הגולם קם על יוצרו? מערכת היחסים המשתנה בין איראן וגרורותיה

תומך חזבאללה מחזיק תמונות של מנהיג חזבאללה שיח' חסן נצראללה ושל המנהיג העליון של איראן אייטולה ח'מנאי (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
AP Photo/Hussein Malla
תומך חזבאללה מחזיק תמונות של מנהיג חזבאללה שיח' חסן נצראללה ושל המנהיג העליון של איראן אייטולה ח'מנאי

אם יש הישג משמעותי אחד שניתן לזקוף לזכותו של קאסם סולימאני, זה בנייתו של מערך הפרוקסי האיראני. איראן כמובן סייעה, עוד לפני סולימאני והקמת כוח קדס, לגורמים שיעים ברחבי העולם, אולם מי ששדרג את התפיסה של הפעלת שלוחים לטובת האינטרס האיראני ועבד רבות להצלחתה, היה סולימאני.

אם יש הישג משמעותי לסולימאני, זה בניית מערך הפרוקסי האיראני. גם לפניו ולפני הקמת כוח קדס, איראן סייעה לגורמים שיעים בעולם, אך הוא שדרג את תפיסת הפעלת השלוחים בשירותה

נדמה שסולימאני הבין מהר מאוד, כי את חסרונותיה של איראן ניתן להפוך ליתרונותיה. איראן, מדינה שנכוותה במלחמת איראן-עיראק, והנהגתה (בניגוד למקובל לחשוב) חוששת מכל מלחמה עתידית ובעיקר מאבדות בשדה הקרב, חיה בתחושה של חרב על צווארה.

כדי להרחיק את סכנת המלחמה מגבולות איראן, אך מנגד לאפשר לאיראן להגשים את מטרותיה במזרח התיכון ואף מעבר לו, כוח קדס החל לנצל את היכולות הלוגיסטיות ואת בניין הכוח הצבאי של איראן במטרה לבנות, לתחזק, להדק ולהעמיק את הקשרים בין איראן לבין כל ארגון אשר היא מניחה שתורם לאינטרסיה (לרוב שיעי אבל לא רק).

כך למעשה איראן מרוויחה מכל העולמות – היא גם מרחיקה את סכנת המלחמה מגבולותיה, גם עוזרת לבעלות בריתה שפועלות ומיישמות את האינטרס האיראני, גם מעסיקה את אויביה במלחמה כנגד השלוחים (ולא נגד איראן ישירות), ובעיקר לא משלמת את המחיר עבור הפעילות של אותם שלוחים.

כל מי שנפגע מהשלוחים בעבר (ישראל מחזבאללה, חמאס וגא"פ, ארה"ב מהמיליציות השיעיות בעיראק, הסעודים מהחות'ים) פעל ופועל כדי "להעניש" את השלוח אבל לא את השליח (איראן), מחשש להתדרדרות למלחמה.

כך איראן מרוויחה מכל העולמות – מרחיקה את סכנת המלחמה מגבולותיה, עוזרת לבעלות בריתה שמיישמות אינטרס איראני, מעסיקה את אויביה במלחמה כנגד השלוחים במקום נגדה, ולא משלמת את המחיר

סולימאני הוא גם האחראי העיקרי להפיכתם של אותם שלוחים מארגוני טרור "רגילים" לארגונים בעלי יכולות אסטרטגיות ואף לצבא של ממש. אם בעבר איראן סייעה לאותם ארגונים באמצעות שליחת כסף, נשקים וכן גיבוי מדיני, בשנים האחרונות מעבירה איראן לאותם שלוחים נשק מתקדם (שניתן לכנותו "אסטרטגי"). נשק הכולל גם שדרוג משמעותי למערכי ההתקפה וההגנה של אותם ארגונים (טק"ק מתקדם, טילי חוף ים וקרקע אוויר לצד המשך שליחה מאסיבית של נשקים מסוגים שונים).

בשנים האחרונות אף גוברת הדאגה ממגמת "הדיוק" של אותם ארגונים, כאשר ארגונים כמו חזבאללה התחילו לפעול במטרה לשפר משמעותית את הדיוק של כוחם ההתקפי ביחד עם בנייה חסרת תקדים של מערך כטב"מים, באופן אשר משדרג משמעותית את יכולת התקיפה שלהם.

ההישג של סולימאני הינו משמעותי גם בשל העובדה שלא מדובר בארגונים הומוגניים אשר קשורים אידיאולוגית בטבורם לטהראן. לדוגמה, חמאס הינה הזרוע הפלסטינית של "האחים המוסלמים", ואילו החות'ים, למרות היותם שיעים, מגיעים מזרם אחר בשיעה אשר שונה מהזרם בו מאמינה ההנהגה בטהראן. ועדיין סולימאני הצליח לייצר מכנה משותף לפעילות של אותם ארגונים, תוך שהוא מהווה את המסובב המרכזי של פעילותם.

וכך, אותם ארגונים הפכו להיות מכאלו שמציקים לכל מי שמתנגד להם או לאיראן לסכנה אסטרטגית של ממש אשר מאיימת על מרבית מדינות האיזור. זאת ועוד, במקביל לבניית כוחם הצבאי, העמיקו הארגונים השונים את פעולותיהם בפן המדיני מתוך הנחה שככל שהם יהיו חזקים יותר פוליטית, כך היכולת לאיים על כוחם הצבאי תרד בצורה משמעותית.

מבחינת איראן, כוחם של אותם ארגונים חיזק בהכרח את הרתעתה שלה, שכן במקום שהמלחמה כנגד איראן תתחיל באיראן, התוקף יאלץ לעבור מול "חגורת ההגנה" האיראנית מלבנון, דרך סוריה בואכה עיראק וכמובן תימן. לכן, אחד הדברים שמרתיעים מאן דהו מלתקוף באיראן זה לא רק התגובה האיראנית אלא גם התגובה של שלוחיה.

כוח הארגונים חיזק את הרתעת איראן. במקום שהמלחמה נגדה תתחיל בה, התוקף יאלץ לעבור מול חגורת הגנה מלבנון, דרך סוריה בואכה עיראק וכמובן תימן. לא רק תגובתה מרתיעה תוקפים אלא גם תגובת שלוחיה

אבל בשנים האחרונות, וביתר שאת בשנה האחרונה, מתחוללים שינויים מהותיים בכל הנוגע לקשר בין איראן ובין שלוחותיה, המשפיעים באופן ישיר על אופן הטיפול באיום המתגבר. כך, יותר ויותר אירועים המאורגנים על-ידי אותם שלוחים – סותרים את האינטרס האיראני.

נסיון החיסול של ראש ממשלת עיראק (שנראה כי איראן לא תמכה בו), ואף הפעילות של החות'ים כנגד איחוד האמירויות (בשעה שאיראן עושה מאמצים להתקרב לאבו-דאבי) בולטים כמהלכים שלאו דווקא משרתים את האינטרס הישיר של טהראן.

אמנם לא ניתן לשלוח לחלוטין מעורבות איראנית בפעולות אלו ועצם העובדה שהשלוחים השתמשו בהכרח בנשק שהם קיבלו מאיראן או ייצרו בעזרת האיראניים מספיקה כדי להאשים את איראן באחריות למעשים אלו, אולם ספק אם איראן ממש דחקה בגרורותיה להוציאם לפועל.

לאחרונה מתחוללים שינויים מהותיים בקשר בין איראן ושלוחותיה, המשפיעים ישירות על אופן הטיפול באיום המתגבר. כך, יותר ויותר אירועים המאורגנים ע"י אותם שלוחים סותרים את האינטרס האיראני

בין האירועים הללו ניתן למנות:

1. מותו של סולימאני

מות סולימאני הינו האירוע המשמעותי ביותר לקשר בין איראן לבין שלוחותיה. כאמור, סולימאני, שהוא בונה ומיישם הרעיון, היה דומיננטי ביותר לא רק בסיוע שהוא נתן לאותם ארגונים אלא בעיקר ביכולת השליטה שלו עליהם. בגלל מעמדו, כוחו ותדמיתו הצליח סולימאני (ברוב המקרים) לכפות את מרותו ואת סדר יומו על אותם ארגונים. זאת במטרה לוודא שאלו עובדים למען האינטרס האיראני, וכי אינם סותרים אותו בפעולותיהם (לדוגמה פעולת החטיפה ב-2006 שהובילה למלחמת לבנון הייתה בניגוד מוחלט לקו האיראני של שימוש בחזבאללה כקלף נגד ישראל).

2. זהות מחליפו, אסמאעיל קאא'ני

מהווה משנה כיוון משמעותי נוסף במערכת היחסים בין איראן ושלוחותיה. קאא'ני נחשב כדמות חלשה הרבה יותר באופן שפוגע באיזון שבין המרכז (איראן) והפריפריה (השלוחים). נדמה שאלו הופכים להיות עצמאיים יותר ואולי אף פחות תלויים בטהראן. זה כמובן לא אומר שהם מתנכרים לטהראן, אבל ייתכן שהם פשוט מרגישים פחות מחויבים לאינטרסים הישירים שלה.

מות סולימאני הוא האירוע המשמעותי ביותר לקשר בין איראן לשלוחותיה. סולימאני, בונה ומיישם רעיון הפרוקסים, היה דומיננטי ביותר – לא רק בסיוע שנתן לאותם ארגונים, אלא בעיקר ביכולת שליטתו בהם

במקביל ישנם גורמים נוספים באיראן אשר בוחשים בקלחת השלוחים, בוודאי בעיראק, באופן שפוגע ביכולת ההכוונה האיראנית. אם זו היתה בעבר מרוכזת אצל אדם אחד שהכיר את הגורמים המעורבים באופן אישי, המעורבות של גורמים בטחונים נוספים מהצד האיראני מקשה על גיבוש המסר והמדיניות מול השלוחים.

3. מלחמה האזרחים בסוריה

מלחמה זו היתה מאפיין חשוב נוסף. היא פתחה פתח לחזבאללה, למילציות השיעיות בעיראק ולגורמים נוספים, להעמיק את אחיזתם במדינה, באופן שמאפשר לפתוח חזית שניה מול ישראל ומגביר משמעותית את יכולת הפעולה של חזבאללה בעת מערכה עתידית מול ישראל.

המלחמה הזו ייצרה קשר ישיר ובלתי אמצעי בין חזבאללה, המילציות השיעיות בעיראק ושיעים נוספים שהגיעו כדי להלחם במלחמה, באופן שחיזק מאוד את חזבאללה כמרכיב מרכזי ברשת השלוחים.

4. פרוקסי שעוזר לפרוקסי

בשנים האחרונות, וביתר שאת בשנה האחרונה, מתחדדת התפיסה של עזרה הדדית בין השלוחים עצמם. הסיוע שחזבאללה מעניק לשאר מרכיבי "ציר ההתנגדות", הסיוע שהמיליציות השיעיות מעניקות גם לחזבאללה ולפי דיווחים מסוימים גם לחות'ים – העמיקו את המחויבות ההדדית בין גורמי הציר, ללא כל קשר לאיראן (שסביר כי תומכת מאוד במגמה זו).

העובדה שבתימן ובסוריה התחוללו מלחמות בהן השתמשו השלוחים במגוון יכולות שדרגה משמעותית את יכולת הלמידה של אותם ארגונים. לדוגמה, הנוכחות של פעילי חזבאללה בתימן לא רק שדרגה את לחימת הגרילה של החות'ים, אלא עזרה לאותם פעילים לבנונים להסיק מסקנות מהשימוש ביכולות האסטרטגיות בזירה זו, והשפעתם על המערכה מול סעודיה.

מתחדדת התפיסה של עזרה הדדית בין השלוחים לבין עצמם, שהעמיקה את המחויבות ההדדית בין גורמי הציר, ללא קשר לאיראן (שסביר כי תומכת מאוד במגמה זו)

לשיא הדברים הגיעו במבצע "שומר החומות", כאשר חזבאללה נזעק לעזרת חמאס, החות'ים איימו בתקיפת ישראל, כטב"מ מסתורי נפל בישראל ועוד. העזרה ההדדית הזו משמעה, כי היכולת לנהל מערכה כנגד אחד ממרכיבי הרשת הזו, עלולה להסלים מהר מאוד למערכה מול כלל מרכיבי הרשת.

5. מרכזיות חזבאללה

הארגון שהיה בתחילת דרכו פרוקסי איראני, הפך במרוצת השנים לשותף אסטרטגי של טהראן. הפער התרבותי בין איראן וגרורותיה באיזור (בדגש על השפה, אבל לא רק), ובעיקר הנסיון הצבאי שפעיליו רכשו מול ישראל, חייבו את חזבאללה לקחת צעד אחד קדימה וממש לנהל את מרכיבי ציר ההתנגדות.

פעיליו של הארגון נמצאים בכל מקום – מתימן, עבור בעיראק, סוריה בוודאי ובמקומות נוספים. מותו של סלימאני ומינויו של ק'אאני רק העמיקו את הפעילות של חזבאללה בכל הנוגע לניהול אותה רשת רלוונטית.

אין זה מפתיע שחדר המלחמה שנפתח כדי לסייע במערכה בעזה מול ישראל היה בביירות ולא באף מקום אחר. במובנים רבים חזבאללה שולט במרכיבי הרשת לא פחות מאשר איראן, שתלותה בחזבאללה בפעולותיה במזרח התיכון רק הולכת ומעמיקה.

6. בניין הכוח העצמאי

הגם שפעילות כנגד העברות האמל"ח האיראניות לאותם ארגונים הינה מבורכת, בניין הכוח העצמאי (הייצור העצמי) עלול בעתיד הלא רחוק לייתר חלק משמעותי מפעילות זו. במטרה להתגבר על התקיפות המכוונות לעבר מערך השינוי הלוגיסטי של איראן, החלו אותם ארגונים בביסוס יכולות עצמאיות, בעזרת מומחים איראנים וההכשרות שאלו העניקו. הגם שאותם גורמים יזדקקו גם בעתיד לסיוע צבאי איראני, התלות באמל"ח המגיע מאיראן צפויה לרדת, אם מגמת הייצור העצמי תתרחב.

חזבאללה, שהתחיל כפרוקסי איראני, הפך לשותף אסטרטגי של טהראן. הפער התרבותי בין איראן וגרורותיה, ונסיונה הצבאי מול ישראל, חייבו את חזבאללה לקחת צעד קדימה ולנהל את מרכיבי ציר ההתנגדות

כיצד ניתן להתמודד עם התופעה?

1

לאחרונה התבטא ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, בצורך "להכות בראש הנחש" קרי איראן (ולא בגרורותיה). הצהרה זו מצביעה על כיוון אחד אפשרי למערכה מול הפרוקסי אבל דווקא הצהרה זו מחדדת עד כמה תופעת השלוחים האיראנים מאתגרת מאוד את אלו שסובלים מנחת זרועם של אותם שלוחים.

מחד גיסא, ישנו רצון להעניש אותם על פעולותיהם, אך מאידך גיסא ישנו חשש אמיתי (שרק הולך ומתגבר על ציר הזמן) להכניס את איראן למשחק. זאת מתוך ההבנה, שגביית תשלום באיראן על פעולות הפרוקסי תוביל להסלמה, תחריף את פעילות הפרוקסי וספק אם תשנה משהו בגישה של איראן, שכאמור נדמה שמאבדת השפעה על אותם ארגונים.

2

כל מי שמבקש להחליש את אותו מבנה ייחודי אותו הקים סולימאני יצטרך במוקדם או במאוחר להתמודד מול חזבאללה. כאמור, טביעות אצבעותיו של הארגון נמצאות בכל המזרח התיכון, והיכולת שלו להנחיל את הידע המבצעי שהוא רכש עם השנים במאבקים מול ישראל ובסוריה היא כזו שמדרגת משמעותית את היכולות של אותם שלוחים. לכן החלשה של השלוחים מחייבת בראש ובראשונה של החלשתו של ארגון חזבאללה, שהוא זה שהפך במרוצת הזמן להיות הציר של הפעילות של אותם ארגונים.

מי שמבקש להחליש את המבנה הייחודי שהקים סולימאני, יצטרך במוקדם או במאוחר להתמודד מול חזבאללה, שטביעות אצבעותיו בכל המזה"ת. החלשת השלוחים מחייבת קודם כל החלשת חזבאללה

3

מכיוון שישנן מספר מדינות שסובלות באופן קבוע מהפעילות של אותם שלוחים איראניים, נכון לשלב מאמצים בהקשר. המערכה נגד אותם שלוחים איננה יכולה להתמקד רק בפן הצבאי (שכן התקפה כיום על חזבאללה או חמאס תוביל במיידי להסלמה ואף אולי למלחמה). זו צריכה להיות מערכה כנגד התשתית המאפשרת (כלכלית, אזרחית, פוליטית) אשר תחליש את פעילותם של גופים.

לדוגמה, ההוצאה מהחוק של המוסד הכלכלי החשוב ביותר של ארגון חזבאללה קרצ' אלחסן, איננה הפעולה היחידה שנעשתה כנגדו. ובהקשר, נכון לציין פעילות עלומה של האקרים כנגד המוסד. אם שאר המדינות הרלוונטיות יפעלו גם הן כנגד מוסד זה, סביר שהפגיעה בחזבאללה תהיה משמעותית יותר.

* * *

מבחינת ישראל השינויים הללו מחדדים את הסכנה בהתדרדרות למערכה אזורית גם בתרחיש של מלחמה נקודתית מול חזית אחת, את הצורך להרחיב את המערכה גם נגד שאר חברות ציר ההתנגדות, ובעיקר מרחיבים את זירת העימות מול חזבאללה הרבה מעבר לגבולותיה של מדינת לבנון.

בשורה התחתונה

סולימאני אמנם מת, אבל המורשת שלו בדבר הקמתה של אותה רשת שלוחים איראניים חיה ובועטת. איראן ממשיכה לסייע לשלוחיה במזרח התיכון גם לאחר חיסולו של סולימאני. אבל נדמה שמותו של סולימאני, זהות מחליפו ושינויים נוספים, משנים את המבנה ההיררכי של הרשת הזו. אלה מחזקים מאוד את מעמדו של ארגון חיזבאללה כמרכיב מרכזי ברשת, ובעיקר הופכים את יכולת ההשפעה הפוליטית והמדינית של איראן על אותם שלוחים למוגבלת הרבה יותר, למרות שהיא תמשיך לסייע צבאית לחברי הרשת.

סולימאני מת, אך מורשת רשת השלוחים שלו חיה ובועטת. איראן ממשיכה לסייע להם, אך חיסולו, זהות מחליפו ושינויים נוספים – משנים את המבנה ההיררכי של הרשת ומחזקים את חזבאללה

עלינו לזכור כי ההתפתחויות השונות מצביעות על כך שכל מערכה כנגד אחד ממרכיבי הציר תוביל בהכרח לתגובה של שאר מרכיביו, וכל פעולה "הענשה" נגד איראן תוביל בהכרח לתגובה שלה וגם של שאר מרכיבי הרשת.

דני (דניס) סיטרינוביץ, שירת כ-25 שנים באגף המודיעין במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר של אמ"ן וכיום עמית מחקר במכון למחקרי בטחון לאומי (INSS).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,822 מילים
סגירה