אתה יודע שתורשע ולכן אתה מתחנן לעסקת טיעון

אביחי מנדלבליט, אז מזכיר הממשלה, וראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2014 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אביחי מנדלבליט, אז מזכיר הממשלה, וראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2014

היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין (כיהן בין 1997 לבין 2004) סגר את תיק בר-און-חברון, אף שידע היטב כי קיים סיכוי סביר להרשעת נתניהו. הוא קבע שמדובר במעשים חמורים וכן הדגיש שהתלבט בטרם גניזת התיק, אך לבסוף החליט שלא קיימות די ראיות להרשעת נתניהו בבית המשפט.

היועמ"ש אליקים רובינשטיין סגר את תיק בר-און-חברון, אף שידע היטב כי קיים סיכוי סביר להרשעת נתניהו. הוא קבע שמדובר במעשים חמורים והדגיש שהתלבט בטרם גניזת התיק

לאחר מכן סגר את תיק עמדי הובלות והמתנות, אף שהיו בידיו ראיות מובהקות שנתניהו וזוגתו ביצעו את העבירות במודעות מלאה. גם הפעם הנפיק דו"ח ציבורי מטריד שטמן בחובו נזיפה מוסרית לנתניהו (כאילו זה תפקידו) אך קבע בשנית שלא קיימות די ראיות להרשעה.

חשוב לומר: בשתי הפרשות (בוודאי בפרשת עמדי והמתנות) היו ראיות שמניחות תשתית לסיכוי סביר להרשעה.

היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז מונה לתפקיד בשנת 2004 ואז סגר את תיק חקירת החשד לשוחד שכונתה "פרשת האי היווני". בנו של ראש הממשלה אריאל שרון, קיבל סכומי עתק ללא הסבר סביר לכך מטעמו של איש עסקים שרצה לשכנע את שרון לסייע לו בקידום פרויקט עסקי. גם הפעם נסגר התיק מחוסר ראיות מספיקות.

סגירת התיק הייתה בניגוד לדעתה של פרקליטת המדינה דאז, עדנה ארבל.

אגב, הן ארבל, הן מזוז והן רובינשטיין מונו בתום כהונותיהם לשיפוט בבית המשפט העליון. ארבל ורובינשטיין היו צ'ילבות. גם בין מזוז לארבל ניכר המתח.

נמשיך. יהודה וינשטיין מונה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה בשנת 2010. על אף שהיה סנגורו של נתניהו עשור לפני כן, הוא לא פסל עצמו מבחינת פרשת ביבי טורס שחשף רביב דרוקר. הפתעה: התיק טויח ונגנז.

יהודה וינשטיין מונה לתפקיד היועמ"ש ב-2010. על אף שהיה סנגורו של נתניהו עשור קודם, לא פסל עצמו מלדון בפרשת ביביטורס שחשף רביב דרוקר. הפתעה: התיק טויח ונגנז

וינשטיין גם סגר את פרשת החשד לשוחד עצום היקף בעניינו של אביגדור ליברמן. גם הפעם הנימוק היה העדר ראיות מספיקות. גניזת התיק הייתה בניגוד לדעתה של עורכת הדין אביה אלף שעמדה בראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. היא הכירה את הראיות בצורה מעמיקה, ליוותה את החקירה המקיפה, ישבה במרכז הדיונים בפרקליטות המדינה שהתמקדו בפרשה זו והגיעה למסקנה חדה שיש להגיש כתב אישום חמור ומקיף נגד ליברמן.

וינשטיין דחה את עמדתה. הוא הגיש כתב אישום דקיק בפרשה משנית. ליברמן זוכה בתום משפטו בפרשה זו. עורכת הדין אלף פרשה מפרקליטות המדינה וכתבה ספר על פרשת ליברמן ועל החלטתו של וינשטיין לגנוז את החשד המרכזי החמור נגדו בניגוד מוחלט לדעתה.

היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ופרקליט המדינה ערן שנדר (שניהל את מח"ש בעבר) גיבשו הסדר טיעון קליל ובלתי נתפס עם הנשיא האנס משה קצב. הישג מדהים לסנגוריו של קצב. הכרעה מביכה של מזוז ושנדר. אגב, שנדר הודה ביושר בראיון ברדיו לפני מספר ימים שהוא מתחרט על גיבוש ההסדר.

למזלו של שנדר, למזלו של מזוז, למזלו של הציבור ובעיקר למזלן של המתלוננות נגד קצב – החליט הנשיא לשעבר לחזור בו מההסכמה. יהירותו המיטה עליו כתב אישום מחריד בגין מגוון עבירות מין ובראשן אינוס. אונס בזוי במיוחד של מי שהייתה תחת מרותו. הוא הורשע בבית המשפט המחוזי בת"א ונשלח לרצות 7 שנות מאסר.

אני זוכר שראיתי את האסיר קצב בכלא מעשיהו במתחם הפגישות עם עורכי הדין. מראהו של הנשיא לשעבר שעמד במרחק חצי מטר ממני במדי אסיר כתומים היה מהמם. הלב שלי החסיר פעימה. אני זוכר את תחושת ההלם.

היועמ"ש מזוז ופרקליט המדינה שנדר גיבשו הסדר טיעון קליל ובלתי נתפס עם הנשיא האנס קצב. הכרעה מביכה. שנדר הודה ביושר בראיון ברדיו לאחרונה שהוא מתחרט על גיבוש ההסדר

מזוז הורה על הגשת כתב אישום נגד אולמרט. פרקליט המדינה, עורך הדין משה לדור הורה על חקירה מוקדמת של העד משה טלנסקי. אולמרט התגולל עליו. הוא תקף אותו קשות. מקורביו של אולמרט המטירו על לדור אש וגופרית.

לאחר זיכויו של אולמרט בפרשת טלנסקי (מאוחר יותר התקבל ערעור המדינה והפרשה שבה לבית המשפט המחוזי בירושלים. אולמרט הורשע גם בזכות החלטת שולה זקן הזועמת להפוך לעדת מדינה נגדו) הכריז מקורבו של אולמרט, עורך מעריב המנוח, אמנון דנקנר ז"ל, שהוא ממליץ ללדור להתאבד. הייתה זו אמירה דוחה במיוחד.

ד"ר אביחי מנדלבליט מונה בשנת 2016. הוא העניק לנתניהו הנחות סלב מטרידות. עצם מינויו הישיר לתפקיד ראש התביעה הכללית מיד לאחר שעבד בצמידות לנתניהו במשך 4 שנים כמזכיר הממשלה שלו, היה בעייתי במיוחד. ראש ועדת האיתור לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, הנשיא בדימוס אשר גרוניס, היה בדעת יחיד שאין להמליץ על מינוי מנדלבליט בשל ניגוד העניינים המובנה אליו הוא עלול להיקלע. אך דעת הרוב הכריעה: ועדת האיתור המליצה על מנדלבליט ומובן שממשלת נתניהו ששה לאשר את מינויו. ביבי כנראה חלם לגנוב אתו סוסים.

מנדלבליט נמנע מחקירת בני הזוג נתניהו בנפרד באותו זמן ובכך העניק להם אפשרות לתאם עדויות בפרשת 1000. הוא החזיק בהקלטות שיחות נתניהו-מוזס לאורך חודשים בטרם הורה לחקור את פרשת 2000. הוא הצהיר מיד לאחר תחקירו של דרוקר על פרשת הצוללות שאין חשד לפלילים ולאחר שבכל זאת נפתחה חקירה פלילית בפרשת 3000, מיהר להצהיר באמצעות פרקליט המדינה שלצדו, עורך הדין שי ניצן, שנתניהו אינו חשוד בדבר. איך היה ניתן לקבוע זאת בטרם חקירה?

מיד לאחר תחקיר דרוקר על פרשת הצוללות הצהיר שאין בה חשד לפלילים, וכשבכל זאת נפתחה חקירה פלילית, הצהיר באמצעות פרקליט המדינה שלצדו כי נתניהו אינו חשוד בדבר. איך היה ניתן לקבוע זאת בטרם חקירה?

הוא גם החליט להגיש כתב אישום בגין מרמה והפרת אמונים בפרשת 1000 אף שהעובדות מלמדות על שוחד מובהק. ייתכן שגם בפרשת 2000 היה מקום לסעיף אישום בגין שוחד אף שאיני בטוח בכך.

הנחות הסלב שהעניק למי שעבד בצמידות אליו, לא עזרו לו. נתניהו המטיר עליו אש וגופרית ברגע שהוגש כתב האישום. הניסיון של מנדלבליט לתמרן בין חובתו לפעול למען האינטרס הציבורי לבין רצונו להימנע מזעם השררה (מטעמו של מי שעבד במחיצתו 4 שנים ושאותו העריך מאד) היה בלתי אפשרי.

וברגע שפנו אליו סנגורי נתניהו לפני 5 חודשים, כך מתברר כעת, הוא הסכים לדון עמם על הסדר טיעון בלתי נתפס מבחינת עוצמת הפגיעה שלו באינטרס הציבורי. המתווך היה אהרן ברק. השופט המבריק (באמת) שחשב כנראה שמכלול היריקות של נתניהו בפניו לאורך שנות הסתה כוזבת נגדו בעיקר לאחר שפרש מכהונתו כנשיא העליון, אינו אלא מכלול של טיפות גשם מטעמו של אחד מגדולי מגיני מערכת המשפט, כלשונו.

קשה להיות ראש תביעה כללית. קשה להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד שועי הארץ. קשה להחליט על העמדתם לדין פלילי. קשה שבעתיים לעשות כן כשמקביל מכהן ראש התביעה הכללית כיועץ משפטי לממשלה ולכן פוקד את ישיבותיה מדי שבוע ויושב לצד החשודים שעל חקירותיהם הורה ולצד הנאשמים שאת כתבי האישום נגדם הוא הגיש.

מנדלבליט הסכים לדון עם פרקליטי נתניהו בהסדר טיעון שעוצמת פגיעתו באינטרס הציבורי בלתי נתפסת. המתווך, אהרן ברק, חשב שמכלול יריקות נתניהו בפניו הוא גשם מטעם אחד מגדולי מגיני מערכת המשפט

והכי קשה לעשות כן בפרשות נתניהו, שהמטיר על מנדלבליט אש וגופרית באמצעות כלי תקשורת שהוקמו למענו, באמצעות שופרות בכל כלי התקשורת האחרים, באמצעות צייצני שקרים שוטפי מוח ברשת ובאמצעות הסתה כוזבת ששכנעה מיליוני ישראלים שהמתנחל מקריית ארבע רוני אלשייך תפר לנתניהו תיק כדי להפיל ראש ממשלה חזק מהימין, וכי מנדלבליט – איש הימין הדתי והממלכתי שגדל בבית בית"רי וחזר בתשובה והעריץ את נתניהו – החליט לבצע הפיכה שלטונית באמצעות התיקים התפורים הללו רק כדי להפיל ראש ממשלה חזק מהימין. כן, אנשי הימין הדתי ביצעו הפיכה שלטונית לטובת השמאל המצומק.

הטענות הללו כה מסוכנות, כה מופרכות, כה דמיוניות, כה מטורללות וכה עלובות – עד שעצם המחשבה שגברים ונשים נבונים וטובים הולכים אחריהן שולל, היא מחשבה עגומה ומבעיתה במיוחד.

אתה חף מפשע? תפרו לך תיקים מטעמי רדיפה פוליטית? ראשת צוות התביעה ביצעה הפיכה שלטונית בשל היותך מנהיג חזק של הימין וזאת מספר שנים אחרי שהביאה לכליאתו של ראש הממשלה הישראלי הראשון שהסכים לסגת לקווי 1967 (אולמרט)?

בבקשה. בוא תפריך את האישומים. בוא תעיד בפרשת ההגנה. בוא תראה לשופטים את תפירת התיקים. בוא תראה להם כיצד בוצעה ההפיכה השלטונית.

אתה חף מפשע? בבקשה. בוא תפריך את האישומים. בוא תעיד בפרשת ההגנה. בוא תראה לשופטים את תפירת התיקים. בוא תראה להם כיצד בוצעה ההפיכה השלטונית

אחרי שחוללת חורבן עצום בניסיון לפורר את המשטרה, להחליש את הפרקליטות, להפחיד את היועמ"ש, לשסות נגד פרקליטים בכירים שנזקקו לאבטחה, ולשטוף מוחם של רבים עד ניפוץ שמשת מכוניתו של שי ניצן – אחרי שעשית מה שאף אחד מקודמיך לא העז לעשות עד כדי חשש לקריסת המוסדות הדמוקרטיים שישנם במדינת ישראל – בוא תסתבך בשקריך הבוטים באולם בית המשפט כפי שהסתבכת בשקרים מביכים בחקירותיך במשטרה.

אל תנטוש את קהל מעריציך. הרי זה אינו רק משפטך. זהו משפטם של כל תומכיך. אתה עצמך אמרת בקמפיין נבזי במיוחד כי "הם לא רודפים רק אותי. הם רודפים אחריכם. אני רק עומד בדרכם".

אז קדימה. תפריך את האישומים נגדך שהם בעצם האישומים נגד קהל תומכיך. תראה את תפירת התיקים. תוכיח שהייתה הפיכה משפטית.

אבל אתה מת מפחד, הא? כי אתה יודע שמדובר בכזב נורא. בעלילת שווא בדיונית. אתה יודע שיש ראיות חדות ונוקבות נגדך. אתה יודע שאתה תורשע בסוף משפטך. לכן אתה מתחנן להסדר טיעון בטרם סיום כהונת היועץ המשפטי לממשלה שעשה כל שניתן כדי להקל עליך ואתה, בתגובה, האשמת אותו ברדיפה בדיונית ובתפירת תיקים.

אתה מתחנן להסדר טיעון כי אתה יודע שאתה תורשע בתום המשפט. תורשע ותלך לכלא.

לכלא.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
תודה על הכתבה ! וממנה מסקנה אחת ברורה יועץ משפטי צריך להבחר ע"י וועדה עצמאית נטולת פולטקאים , עד אז ישראל תמשיך להחלש ולהסתכסך עם עצמה והפולטקאים יעשו מה שטוב להם אישית ... המשך קריאה

תודה על הכתבה ! וממנה מסקנה אחת ברורה יועץ משפטי צריך להבחר ע"י וועדה עצמאית נטולת פולטקאים , עד אז ישראל תמשיך להחלש ולהסתכסך עם עצמה והפולטקאים יעשו מה שטוב להם אישית .

לפני שפתחתי חברות ניקיון בע"מ, עם משרד וכל הקשור בדבר (היו לי 2, הן עדיין קיימות, לא ניתן לסגור אותן מעניינים משפטיים) - ניקיתי מגיל 21 עד 25 יומם ולילה משרדים, הכל, בתים, הכל, חברות, מ... המשך קריאה

לפני שפתחתי חברות ניקיון בע"מ, עם משרד וכל הקשור בדבר (היו לי 2, הן עדיין קיימות, לא ניתן לסגור אותן מעניינים משפטיים) – ניקיתי מגיל 21 עד 25 יומם ולילה משרדים, הכל, בתים, הכל, חברות, מפעלים, הכל הכל, סוס עבודה הייתי, חרוץ קיצונית, וו'רקוהוליק, יומם ולילה: אני מומחה בניקיון, מאסטר! אם ישראל רוצה לנקות את הג'יפה של ביבי – חייב כלא, קלון, והרחקה לצמיתות מעשייה ציבורית. ככה זה, זאת דרכו של עולם

עוד 1,398 מילים ו-2 תגובות
סגירה