ברית המועצות, ארה"ב ובריטניה – יוסיף סטלין, פרנקלין רוזוולט ו-וינסטון צ'רצ'יל.

המנהיגים הגיעו לטהרן על מנת לדון בנושאים החשובים ביותר של אסטרטגיית הקואליציה נגד היטלר. ההחלטה הסופית על עיתוי פתיחת החזית השנייה באירופה הפכה לניצחון הדיפלומטי של ברית המועצות. נחתם המסמך "החלטות צבאיות של ועידת טהרן", שקבע כי נחיתת החיילים הבריטים והאמריקאים בנורמנדי תתבצע במהלך מאי 1944.

הכנס גם התווה את קווי המתאר של הסדר העולמי שלאחר המלחמה. המנהיגים החליפו דעות על עתידה של גרמניה ובנושא הפולני.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
תוך כדי קריאת הכתבה המעולה הבנתי שבעצם אין לישראל כיום אפשרות להימנע מפיתרון עם הפלסטינים במידה והם ירצו ויצליחו לאחד את עזה והגדה לכדי גוף אחד מדיני, תחת הסכמי אברהם וההסכמים עם מרוקו ... המשך קריאה

תוך כדי קריאת הכתבה המעולה הבנתי שבעצם אין לישראל כיום אפשרות להימנע מפיתרון עם הפלסטינים במידה והם ירצו ויצליחו לאחד את עזה והגדה לכדי גוף אחד מדיני, תחת הסכמי אברהם וההסכמים עם מרוקו אם יבוא בן סלמן וסעודיה עם פתרון שתי המדינות תחת חסותו, גם בנט יאלץ לחתום על שתי מדינות…:-(

עוד 1,228 מילים ו-4 תגובות
סגירה