מצרים מתחילה לשנות את יחסה להכחשת שואה

לפני שבוע אימצה עצרת האו"ם החלטה ישראלית נגד הכחשת שואה ● אחד התומכים בהחלטה היה השגריר המצרי לאו"ם, ימים ספורים לפני שמצרים ציינה בפעם הראשונה את יום השואה הבינלאומי ● בתוך כך, רוחות המלחמה במזרח אירופה מאיימות לפגוע בכלכלה האמריקאית: ארה"ב מאיימת בסנקציה טכנולוגית תקדימית, אך היא עשויה לחזור אליה כמו בומרנג ● פרשנות

היכל השמות ביד ושם (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
היכל השמות ביד ושם

מצרים, הכחשת שואה וחסידי אומות העולם

השבוע צוין בקהיר יום השואה הבינלאומי בפעם הראשונה. האירוע נערך ביוזמת שגרירות ארה"ב בקהיר ומוזיאון ארה"ב לזכר השואה. קיום האירוע עצמו מסמל את הרצון המצרי להוקיע קיצוניים, להילחם בהכחשת שואה ולהניף דגל נגד נאציזם ופשיזם.

שגרירת ישראל במצרים ד"ר אמירה אורון נכחה באירוע כאורחת כבוד, אך מדינת ישראל לא הייתה הסיפור כאן. האירוע התמקד בזכר היהודים תוך הזכרת דמויות ערביות שפעלו להצלתם.

המזרחן ד"ר רוברט סאטלוף שעומד בראש מכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון, היה הנואם המרכזי. בנאום התייחס לספרו "בין צדיקים: סיפורים אבודים מהשואה בארצות ערב", שיצא לאור בשנת 2006, עובד לסרט ב־2010 והוקרן לנוכחים באירוע.

יש שנוטים לחשוב כי איש בציבור הערבי לא התגייס להצלת יהודים, אך האמת מורכבת מכך. מפעלי ההנצחה לא עוסקים, בדרך כלל, במחקר הנוגע להצלת יהודים בצפון אפריקה, אם כי בני משפחותיהם של פליטים ממדינות ערב, כמו חברי הכנסת לשעבר סילבן שלום וניסים זווילי, מעידים במשך שנים כי תושבים ערבים סייעו לבני משפחותיהם.

יש שנוטים לחשוב כי איש בציבור הערבי לא התגייס להצלת יהודים, אך האמת מורכבת מכך. מפעלי ההנצחה לא עוסקים, בדרך כלל, במחקר הנוגע להצלת יהודים בצפון אפריקה

בדיעבד התגלו עדויות על יהודים שהוסתרו במסגדים ברחבי אירופה. עם זאת, בעולם הערבי סירבו לשתף פעולה עם גילויי גבורה ובני משפחה של אנשים שהצילו יהודים הסתירו זאת. כתוצאה מכך, עד לפני כמה שנים לא היה חסיד אומות עולם ערבי אחד מצפון אפריקה ברשימות יד ושם. כיום, מצרי אחד, ד"ר מוחמד חלמי, כלול ברשימה.

כאמור, האירוע שהתקיים בבית המלון "ארבע העונות" בקהיר שם את הנושא על השולחן. חוץ מאורון וסאטלוף, השתתפו באירוע גם שגריר ארה"ב במצרים ג'ונתן כהן, ראש המחלקה הבינלאומית של מוזיאון השואה טד סטנק, וראשי הקהילה היהודית במצרים מאגדה הארון וסמי איברהים.

מוזיאון השואה בוושינגטון מקדיש מאמצים רבים כדי לשנות את היחס בעולם הערבי להכחשת השואה. במשך עשרות שנים, בגלל היחס לישראל, השואה הוכחשה על ידי רבים במדינות ערב. הציבור הערבי הרחב עסק בשואה תמיד תוך כדי השוואה לסכסוך הישראלי–פלסטיני, ולא כטראומה היסטורית אוניברסלית.

בשבוע שעבר, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הוביל החלטה היסטורית – לפעול נגד הכחשת שואה. גם שם הפגינה מצרים נוכחות. שגריר מצרים לאו"ם אוסאמה מחמוד עבדל, נאם בערבית מטעם קבוצת המדינות הערביות באו"ם וגינה, בשפה הערבית, את הכחשת השואה.

הנאום הזה, של השגריר המצרי באו"ם בערבית, הוא התייצבות מרשימה של נציגי האומה ערבית נגד הכחשת שואה. האירוע אף סוקר בתקשורת המצרית. גורמים ישראלים שמים לב להתפתחויות הללו ולדיווחים בנושא. גם לכך יש משמעות עצומה.

תקדים ארה"ב–רוסיה: סנקציות כלכליות מסוג חדש

על רקע איומי רוסיה לכבוש את אוקראינה, ארה"ב מאיימת על הקרמלין בסנקציות כלכליות־עסקיות מסוג חדש, איום שעוד לא נוסה בזירת הלחצים הבינלאומיים, כך פורסם השבוע במספר כלי תקשורת בארה"ב – הסנקציות כוללות איסור ייצוא ושימוש בתוכנות או רכיבים של תעשיית המוליכים למחצה, לייצוא ושימוש ברוסיה.

סוג הסנקציות הזה עשוי להכות בבטנה הרכה של רוסיה, משום שאין ברשותה פסי ייצור נרחבים של מוצרי אלקטרוניקה או שבבים

סוג הסנקציות הזה עשוי להכות בבטנה הרכה של רוסיה, משום שאין ברשותה פסי ייצור נרחבים של מוצרי אלקטרוניקה או שבבים. לא מייצרים ברוסיה מוליכים למחצה ברמות גימור גבוהות – רכיבים המשמשים למערכות מחשוב מתקדמות. בתחום הזה שולטות טייוואן, קוריאה הדרומית, ארה"ב, יפן ומדינות אירופה.

בכיר בממשל ג'ו ביידן הדליף לעיתונות האמריקאית את הרעיון להטיל על רוסיה סנקציות מהסוג הזה. הן יוטלו אם מוסקבה תפלוש לאוקראינה. כאמור, מדובר בסנקציות שונות ורחבות יותר ממגבלות על העברת כספים, בנקים ומימון. זו סנקציית־מוצרים. סנקציה כזאת נוסתה עד היום רק במקרה אחד – ולא על מדינה, אלא על חברה טכנולוגית ענקית.

(וואווי) Huawei (צילום: Andy Wong, AP)
וואווי (צילום: Andy Wong, AP)

בקיץ 2019 קבע משרד הסחר האמריקאי בממשל דונלד טראמפ שתאגיד וואווי טכנולוגיות ו־70 חברות הקשורות אליו יתווספו לרשימת החברות תחת סנקציות. כלומר, הוטל איסור על חברות אמריקאיות למכור לוואווי רכיבים ללא אישור הממשל.

וואווי מכרה את הכמות הגדולה ביותר של טלפונים ניידים עד ל־2020, אך בשל הקושי להשיג שבבים, מכירותיה בשנים 2020–2021 התרסקו. 2022 צפויה להיות קשה לא פחות

למהלך הייתה השפעה קטלנית על רווחי ענקית הטכנולוגיה. במהלך 2021, רווחיה ירדו ב־29%. החברה הרוויחה 99 מיליארד דולרים פחות – מדובר באירוע חסר תקדים בתולדות וואווי, שהפכה סמל לצמיחה סינית מהירה.

וואווי מכרה את הכמות הגדולה ביותר של טלפונים ניידים עד ל־2020, אך בשל הקושי להשיג שבבים, מכירותיה בשנים 2020–2021 התרסקו. 2022 צפויה להיות קשה לא פחות עבור וואווי.

כעת, ממשל ביידן מאיים בסנקציה דומה שתפגע בתעשיית הטכנולוגיה המתקדמת של רוסיה, החל משוק הבינה המלאכותית, כלה במחשוב קוונטים ועד פיתוחים צבאיים. האמריקאים אף עשויים ליישם צו סנקציות רחב יותר, כך שהאזרחים הרוסים יתקשו לרכוש ניידים, טאבלטים, מוצרי גיימינג ועוד.

שבבים מוליכים למחצה (צילום: venuestock; iStock by Getty Images)
שבבים מוליכים למחצה (צילום: venuestock; iStock by Getty Images)

כמעט כל מוצר אלקטרוני מכיל מוליכים למחצה. שוק המוליכים למחצה מבוסס, ברובו המכריע, על שימוש בתוכנות אמריקאיות או ברכיבים פנימיים המיוצרים באמריקה. משרד הסחר האמריקאי עשוי לדרוש, מחברות אמריקאיות או מחברות זרות, לחדול מלייצא מוצרים הכוללים מרכיבים ותוכנה אמריקאית לצרכנים רוסים.

ההשלכות עשויות להיות מרחיקות לכת. חברות טכנולוגיה אמריקאיות גדולות יאבדו שוק משמעותי, ואף שזה ייקח זמן – חברות זרות יחלו לפתח מוצרים חלופיים, תוך הימנעות מהשוק האמריקאי. כלומר, בטווח של מספר שנים, סנקציה כזאת עשויה לחזור כבומרנג נגד השוק האמריקאי.

ההשלכות עשויות להיות מרחיקות לכת. חברות טכנולוגיה אמריקאיות גדולות יאבדו שוק משמעותי, ואף שזה ייקח זמן – חברות זרות יחלו לפתח מוצרים חלופיים, תוך הימנעות מהשוק האמריקאי

כרגע, העיניים נשואות למאבק שבין רוסיה לארה"ב. בבית הלבן מוציאים מדי יום תדרוכים לעיתונות והצהרות. לפי שעה מעריכים כי רוסיה תפלוש לאוקראינה בשבועיים הראשונים של פברואר. גם בסין מוטרדים מאוד, בעיקר כי הם רוצים לעבור את אולימפיאדת החורף בשלום.

הסנקציות החדשות יתווספו ככל הנראה לחבילות סנקציות "מסורתיות" כמו, כאמור, מגבלות על בנקאות, העברות כספים ומגבלות ייצוא מוצרי אנרגיה. יש לקוות שפוטין יתחרט ולא ייצא למתקפה. אך נראה שבזירה הבינלאומית, המלחמות הכלכליות רק מתחילות.

עוד 871 מילים
סגירה