אבו מאזן מחלק את עוגת השלטון למקורביו

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) וחוסיין א-שייח' (צילום: עמוד הפייסבוק של חוסיין א-שייח')
עמוד הפייסבוק של חוסיין א-שייח'
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) וחוסיין א-שייח'

לקראת כינוס המועצה המרכזית של אש"ף, קידם יו"ר הרש"פ את מקורביו לתפקידי מפתח, כדי לחזק את מעמדו ואת כוחם בקרב הירושה לאחר שיירד מהבמה הפוליטית. התחזק כוחו של הציר שכולל את חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' המקורב לאבו מאזן. המועצה תתכנס בהרכב חסר ואמורה לקבל החלטות חשובות בקשר ליחסים עם ישראל.

חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחים ברש"פ ומקורבו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הודיע כי המועצה המרכזית של אש"ף תתקיים ברמאללה בתחילת החודש הבא ותדון בנושאים המדיניים, הארגוניים והלאומיים של העם הפלסטיני.

השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, המקורב לאבו מאזן, הודיע, כי המועצה המרכזית של אש"ף תתקיים ברמאללה בתחילת החודש הבא ותדון בנושאים המדיניים, הארגוניים והלאומיים של העם הפלסטיני

בכך הוא שם קץ להדלפות בתקשורת על דחיית הכינוס של המועצה המרכזית למועד בלתי ידוע בגלל חילוקי הדעות בין פלגי אש"ף השונים.

ב-18 בינואר כינס מחמוד עבאס את הוועדה המרכזית של תנועת פת"ח, הנחשבת ל"פוליטבירו" של התנועה שהיא מפלגת השלטון של הרש"פ, כדי לקבל החלטות על מינויים חשובים בשורות אש"ף, שיאושרו בכינוס המועצה המרכזית של הארגון.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס העביר החלטות שמחזקות את מעמדו ושליטתו באש"ף, אך במקביל החל "לחלק את עוגת השלטון" למקורביו. זאת כדי להציבם בעמדות מפתח שיחזקו אותם בקרב הירושה בצמרת פת"ח לאחר שהוא יירד מהבמה הפוליטית.

ההחלטות שהתקבלו הן:

1

תמיכה מלאה של תנועת פת"ח במחמוד עבאס כיו"ר אש"ף וכ"נשיא מדינת פלסטין".

2

תמיכה בחוסיין א-שיח' לתפקיד חבר הועד הפועל של אש"ף. א-שיח' הוא המועמד להחליף את צאיב עריקאת, שמת ממחלת הקורונה, כאחראי מטעם אש"ף על המשא ומתן עם ישראל.

3

תמיכה בהמשך כהונתו של עזאם אלאחמד (מקורב נוסף למחמוד עבאס) כחבר הועד הפועל של אש"ף.

4

תמיכה במינויו של רוחי פתוח לתפקיד יו"ר המל"פ במקום סלים זענון, שהתפטר מתפקידו בגלל גילו המתקדם.

עפ"י בכירים בפת"ח, אבו מאזן העביר החלטות לחיזוק מעמדו ושליטתו באש"ף, אך במקביל החל "לחלק את עוגת השלטון" למקורביו, כדי להציבם בעמדות מפתח בקרב הירושה

מחמוד עבאס קידם את מקורבו חוסיין א-שיח' לתפקיד חבר הוועד הפועל של אש"ף. א-שיח', ביחד עם הגנרל מאג'ד פרג', נחשבים היום ל"ציר החזק" ברש"פ, שמקורב מאוד למחמוד עבאס ולשני בניו. הם אלה שמנהלים בפועל את הרש"פ ואמורים גם "לדאוג" לשני בניו של מחמוד עבאס ולאינטרסים הכלכליים שלהם אחרי שמחמוד עבאס יירד מהבמה הפוליטית.

על פי גורמים בכירים ברש"פ, גם ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג'  חיזק בחודשים האחרונים את מעמדו בתוך הרש"פ ומחוצה לה כהכנה לקרב הירושה על ראשות הרש"פ. מאג'ד פרג' מוביל את הקו של המלחמה בטרור והידוק שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, ארה"ב ומדינות ערב המתונות, ומניעת השתלטות חמאס על הגדה.

החלוקה בצמרת הרש"פ היא שחוסיין א-שיח' יהיה האחראי הבכיר ל"תיק המדיני" ומאג'ד פרג' האחראי הבכיר ל"תיק הביטחוני".

מנגד קיימת בצמרת פת"ח האופוזיציה לציר של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' שמתחרה גם היא בקרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ. המחנה הזה כולל את מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב ואת מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח.

בתנועת פת"ח יש כבר ביקורת על המינויים של חוסיין א-שיח' ושל רוחי פתוח, ברשתות החברתיות מתנהל נגדם מסע הכפשה המאשים אותם בשחיתות ובחוסר התאמה לתפקיד.

במקביל מוחמד דחלאן, בכיר פת"ח לשעבר שגורש מהתנועה ע"י מחמוד עבאס בהאשמות שחיתות, בתיאום עם בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, האסור בכלא הישראלי לתקופה של 5 מאסרי עולם, ממשיכים לנהל קרב על דעת הקהל בשטחים כדי לנסות ולהפוך לרלוונטים בקרב הירושה.

דחלאן, בכיר פת"ח לשעבר שגורש מהתנועה ע"י אבו מאזן בהאשמות שחיתות, בתיאום עם בכיר פת"ח ברגותי, האסור בישראל ל-5 מאסרי עולם, מנהלים קרב על דעת הקהל בשטחים

מחמוד עבאס נוהג על פי עקרון "ישחקו הנערים לפני", הוא מאוד רוצה שיורשו או יורשיו ימשיכו לדאוג לו ולבני משפחתו ולאימפריה הכלכלית האדירה שהם הקימו, מהבחינה הזו חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', השולט בכוחות הביטחון של הרש"פ, יותר אמינים מבחינתו ונאמנים לו ולמשפחתו מאשר ג'בריל רג'וב או מחמוד אלעאלול.

מחמוד עבאס בן ה-86 ממשיך בינתיים לתפקד ולא ברור מתי יירד מהבמה הפוליטית. המצב בשטחים איננו מאפשר כרגע עריכת בחירות נוכח המחלוקת המתמשכת בין פת"ח לחמאס והתחזקות חמאס ברחוב הפלסטיני. מחמוד עבאס לא יילך למהלך של "התאבדות פוליטית".

לכן סביר להניח שאם הוא ימות או ייכנס למצב של נבצרות בגלל מצבו הרפואי, ייבחר לו יורש זמני במוסדות פת"ח עד לעריכת בחירות, או שהשלטון יחולק זמנית, בהסכמה בין שלושת הבכירים בצמרת פת"ח ותוקם מעין "טרויקה" זמנית.

ישראל חוששת מאוד  מקרב הירושה בצמרת פת"ח מכיוון שלכל בכיר בפת"ח יש מיליציה חמושה בגדה והקרב עלול לגלוש להתנגשויות מזויינות, אולם היא איננה מתערבת בעניניים הפנימיים שלה, עם זאת גורמים מדיניים בכירים בירושלים מביעים קורת רוח משדרוג מעמדם של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' בצמרת הרש"פ, השניים תומכים בחיזוק הקשר המדיני והביטחוני עם ישראל ובמלחמה נגד חמאס שמנסה להשתלט על הגדה.

הכינוס של המועצה המרכזית של אש"פ בחודש הבא הוא חשוב מאוד, המועצה אמורה לקבל שורה של החלטות מדיניות חשובות הנוגעות לקשר עם ישראל ועם ממשל ביידן נוכח הקיפאון בתהליך המדיני והאכזבה מממשל ביידן שלא עמד עד כה בהבטחותיו לפלסטינים לפתוח מחדש את משרדי אש"פ בוושינגטון ואת הקונסוליה האמריקנית בירושלים.

אם אבו מאזן ימות או ייכנס לנבצרות בשל מצבו הרפואי, ייבחר לו כנראה יורש זמני במוסדות פת"ח עד לבחירות, או שהשלטון יחולק בהסכמת שלושת בכירי פת"ח למעין "טרויקה" זמנית

ככל הנראה המועצה המרכזית של אש"ף תתכנס ללא השתתפות נציגי ארגוני החזית הדמוקרטית והחזית העממית. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שיגר משלחת בראשותו של ג'בריל רג'וב לדמשק כדי לשכנע את הנהגותיהם להשתתף בכינוס.

על פי גורמים בפת"ח, ג'בריל רג'וב נכשל במשימה, ראשי החזית העממית והחזית הדמוקרטית מסרבים להשתתף בכינוס ברמאללה ודורשים כי הכינוס יתקיים מחוץ לשטחים, הרחק מאוד מההשפעה והשליטה של ישראל וצה"ל.

ישראל וממשל ביידן כבר העבירו מסרים ליו"ר הרש"פ המזהירים אותו מפני קבלת החלטות קיצוניות בכינוס המועצה המרכזית של אש"ף, שעלולות להחריף את מצבה של הרש"פ.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אם אגלה שטעות דעתי - אומר בקול, קודם כל לעצמי: כדה"א משתנה, מי שמזהה ת'כיוון - עונג עילאי, גילוי מחשבת הבריאה/אלוהות; שמחה ותמימות ויראה בעבודת ה'. זה העניין: מנהיג חייב להיות פשוט ורחו... המשך קריאה

אם אגלה שטעות דעתי – אומר בקול, קודם כל לעצמי: כדה"א משתנה, מי שמזהה ת'כיוון – עונג עילאי, גילוי מחשבת הבריאה/אלוהות; שמחה ותמימות ויראה בעבודת ה'. זה העניין: מנהיג חייב להיות פשוט ורחוק מאמידות כלכלית מופרזת. אבו מאזן זה הרע במיעוטו, ובכל זאת – בגין יכול לעשות לו קצת ריפרש לתודעה

עוד 866 מילים ו-1 תגובות
סגירה