ברוך מרזל, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', איילת שקד, מירי רגב, משה פייגלין (צילום: פלאש90)
פלאש90

ימינה והלאה חמש הערות על המצב במחנה הימין

איילת שקד ומירי רגב סוגרות חשבון ● נתניהו מעדיף לשתות את הקולות של סמוטריץ׳ מאשר לפטר אותו ● הימין המאוחד הולך ימינה ● משה פייגלין יכריע את עתידו הפוליטי בסקר ● וברוך מרזל הפך, משום מה, למסוכן יותר בארבע השנים האחרונות ● פרשנות

1

איילת שקד צודקת. מירי רגב היא האישה שריכזה מולה את ההתנגדות הגדולה ביותר בליכוד. כפי שחשפנו כבר בחודש שעבר, רגב הובילה שורה של בכירים בליכוד שלא רצו לראות את שקד מתחרה מולם על ההנהגה בתנועה אחרי עידן נתניהו.

"הכול בגללם", אמר אז בכיר שהשתתף בפגישה הסגורה במצודת זאב. "בנט ושקד הרסו את המחנה. הם הרסו את הגוש. בגללם ליברמן עושה מה שהוא רוצה ולנו אין מרחב תמרון. זה יהיה אסון אם איילת תבוא לליכוד".

רגב ידעה כי המאמצים שלה ישאו פרי. היא נשענה על האיבה שרוחשת שרה נתניהו לשקד. היום, אחרי ששקד נדחתה בליכוד, רגב הולכת צעד קדימה ומובילה את קמפיין שקד-בנט-גנץ. אף אחד בליכוד לא באמת מאמין שמפלגת "ימינה" עם בצלאל סמוטריץ' תתמוך בבני גנץ ויאיר לפיד- החשש האמיתי הוא שיחברו אל אביגדור ליברמן- אבל אין לאיש בעיה להציף את התעמולה הזו, כדי לזרוע ספק בקרב בוחרי הימין.

שרה נתניהו ומירי רגב (צילום: עמוס בן גרשון/לע
צחוקים איתן. שרה נתניהו ומירי רגב (צילום: עמוס בן גרשון/לע"מ)

המגננה של  שקד מעניינת, עם זאת, כי היא חוזרת אל השאיפה של בנימין נתניהו להקים קואליציות לאורך השנים האחרונות עם מנהיגים בשמאל: אהוד ברק, ציפי לבני, יצחק (בוז'י) הרצוג ואבי גבאי. לנתניהו אין עדיין תשובה טובה לכך.

2

מה היה קורה אילו ראש הממשלה היה מפטר את סמוטריץ' אתמול? כולם מבינים כי במקרה כזה הייתה פורצת מלחמת עולם בימין, חודש לפני הבחירות. כל אחד מהצדדים היה מוציא את הפצצות המלוכלכות מכל, משליך אותן לכל עבר, ומי שהיה יוצא נשכר היו דווקא החבר'ה מכחול-לבן. נתניהו הבין את זה וגם סמוטריץ', ולכן הם נעצרו על סף המפתן בלשכת ראש הממשלה. נתניהו שלח את סמוטריץ' להתנצל, וזה הביע חרטה בפה מלא חצץ.

בצלאל סמוטריץ' בכנס השקת קמפיין ימינה (צילום: פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' בכנס השקת קמפיין ימינה (צילום: פלאש90)

סמוטריץ' טען כי נתניהו מציג אפס מנהיגות ואפס משילות. למזלו, לנתניהו אין אינטרס להעיף אותו בבושת פנים. לשם השוואה, לנתניהו לא היתה בעיה לפטר את בנט ושקד רק לפני חודש, כשלא חש מאוים; או את שר האוצר דאז יאיר לפיד, כש"ישראל היום" עמד תחת איום. נתניהו גם פיטר את שר הביטחון יצחק מרדכי לפני הבחירות במאי 1999 על הרבה פחות ממה שסמוטריץ' אמר. אז זה התאים לו.

3

בימין המאוחד מתגאים בכך שהצליחו לשמור בסוד את השם החדש "ימינה", למרות שהוא שונה בוועדת הבחירות כבר לפני שבוע. אבל מה שיותר חשוב, בוחנים שם בחרדה את המהלכים של נתניהו לשתות להם את הקולות. נתניהו ביקר בשבועיים האחרונים בבית אל ובאפרת והבטיח שאף יישוב לא ייעקר. בימינה עוקבים גם אחרי כמות המודעות החריגה שראש הממשלה מפרסם בכלי התקשורת ובאתרים של הציונות הדתית.

הרב ריסקין מברך את בנימין נתניהו בעת ביקור באפרת (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
הרב ריסקין מברך את בנימין נתניהו בעת ביקור באפרת (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

ב"ימינה" גם יודעים שאם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יודיע לפני הבחירות שהוא מכיר בזכותה של ישראל להחיל את הריבונות הישראלית על היישובים היהודים ביהודה ושומרון – נתניהו לא יזדקק לקשית: במקרה כזה הוא ילגום את הכוס של "ימינה" בשלוק אחד ולא ישאיר שם טיפה חרבה. "נסגור את הבסטה ונלך הביתה", אמר לי אתמול אחד מאנשי הרשימה.

4

ומה קורה עם הקולות בימין שמאיימים ללכת לאיבוד? משה פייגלין, שקיבל בבחירות באפריל 118 אלף קולות, הזמין שלשום סקר אצל רפי סמית. השאלה שהציג סמית בפני בוחרי זהות הייתה: האם לדעתך פייגלין צריך לוותר על הריצה בבחירות תמורת תפקיד שר בממשלה.

סמית סירב לומר לי אתמול מה הייתה התוצאה, אבל אפשר לראות לאן העסק הולך. זה גם הכיוון של נתניהו, ואולי הוא זה שהציע לפייגלין את עסקת התיק תמורת המרוץ. בלשכת נתניהו לא הגיבו לפי שעה על שאלה שלנו בנושא.

משה פייגלין מגיש את רשימת זהות ליו
משה פייגלין מגיש את רשימת זהות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, ב-31 ביולי 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

הסקר שפורסם אמש בחדשות 12 מלמד כי נתניהו חייב לגרד 61 מנדטים בעזרת הקולות האבודים של פייגלין ועוצמה יהודית, שלא עוברים את אחוז החסימה. אני שומע שגם מפלגת נועם לא תישאר עד סוף המרוץ. למפלגות הימין יש רק חצי סיבה לשמוח אם זה יקרה. הרב צבי טאו יורה לתלמידים שלו להישאר בגוש הימין כמובן, אבל להצביע ליהדות התורה. ימינה עם איילת שקד בראשה לא יכולה להיות אופציה עבור החרדל"ים מישיבת הר המור.

5

מליאת ועדת הבחירות תתכנס היום (רביעי) כדי לדון בבקשות לפסול רשימות שונות. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט המליץ אתמול לפסול את המועמדים בנצי גופשטיין וברוך מרזל, אבל אישר את איתמר בן-גביר ואת רשימת עוצמה יהודית. פרקליט המדינה שי ניצן מאידך המליץ לפסול את כל רשימת עוצמה יהודית.

ברוך מרזל ואלי ישי, חברי רשימת יחד, בבחירות לכנסת ב-2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ברוך מרזל ואלי ישי, חברי רשימת יחד, בבחירות לכנסת ב-2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

אני רק שאלה: מדוע ברוך מרזל היה לגיטימי וצח כשלג כשהתמודד ברשימת "יחד" של אלי ישי בבחירות 2015, ואילו היום הוא פסול בעיני ראשי מערכת החוק? מה הוא כבר עשה בארבע השנים האחרונות שלא עשה קודם לכן, כאשר היה אחד הפעילים המרכזיים בתנועת "כך" של הרב מאיר כהנא?

עוד 667 מילים
סגירה