משלחת חברי הקונגרס לישראל הדגישה את הקיטוב שאחרי טראמפ

בניגוד למסרים מוושינגטון על תמיכה דו־מפלגתית, המשלחת בראשות יו"ר בית הנבחרים האמריקאי הייתה מורכבת באופן חריג רק מדמוקרטים ● במקביל, בכירים בישראל עושים הכול כדי לוודא שארדואן לא יפתיע את הרצוג עם הצהרות לוחמניות ● וגם: בנט מחמם את היחסים עם בחריין ומאותת למדינות האזור שהכול עוד אפשרי ● פרשנות

יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי בכנסת, 16 בפברואר 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי בכנסת, 16 בפברואר 2021

1

ירושלים

יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי הגיעה השבוע לביקור בירושלים יחד עם משלחת של חברי קונגרס. בין חברי המשלחת הבכירים: יו"ר ועדת הכוחות המזויינים אדם סמית, יו"ר ועדת המודיעין אדם שיף ויו"ר ועדת המשנה לענייני המזרח התיכון בוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים טד דויטש. דויטש הוא גם חבר ותיק של שר החוץ יאיר לפיד.

באופן חריג, המשלחת של פלוסי – שתצא מישראל לוועידת הביטחון במינכן – כוללת רק חברי קונגרס דמוקרטיים. לרוב הרכב המשלחת הוא דו־מפלגתי, זאת משום שהנהגת הקונגרס מנסה שהמשלחות, בטח אם הן מבקרות בישראל, ייצרו רושם של אחדות דעים בין הדמוקרטים לרפובליקאים.

פלוסי ביקרה אתמול בכנסת, נפגשה, בין היתר, עם יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי ואמרה את כל הדברים שחשוב לישראל לשמוע: "התמיכה שלנו במדינת ישראל היא כברזל יצוק. אנו תומכים בביטחונה וביציבות האזורית. הצבענו בגאווה בעד המימון הנוסף לכיפת ברזל ונאשר זאת בקרוב בסנאט. המדינות שלנו נאבקות יחד בטרור האיראני ובתוכנית הגרעין. מדובר באיום עולמי, על העולם כולו".

משלחת חברי הקונגרס הייתה מורכבת מחברים דמוקרטים בלבד, זאת בניגוד למסרים הקבועים מוושינגטון בנוגע לחשיבות התמיכה הדו־מפלגתית במדינת ישראל

כאמור, משלחת חברי הקונגרס הייתה מורכבת מחברים דמוקרטים בלבד, זאת בניגוד למסרים הקבועים מוושינגטון בנוגע לחשיבות התמיכה הדו־מפלגתית במדינת ישראל. אם התמיכה הדו־מפלגתיות כל כך חשובה, למה פלוסי לוותה רק בדמוקרטים? מלשכתה טרם נמסרה תגובה בנושא.

נוסף על כך, אולי כדי לחדד את ההפרדה המפלגתית, פלוסי החליטה לא להיפגש עם יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו. הפרוטוקול לא מחייב אותה לעשות זאת והיא בחרה לא לפגוש אותו. ייתכן כי טרם סלחה לו, או שהיא לא מתכוונת לסלוח לו, על הרגע בו בחר לצאת נגד נשיא מכהן דאז, ברק אובמה, בנאום שנשא בשנת 2015 בפני שני בתי הקונגרס בעקבות הזמנתו של היו"ר דאז ג'ון ביינר.

פלוסי נפגשה אתמול גם עם יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס. עבאס מעורר עניין רב בארה"ב – החל ממכוני מחקר, דרך בעלי טורי דעה ועד ההנהגה האמריקאית. את הפגישות עם פלוסי וחברי קונגרס אחרים הוא העדיף לקיים בעברית. האנגלית שלו עדיין לא מספיק טובה כדי לנהל דיון בחופשיות ולכן נעזר במתורגמן.

2

איסטנבול

יועצו הבכיר של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, איברהים קאלין, וסגן שר החוץ הטורקי סדאט אונאל הגיעו השבוע לביקור בישראל, זאת במסגרת ההכנות לביקור הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה בחודש הבא. קאלין ואונאל נפגשו בירושלים עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז ועם מנכ"ל בית הנשיא אייל שוויקי.

אחד הדברים שמעסיקים כרגע בכירים בממשלה הישראלית הוא איך לקיים ביקור "נקי", כלומר, כיצד להבטיח מראש שארדואן לא יפתיע את הרצוג עם הצהרות לוחמניות כפי שעשה בכנס דאבוס, למשל, בשנת 2009.

בצד הישראלי מעוניינים לוודא כמה שיותר פרטים מראש, כך שלא יהיו הפתעות וישראל לא תובך. יש בכירים במשרד החוץ, חלקם מומחים לטורקיה, שחושבים שישראל צריכה לפעול בקצב איטי בהרבה, "לשחק אותה קשה להשגה", כפי שאמרו לזמן ישראל.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici; Olivier Fitoussi/FLASH90)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici; Olivier Fitoussi/FLASH90)

לקפוץ מאפס יחסים לביקור נשיא תוך כמה חודשים זה יותר מדי, הם סבורים. הם חושבים שצריך לתת לנשיא ארדואן להזיע קצת יותר לפני שתחול התקדמות ביחסים בין המדינות. כך או כך, הרכבת כבר יצאה מהתחנה.

הרצוג – מתואם לגמרי עם שר החוץ לפיד וראש הממשלה נפתלי בנט – ייצא לאיסטנבול. כפי שזה נראה כרגע, ממשלת ישראל לא תעניק במסגרת הביקור מחוות נוספות לטורקים, למשל, העלאת מעמד ראשי הנציגויות לדרגת שגריר. זה לא יקרה באופן מיידי, לא בביקור הקרוב.

לפני הנסיעה לטורקיה, הרצוג ייצא לביקור בן יממה ביוון כדי לשדר שהברית בין ישראל ליוון איתנה ויציבה, למרות חימום היחסים עם הטורקים. הנהגת טורקיה תחת ארדואן לא לגמרי צפויה ויכול להיות שיום אחד יחסי יוון–טורקיה יתחממו. לכן על ישראל לדאוג לטיפוח כל מערכות היחסים הללו, שבבסיסן עומדים גם אינטרסים כלכליים קריטיים בשוק האנרגיה.

3

מנאמה, בחריין

הרגע בו נוגן ההמנון הישראלי ברחבת הטקסים לפני ארמון־משרדו של יורש העצר וראש הממשלה הבחרייני סלמאן בן חאמד אל־ח'ליפה, היה ללא ספק רגע השיא בביקור ראש הממשלה בנט שם.

את התלהבותו של בנט מבחריין קשה היה להסתיר. בין שתי מדינות המפרץ, איחוד האמירויות ובחריין, האחרונה קשה יותר לפיצוח. היחסים החמים בבחריין הם בין ממשלה לממשלה. גם בנט, במהלך פגישותיו ונאומיו, הדגיש שצריך לצקת יותר תוכן להסכם השלום, ולוודא שהוא מחלחל לקשרים בין העמים.

זו משימה לא פשוטה. רוב העם בבחריין הוא שיעי בזמן שבית המלוכה הוא סוני. ברחוב הבחרייני עשויים שלא להתלהב כל כך מהקשר החדש. הביקורת לא תהיה גלויה שכן כל כלי התקשורת במדינה נשלטים על ידי בית המלוכה, ומקורבי השלטון הם אלה שאוחזים במשרות הבכירות.

במהלך הביקור בנט חזר ואמר שהוא מקווה לראות תיירים ישראלים בבחריין, ואולי גם תיירים מבחריין בישראל. הוא אפילו התלוצץ שהישראלים יציפו את האי עד שלבחריינים ימאס. אולם, זה יהיה אתגר לא פשוט.

ראש הממשלה בנט עם יורש העצר מבחריין סלמאן בן חאמד אל-ח'ליפה, 15 בפברואר 2022 (צילום: חיים צח/ לע"מ)
ראש הממשלה בנט עם יורש העצר מבחריין סלמאן בן חאמד אל־ח'ליפה, 15 בפברואר 2022 (צילום: חיים צח/ לע"מ)

ערביי ישראל, סונים ברובם, לא ימהרו לנפוש בבחריין השיעית. גם האוכלוסייה היהודית עשויה להיות מסויגת. למנאמה אין כרגע הרבה להציע לתייר הישראלי

ערביי ישראל, סונים ברובם, לא ימהרו לנפוש בבחריין השיעית. גם האוכלוסייה היהודית עשויה להיות מסויגת. למנאמה אין כרגע הרבה להציע לתייר הישראלי, ערבים ויהודים כאחד. אין היצע מסעדות גדול, בתי המלון הגדולים לא בנויים במתכונת אתרי נופש ובמקומות רבים לא מגישים אלכוהול בשל האיסור המוסלמי.

בקיצור, זה יעד להרפתקנים. מי שרוצה לצלול ולחפש פנינים בצדפות כדאי לו לנסוע לשם. זה אולי המקום היחיד בעולם שמאפשר זאת. בנט היה נראה השבוע חדור מטרה. בחריין מסתמנת כפרויקט אישי שלו. הוא אבחן, בצדק, שבעוד שהשלום עם איחוד האמירויות נסק מעלה מהר, היחסים הבילטרליים בין ישראל לבחריין נותרו מעט מאחור.

בקרוב יגיע יורש העצר לביקור רשמי בישראל והמנון בחריין יושמע בירושלים. זו תהיה הפעם הראשונה מזה שנים ארוכות שנציג מלוכה בכיר של מדינה מוסלמית יגיע לביקור. למהלכים הללו יש חשיבות עצומה – הם מראים למדינות נוספות באזור שהכול פה אפשרי.

עוד 858 מילים
סגירה