ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוצ'י, רוסיה. 22 באוקטובר 2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ

גם בנט יכול: ראש הממשלה קופץ למים העמוקים של הדיפלומטיה העולמית

בנט הפך אתמול למנהיג הראשון שפוגש את פוטין פנים אל פנים מאז תחילת הלחימה באוקראינה והוא ניצב כעת בשורה אחת עם מנהיגי העולם המנסים לפתור את המשבר במזרח אירופה ● לא ברור מה ייצא מהמאמץ של בנט לתווך בין פוטין למערב, אבל הנסיעה הוכיחה שישראל היא זו שנמצאת בליגה אחרת, ולא מנהיג אחד בודד ● פרשנות

אמש (שבת) היה ערב דרמטי בדיפלומטיה הבינלאומית, עם המעורבות הגבוהה ביותר שניתן לדמיין עבור ראש ממשלה ישראלי.

רוסיה פלשה לאוקראינה לפני עשרה ימים, והצעת התיווך מהצד הישראלי הונחה על השולחן כבר בימיה הראשונים. שיחות הטלפון הראשונות בין ראש הממשלה נפתלי בנט לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ובין בנט לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין התקיימו ביום שישי הראשון של המלחמה, 25 בפברואר.

בנט הפך אתמול למנהיג המערבי הראשון שפוגש את פוטין מאז תחילת המלחמה. קנצלר גרמניה אולף שולץ ונשיא צרפת עמנואל מקרון נפגשו עם הנשיא הרוסי לפני שרוסיה תקפה את אוקראינה עם טילים וחירבה את עריה, ובימים האחרונים השניים שוחחו עם פוטין בטלפון.

אך בנט הוא הראשון שמגיע לפגוש את פוטין פנים אל פנים, והוא ניצב כעת בשורה הקדמית של מנהיגי עולם המכניסים ידם לאש, מנסים לפרום את הפלונטר הקשה והקטלני הזה.

ראש הממשלה נפתלי בנט והשר זאב אלקין עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסיום פגישתם בסוצ'י, רוסיה. 22 באוקטובר 2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט והשר זאב אלקין עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסיום פגישתם בסוצ'י, רוסיה. 22 באוקטובר 2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

את הנסיעה למוסקבה החלו להכין בישראל כבר באמצע השבוע שעבר והיא הוצאה לפועל בשבת, כשראש הממשלה הדתי הראשון של מדינת ישראל הוא גם ככל הנראה הראשון להמריא מנתב"ג בשבת – במשימה שיכולה להציל נפשות (פיקוח נפש דוחה שבת). גם שר השיכון זאב אלקין, אדם דתי, הניח את השבת מאחוריו והצטרף למסע החשוב.

ראש הממשלה הדתי הראשון של ישראל הוא גם כנראה הראשון להמריא מנתב"ג בשבת – במשימה שיכולה להציל נפשות. גם שר השיכון זאב אלקין, אדם דתי, הניח את השבת מאחוריו והצטרף למסע החשוב

כרגע לא ניתן לדעת מה יעלה בגורל המשימה. בנט עזב את מוסקבה וטס לברלין להיפגש עם הקנצלר שולץ, אותו פגש רק ביום רביעי האחרון בירושלים. פגישתם הלילית נערכה בברלין בשעה מאוחרת. מייד לאחר מכן המריא חזרה לישראל ונחת לפנות בוקר בנתב"ג.

מאמצי התיווך הללו עשויים לעלות בעשן. פוטין ימשיך להפגיז את עריה של אוקראינה וייתכן מאוד שבנט ישוב בידיים ריקות. אולם המאמץ שווה הכול, גם אם העולם יתאכזב קשות. בהודעה הראשונה אחרי הפגישה עם פוטין, ציין גורם מדיני שבמהלך שעות הישיבה עם פוטין, עלה גם נושא הסכם הגרעין עם איראן.

"ראש הממשלה הביע את עמדת ישראל, שמתנגדת לחזרה להסכם הגרעין", אמר הגורם.

ראש הממשלה נפתלי בנט בדרך לברלין, 5 במרץ 2022
ראש הממשלה נפתלי בנט בדרך לברלין, 5 במרץ 2022

מעניין לשים לב, שבשבת בצהריים נעשה בפעם הראשונה הקשר בין התנאים להגעה להסכם הגרעין עם איראן לבין המלחמה שפתחה רוסיה נגד אוקראינה. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי רוסיה דורשת מארצות הברית ערבויות לכך שהסנקציות שיוטלו על רוסיה לא יפגעו בזכות הרוסית למסחר חופשי עם איראן, השקעות משותפות, ושת"פ צבאי עם איראן.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי רוסיה דורשת מארצות הברית ערבויות לכך שהסנקציות שיוטלו על רוסיה לא יפגעו בזכות הרוסית למסחר חופשי עם איראן, השקעות משותפות, ושת"פ צבאי עם איראן

לפני כשלושה שבועות, בעת ביקור ראש הממשלה בנט בבחריין, גורם מדיני שתידרך כתבים נשאל: האם קיים קשר בין המו"מ בווינה לבין ההתפתחויות בין רוסיה לאוקראינה (אז, עוד לא הייתה מלחמה, אלא מתיחות גלובלית). אותו גורם מדיני אמר כי הם לא רואים את הקשר בין הדברים.

ובכן, אתמול נוצר הקשר. בתחילה דבריו של לברוב – ואחר כך כשבנט ניצל את הפגישה עם פוטין כדי להעלות את הנושא ואולי לדחוק את הסכם הגרעין לאחור.

ישראל נמצאת בבור עמוק בנושא האיראני. אם לא ייחתם הסכם הגרעין, איראן תדהר להעשרה מוגברת (היא כבר נמצאת ב 60%), כך שלא ברור מה האופציה הזו של העדר הסכם תעניק לישראל.

ראש הממשלה נפתלי בנט בדרך לברלין, 5 במרץ 2022
ראש הממשלה נפתלי בנט בדרך לברלין, 5 במרץ 2022

מנגד, אם ייחתם הסכם הגרעין, חומר הגרעין המועשר שנמצא בתוך איראן אמור להיות מועבר החוצה. לאן? לידיה של רוסיה. זה מה שאמר הסכם הגרעין המקורי וכך היה החל מ-2015. לרוסיה, שעומדת להגיע לבית הדין הלאומי באשמת פשעי מלחמה, יש תפקיד כה שונה בהסכם מול איראן. שם היא אמורה להיות גורם מרכך.

אם ייחתם הסכם הגרעין עם איראן, חומר הגרעין המועשר שנמצא בתוך איראן אמור להיות מועבר החוצה. לאן? לידיה של רוסיה. זה מה שאמר הסכם הגרעין המקורי וכך היה החל מ-2015

אין לדעת מה פוטין השיב לבנט, ובכלל מה מצב רוחו אחרי עשרה ימי לחימה וסנקציות בינלאומיות חמורות. קשה לדמיין את האיש הזה, בפיצול אישיות מנהיגותי, ממלא את תפקיד השטן הבינלאומי בחזית אחת ואת תפקיד המלאך בחזית אחרת.

כך או כך, ראש ממשלת ישראל הגיע בימים האחרונים לעמדת השפעה בינלאומית – לא עניין מבוטל עבור אדם שנכנס למשרד ראש הממשלה רק לפני תשעה חודשים. האירוע הזה מתבלט על רק 12 שנות ראשות הממשלה של בנימין נתניהו, כשבמהלכן טיפח נתניהו את הנרטיב שהוא המנהיג הישראלי היחיד שמסוגל ואין בלתו.

כשנה לפני מערכת בחירות 2013, כשנתניהו היה שלוש שנים בתפקיד ראש הממשלה בקדנציה השנייה, החלו יועציו ומקורביו דאז לתדרך עיתונאים ישראלים כאילו נתניהו הוא היחיד בעל הניסיון, היחיד שיכול – שאין אף מועמד של ממש הניצב מולו.

מודעת בחירות על מטה הליכוד בתל אביב, ספטמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאשש90)
מודעת בחירות על מטה הליכוד בתל אביב, ספטמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאשש90)

התדרוכים הללו תפסו חזק ונתניהו ניצח את מערכת הבחירות של 2013 בהליכה, בלי לצאת כמעט מן הבית. הוא לא היה זקוק לאירועי קמפיין ואכל בלי מלח כל מי שניסה להתייצב מולו בתוך הליכוד.

מאז במהלך השנים, הטענה ש"רק נתניהו יכול" הלכה והתעצמה. היא תפסה נפח, וחסידים שוטים טיפחו את מצג השווא שנתניהו גדול יותר מכל קודמיו, חשוב יותר ממדינת ישראל, שאין שני לו בעולם. נתניהו, ונאמני החצר שלו, השקיעו שעות וימים בבניית המוניטין של המנהיג הגלובלי, מותג עולמי.

מאז במהלך השנים, הטענה ש"רק נתניהו יכול" הלכה והתעצמה. היא תפסה נפח, וחסידים שוטים טיפחו את מצג השווא שנתניהו גדול יותר מכל קודמיו, חשוב יותר ממדינת ישראל, שאין שני לו בעולם

לצדם של ישראלים רבים שבזו לרעיון ההאדרה האישית, גם בעולם חשבו שזו הפרזה. כך, למשל, שר החוץ של איחוד האמירויות ספג לחצים מלשכת ראש הממשלה דאז במהלך מערכת הבחירות השלישית, להזמין את נתניהו לביקור ממלכתי באמירויות.

אבל האמירתים לא היו מעוניינים להפוך לניצבים בסרטון קמפיין שלישי של ראש ממשלה שלא מצליח להרכיב ממשלה. "אנחנו חתמנו על הסכמי אברהם עם מדינת ישראל, לא עם נתניהו אישית", הצהיר שר אמירתי בכיר במטרה להוריד את לשכת ראש הממשלה מן החיזורים אחריהם.

בנט מכהן כראש ממשלה מאז יוני 2021. הוא הוכיח כבר מספר פעמים שלמרות הפופולריות הנמוכה שלו בקרב הציבור הישראלי, את העבודה של ראש ממשלת ישראל יכול לעשות אדם בשר ודם שהחליף את ראש הממשלה הממושך ביותר שהיה כאן.

בנט הוכיח כבר מספר פעמים שלמרות הפופולריות הנמוכה שלו בקרב הציבור הישראלי, את העבודה של ראש ממשלת ישראל יכול לעשות אדם בשר ודם שהחליף את ראש הממשלה הממושך ביותר שהיה כאן

אף אחד לא מזלזל בחשיבות התפקיד, במתחים, בקשיים, באינטנסיביות. גם את הקרדיט העצום על חתימת ההסכם עם האמירויות, בחריין ומרוקו לא צריך לקחת מנתניהו. מה ששלו, שלו.

אבל אירועי הימים האחרונים מלמדים שיעור חשוב: העוצמה של מדינת ישראל היא זו שעשתה את התפקיד ולא האדם לבדו.

מדינת ישראל חזקה, יציבה ומובילה בזכות התעשיות שלה, כוחות הביטחון, הרוח היזמית והערבות ההדדית. היכולות הדיפלומטיות של מנהיגי ישראל מצויות בידיהם בזכות הדמוקרטיה החיונית והרוח הליברלית של המדינה. זה היה נכון במשך שנותיו של נתניהו וזה בהחלט נכון גם אחריו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בנט מוכיח שוב את אומץ ליבו ואת תבונתו.הוא עשה זאת בעהק בשדה הקרב ועכשיו מוכיח זאת גם כמנהיג המדינה.ההכרה ביכולותיו גוברת בקרב הציבור הישראלי.האמירה"פיקוח נפש דוחה שבת"הנחתה אתמול גם אות... המשך קריאה

בנט מוכיח שוב את אומץ ליבו ואת תבונתו.הוא עשה זאת בעהק בשדה הקרב ועכשיו מוכיח זאת גם כמנהיג המדינה.ההכרה ביכולותיו גוברת בקרב הציבור הישראלי.האמירה"פיקוח נפש דוחה שבת"הנחתה אתמול גם אותן וגם דתיים מסביבו.

עוד 1,021 מילים ו-1 תגובות
סגירה