ראש הממשלה נפתלי בנט מסתער על האופוזיציה בעת ההצבעה על ההסתייגויות הקשורות ל"חוק החשמל", 5 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

הסערה סביב חומש עלולה להיות נקודת השבירה עבור חבריו של בנט בימינה

ההתבטאות של יאיר גולן על מתנחלי חומש הציתה חבית נפץ שרק חיכתה להתפוצץ ● ההתנחלות, שהוצאה מהחוק בהתנתקות ופונתה עשרות פעמים בתקופת נתניהו, הפכה כעת לסמל עבור הימין ● דבריו של גולן רק איחדו שורות בין המתנחלים לליכוד - ומרטו את העצבים הרופפים גם ככה של חברי ימינה ● בקצב הזה, העסק עלול להתפרק הרבה לפני שלפיד יגיע ללשכת ראש הממשלה ● פרשנות

אתמול בבוקר הקים יו"ר המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מאהל מחאה מול משרד ראש הממשלה. דגן צירף אליו את הרב מרדכי דימנטמן, שבנו יהודה נרצח בפיגוע בחומש לפני שלושה שבועות בדיוק, ואת הרב אלישמע כהן, ראש הישיבה בחומש.

דגן מתכוון להישאר במאהל המחאה בשבועות הקרובים. ביום חמישי הבא מתוכננת הפגנת אלפים נגד נפתלי בנט, כדי שלא יפנה את הישיבה בחומש ויבנה את ההתנחלות שפונתה ב-2005 מחדש.

"אני הולך לשנות את שם היישוב מחומש לחאן אל חומש", אמר אתמול דגן במאהל שהקים, "אולי ככה יפסיקו להרוס לנו את המבנים ביישוב. יש הרי החלטה של בג"ץ לפנות את חאן אל-אחמר, ושום דבר לא קורה. אולי יחשבו שאנחנו יישוב ערבי ולא יגעו בנו".

"אני הולך לשנות את שם היישוב מחומש לחאן אל חומש, אולי ככה יפסיקו להרוס לנו את המבנים ביישוב. יש הרי החלטה של בג"ץ לפנות את חאן אל-אחמר, ודבר לא קורה. אולי יחשבו שאנחנו יישוב ערבי ולא יגעו בנו"

דגן אחראי לעוד מהומה שהסעירה אתמול את המדינה. בבוקר הוא התראיין בערוץ הכנסת וטען שזה עוול מוסרי לא לבנות את חומש בעיקר אחרי הפיגוע הקשה בהתנחלות. "ביום שבו מחליטים לחבר חשמל לאלפי בתים לא חוקיים של בדואים בנגב, מנתקים את החשמל והמים בישיבה", אמר דגן.

הרב מרדכי דימנטמן, אביו של יהודה ז"ל, יו"ר המועצה האזורית שומרון יוסי דגן והרב אלישמע כהן, ראש הישיבה בחומש – באוהל המחאה מול משרד ראש הממשלה, 6 בינואר 2022 (צילום: רפי אביטל, מועצה איזורית שומרון)
הרב מרדכי דימנטמן, אביו של יהודה ז"ל, יו"ר המועצה האזורית שומרון יוסי דגן והרב אלישמע כהן, ראש הישיבה בחומש – באוהל המחאה מול משרד ראש הממשלה, 6 בינואר 2022 (צילום: רפי אביטל, מועצה איזורית שומרון)

מי שעלה להגיב על הדברים היה סגן השר יאיר גולן שטען שהמתנחלים בחומש הם "תתי אדם, אנשים בזויים וקלקולו של העם היהודי. צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה ולהחזיר את החוק והסדר למרחב".

הסיפור הבעייתי של חומש הצליח, אם כן, בהיבט אחד חשוב מבחינת הימין: הוא הוציא את  דגן וחבריו לרחובות, להפגין מול ממשלת בנט.

דגן, איש הליכוד שיש לו גם כוח ארגוני רב, לא יצא עד היום מתחומי השומרון וחטף על כך התקפה חזיתית מיו"ר הליכוד בנימין נתניהו. היום נתניהו יכול לסמן וי. ההתפרצות של גולן הצליחה לאחד כוחות בליכוד.

דגן, איש הליכוד שיש לו גם כוח ארגוני רב, לא יצא עד היום מתחומי השומרון וחטף על כך התקפה חזיתית מיו"ר הליכוד בנימין נתניהו. היום נתניהו יכול לסמן וי. ההתפרצות של גולן הצליחה לאחד כוחות בליכוד

מעבר לזה, סיפור הישיבה בחומש – בשילוב עם ההתבטאות החריפה של גולן – מערערת את יסודות הקואליציה ובעיקר את ימינה. בנט, אומרים מקורביו, החליט שהוא לא יפנה את הישיבה בחומש, אבל זה לא מונע את המתקפות הקשות והאלימות המילולית נגד חבריו בימינה. הלחצים על חברי הכנסת הם קשים מנשוא.

"השותפים האלה בכלל לא מבינים את הסיטואציה הפוליטית", אומר מקורב לבנט. "לשמאל אין אופוזיציה. כל השמאל בתוך הממשלה. לנו יש אופוזיציה מימין והיא ממררת את חיינו. חברי כנסת כמו ניר אורבך, עדית סילמן או יום טוב כלפון הם אידיאולוגים של הימין. הם יושבים בכנסת, נושכים שפתיים כי הם מבינים את גודל השעה ואת הצורך לשמור על הממשלה הזו.

"השותפים האלה בכלל לא מבינים את הסיטואציה הפוליטית. לשמאל אין אופוזיציה. כל השמאל בתוך הממשלה. לנו יש אופוזיציה מימין והיא ממררת את חיינו"

"עכשיו מגיע יאיר גולן ונועץ סכין בבטן של ניר אורבך ובגב של כלפון. זה קשה מאוד. כמה אנחנו יכולים לספוג? אנשים אצלנו עלולים להישבר ואולי הם לא רחוקים מזה".

"אני מבקש מאנשים, תתאמצו לשמור על הממשלה הזו, זה לא פשוט. אם אתם רוצים להרוס, תמשיכו עם ההתבטאויות האלה נגד המתנחלים ובכלל", מסכם המקורב לבנט.

אגב, אתמול הגיע למאהל של דגן רמי בן יהודה, התומך הקולני במיוחד של נתניהו. בן יהודה כינה גם שם את בנט וחברי "בוגדים ארורים", ותבע לתלות במקום שלט שהביא נגד שיתוף הפעולה בין בנט ומנסור עבאס.

המתקפות והאיומים על אנשי ימינה הם אלה שהביאו את בנט לצאת ביום רביעי במתקפה משלו על ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

ראש הממשלה נפתלי בנט מסתער על האופוזיציה בעת ההצבעה על ההסתייגויות הקשורות ל"חוק החשמל", 5 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה נפתלי בנט מסתער על האופוזיציה בעת ההצבעה על ההסתייגויות הקשורות ל"חוק החשמל", 5 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בנט קם ממקומו במליאת הכנסת וניגש בהפגנתיות לספסלי האופוזיציה, שחבריה הגיבו בצעקות "בושה, בושה". בנט טען, ובצדק, כי נתניהו הצביע שלוש פעמים בעד חוק ההתנתקות מעזה ומשלוש התנחלויות ביהודה ושומרון: חומש, כדים, גנים.

היום מתברר שראש הממשלה רק חיכה לעימות הזה והוא תכנן אותו מראש. זה היה עוד ניסיון להציל את ימינה מהתפרקות.

"בנט נשכב על הגדר כדי לשמור על האנשים שלו", אומר המקורב לראש הממשלה. "הוא שומע את הקולות. הם מאיימים ומקללים את אורבך, את סילמן, את כלפון. אלה דברים נוראים, והכל שקרים גסים.

"בנט נשכב על הגדר כדי לשמור על האנשים שלו. הוא שומע את הקולות. הם מאיימים ומקללים את אורבך, את סילמן, את כלפון. אלה דברים נוראים, והכל שקרים גסים"

"כל הכלומניקים שהצביעו בעד ההתנתקות, גרשו את האנשים מחומש, הזניחו את הנגב ואת הגליל ועכשיו מתגוללים על בנט. תראה את שמחה רוטמן: הוא מכנה את ראש הממשלה חלאה ונאלח. אז אחרי כל האלימות הזו ברשתות החברתיות בנט אמר לאורית סטרוק 'עופי לי מהעיניים', אז מה קרה?"

יאיר לפיד ועידית סילמן במליאת הכנסת במהלך ההצבעה על חוק החשמל, 5 בינואר 2022
יאיר לפיד ועידית סילמן במליאת הכנסת במהלך ההצבעה על חוק החשמל, 5 בינואר 2022

בכל מקרה, בנט לא הולך לבנות את חומש מחדש. הוא לא יכול לשנות את חוק ההתנתקות בתוך ממשלה שבה חברים גם העבודה, מרצ ורע"ם. אבל בנט גם לא יפנה את הישיבה בחומש.

"לא נוכל לתקן את כל העוולות שהליכוד עשה בהתנחלויות מאז ההתנתקות ובכלל, אבל נוכל לפחות לשמור על הישיבה שאותה פינה נתניהו עשרים פעם במהלך שנות שלטונו, ואף אחד לא צייץ אז", אומר המקורב לבנט.

"לא נוכל לתקן את כל העוולות שהליכוד עשה בהתנחלויות מאז ההתנתקות ובכלל, אבל נוכל לפחות לשמור על הישיבה שאותה פינה נתניהו עשרים פעם, ואף אחד לא צייץ אז"

השאלה היא האם ניסיונות ההדיפה של בנט יעזרו. לבנט יש עוד קצת מעל שנה וחצי לכהן כראש ממשלה עד הרוטציה. הממשלה שלו מסרבת לנהל משא ומתן מדיני עם הפלסטינים, מאשרת אלפי יחידות דיור בהתנחלויות ביהודה ושומרון וברמת הגולן ומקימה שכונות גדולות מחוץ לקו הירוק בירושלים.

כל זה לא יעזור כנראה מול מתקפות מהשמאל בתוך הממשלה על הימין, שעלולות לפרק את כל העסק הרבה לפני שיאיר לפיד יישב על כסאו של בנט.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כל שבוע עשרות מאמרים שהממשלה לא תשרוד את השבוע הקרוב. כל שבוע נגמר עם ביצה על ראשכם. כל שבוע אתם חוזרים עם הזיות חדשות. שקט... הצבענו ששששקט... והצלחנו בקלפי לקבל ששששקט.... הסיכוי שהת... המשך קריאה

כל שבוע עשרות מאמרים שהממשלה לא תשרוד את השבוע הקרוב. כל שבוע נגמר עם ביצה על ראשכם. כל שבוע אתם חוזרים עם הזיות חדשות. שקט… הצבענו ששששקט… והצלחנו בקלפי לקבל ששששקט…. הסיכוי שהתקשורת לא תשרוד את השבוע יותר גבוה משהממשלה לא תשרוד את השבוע. טרולים נמאסתם

עוד 859 מילים ו-1 תגובות
סגירה