מכון מחקר פרו-ארדואני מתכנס ליום עיון בתל-אביב

פרסום ראשון אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון סביב מלחמת רוסיה-אוקראינה, נשיא המדינה ימריא לביקור מדיני חשוב בטורקיה בשבועות הקרובים ● הרצוג יפגוש שם את ארדואן במה שאמור לסמל את חידוש היחסים בין המדינות אחרי כעשור של קיפאון עוין ● אך קודם לנסיעה, ייערך כבר השבוע יום עיון סגור במרכז משה דיין בשיתוף מכון מחקר טורקי המקורב לשלטון באנקרה

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Turkish Presidency via AP)
Turkish Presidency via AP
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן

בשבועות הקרובים ימריא נשיא המדינה יצחק הרצוג לביקור מדיני חשוב בטורקיה. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון (בשל הכאוס הבינלאומי סביב מלחמת רוסיה-אוקראינה), הרצוג יתחיל את הביקור שלו בפסגה מדינית עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה ויסיים אותה בפגישה עם ראשי הקהילה היהודית באיסטנבול.

הפסגה אמורה לסמל את חידוש היחסים בין המדינות, יחסים שנחרבו לפני כעשור בעקבות אירועי משט המרמרה לעזה. במפגש הפסגה לא יוכרז על העלאת דרג היחסים לרמה של חילופי שגרירים – זה יישמר לשלב מאוחר יותר, ובניהולו של שר החוץ יאיר לפיד.

אבל החשיבות של המפגש בין ראשי המדינות היא בעצם התקיימותו. בירושלים יעקבו אחרי כל צעד ושעל ויבחנו את התנהלות הטורקים בשבע עיניים, כדי לוודא שהטורקים לא מחפשים להפתיע את הרצוג ואף חלילה להביכו.

שר החוץ יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החוץ יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לפני נסיעת הרצוג, יערך ביום חמישי השבוע יום עיון במכון המחקר משה דיין ללימודי המזרח התיכון בשיתוף עם מכון המחקר הטורקי SETA – מכון מחקר שנחשב פרו-ארדואן, ממומן בתקציב הממשלה הטורקית וראשיו נתפסים כמקורבים לשלטון הטורקי.

יום העיון סגור לעיתונאים, אך לזמן ישראל נודע כי הנושאים שיידונו בין בכירי SETA לבכירי מרכז דיין נוגעים ליחסי החסר בין המדינות, שוק האנרגיה ועניינים נוספים שנמצאים על הפרק.

יום העיון סגור לעיתונאים, אך לזמן ישראל נודע כי הנושאים שיידונו בין בכירי SETA לבכירי מרכז דיין נוגעים ליחסי החסר בין המדינות, שוק האנרגיה ועניינים נוספים שנמצאים על הפרק

מהצד הישראלי יובילו את התוכן והשיח ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק וד"ר ניר בומס, ומהצד הטורקי ייקח את ההובלה מי שעומד בראש מכון המחקר SETA, ד"ר בורהנטין דוראן. הקהל שישתתף ביום העיון הזה יכלול מומחים בתחום ודיפלומטים זרים המוצבים בישראל והנושא נוגע להם.

אגב, באתרי האינטרנט של שני מכוני המחקר, יום העיון הזה אינו מוזכר בפומבי.

ד"ר בורהנטין דוראן (צילום: SETA)
ד"ר בורהנטין דוראן (צילום: SETA)

ד"ר דוראן פרסם לפני כחודש נייר עמדה באתר מכון SETA, שהופיע גם כמאמר בעיתון הטורקי הנחשב אוהד למשטר ה-Daily Sabah. כותרת המאמר הייתה "חתירה לנורמליזציה ביחסי ישראל טורקיה" ודוראן פירט שם שהכוונות של טורקיה הן לפתוח פרק מדיני חדש עם ארצות הברית, האיחוד האירופי, יוון, ארמניה, איחוד האמירויות וישראל.

ד"ר דוראן פרסם לפני כחודש נייר עמדה – "חתירה לנורמליזציה ביחסי ישראל טורקיה" – בו פירט שהכוונות של טורקיה הן לפתוח פרק מדיני חדש עם ארצות הברית, האיחוד האירופי, יוון, ארמניה, האמירויות וישראל

"קצב השינויים עם איחוד האמירויות מתקדם הכי מהר", כתב דוראן וציין כי נסיגת ארה"ב מתמיכה בהסכם צינור הגז איסטמד היא שאיפשרה את ההתקדמות בין טורקיה לישראל ויוון. "ישראל יכולה עכשיו לדון בשיתוף פעולה בשוק האנרגיה, מבלי להרגיז את היוונים", הוא כתב.

באשר לאינטרסים של ישראל, דוראן הסביר כי אמנם מעמדה של ישראל התחזק בזכות הסכמי אברהם, אך יחד עם זאת, בשל החתימה הקרבה על הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן, ישראל לא תרצה להיות המדינה האחרונה שמגיעה לחידוש וחימום היחסים עם טורקיה.

מכון המחקר SETA אמנם מוגדר כעצמאי אך כאמור לראשיו יחסים קרובים מאוד עם הממשלה של ארדואן, ובמהלך השנים האחרונות הוא ארגן ימי עיון וכנסים המבססים לגיטימציה למדיניות של ארדואן.

עוד 450 מילים
סגירה