הקיפאון המדיני ימשך

מחמוד עבאס (אבו מאזן), בני גנץ (צילום: AP Photo, מונטז')
AP Photo, מונטז'
מחמוד עבאס (אבו מאזן), בני גנץ

שנת 2022 אינה טומנת בחובה בשורות טובות לאזרחי ישראל ולתושבי השטחים. השקט הביטחוני היחסי הינו מדומה, רצועת עזה בדרך  לסבב לחימה נוסף וייתכן שתהייה גם התפרצות עממית בשטח הגדה. הממשלה בישראל הינה שברירית וההנהגה הפלסטינית היא מפוצלת. שני הצדדים חייבים לעשות חשבון נפש ולהחליט לאן מועדות פניהם בהיעדר אופק מדיני.

הצמרת המדינית-ביטחונית בישראל משחקת בנדמה לי – מחד גיסא היא רוצה בדיאלוג מדיני עם הרש"פ, אך מאידך גיסא היא איננה מוכנה לשלם את המחיר הפוליטי הכרוך בכך.

הצמרת המדינית-ביטחונית בישראל משחקת בנדמה לי – מחד גיסא היא רוצה בדיאלוג מדיני עם הרש"פ, אך מאידך גיסא היא איננה מוכנה לשלם את המחיר הפוליטי הכרוך בכך

שר החוץ יאיר לפיד נפגש באחרונה עם שני בכירים ברש"פ, עם חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, ועם הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני. השניים הם מקורביו של אבו מאזן, מהווים את "הציר החזק" והמוביל ברש"פ ונחשבים ליורשים פוטנציאליים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. לעומתו, שר הביטחון בני גנץ נפגש כבר פעמיים עם מחמוד עבאס עצמו ואף הזמין אותו לביתו בראש העין.

נראה כי יאיר לפיד, שהינו גם ראש הממשלה החלופי, חושש מלהיפגש אישית עם יו"ר הרש"פ ומעדיף להיפגש עם מי שנחשבים ליורשיו האפשריים. אבל למרות כל זאת, הפגישות של יאיר לפיד ושל בני גנץ לא מניבות אופק מדיני. על פי עדויות בכירי הרש"פ, השיחות עוסקות בנושאי כלכלה וביטחון למרות שהעמדות המדיניות של לפיד וגנץ בנושא הפלסטיני מוכרות וידועות.

נראה כי היריבות הפוליטית בין לפיד לגנץ הופכת את בכירי הרש"פ לכלי משחק על לוח השחמט הפוליטי בישראל. יאיר לפיד ממהר גם הוא להיפגש עם בכירים ברש"פ כדי שלא להישאר מאחור. הוא כנראה איננו מוכן, מבחינה פוליטית, להפקיר את הזירה המדינית לבני גנץ ולהניח לו למצב את עצמו בדעת הקהל כ"יצחק רבין החדש", כרמטכ"ל לשעבר שמכיר היטב את המצב הביטחוני והמדיני וכמי שמעוניין להגיע להסדר שלום עם הפלסטינים בדיוק כמו יצחק רבין ז"ל ב-1993.

הפלסטינים מעדיפים את בני גנץ כפרטנר לשלום על פני יאיר לפיד, כך אומר גורם פלסטיני בכיר. הם סבורים שהוא אמין יותר ולכך יש להוסיף שהוא איננו חושש להביע את תמיכתו בפומבי בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית ובחלוקת ירושלים בעוד יאיר לפיד שומר על עמימות בנושאים הרגישים כדי לשמור על מרחב פעולה פוליטי.

הפלסטינים מעדיפים את גנץ כפרטנר לשלום, לפי בכיר פלסטיני, וסבורים שהוא אמין יותר. לכך יש להוסיף שאינו חושש להביע תמיכה פומבית במדינה פלסטינית עצמאית ובחלוקת ירושלים, כשלפיד שומר על עמימות

כל הסימנים מעידים על כך שהחלום של הפלסטינים "לעשות היסטוריה" עם מנהיג ישראלי אמיץ, כפי שתיאר זאת השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שיח', לא יתגשם בשנת 2022.

הקואליציה בישראל היא רופפת ושברירית. גם לפני פירסום דבר הסדר הטיעון האפשרי של בנימין נתניהו עם הפרקליטות בתיקי האלפים לא הייתה שום וודאות שהקואליציה תחזיק מעמד וכי הרוטציה אכן תצא אל הפועל. ראש הממשלה בנט מסכים בחוסר ברירה לפגישות של גנץ ולפיד עם בכירי הרש"פ אך הוא מתנגד לכל תהליך מדיני.

אם אכן ייחתם בעתיד הסדר טיעון עם בנימין נתניהו, סביר להניח שמפלגת הליכוד תצטרף לקואליציה, ובכך ייסתם סופית הגולל על אפשרות לתהליך מדיני מול הרש"פ בשנה הקרובה. האפשרות הזו נדחית כרגע לקיץ הקרוב עד שייבחר יועץ משפטי חדש לממשלה.

גם ממשל ביידן מבין זאת, לכן הוא לא מפעיל לחץ על ממשלת ישראל הנוכחית ומעדיף את ניהול הסכסוך מאשר להיכנס לביצה מדינית של ניסיון לפתור את הסכסוך שצפוי להיכשל.

סימנים מדאיגים בצד הפלסטיני

גם בצד הפלסטיני ישנן התפתחויות חשובות שעשויות להשפיע על המשא ומתן העתידי בין הרש"פ לישראל. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-86 נכנס לשלב מתקדם של הכנת יורשיו בצמרת פת"ח. הוא סימן שני בכירים, את חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', שיהוו כנראה את צמרת הרש"פ הבאה, בהנחה שלא יתקיימו בחירות פנימיות נוכח המחלוקות העמוקות בין פת"ח לחמאס והתחזקות חמאס ברחוב הפלסטיני.

השניים האלה, התומכים בהסכמי אוסלו ובהמשך התיאום הביטחוני ההדוק עם ישראל ועם הממשל האמריקאי, אמורים להמשיך בקו המדיני הנוכחי של מחמוד עבאס. אך בהיעדר פרטנר מדיני ישראלי נראה שלא צפוי שום חידוש של המשא ומתן המדיני בחודשים הקרובים.

שני יורשי אבו מאזן, התומכים בהסכמי אוסלו ובהמשך התיאום הביטחוני ההדוק עם ישראל והממשל האמריקאי, אמורים להמשיך בקו המדיני שלו. אך בהיעדר פרטנר מדיני ישראלי לא צפוי חידוש המו"מ המדיני בקרוב

ירידתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית הפלסטינית צפויה להכניס את שטחי הגדה לטלטלה ביטחונית ולקרב ירושה עקוב מדם.

המשבר הפנימי הפלסטיני-פלסטיני, העדר אופק מדיני, סחבת מצד ממשל ביידן בכל הנוגע למילוי התחייבויותיו המדיניות כלפי הרש"פ, המשך הבניה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים והמשך תהליך הנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל, עלולים להגביר את התסכול בשטח ולהביא להתפרצות ביטחונית גדולה. התנאים מבשילים אט אט להתפרצות גדולה בשטח בעידודה של תנועת חמאס שמנסה ליצור כאוס ביטחוני בשטח כדי לערער את יציבות הרש"פ.

גם השקט המדומה ברצועת עזה, הנמשך כבר שבעה חודשים, אינו אמור להימשך לאורך זמן, ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי מנצלים את הרגיעה להכנות צבאיות אינטנסיביות לסבב הלחימה הבא. היוזמה המצרית לרגיעה ארוכת טווח בין ישראל לחמאס ועסקת חילופי שבויים חדשה נקלעה למבוי סתום.

הנושא הפלסטיני ירד מראש סדר היום הבינלאומי,

העולם עסוק במשבר הקורונה, במתיחות בין ארה"ב לרוסיה ובין ארה"ב לסין ובמשבר הסכם הגרעין האיראני. בהיעדר לחץ בינלאומי על ישראל והרש"פ – שני הצדדים צפויים להמשיך לדשדש בביצת הסכסוך.

ממשלה שברירית בישראל והנהגה פלסטינית חלשה ומפוצלת אינן בשורות טובות. שני הצדדים חייבים לעשות חשבון נפש עמוק לאן מועדות פניהם. שנת 2022 צפויה להיות שנה של דשדוש מדיני שבו אנו במצב של "אין שלום ואין מלחמה", שנה שבה תימשך השחיקה של רעיון פתרון שתי המדינות, שטחי הגדה והרצועה עלולים להיגרר לסבב לחימה חדש והתפרצות ביטחונית עממית נגד ישראל. המצב הכלכלי הקשה בשטחים עלול להיות הקטליזטור לתהליכים האלה.

העולם עסוק במשבר הקורונה, במתיחות בין ארה"ב לרוסיה ובין ארה"ב לסין ובמשבר הסכם הגרעין האיראני. בהיעדר לחץ בינלאומי על ישראל והרש"פ – שני הצדדים צפויים להמשיך לדשדש בביצת הסכסוך

בהיעדר אופק מדיני אין ברירה לשתי ההנהגות, הישראלית והפלסטינית, אלא לייצר מנגנון מדיני ביטחוני שימשיך לתחזק את השקט הביטחוני היחסי בשטחים עד שיווצרו התנאים הדרושים לשבירת הקיפאון המדיני, היגררות לאלימות רק תסבך עוד יותר את המצב.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 921 מילים
סגירה