פירות וירקות אורגניים. אילוסטרציה (צילום: AlexRaths/iStock)
AlexRaths/iStock

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על מעבר לתזונה מבוססת מזון מהצומח

דוח חדש של ארגון הבריאות העולמי מסכם את המחקרים והידע המדעי שהצטברו בשנים האחרונות, וקובע חד משמעית: תפריט צמחוני וטבעוני בריא יותר לאדם, לסביבה וגם לכלכלה ● לצד זה, המחברים מבהירים: לא כל מזון מהצומח בריא, ושומר נפשו ירחק ממוצרים אולטרה-מעובדים, גם אם הם מגיעים ממקור צמחי

עכשיו זה רשמי: "ראיות משמעותיות תומכות במעבר לתזונה בריאה המבוססת על מזון מהצומח, אשר מפחיתה או מפסיקה צריכת בשר ומוצרים מהחי – וממקסמת את ההשלכות החיוביות על בריאות האדם, בעלי החיים והסביבה". זוהי שורת הסיכום בדוח חדש שפרסמה לאחרונה השלוחה האירופית של ארגון הבריאות העולמי.

מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות הצביעו על היתרונות הבריאותיים שגלומים בתזונה המבוססת על מזון מהצומח; לצד זה, עולות טענות לפיהן צמחונים ובעיקר טבעונים סובלים ממחסור בחומרי הזנה חיוניים – למשל ברזל וכמה סוגים של ויטמינים.

ארגון הבריאות העולמי, שפועל תחת האו"ם, הוא הסמכות העליונה בכל הנוגע לקשר בין בריאות לתזונה. הארגון מחולק לשישה אזורים, והשלוחה האירופית – שגם ישראל חברה בה – החליטה לערוך סיכום תמציתי ובהיר של הידע המדעי הקיים ושל המחקרים שפורסמו עד היום בנושא. כותרת המסמך: "דיאטות מבוססות מזון מהצומח וההשלכות שלהן על בריאות, קיימות והסביבה".

"באיזור אירופה", כותבים המחברים, "יותר ויותר אנשים עוברים לתזונה מבוססת מזון מהצומח משיקולי בריאות, כמו גם משיקולים אתיים הנוגעים למשבר האקלים ורווחת בעלי חיים. בכמה מדינות השינוי התזונתי רק בתחילתו בעוד שבאחרות, הטרנד מתפשט במהירות. מטרתו של מסמך זה לסקור את המידע העדכני ולהצביע על פערי ידע בתחום זה".

"יותר ויותר אנשים עוברים לתזונה מבוססת מזון מהצומח משיקולי בריאות, ומשיקולים אתיים הנוגעים למשבר האקלים ורווחת בעלי חיים. בכמה מדינות השינוי רק בתחילתו בעוד שבאחרות, הטרנד מתפשט במהירות"

דוח ארגון הבריאות העולמי על יתרונות תזונת מזון מהצומח
דוח ארגון הבריאות העולמי על יתרונות תזונת מזון מהצומח (לחצו להורדה)

לפי הדוח, אין מחלוקת על כך שלבחירות התזונתיות שאנחנו עושים יש השפעה מכרעת על בריאות, תחלואה ומוות: 71% ממקרי המוות בעולם (41 מיליון איש בשנה) נגרמים ממחלות שלא עוברות בהדבקה ואשר מושפעות באופן ישיר מהרגלי אכילה – מחלות לב, סוכרת וסרטן.

עודף משקל אחראי ל-59% מהתחלואה במחלות הללו. 1 מכל 5 מקרי מוות בעולם מיוחס לתזונה לא בריאה.

"צריכה נמוכה של פירות וירקות גורמת לעלייה בתחלואה", קובעים המחברים, "מחקרים אחרונים מראים שצריכה גבוהה של ירקות ופירות מפתיחת את הסיכון ללקות במחלות לב ושבץ מוחי.

"ארגון הבריאות העולמי ממליץ על לפחות 5 מנות (400 גרם) ירק או פרי ביום (לא כולל תפוחי אדמה ושורשים). ביותר ממחצית המדינות באזור האירופי הצריכה נמוכה מזה, ובשליש מהמדינות – במיוחד במזרח אירופה – הממוצע הוא פחות מ-300 גרם ליום".

"ארגון הבריאות העולמי ממליץ על לפחות 5 מנות (400 גרם) ירק או פרי ביום (לא כולל תפוחי אדמה ושורשים). ביותר ממחצית המדינות באזור האירופי הצריכה נמוכה מזה"

לצד החובה להקפיד על צריכה שוטפת של ירקות, המחברים מזהירים מפני אכילת בשר מעובד ובשר אדום: "הקשר החזק ביותר שנמצא עד כה בין תזונה לסרטן הוא בין צריכה של בשר מעובד ובשר אדום לסרטן המעי.

"אכילה תכופה (ארבע או יותר מנות בשבוע) של בשר מעובד ובשר אדום מעלה את הסיכון ללקות בסרטן המעי. לעומת זאת, צמחונים, טבעונים ואוכלי דגים נמצאו בעלי סיכון נמוך לחלות בכל סוגי הסרטן בהשוואה לאוכלי בשר".

לאוכלי הצמחים יש יתרון גם במאבק נגד הסוכרת: על פי הדוח, "מחקרים רבים מצאו שלטבעונים וצמחונים יש בדרך כלל BMI נמוך יותר לעומת לא-צמחונים. המחקרים מראים כי מי שאינם אוכלים בשר ולאוכלי מעט בשר יש סיכון נמוך יותר לחלות בסוכרת".

התקפת פחמימות ריקות. מאכלים רוויי סוכר (צילום: iStock)
התקפת פחמימות ריקות. מאכלים רוויי סוכר (צילום: iStock)

את הקשר המובהק שנמצא בין אכילת בשר לסוכרת המחברים מוצאים לנכון לסייג ולציין שייתכן שלאוכלי המזון הצמחי פשוט יש אורח חיים בריא יותר (שכולל למשל פעילות ספורטיבית סדירה) – מה שמשפיע על עודף משקל, שמשפיע בתורו על הסיכון לחלות בסוכרת.

הדוח ביקש לבדוק אם לצמחונים ולטבעונים יש סיבה לדאוג מחוסרים של מרכיבים חיוניים בגופם: "יש החוששים לגבי האיזון התזונתי, בעיקר אצל טבעונים. בעוד מרכיבים ספציפיים כמו ברזל, אבץ וויטמין A אכן יותר נמוכים במזונות צמחיים מאשר מהחי, הגעה לרמות המומלצות שלהם עדיין יכולה להיות מושגת בתזונה צמחית נאותה שכוללת מגוון מרכיבים של מזון מהצומח.

"בעוד מרכיבים ספציפיים כמו ברזל, אבץ וויטמין A אכן יותר נמוכים במזונות צמחיים, הגעה לרמות המומלצות שלהם עדיין יכולה להיות מושגת בתזונה צמחית נאותה שכוללת מגוון מרכיבים של מזון מהצומח"

"לגבי ויטמין D, שנמצא בעיקר במקורות מהחי, טבעונים יכולים להשיג אותו בחשיפה מבוקרת לשמש. בכל אופן, מי שניזון מתזונה טבעונית צריך להיות מודע לאפשרות של חוסרים. מחקרים הראו שצריכת ויטמין B12 נמוכה יותר אצל טבעונים".

בשורה התחתונה, הסיכום של המחברים הוא – טבעונים יכולים להגיע לרמות הנדרשות של כל המרכיבים החיוניים, כולל חלבונים, אבל לשם כך הם צריכים להיות בעלי מודעות ומשמעת עצמית: להקפיד להיחשף לשמש, לקחת טבליות B12 באופן סדיר ולאכול מזון מגוון מהצומח.

תוספי מזון וויטמינים. אילוסטרציה (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
תוספי מזון וויטמינים. אילוסטרציה (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

בפרק הבא המחברים מרחיבים את סקירת המחקרים גם להשלכות הסביבתיות של הדיאטה שלנו: "לתפריטים צמחוניים יש פוטנציאל לא רק לשפר את בריאות האדם, אלא גם להפחית את ההשפעה הסביבתית שכרוכה בצריכת בשר ומוצרי חלב.

"הגידול של מזונות מהצומח כמו פירות, ירקות, דגנים, אגוזים וזרעים, מייצר פחות גזי חממה מזה של מזון מהחי. המזונות עם ההשפעה הסביבתית הגרועה ביותר, כמו בשר ובשר אדום, מקושרים גם עם סיכון למחלות. מעבר לתזונה מהצומח יכול גם לעזור במניעת הכחדת מינים. שינוי בדיאטה העולמית יכול לתרום להפחתת שימוש בקרקעות לטובת גידול בקר ומזון לבקר".

"המזונות עם ההשפעה הסביבתית הגרועה ביותר, כמו בשר ובשר אדום, מקושרים גם עם סיכון למחלות. מעבר לתזונה מהצומח יכול גם לעזור במניעת הכחדת מינים"

לסיכום הפרק הזה, המחברים מציינים שיש כאן פוטנציאל לניצחון כפול – בריאות וסביבה – ולמעשה אפשר להוסיף עוד הישג אחד: הפן הכלכלי.

"זה מעודד שהפחתה בצריכת בשר יכולה להועיל פעמיים – גם לבריאות האדם וגם לבריאות הפלנטה. בנוסף, אימוץ של תזונה מהצומח יכול להיות מתורגם לחיסכון של מיליארדי אירו באירופה בעלויות של טיפולים בריאותיים. צריכת בשר מוגזמת מעמיסה על מערכות הבריאות".

הכניסה לחמ
הכניסה לחמ"ל בריאות לאומי במשרד הבריאות (צילום: פלאש90)

המחברים מדגישים שעצם העובדה שמקורו של מזון מסוים מהצומח עדיין לא הופכת אותו לבריאה, ומזהירים מפני צריכת יתר של מזונות צמחיים מעובדים:

"לא כל המאכלים מהצומח בריאים. מקובל לזהות תזונה מהצומח עם חיטה מלאה, פירות וירקות ומינימום תהליכי עיבוד. אבל גם משקאות ממותקים, חטיפים וממתיקים יכולים עדיין להיחשב 'מזונות מהצומח' מכיוון שאין בהם רכיבים מהחי".

עוד באגף האזהרות: "תזונה צמחית מודרנית יכולה עדיין להיות אולטרה-מעובדת. זה כולל חיקויים לבשר מעובד – כולל נקניקיות, נגיסים והמבורגרים, חלב שקדים או שיבולת שועל (סביר שהכוונה לכאלה שיש בהם תוספת סוכר או תוספים מלאכותיים, א.ל.).

"מזונות אולטרה-מעובדים עלולים להיות עתירי סוכר, שומן, חומרי טעם, צבע ותוספות קוסמטיות שמטרתן להאריך את חיי המדף ולשוות למוצר אטרקטיביות ויזואלית".

"מזונות אולטרה-מעובדים עלולים להיות עתירי סוכר, שומן, חומרי טעם, צבע ותוספות קוסמטיות שמטרתן להאריך את חיי המדף ולשוות למוצר אטרקטיביות ויזואלית"

המחברים גם מציינים שלארוחות צמחיות שנקנות מחוץ לבית יש נטייה להגיע עם תוספת גדולה של מלח, ולסיכום הפרק הזה מודים שהתחום המתפתח של תחליפי הבשר עדיין צעיר מכדי שיהיו מסקנות בריאותיות חד-משמעיות לגביו, וכי "עדיין נדרש עוד מחקר כדי להבין את ההשלכות הבריאותיות של 'בשרים' צמחיים תעשייתיים".

תחליפי בשר מן הצומח. אילוסטרציה (צילום: Beyond Meat)
תחליפי בשר מן הצומח. אילוסטרציה (צילום: Beyond Meat)

אבל אי אפשר לטעות בשורה התחתונה: גם כשמדובר במזון מהצומח, עדיף לצרוך אותו כמה שפחות מעובד.

את פרק הסיכום וההמלצות, המחברים מנסחים בדרכו המוכרת של ארגון הבריאות העולמי – באיפוק וזהירות.

מודעים למגבלות הטבע האנושי, הם ממליצים על שינוי הדרגתי של הרגלי האכילה: "עבור מי שאוכלים באופן תדיר מזון מהחי, הפחתה הדרגתית של מוצרים מהחי כמו בשר אדום ועוף תהיה קלה יותר מאשר מעבר לתזונה צמחית מלאה". הם גם מזכירים את ההיבטים הדתיים והתרבותיים שמקשים על אוכלוסיות רבות להפסיק לאכול בשר לחלוטין.

הארגון ממליץ על שינוי הדרגתי: "עבור מי שאוכלים באופן תדיר מזון מהחי, הפחתה הדרגתית של מוצרים מהחי כמו בשר אדום ועוף תהיה קלה יותר מאשר מעבר לתזונה צמחית מלאה"

באשר למי שחסמים דתיים או תרבותיים לא מטרידים אותו, והולך על מעבר מלא לתזונה מהצומח, ההנחיות ברורות: "כמה שפחות מזון מעובד. עדיף חיטה מלאה על קמח לבן, פירות על מיץ פירות, שמן זית ושמן חמניות עדיפים על שמן קוקוס ומים עדיפים על פני משקאות ממותקים".

עוד 1,148 מילים
סגירה