אילוסטרציה: בקבוקים למחזור (צילום: nikom1234/iStock)
nikom1234/iStock

הרשתות מתמהמהות, העיריות מבלבלות - והציבור זורק בקבוקים לפחים הכתומים

בחסות הבלגן שהשתרר בתחום המיחזור מאז שחוק הפיקדון הורחב לבקבוקים הגדולים, התפתח מאבק על הפחים הכתומים ● בזמן שהעיריות מעודדות את התושבים להשליך אליהם את הבקבוקים, המשרד להגנת הסביבה ותאגיד "תמיר" מבהירים: הפח הכתום הוא בשום אופן לא תחליף למיחזורית

זה היה בלגן ידוע מראש: הכאוס שהשתרר בתחום מיחזור הבקבוקים מאז ה-1 בדצמבר – המועד שבו הרחבת חוק הפיקדון על הבקבוקים הגדולים נכנסה לתוקף – לא מפתיע איש.

חברות המשקאות ורשתות השיווק התמהמהו בהצבת מכונות אוטומטיות שיקלטו את הבקבוקים בסניפי המרכולים, כנראה מתוך תקווה למסמס את החוק או לפחות לדחות אותו; העיריות מסתערות על המיחזוריות הוותיקות ומפנות אותן מהמדרכות; והציבור, שהתרגל לכך שהאפשרות למחזר ממתינה לו במרחק ירידה במדרגות, מוצא את עצמו בלי כתובת לבקבוקים שמצטברים בבית.

במשרד להגנת הסביבה משוכנעים שמדובר בחבלי לידה זמניים ושבתוך כמה חודשים – כשמכונות אוטומטיות יוצבו במרכולים ברחבי הארץ – התחום יתייצב וישראל תיישר קו עם המדינות המפותחות שבהן אנשים מזדכים על הבקבוקים במהלך גיחה לקניות בסופר השכונתי.

עד שזה יקרה, בימים האחרונים ניצת קרב בין העיריות למשרד להגנת הסביבה על השאלה מה עושים בינתיים עם הבקבוקים.

עולם הולך ונעלם: הקץ למיחזוריות הבקבוקים ברחבי הערים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
עולם הולך ונעלם: הקץ למיחזוריות הבקבוקים ברחבי הערים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

מתברר שעוד ועוד עיריות מעודדות את התושבים להשליך את הבקבוקים אל הפח הכתום, שמיועד בכלל למיחזור אריזות. עיריית תל אביב, למשל, אומרת במפורש ש"בחלקים גדולים של העיר, בהם קיים הפח הכתום, ניתן לזרוק אליו את הבקבוקים במקום למיחזורית וכל זאת עד שהמשרד להגנת הסביבה ייצור פתרונות קצה להחזרת הפיקדון".

מבחינת התושבים זה פתרון נוח: "יש לי פח כתום מתחת לבניין, אז במקום למיחזורית אני מכניס את הבקבוקים לתוכו. ממילא לא היו לי תוכניות לקבל בחזרה את דמי הפיקדון, זה כסף קטן", אומר תושב הצפון הישן של תל אביב.

"יש לי פח כתום מתחת לבניין, אז במקום למיחזורית אני מכניס את הבקבוקים לתוכו. ממילא לא היו לי תוכניות לקבל בחזרה את דמי הפיקדון, זה כסף קטן"

ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי אמר השבוע בתוכנית "יהיה בסדר" בגל"צ שפריסת הפחים הכתומים בעיר הורחבה משמעותית על מנת לקלוט את זרם בקבוקי המשקה המשפחתיים שעד עכשיו הושלכו אל המיחזוריות. התושבים הבינו את זה כהנחיה מפורשת להשליך את הבקבוקים לפחים הכתומים ומסרים ברוח זו עברו במהירות ברשתות החברתיות ובקבוצות ווטסאפ של תושבי העיר.

מאוחר יותר, לאחר שהמשרד להגנת הסביבה ותאגיד "תמיר" הביעו התנגדות לדברים, עיריית הוד השרון הוציאה הבהרה.

הוד השרון: עד לא מזמן, הייתה שם מיחזורית (צילום: עמית דרורי)
הוד השרון: עד לא מזמן, הייתה שם מיחזורית (צילום: עמית דרורי)

בכיר בעירייה אחרת אומר לזמן ישראל: "ברור שברגע שאין מכונות ומיחזוריות, הפחים הכתומים הופכים לאופציה המועדפת מבחינתנו והזמינה מבחינת התושבים".

במשרד להגנת הסביבה רואים את המגמה הזו בחומרה, ואומרים שהפחים הכתומים כלל אינם מיועדים לבקבוקי המשקה. כשהציבור משליך לשם את הבקבוקים, הוא מוותר על זכותו לקבל בחזרה את הפיקדון, מעניק מתנה לחברות המשקאות ומוציא את העוקץ מהתמריץ הכלכלי שטמון בבסיס החוק.

בנוסף, החשש הוא שהפחים הכתומים יעלו במהירות על גדותיהם, הבקבוקים יישפכו על המדרכה ובמקום פתרון סביבתי התוצאה תהיה מפגע סביבתי.

גם רני איידלר, מנכ"ל תאגיד המיחזור "תמיר" שמציב את הפחים הכתומים, חושש מאוד מהרעיון שהפחים שלו יהפכו לחלופה למיחזוריות. זה גם עלול למשוך אספנים "מקצועיים" שינברו בפחים בחיפוש אחר בקבוקי הפיקדון ויפזרו את תכולתם.

איידלר מאשר ש"תמיר" תיגבר את מערך הפחים בהוד השרון כמו גם בערים נוספות, אבל למטרה אחרת: כ-25% מהתכולה של המיחזוריות, הוא אומר, הם מכלים של חומרי ניקוי, שמפו ושאר מארזים של נוזלים שאינם בקבוקי משקה. עכשיו, כשהמיחזוריות מפונות מהמדרכות, הציבור אמור להשליך את כל אלה אל הפח הכתום, אבל בשום אופן לא את בקבוקי המשקה.

הפח הכתום משמש למיחזור אריזות, הכחול למיחזור נייר – והירוק לאשפה רגילה (צילום: iStock)
הפח הכתום משמש למיחזור אריזות, הכחול למיחזור נייר – והירוק לאשפה רגילה (צילום: iStock)

אז בהיעדר מכונות ברשתות השיווק ומיחזוריות על המדרכות, מה המשרד להגנת הסביבה מצפה שנעשה – ולו בתקופת הביניים – עם בקבוקי הליטר וחצי? ובכן, במשרד מצפים שנחזיר אותם לסופר. ידנית. מה שמבטיח בסבירות גבוהה מפגש עם הפרצוף החמוץ של העובד/ת או הקופאי/ת, שלפחות בחלק מהמרכולים יעשו הכול בשביל לנפנף אותנו.

אז בהיעדר מכונות ברשתות השיווק ומיחזוריות על המדרכות, מה המשרד להגנת הסביבה מצפה שנעשה – ולו בתקופת הביניים – עם בקבוקי הליטר וחצי? ובכן, במשרד מצפים שנחזיר אותם לסופר. ידנית

במשרד להגנת הסביבה אומרים שהחנויות חייבות על פי חוק לקבל את הבקבוקים, ופתחו מוקד מיוחד לתלונות הציבור בשיתוף עם המועצה הישראלית לצרכנות (03-5100190).

אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, מבטיח אכיפה אגרסיבית והיענות לכל הפניות שיגיעו למוקד על מרכולים שמסרבים לקבל בקבוקי פיקדון.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מדגימה החזרת בקבוקים למכונת מיחזור בסופרמרקט, 1 בדצמבר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מדגימה החזרת בקבוקים למכונת מיחזור בסופרמרקט, 1 בדצמבר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

אם לקחת בחשבון שהמוקד פועל מ-09:00 בבוקר ועד השעה 15:00 בלבד, ואת העובדה שהקנס המושת על בית עסק סרבן עומד על 300 שקל – בשופרסל, רמי לוי ושאר הרשתות הגדולות לא ממש רועדים מפחד, ונראה שהרזומה הלא מרשים של המשרד להגנת הסביבה בתחום האכיפה לא עומד להשתנות.

במצב הזה האחריות חוזרת לפתחם של האזרחים, שהמהלך הכי ירוק שביכולתם לעשות הוא לצרוך מלכתחילה הרבה פחות בקבוקים.

עוד 660 מילים
סגירה