ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד בוקרים משמר כבוד בשדה התעופה המלכותי באבו דאבי, 12 בדצמבר 2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)
חיים צח, לע"מ

איחוד האמירויות הפכה לארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות

שנת 2021 הייתה שנה של שינויים אסטרטגיים משמעותיים במזרח התיכון, פריצות דרך דיפלומטיות ומשברים כלכליים ● זו הייתה שנה שבה הנשים פרצו קדימה בתרבות ● שנה שבה לבנון שקעה לתוך משבר ללא מוצא - בעוד שנשיא סוריה חזר לחיק העולם הערבי ● וזו הייתה במיוחד השנה של האמירויות, שכיכבו בזירה הבינלאומית כמו גם בזירה המקומית ● קסניה סבטלובה מסכמת שנה מעבר לגבול

שנת 2021 במזרח התיכון התאפיינה בשינויים אסטרטגיים משמעותיים ביותר שעיצבו מחדש בריתות אזוריות, פריצות דרך דיפלומטיות ומשברים כלכליים חסרי תקדים.

בזירת הקורונה, שנתה השנייה של המגפה לא הייתה טובה ללבנונים, סורים, תימנים ואחרים שמצאו את עצמם מתמודדים עם המגפה והשלכותיה לגמרי לבדם. באיראן ועיראק אלפים הפגינו נגד מחירי המזון שהאמירו ואוזלת היד בהתמודדות עם הבצורת ושינויי האקלים האחרים שפוגעים בחקלאים וגורמים להם לנטוש את בתיהם.

במקביל, בפינות אחרות של מזרח התיכון מדינות עשירות ומבוססות המשיכו לפתח במרץ ערים עתידניות, השקיעו בתחרויות ספורט ראוותניות וחגגו במסיבות, פסטיבלים והופעות מושקעות. הפער בין אלה שיש להם ואין להם הלך והתרחב.

מדינות עשירות ומבוססות המשיכו לפתח במרץ ערים עתידניות, השקיעו בתחרויות ספורט ראוותניות וחגגו במסיבות, פסטיבלים והופעות מושקעות. הפער בין אלה שיש להם ואין להם הלך והתרחב

כעשור לאחר פרוץ האביב הערבי, מרבית הצעירים הערבים נואשו מתקווה לשינוי והיו רוצים להגר לדובאי ואבו דאבי, ארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות המזרח תיכונית.

קו הרקיע של אבו דאבי (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
קו הרקיע של אבו דאבי (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)

שנת 2021 הייתה גם שנת הנשים בתחום של יצירה קולנועית וטלוויזיונית במזרח התיכון – הנשים  יותר מתמיד כיכבו בסרטים וסדרות פורצות דרך שעסקו בהטרדות מיניות, רצח של נשים ומקומה של אישה בחברה הערבית.

הסולחה הגדולה

השנה החדשה נפתחה עם הסולחה המזרח תיכונית הגדולה. ב-5 בינואר 2021 בעיר הסעודית הקדומה אל-אולה – שבשנים האחרונות הפכה גם לאטרקציה תיירותית חשובה וגם לסמל חדש ללאומיות הסעודית – התקיימה פסגה בין מנהיגי ערב הסעודית, איחוד האמירויות, מצרים, בחריין וקטאר.

בשנת 2017, ערב הסעודית, האמירויות ומצרים הטילו על קטאר מצור והאשימו אותה בתמיכה בארגוני האסלאם הקיצוני, לרבות האחים המוסלמים, ובהסתה בלתי פוסקת נגדם באמצעות הערוץ הפן-ערבי אל-ג'זירה.

הלחץ הכלכלי והפוליטי על קטאר עבד פחות טוב ממה שמובילי החרם קיוו, ובמהלך הפסגה שהתקיימה באולם המראות היפהפה באל-אולה, הוחלט ליישר את ההדורים, לבטל את החרם ולהחזיר את היחסים עם דוחה לקדמותם.

הלחץ הכלכלי והפוליטי על קטאר עבד פחות טוב ממה שמובילי החרם קיוו, ובמהלך הפסגה שהתקיימה באל-אולה, הוחלט ליישר את ההדורים, לבטל את החרם ולהחזיר את היחסים עם דוחה לקדמותם

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקדם את פניו של אמיר קטאר עם הגעתו לאל-אולה, 5 בינואר 2021 (צילום: Saudi Royal Court via AP)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקדם את פניו של אמיר קטאר עם הגעתו לאל-אולה, 5 בינואר 2021 (צילום: Saudi Royal Court via AP)

אף מנהיג לא הודה בכך, אך החרם נגד המדינה הזעירה לא הצליח ולא הביא לכניעתה המוחלטת של קטאר לתנאים של "הרביעייה המחרימה". השגרירים של כל המדינות חזרו למקומם, הפעילות הכלכלית התחדשה, וגם רמת ההסתה בתקשורת ירדה באופן משמעותי. מאוחר יותר יתברר שזאת לא תהיה הסולחה היחידה במהלך השנה הזאת.

Joe Biden is in the house

בנובמבר 2020, על פי הדיווחים בתקשורת במזה"ת ובעולם, ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו קיים ביקור סודי בערב הסעודית ונפגש עם יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן. על הפרק היה המצב באיראן ובארה"ב, שם ניצח בבחירות לנשיאות ג'ו ביידן וגבר על הנשיא דונלד טראמפ.

עבור שני המנהיגים המזרח תיכוניים, השינוי בבית הלבן לא בישר טובות. שניהם נהנו מיחס אישי ומפרגן של הממשל היוצא, שניהם חששו שבעל הבית החדש בוושינגטון יוביל מדיניות מזרח תיכונית וגלובלית בעלת עקרונות שונים מאוד.

ההערכות הללו התבררו כנכונות. בפברואר 2021 ארה"ב החליטה להסיר את המורדים החות'ים הפרו-איראניים בתימן מרשימת הטרור שלה, מבלי שהדבר הותנה בהפסקת הלחימה או שינוי של מדיניות החות'ים ביחס למסדרונות הומניטריים לטובת מיליוני אזרחי תימן הרעבים והחולים.

הנשיא החדש גילה רגישות הרבה יותר גדולה לנושא זכויות אדם ולפני שנבחר כינה את יורש העצר הסעודי "מוקצה" והבטיח שיילחם בסעודים עד חורמה בנושא זכויות אדם.

ביידן גילה רגישות הרבה יותר גדולה לנושא זכויות אדם ולפני שנבחר כינה את יורש העצר הסעודי "מוקצה" והבטיח שיילחם בסעודים עד חורמה בנושא זכויות אדם

ג'ו ביידן נשבע בטקס כניסתו לתפקיד נשיא ארצות הברית ה-46, 20 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
ג'ו ביידן נשבע בטקס כניסתו לתפקיד נשיא ארצות הברית ה-46, 20 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

לאחר כשנה התברר שהחשש הסעודי היה נכון רק באופן חלקי – אמנם בן סלמאן המשיך להיות פרסונה נון-גרטה בבית הלבן, אך ארה"ב לא הפסיקה את מכירות הנשק לערב הסעודית, והסתפקה בגינויים רפים למדי בכל מה שנוגע להפרות זכויות אדם בממלכה.

בישראל ידעו שביידן מתכוון לחזור להסכם הגרעין עם איראן, אך בחירתו של הנשיא אבראהים ראיסי הקשתה על התהליך שביידן הניע כבר בתחילת השנה, ושנת 2021 מסתיימת מבלי שארה"ב הצליחה להשיג את יעדה ולחדש את ההסכם.

גם בנושא הפלסטיני לא חלו שינויים משמעותיים – הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים לא נפתחה מחדש, והקשר בין רמאללה לוושינגטון נותר מצומצם למדי. אמנם במהלך חודש מאי, בעת מבצע "שומר החומות" בעזה, הממשל האמריקאי נאלץ להפשיל שרוולים ובעל כורחו לעסוק במזרח התיכון – אך העניין בסכסוך ישראלי-פלסטיני גווע מייד בשוך הקרבות.

נורמליזציה בכל הכוח

במהלך 2021, שגרירויות ישראליות נפתחו לראשונה באיחוד האמירויות ובבחריין, והשגרירים שמייצגים את המדינות הללו הגיעו לישראל ופתחו בפעילות ענפה. מוחמד מחמוד אל-חג'ה האמירתי וחאלד יוסף אל ג'לאהמה הבחרייני הפכו לדמויות אהודות ומקובלת בישראל תוך זמן קצר מאוד.

במהלך 2021, שגרירויות ישראליות נפתחו לראשונה באיחוד האמירויות ובבחריין, והשגרירים שמייצגים את המדינות הללו הגיעו לישראל ופתחו בפעילות ענפה

השניים נפגשים עם פוליטיקאים ורבנים, מתארחים לארוחות שבת בבתי אישים ישראלים, עושים סיבובים באופניים בתל אביב ומטיילים בצפון. כך נראית נורמליזציה פול-ווליום, כאשר שני הצדדים מעוניינים בה ופועלים לקידומה.

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ומלך בחריין, חאמד בן עיסא אל-חליפה, 30 בספטמבר 2021 (צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ומלך בחריין, חאמד בן עיסא אל-חליפה, 30 בספטמבר 2021 (צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)

לקראת סוף השנה התקיים הביקור של ראש הממשלה נפתלי בנט באיחוד האמירויות, שלא גרם לפרץ של שידורים ישירים בלתי פוסקים ושירי הלל נוטפי דבש, כפי שהיה עלול לקרות לו ראש ממשלה אחר היה מקיים את הביקור ההיסטורי הזה באבו דאבי.

אחד משיאי השנה, שמשום מה עברה כמעט מתחת לרדאר בישראל, היה פתיחת מוזאון השואה בדובאי. המוזיאון הוא יוזמה פרטית של יזם אמירתי בשם אחמד עובייד אל-מנסורי ונפתח במסגרת של מוזיאון הציביליזציות שבניהולו.

נושא השואה הוא נושא רגיש וסבוך במזרח התיכון, ובמהלך שנים רבות מאוד הכחשת השואה מחד והצדקת השואה מאידך היו לטרנד השולט במזרח התיכון.

כשנפתח מוזיאון השואה במדינה ערבית, כשנציגיה מצייצים על יום השואה וכותבים "לעולם לא עוד" – מדובר בלא פחות ממהפכה והיא, במובנים רבים, חשובה הרבה יותר מכל הנתונים המסחריים המסחררים וכל התיירות יחדיו.

כשנפתח מוזיאון השואה במדינה ערבית, כשנציגיה מצייצים על יום השואה וכותבים "לעולם לא עוד" – מדובר בלא פחות ממהפכה והיא, במובנים רבים, חשובה הרבה יותר מכל הנתונים המסחריים והתיירות יחדיו

באופן מפתיע, או שלא, מנסורי לא זכה לשיחת טלפון מראשי "יד ושם" והעניין בקושי זכה בסיקור בתקשורת הישראלית.

מוזאון השואה בדובאי. מימין: שגריר גרמניה בדובאי פטר פישר; אחמד עובייד אל-מנסורי, מייסד מוזאון השואה בדובאי; שגריר ישראל בדובאי איתן נאה (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
מוזאון השואה בדובאי. מימין: שגריר גרמניה בדובאי פטר פישר; אחמד עובייד אל-מנסורי, מייסד מוזאון השואה בדובאי; שגריר ישראל בדובאי איתן נאה (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)

בעקבות הסכמי אברהם ולאחר חילופי הממשלה בישראל, גם היחסים בין ישראל למצרים וירדן השתפרו באופן משמעותי. במהלך חצי שנה בלבד, ירדן וישראל חתמו על הסכם חשוב בתחום המים והחשמל, וראש הממשלה בנט נפגש עם הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי בשארם א-שייח, בעוד ששר החוץ יאיר לפיד ביקר בקהיר.

הדרך לאינטגרציה אזורית מלאה עדיין ארוכה, אבל אם המגמות הנוכחיות יימשכו גם בשנים הקרובות, ישראל תזכה גם בשכנות טובה וביטחון וגם באפיקים כלכליים רחבים ביותר.

הדרך לאינטגרציה אזורית מלאה עדיין ארוכה, אבל אם המגמות הנוכחיות יימשכו גם בשנים הקרובות, ישראל תזכה גם בשכנות טובה וביטחון וגם באפיקים כלכליים רחבים ביותר

"שומר החומות" – בין ירושלים לעזה

מאות בניינים ברצועת עזה נהרסו, אלפים נפצעו ואיבדו את ביתם וכל רכושם, ועדיין ראשי החמאס הרגישו שלאחר המבצע "שומר החומות" ידם על העליונה. כרגיל, חמאס הקריב את חיי האזרחים החפים מפשע על מנת לקדם את האינטרס הפוליטי של הארגון.

הפעם הוא הצליח לחבר בקו בלתי נראה אך מורגש היטב בין ירושלים וערי ישראל המעורבות לרצועת עזה. התסיסה בהר הבית, הסגירה של שער שכם וההתנהלות המגושמת של משטרת ישראל, המהומות בשייח' ג'ראח והניסיון לגרש משם עשרות משפחות שאין להן לאן ללכת – כל האלמנטים הללו נוצלו על ידי חמאס בציניות ובמיומנות רבה על מנת לחבר את חבית הנפץ העזתי לירושלים, סמל חזק ועוצמתי, אולי היחיד שעדיין משפיע גם על הפלסטינים וגם על המוסלמים בכל העולם.

מכוניות שרופות במרכז לוד, 11 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Heidi Levine)
מכוניות שרופות במרכז לוד, 11 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Heidi Levine)

"שומר החומות" הדגים עד כמה פריכים הביטחון והסדר בערים המעורבות בישראל. האלימות שגועשת ברחוב הערבי ביום-יום ואינה מרוסנת על ידי איש, קיבלה הפעם גוון פוליטי ודתי. מנהיג חמאס יחיא סנוואר כמו גם הדובר של גדודי עז אל-דין אל-קסאם הפכו לגיבורי הילדים והנערים בעכו, נצרת, אום אל-פחם ולוד, והתגובה למבצע בעזה בתוך ישראל הייתה הרבה יותר קשה מאשר הביקורת שנשמעה בבירות הערביות.

עכשיו ישראל יודעת מה צפוי לה אם תצא לעוד מבצע בעזה או אם המצב בירושלים שוב יתערער: לא חרם ערבי ולא ניתוק יחסים עם מדינות ערב, אלא תגובה עוצמתית ואלימה בתוך ישראל שאליה ישפכו לא מעט דלק גם ארגונים יהודים קיצוניים כגון להב"ה ודומיו. נראה שעד השנה אף אחד לא ממש חשב על החזית הביתית הזאת.

בשנת 2021, הרשות הפלסטינית המשיכה לסבול מחולשה וממשברים כלכליים קשים. יו"ר הרשות מחמוד עבאס (אבו-מאזן) דחה את הבחירות לפרלמנט ולנשיאות למועד בלתי ידוע, כוחותיו עצרו, עינו והיכו מתנגדים פוליטיים. הרשות מסיימת את השנה עם גרעון ענק ועם מעט מאוד תומכים בבית ובחו"ל.

עשור עצוב לאביב הערבי

במהלך 2021 ציין העולם הערבי עשר שנים לתופעת האביב הערבי. על פי הסקרים, רוב הצעירים הערבים היו רוצים להגר לאיחוד האמירויות – מדינה שלא חוותה את האביב ופעלה באופן נמרץ כדי לסיים את שלטונה של תנועת "האחים המוסלמים" במצרים ובמקומות אחרים בעולם הערבי.

על פי הסקרים, רוב הצעירים הערבים היו רוצים להגר לאיחוד האמירויות – מדינה שלא חוותה את האביב ופעלה באופן נמרץ כדי לסיים את שלטון "האחים המוסלמים"

המשבר הפוליטי בתוניסיה – התקווה הצנועה של העולם הערבי לשינוי ודמוקרטיה – פרץ כשהנשיא פיזר את הפרלמנט והקפיא את החוקה. המדינה שהייתה לערש האביב הערבי איבדה את דרכה.

הפגנות בטוניסיה, 26 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Hedi Azouz)
הפגנות בטוניסיה, 26 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Hedi Azouz)

במצרים המשיכו גם השנה לעצור ולכלוא פעילים פוליטיים ומתנגדים. גם כוכבות טיק-טוק הגיעו לרשימה השחורה ונעצרו – חלקן הואשמו בסחר בבני אדם, אחרות ב"פריצות" והפרה של נורמות בתחום המוסר.

שנים רבות אחרי לכתם של חוסני מובארכ במצרים, מועמר קדאפי בלוב, זין אל-עאבדין בן עלי בטוניסיה, ועלי עבדאללה סאלח בתימן – נשיא סוריה בשאר אסד ממשיך לשרוד ואפילו חוזר לחיקו של העולם הערבי.

שנים רבות אחרי לכתם של חוסני מובארכ במצרים, מועמר קדאפי בלוב, זין אל-עאבדין בן עלי בטוניסיה, ועלי עבדאללה סאלח בתימן – נשיא סוריה בשאר אסד ממשיך לשרוד ואפילו חוזר לחיקו של העולם הערבי

אבו דאבי פתחה שגרירות בדמשק כבר ב-2018, והשנה שר החוץ האמירתי ביקר בדמשק בעוד שמנהיגים של ירדן ואיחוד האמירויות שוחחו עם אסד בטלפון. המדינות הערביות מתכוננות לחדש את החברות של סוריה בליגה הערבית – ככל הנראה זה מרץ הקרוב, בעת הפסגה באלג'יר.

גם היחסים בין המדינות המפרץ לטורקיה ואיראן השתפרו מאוד השנה. אבו דאבי הקימה קרן מיוחדת להשקעות בטורקיה, ויורש העצר האמירתי שייח' מוחמד בן זאיד ערך ביקור באנקרה – ראשון מזה שנים.

בעוד שכוחן של מדינות הליבה בעולם הערבי נחלש, מדינות המפרץ – ובמיוחד איחוד האמירויות – צוברות כוח והשפעה ומעצבות מחדש גושים ובריתות אזוריות.

יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד מתקבל בטקס באנקרה על ידי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בביקור המדיני הראשון של איחוד האמירויות בטוריה, 24 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד מתקבל בטקס באנקרה על ידי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בביקור המדיני הראשון של איחוד האמירויות בטוריה, 24 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

זאת הכלכלה, טמבל

לאורך כל שנת 2021, מאות הפגנות סוערות התקיימו ברחבי איראן ועיראק – שתי מדינות שנפגעו באופן קשה ביותר מהבצורת ושינויי האקלים. באיראן, החקלאים שנותרו ללא יבול התלוננו על כך שהמשטר אינו מסייע להם לשרוד; בעיראק, החקלאים נטשו את הבתים ואת האדמות שלהם לטובת הערים הגדולות.

באיראן, החקלאים שנותרו ללא יבול התלוננו על כך שהמשטר אינו מסייע להם לשרוד; בעיראק, החקלאים נטשו את הבתים ואת האדמות שלהם לטובת הערים הגדולות

העיראקים סבלו מחום קיצוני ומהפסקות של מים וחשמל, בעוד שבסוריה, ירדן, לבנון וטורקיה הפליטים סבלו וממשיכים לסבול מקור ועוני. ילדות סוריות בנות עשר חולמות על אוהל בתור מתנה לשנה החדשה ובנות גילן בעיראק, איראן ולבנון – על מים זורמים וחשמל.

פליטים עיראקיים שנואשו מחייהם במחנות בלעו את הפיתיון של הרודן הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו, שילמו את מיטב כספם והגיעו במטוס לבלארוס על מנת לחצות את הגבול לאיחוד האירופי. הם נבלמו בגבול ובמשך שבועות רבים משפחות שלמות עם ילדים קטנים חיו באזור שבין הגבול הבלארוסי לזה הפולני, סבלו מקור ובסוף נאלצו לחזור על עקבותיהם.

גם ביקור האפיפיור בעיראק – ללא ספק היסטורי ומרתק – לא הביא מזור לעיראקים, ולא שיפר את מצבם של הנוצרים במדינה.

האפיפיור מבקר בעיר מוסול בעיראק, 7 במרץ 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)
האפיפיור מבקר בעיר מוסול בעיראק, 7 במרץ 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)

הטרגדיה הלבנונית הגיעה לשיאה השנה, כאשר האור במדינה שפעם התגאתה בשם "השווייץ של המזרח התיכון" כבה ולבנון שקעה בחושך. היא הפסיקה להיות "שווייץ" כבר לפני שנים רבות, ועכשיו נותר בה רק משבר פוליטי מתמשך, ארגון חזבאללה שמקדם את האינטרס האיראני על פני הלבנוני, עוני ופחד מפני העתיד.

במהלך השנה, מדינות העולם הציעו פתרונות רבים ללבנון, אך הפוליטיקאים לא הצליחו להגיע להסכמות בינם לבין עצמם – והתורים לדלק, לחם ומצרי יסוד אחרים רק הלכו והתארכו.

במהלך השנה, מדינות העולם הציעו פתרונות רבים ללבנון, אך הפוליטיקאים לא הצליחו להגיע להסכמות בינם לבין עצמם – והתורים לדלק, לחם ומצרי יסוד רק הלכו והתארכו

הנשים משתלטות על התרבות

השנה שחלפה הייתה עשירה באירועי תרבות: לאחר שנה של סגרים וישיבה בבית, העולם הערבי השתוקק למופעים, פסטיבלים ומסיבות. אמנם הקורונה לא נעלמה לשום מקום, ובכל זאת במצרים התקיים פסטיבל סרטים נוצץ במיוחד באל-גונה, ולאחר מכן עוד אחד בקהיר.

בסעודיה, לאור הרפורמות המפליגות שיצאו לדרך לפני שנים מעטות, התקיים פסטיבל מוזיקה אלקטרונית בריאד – פעם בירה שמרנית ושקטה במיוחד – בעוד שבג'דה יצא לדרך פסטיבל קולנוע סעודי ראשון. עד לאחרונה במדינה לא היו כלל בתי קולנוע והיוצרים והיוצרות נרדפו על ידי השלטון.

הסדרה הירדנית "תיכון רוואבי לבנות" הפכה ללהיט נטפליקס בינלאומי, בעוד שהסרט "אמירה", שהיה אמור להיות מועמד ל"אוסקר" מטעם ירדן, עורר גלים של ביקורת והאשמות בכך שהוא נתן יד לזלזול באסירים הפלסטיניים.

בין המפורסמים שהלכו השנה לעולמם הייתה הסופרת והפמיניסטית המצרית נוואל א-סעדאווי והשחקנים המצריים האהודים סמיר ג'אנם, סוהייר בבלי, עזאת אל-אלאלי . בדמשק הלך לעולמו אחמד ג'יבריל, מי שעמד בראש ארגון הטרור החזית העממית המפקדה הכללית.

* * *

השנה הנכנסת צפויה להיות לא פחות עשירה ועמוסה באירועים והתפתחויות. קרוב לוודאי שכבר בתחילת השנה נדע האם ארה"ב הצליחה להשיג הסכם גרעין עם איראן. מה יהיו החלופות, אם איראן תתבצר בעמדתה ותחליט להפוך למדינת סף גרעינית? לשאלה הזאת אין תשובה חד-משמעית.

קרוב לוודאי שכבר בתחילת השנה נדע האם ארה"ב הצליחה להשיג הסכם גרעין עם איראן. מה יהיו החלופות, אם איראן תתבצר בעמדתה ותחליט להפוך למדינת סף גרעינית? לשאלה הזאת אין תשובה חד-משמעית

מה תעשה ישראל אם הרשות הפלסטינית תמשיך להתפורר ולקרוס? מי צפוי לרשת את אבו מאזן? האם עוד מדינות יצטרפו למעגל המנרמלים? האם סעודיה תחליט לקדם את יוזמת השלום שלה ולקיים ועידה אזורית לשלום? איך ישראל תצליח להתמודד עם הרחבת ההשפעה האיראנית בסוריה?

גם בשנה החדשה נמשיך לעדכן אתכם על מה שקורה במזרח התיכון, בשכונה שלנו – ממש מעבר לגבול, בתקווה שהשנה הנכנסת תיטיב עם כולנו.

עוד 2,093 מילים
סגירה