אישור עסקת הטיעון עם דרעי – זלזול בוטה בשלטון החוק

יו"ר ש"ס אריה דרעי, יוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
שריה דיאמנט/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי, יוני 2021

העסקה שאישר היועמ"ש אביחי מנדלבליט מאפשרת למעשה לשר הפנים לשעבר אריה דרעי להתחמק מלתת את הדין על עבירות חדשות בהן הוא מואשם. העונש שהוצג במסגרת עסקת הטיעון הוא לעג לרש. דרעי הודה באשמה אשר כפר בה לאורך כל שנות החקירה נגדו כי ידע שייצא כמעט יבש מהמים ועוד יחזור לתפקיד בכיר.

עסקת הטיעון של היועמ"ש מנדלבליט עם שר הפנים לשעבר אריה דרעי משדרת מסר של זלזול בוטה בשלטון החוק, אשר מאפשר לעבריין מורשע להתחמק מלתת את הדין על עבירות חדשות בהן הוא מואשם. כמה נוחה עסקת הטיעון – אין מאסר בפועל, דרעי מחזיר כמה שקלים (לא סביר שמכיסו) ויתפטר מהכנסת כח"כ פשוט מהאופוזיציה ולא מתפקיד של שר. לא תהיה כל השפעה על מילוי תפקידו כיו"ר ש"ס ותישמר לשכתו בכנסת.

כמה נוחה עסקת הטיעון – אין מאסר בפועל, דרעי מחזיר כמה שקלים (לא סביר שמכיסו) ויתפטר מהכנסת כח"כ פשוט מהאופוזיציה ולא מתפקיד של שר. לא תהיה כל השפעה על מילוי תפקידו כיו"ר ש"ס ותישמר לשכתו בכנסת

מנדלבליט הודיע כי במסגרת עסקת הטיעון מיוחסות לשר הפנים לשעבר עברות לפי חוק מיסוי מקרקעין ופקודת מס הכנסה. העונש שהוצג במסגרת עסקת הטיעון הוא לעג לרש – מאסר על תנאי וקנס של 180 אלף שקלים. משמע, דרעי הודה באשמה אשר כפר בה לאורך כל שנות החקירה נגדו.

דווקא לאחר המתקפות הרבות שספגה הפרקליטות, מערכת המשפט ותהליך הדה-לגיטימציה שהובילו אנשי השלטון עד לא מזמן (החל משר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה, דרך ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו), חייב היועץ המשפטי לזקוף קומה ולבטל את החתימה על העסקה הזו, אחרת כל בכיר במגזר הציבורי יסתמך על המקרה הזה בעודו מבצע לכאורה את פשעיו, ביודעו כי ייצא יחסית יבש מהמים.

כמה עובדות למי ששכח או מסלף את המציאות: דרעי הינו עבריין מורשע שישב בכלא. בשנת 1993, בעודו שר הפנים, הואשם בכמה עבירות – ובהן שוחד, מרמה והפרת אמונים. בשנת 1999 לאחר משפט מתוקשר הוא הורשע, ובשנת 2000 החל לרצות מאסר של שלוש שנים – שהתקצר בשליש לשנתיים בשל התנהגות טובה.

כמה עובדות למי ששכח או מסלף את המציאות: דרעי הינו עבריין מורשע שישב בכלא. בשנת 1993, בעודו שר הפנים, הואשם בכמה עבירות – ובהן שוחד, מרמה והפרת אמונים

חזרתו לכנסת התאפשרה בגלל לקונה בחוק יסוד הכנסת סעיף 6 א. בו נכתב:

"כל אזרח ישראלי זכאי להיבחר לכנסת זולת נידון בפסק דין סופי לעונש מאסר בפועל, לתקופה העולה על שלושה חודשים וביום הגשת הרשימות טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר בפועל".

עם יציאתו מהכלא, על רקע הקמפיין "הוא זכאי", חיכה דרעי את שבע השנים אשר קבועות בחוק ואז חזר להתמודד לכנסת, נבחר ועם הקמת הממשלה הפך לשר בכיר.

כך או כך, חייבים להעלות את הרף הנדרש מנבחרי הציבור, כי יותר מדי מהם עוברים עברות של הון שלטון ונראה כאילו זה הסטנדרט המקובל. ראו למשל את מקרה פאינה קירשנבאום שתרצה עשר שנות מאסר לאחר שהורשעה ב-15 עבירות שונות של לקיחת שוחד.

אין ספק שלא ראוי שחקירה בכל תיק פלילי, על אחת כמה וכמה בתיק של איש ציבור, תימשך כל כך הרבה זמן (שבע שנים במקרה הזה). בנוסף, הסחבת המשפטית הזו מעבירה מסר בעייתי לכלל הציבור. ברם, גם עינוי דין, ארוך ככך שיהיה, לא צריך לתת לגיטימציה לאישור עסקאות טיעון מפוקפקות מהסוג הזה. גם אם טחנות הצדק טוחנות לאט, גזר הדין צריך להיות הולם לחומרת העברה.

חשוב לציין שהעברות עליהן הורשע וישב בכלא בעבר אינן אותן עברות. הפעם מדובר כאמור בעברות מס. יאמר "לזכותו" של דרעי שהוא לא חוזר על אותה עברה פעמיים.

גם עינוי דין, ארוך ככך שיהיה, לא צריך לתת לגיטימציה לאישור עסקאות טיעון מפוקפקות מהסוג הזה. גם אם טחנות הצדק טוחנות לאט, גזר הדין צריך להיות הולם לחומרת העברה

אמנם, בעברות מס יש פערים בענישה (למשל מקרה ציפי ובר רפאלי) ויש מקום לשיקול דעת. אבל מדובר בעבריין שהורשע שחזר להיות נציג ציבור. אחד כזה שממשיך לבצע עברות לא סביר שילמד את הלקח בתפקיד המיניסטריאלי הבא שימלא.

פרופ' אסנת עקירב היא פרופסורית ישראלית למדע המדינה וראשת החוג לממשל ולחברה אזרחית באקדמית גליל מערבי בנוסף היא ראשת המכון לחקר הגליל במכללה ויועצת נשיא המכללה להוגנות מגדרית. תושבת כפר ורדים המייצגת את המשפחות הצעירות בוועד המנהל של עמותת משתכני הכפר. מתנדבת בעמותת כ"ן - כוח נשים לקידום מנהיגות נשים בישראל. במסגרת פעילותה זו כתבה מחקרים על נשים בפוליטיקה המקומית, ואחד מהם זכה בפרס הצטיינות מהאגודה הישראלית למדע המדינה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
שחיתות זה מחלה מסוכנת מאין כמותה. דרעי התחיל את דרכו בתמימות, עם עשייה של שליחות - הייתה תמימות. האמת פשוטה - הוא נפל, נדבק בתאוות בצע, ככה זה - נדבק, הוא נגוע. מבחינתו - מגיע לו, על מא... המשך קריאה

שחיתות זה מחלה מסוכנת מאין כמותה. דרעי התחיל את דרכו בתמימות, עם עשייה של שליחות – הייתה תמימות. האמת פשוטה – הוא נפל, נדבק בתאוות בצע, ככה זה – נדבק, הוא נגוע. מבחינתו – מגיע לו, על מאמציו הוא חושב שהון לביתו זה בסדר מההתעסקות בעניינים. לדידו, הוא עושה למען בוחרי ש"ס וזה בסדר שהוא יעשה לביתו תוך כדי. בגין זה המודל שאמור ללמד על העניין המקולקל הזה

מה שמפריע לי בכתבה זו,היא ההבחנה של כותבתה,בין עבריין ממוצא "מזרחי"(דרעי) לבין העבריינים הגדולים באמת(אולמרט,פישמן,דנקנר*2, הירשזון). אני לושב שדרעי הוא "דג רקק" לעומת "המקבילים" שלו "... המשך קריאה

מה שמפריע לי בכתבה זו,היא ההבחנה של כותבתה,בין עבריין ממוצא "מזרחי"(דרעי) לבין העבריינים הגדולים באמת(אולמרט,פישמן,דנקנר*2, הירשזון).
אני לושב שדרעי הוא "דג רקק" לעומת "המקבילים" שלו "האשכנזים".
יום טוב

עוד 597 מילים ו-2 תגובות
סגירה