אין משפחה, יש מלחמה

הזוג ולדימיר ולודמילה פוטין מודיעים על גירושיהם, צילום מסך מכתבה של CBS News
הזוג ולדימיר ולודמילה פוטין מודיעים על גירושיהם, צילום מסך מכתבה של CBS News

ב-6 ביוני 2013 הודיעו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ורעייתו לודמילה בראיון לטלוויזיה הרוסית הממלכתית, על החלטתם להתגרש לאחר 30 שנות נישואים. חצי שנה לאחר מכן פלשו כוחות צבא רוסיה לחצי האי קרים האוקראיני, מהלך שהסתיים בסיפוחו של חצי האי קרים ובמלחמה מתמשכת עם אוקראינה, שהשבוע הפכה למדממת מתמיד.

ב-6 ביוני 2013 הודיעו נשיא רוסיה פוטין ורעייתו לודמילה בראיון לטלוויזיה הרוסית הממלכתית, על החלטתם להתגרש לאחר 30 שנות נישואים. חצי שנה לאחר מכן פלשו כוחות צבא רוסיה לחצי האי קרים האוקראיני

לכאורה, שני אירועים ללא קשר ביניהם. אחד קשור לחייו הפרטיים של מנהיג, שני להחלטותיו המדיניות צבאיות, אך האם באמת שני האירועים האלו לא כלל לא קשורים?

במהלך ההיסטוריה היו לא מעט מנהיגים חסרי רסן שיצאו למסעות כיבושים. במקרה, או כנראה שלא במקרה, לחלק גדול מהם לא היתה שותפה לחיים לחזור אליה הביתה, או שהם בחרו להסתיר אותה מחשש לפגיעה ב"גבריות" שלהם אל מול פני האומה.

לאורך רוב שנות שלטונו, הסתיר היטלר את בת זוגו אווה בראון. היטלר חשש שחיבורו לדמות נשית תחליש אותו ואכן ניתק אותה מכל יכולת השפעה, גם כשהגיע הדבר להחלטתו להוציא להורג את בעלה של אחותה, קצין האס. אס. הרמן פגליין.

בנובמבר 1932, לאחר ריב פומבי עם בעלה השיכור, התאבדה נדז'דה אללוייבה, אישתו השנייה של סטלין. בהלוויה שלה אמר סטאלין:

"היצור זה ריכך את לבי. היא נפטרה ועם מותה הרגשות החמים האחרונים שלי לאנושות פשוט נעלמו".

באותו הזמן הוביל סטלין את הקולקטיבציה, שבשם הקומוניזם הביאה להרעבה למוות של מיליונים במדינות ברית המועצות השונות, במקביל למסע הטיהורים שביצע במהלך שנות ה-30 באלפים משותפיו להנהגת המדינה והצבא האדום.

האם לעובדה שסטלין לא חזר באותה תקופה למשפחה מתפקדת, היה חלק באובדן הרסן שלו מול האזרחים וההנהגה? סיכוי טוב שכן.

במהלך ההיסטוריה היו לא מעט מנהיגים חסרי רסן שיצאו למסעות כיבושים. במקרה, או כנראה שלא במקרה, לחלק גדול מהם לא היתה שותפה לחיים לחזור אליה הביתה, או שבחרו להסתירה מחשש לפגיעה ב"גבריות"

בת או בן זוג, יכולים להיות גורם ממתן. כזה שמאפשר למנהיגים יכולת קבלת החלטות טובה יותר. מישהו שלא מבקש להרשים את המנהיגים, אלא יכול לדבר איתם בגובה העיניים. להציב בפניהם את האמת כפי שהיא.

גם להיטלר וגם לסטלין לא היתה באמת משפחה. הם היו גברי אלפא בודדים, מוקפים בעושי דברם שידעו שכל ביקורת עלולה להסתיים במותם.

פוטין, לא הגיע לדרגת רצח ההמונים של היטלר וסטלין, אבל הוא הולך ומוכיח את עצמו כמנהיג חסר מעצורים מוסריים. פוטין ששולח את חייליו להרוג ולהיהרג באוקראינה, עוסק לא מעט בדימוי הגברי שלו. מצטלם משתזף או רוכב על סוס, חשוף בחלק גופו העליון. נותן איפון בג'ודו או משחק הוקי קרח. פוטין דואג שכולנו נדע שהוא "גבר גבר", ואישה לצדו עלולה כנראה לפגוע לדעתו ב"אלפאיות" על סטרואידים שהוא מנסה להראות לעולם.

לכן, גם עבור פוטין, קבוצת ההתייחסות היחידה שלו היא של עושי דברו. אלו שהוא יכול לנזוף בהם ולהשתיק אותם אל מול פני האומה. גם הוא מנהל את מלחמותיו כאדם בודד, נטול משפחה, נטול עזר כנגדו.

ברור שתמיד יהיו דיקטטורים שהם אנשי משפחה אוהבים ודמוקרטים גדולים נטולי משפחה ואישה (כנראה שזה לא מקרה שאין יותר מדי דיקטטוריות), אבל ניסיון העבר וההווה מלמד שלעובדה שלמנהיג, כמו לכל אדם אחר יש בית חם לחזור אליו עם אנשים שאוהבים אותו להתייעץ לדבר איתם, יש השפעה מרסנת.

פוטין עוסק לא מעט בדימויו הגברי. מצטלם משתזף או רוכב על סוס בלי חולצה. נותן איפון בג'ודו או משחק הוקי קרח, דואג שכולנו נדע שהוא "גבר גבר". אישה לצדו עלולה לפגוע לדעתו ב"אלפאיות" על סטרואידים

ואולי, רק אולי, אילו הייתה זאת "פוטינה", דיקטטורית אישה, ייתכן שפני הדברים היו נראים אחרת.

אירית רוזנבלום היא עורכת דין, פילוסופית של המשפט, מייסדת ומנכ"לית הארגון "משפחה חדשה", הפועל להכרה ערכית וחוקתית במשפחה. לרבות כל התאים המשפחתיים בישראל והשוואת זכויותיהן של משפחות מכל הסוגים והמינים. מחברת הספר "בגן של אלוהים – תולדות המהפכה המשפחתית".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 542 מילים
סגירה