ישראל והקץ ל"קץ ההיסטוריה"

וולודימיר זלנסקי ואנשיו בביקור בבית חולים (צילום: Ukrainian Presidential Press Office via AP)
Ukrainian Presidential Press Office via AP
וולודימיר זלנסקי ואנשיו בביקור בבית חולים

לפני 30 שנה פרסם היסטוריון פרנסיס פוקיאמה את ספרו "הקץ להיסטוריה והאדם האחרון". הטענה העיקרית בספר הייתה שתם עידן המלחמות, שאין הצדקה לשימוש בכוח, וכי הכל ניתן לפתור באמצעות "עוצמה רכה" (soft power). העמידה ההרואית של העם האוקראיני מול פלישה הרוסית חוללה שינוי תודעתי עמוק, שניתן להגדיר כקץ ל"קץ ההיסטוריה".

עטיפת הספר "קץ ההיסטוריה והאדם האחרון"
עטיפת הספר "קץ ההיסטוריה והאדם האחרון"

ההחלטה של פוטין להורות לצבא הרוסי לכבוש את אוקראינה חוללה שינוי תודעתי עמוק ביותר בעולם המערבי, במיוחד באירופה. זה בא לידי ביטוי בהחלטתה הדרמטית של גרמניה לזנוח את הפציפיזם שאפיין את מדיניותה מאז כינונה של הרפובליקה הפדרלית אחרי מלחמת העולם השנייה, ולהזרים תקציבים חסרי תקדים לשדרוג יכולותיה הצבאיות.

המנהיגה הכלכלית והפוליטית של האיחוד האירופאי הבינה שהיא חייבת ליטול, יחד עם צרפת, גם את המנהיגות הצבאית. מדובר במהפכה תודעתית עמוקה, שללא ספק תהיה אחד הגורמים המעצבים של המאה ה21.

החלטת פוטין לכבוש את אוקראינה חוללה שינוי תודעתי עמוק ביותר בעולם המערבי, במיוחד באירופה. זה בא לידי ביטוי בהחלטתה הדרמטית של גרמניה לזנוח את הפציפיזם שאימצה מאז מלחה"ע ה-2

לשינוי התודעתי הזה השלכות משמעותיות על מעמדה של ישראל. תודעת ה"קץ להיסטוריה" פגעה מאוד בישראל, כי היא יצרה עוינות אינסטינקטיבית לכל מי שמפעיל כוח.

בעידן ה"קץ להיסטוריה" אין דובים וזאבים ביער, אלא רק גמדים נחמדים ופיות טובות. לישראל היה קשה עד כמעט בלתי אפשרי להסביר שהיא לא חיה באותו יער חביב, אלא בג'ונגל שורץ טורפים מסוגים שונים.

כעת, כשלמערב מתחיל ליפול האסימון שגם ביער שלהם מסתובב טורף אכזרי, גוברים הסיכויים שהוא יגלה יותר הבנה למצבה של ישראל, וסביר להניח שהביקורתיות כלפיה כל פעם שהיא נאלצת להפעיל כוח תרד.

בנוסף לכך, בעידן הקץ ל"קץ ההיסטוריה", הגישה הפייסנית כלפי דיקטטורים יוצאת מהאופנה, וזה יגביר את התמיכה בישראל. הכל הקשור לסוגיית איראן.

המהפכה התודעתית העוברת כעת על המערב אינו הדבר היחידי הפועל לטובת ישראל. במקביל להתעצמות צבאית, אירופה חייבת לעשות גמילה מזורזת מאנרגיה רוסית.

זה מגדיל את הסיכוי לתמיכה מערבית גורפת בהסדר מדיני, שיאפשר בניית צינור גז אשר יחבר את השדות של מצרים, עזה, ישראל וקפריסין לאירופה דרך טורקיה. זה כמובן פותח אשנב רחב לכינון סדר פוליטי אזורי חדש, שעוגניו יהיו ישראל, מצרים, קפריסין וטורקיה, דבר שיגביר עוד יותר את בידודה של איראן.

המלחמה באוקראינה עשויה להניב גם דיווידנד דמוגרפי משמעותי לישראל. מספר היהודים באוקראינה ורוסיה הינו כ200,000. זה אינו כולל את זכאי חוק השבות, אלא רק מי שנחשב יהודים על פי ההלכה. אם מוסיפים למספר הזה את מספר זכאי חוק השבות, אז פוטנציאל העליה מרוסיה ואוקראינה הינו כ-700,000 אנשים.

המהפכה התודעתית העוברת כעת על המערב אינו הדבר היחידי הפועל לטובת ישראל. במקביל להתעצמות צבאית, אירופה חייבת לעשות גמילה מזורזת מאנרגיה רוסית

הסיכוי שרובם ירצו לעלות ארצה או בגלל שאיבדו את ביתם באוקראינה, או בגלל הקריסה הכלכלית הצפויה ברוסיה בגלל הסנקציות שהוטלו עליה הינו גבוה. ברור שאם תוך 4-5 שנים תגדל האוכלוסייה היהודית של ישראל במעל חצי מיליון אנשים, יש לזה השלכות דמוגרפיות משמעותיות ביותר.

המשמעותית ביותר הינה האפשרות שדמוגרפית ישראל תוכל לפתור את הסוגייה הפלסטינית ע"י סיפוח יו"ש, הכולל מתן זכויות אזרחיות מלאות לכל תושבי הגדה המערבית מבלי לסכן את הרוב היהודי של ישראל.

זה יאפשר את הכנסת ערב הסעודית לתוך הסכמי אברהם, דבר שישנה לחלוטין את המציאות הפוליטית של המזה"ת, תוך עיצובה בצורה שתשרת מאוד את האינטרסים הישראלים.

עיתונאי במשך כשני עשורים (עורך כלכלי ג'רוזלם פוסט, עורך ראשי מעריב בינלאומי, עורך חדשות מקור ראשון, עורך ראשי אתר אינטרנט אנגלית של חדשות ערוץ 2). קצין מודיעין לשעבר ב-ANC המחתרת שפעלה נגד משטר האפרטהייד בדרא"פ, אחרי זה עבד עם מנדלה. מנכ"ל CISec - http://www.cisec.info חברה העוסקת בעיצוב תודעה ולוחמת שיח.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
גם אם ישראל תהפוך לאהובת העמים, ואיראן וחיזבאללה יבודדו, עדיין כדה"א רחוק מהאידיאל שאליו הוא אמור להגיע. הקפיטליזם ותרבות הצריכה זה זה המחלה של האנושות: רק 'נגמרה' הקורונה וכבר כולם חוז... המשך קריאה

גם אם ישראל תהפוך לאהובת העמים, ואיראן וחיזבאללה יבודדו, עדיין כדה"א רחוק מהאידיאל שאליו הוא אמור להגיע. הקפיטליזם ותרבות הצריכה זה זה המחלה של האנושות: רק 'נגמרה' הקורונה וכבר כולם חוזרים לחגוג, לצרוך בטירוף, המפעלים עובדים נון סטופ, הפקקים זה הסממן הכי ברור להתקרבות הגיהינום. בלית ברירה, הטבע יכאיב לאנושות הרבה כדי ללמדה לקח – איך לכבד את אמא אדמה

עוד 490 מילים ו-1 תגובות
סגירה