ללא ועדת האתיקה, נתניהו ימשיך לצעוד לבד

על פי תקנון הכנסת, נתניהו לא יכול לגייס תרומות להגנתו המשפטית ללא אישור ועדת האתיקה ● הוועדה טרם הוקמה בגלל התנגדות הליכוד ● בנק דיסקונט הקפיא את כספי התרומות עד לקבל אישור משפטי ● יועמ"שית הכנסת הודיעה כי עד קבלת אישור, הכספים לא יועברו לנתניהו ● וגם אם ועדת האתיקה תתכנס בקרוב, כלל לא בטוח שתאשר לח"כ בעל אמצעים לקבל תרומות כאלו ● פרשנות

אתר גיוס הכספים עבור בנימין נתניהו, נכון ל-10 במרץ 2022 (צילום: צילום מסך, עיבוד מחשב)
צילום מסך, עיבוד מחשב
אתר גיוס הכספים עבור בנימין נתניהו, נכון ל-10 במרץ 2022

אם ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, מעוניין להותיר סיכוי מסוים לכך שכ-4 מיליון שקלים שנאספו כתרומות למענו אכן יוכלו להגיע לכיסו ומשם למימון הגנתו המשפטית, הוא צריך לפעול כבר עכשיו להקמתה של ועדת האתיקה בכנסת. כל עוד ועדת האתיקה אינה מתמנה, הכספים שנאספו למען נתניהו לא יגיעו לעולם ליעדם.

אך האמת היא שגם אם ועדת האתיקה תקום מיד עם כינוסה המחודש של הכנסת אחרי פגרת הפסח, אין כל ביטחון שנתניהו יזכה לקבל את הכסף. בניגוד לרושם שמותירים אוהדיו, ובראשם השדר ינון מגל, הקמתה של ועדת אתיקה אין פירושה שהכספים יועברו אוטומטית לנתניהו. למעשה, די רחוק מכך.

חבר כנסת מן המניין

מאז הקמת הממשלה החדשה, נתניהו איננו עוד חבר ממשלה אלא חבר כנסת מן המניין. פירושו של דבר הוא שמבחינה אתית הוא משוחרר מעולם של כללי ועדת אשר למניעת ניגוד עניינים, שמכוחם פועלת ועדת ההיתרים שבמשרד מבקר המדינה.

כללי ועדת אשר הם אלה המונעים מחברי הממשלה לקבל כספים מגורמים פרטיים, אלא אם ועדת ההיתרים אישרה את הדבר מראש. נתניהו עודנו מצוי בעיצומו של מאבק משפטי בדרישה להשאיר אצלו את הכספים והתשורות שקיבל מנתן מיליקובסקי וספסנר פרטריץ'.

נתן מיליקובסקי (צילום: Drew Altizer Photography)
נתן מיליקובסקי (צילום: Drew Altizer Photography)

חברי כנסת, לעומת זאת, כפופים לכללי האתיקה החלים על הכנסת. מי שאוכף את הכללים הללו היא ועדת האתיקה של הכנסת, המצוידת בסמכויות מעין-שיפוטיות. ועדת האתיקה, המורכבת מארבעה חברים – שניים מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה – אמורה לאשר באופן פרטני כל קבלת כספים פרטיים לכיסו של חבר כנסת, לאחר ששמעה נימוקים בנושא.

בד בבד, הוועדה גם פרסמה לאורך השנים החלטות עקרוניות, המצורפות לתקנון הכנסת ונחשבות הוראות מחייבות.

ביולי 1997 פרסמה ועדת האתיקה החלטה בעניין קבלת תרומות למימון הגנה משפטית ועזרה רפואית. בעיקרו של דבר, הוועדה התירה לחברי כנסת לקבל כספים לשתי המטרות הללו.

ואולם ההחלטה העקרונית הזו נהפכה מקצה אל קצה בנוהל חדש מיולי 2018. בהתאם לנוהל זה, על חבר הכנסת לפרט את הצורך בקבלת התרומה והוועדה רשאית לבקש ממנו לצרף לבקשה מידע ומסמכים ואף לבקשו להופיע בפניה.

אם תאשר ועדת האתיקה את קבלת הכספים, יצטרך נתניהו לפתוח חשבון בנק ייעודי שינוהל ע"י עורך דין או רואה חשבון, שיצטרך לאשר כי כל הוצאה מהחשבון אכן מנותבת למטרה שלשמה ניתנה. כל תרומה אינה יכולה לעלות על 5,000 שקל מאדם בודד או מיחידה משפחתית אחת. לא ניתן לתת תרומה בעילום שם מאדם, ותאגיד אינו רשאי לתרום.

אם תאשר ועדת האתיקה את קבלת הכספים, יצטרך נתניהו לפתוח חשבון בנק ייעודי שינוהל ע"י עורך דין או רואה חשבון, שיצטרך לאשר כי כל הוצאה מהחשבון אכן מנותבת למטרה שלשמה ניתנה

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, השיבה בימים האחרונים לפנייתה של התנועה לאיכות השלטון בעניין זה. אפיק הדגישה את העובדה שוועדת האתיקה תידרש לבחון את "הצורך עצמו של חבר הכנסת בקבלת התרומות". ובמילים פשוטות – אם חבר הכנסת הוא אדם אמיד במיוחד, מדוע הוא נזקק לקבלת תרומות למימון ייצוגו המשפטי?

עו"ד שגית אפיק (צילום: דוברות הכנסת)
עו"ד שגית אפיק (צילום: דוברות הכנסת)

"הכול על פי מכלול נסיבות העניין", כתבה אפיק. "אין המדובר בפרמטרים מדידים שהתקיימותם תוביל באופן כמעט אוטומטי לאישור הבקשה".

"תיקון עוולות על פי תורת ישראל"

אם כך, כל עוד ועדת האתיקה אינה פועלת, נתניהו מנוע מקבלת הכספים. העובדה הפשוטה הזו ידועה גם לסניף עפולה של בנק דיסקונט, שבו מתנהל חשבונה של עמותת "מוסרי", ושבמסגרתו נאסף הכסף מקמפיין מימון ההמונים שנעשה למען נתניהו, קמפיין שהחל לפני כחודש וחצי.

לפני כשבועיים ציין הבנק, במכתב לעמותה, כי העמותה הודיעה לבנק שאיסוף הכספים למען נתניהו "תואם את מטרות החשבון ומטרות העמותה בעלת החשבון", כפי שנדרשה העמותה להצהיר עם פתיחת חשבון הבנק.

אך על אף ההצהרה, בבנק נותרו ספקנים. "נבהיר כי הסניף לא יאשר את הוצאת כספי הקמפיין מהחשבון עד לקבלת הבהרה מי הזהות שתקבל את הכספים לידיה במישרין ולאיזו מטרה", כתב הבנק, "וכן, עד לקבלת חוות דעת מהגורם המשפטי המוסמך (כגון היועץ המשפטי לממשלה ו/או לכנסת) להנחת דעת הסניף, המתירה את העברת כספי הקמפיין לזהות המבוקשת ואת האופן שבו ייעשה שימוש בכספי הקמפיין. עד להסדרה, יישמרו כספי הקמפיין בפיקדון מעוכב".

"נבהיר כי הסניף לא יאשר את הוצאת כספי הקמפיין מהחשבון עד לקבלת הבהרה מי הזהות שתקבל את הכספים לידיה במישרין ולאיזו מטרה, וכן עד לקבלת חוות דעת מהגורם המשפטי המוסמך"

המכתב שנשלח לעמותת "מוסרי" מבנק דיסקונט
המכתב שנשלח לעמותת "מוסרי" מבנק דיסקונט

עמותת "מוסרי – ארגון זכויות אדם יהודי", העומדת מאחורי קמפיין מימון ההמונים למען נתניהו, נוסדה בשנת 2016, ומטרותיה "לפעול להגנה על זכויות אדם ותיקון עוולות על פי תורת ישראל ומתוך אמונה שהאדם נברא בצלם אלוקים וזאת באמצעות מחקר, פרסום וניהול מאבקים ציבוריים, סיוע לנפגעים, חינוך והסברה".

עד 2019 היה תקציבה השנתי של העמותה נמוך מ-150 אלף שקל. ב-2020 קרה משהו: המחזור הכספי של העמותה קפץ ל-4.1 מיליון שקל.

נראה שבפני העמותה עומדות כעת שתי בעיות מרכזיות: האחת, שאין בידיהם חוות דעת מטעם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה או מטעם היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק המתירה את העברת הכספים לידי נתניהו או בעל תפקיד מטעמו.

מכתבה של אפיק מביע עמדה הפוכה בדיוק, ועמדה זו לא תשתנה כל עוד ועדת האתיקה אינה פועלת, וגם כשזו תקום יהיה צורך בקבלת החלטה פרטנית מטעמה.

הבעיה השנייה היא שנראה כי קמפיין מימון ההמונים למען נתניהו איננו בדיוק חלק ממטרותיה של העמותה. במצב רגיל זו הייתה בעיה של העמותה אל מול רשם העמותות, אך בנסיבות שנוצרו מדובר בבעיה של העמותה מול הבנק, שכן חלק מהתחייבות העמותה במעמד פתיחת החשבון הוא שהכספים המוחזקים בו ישמשו אך ורק לטובת מטרות העמותה.

מדובר בבעיה של העמותה מול הבנק, שכן חלק מהתחייבות העמותה במעמד פתיחת החשבון הוא שהכספים המוחזקים בו ישמשו אך ורק לטובת מטרות העמותה

המסקנה היא שדרכו של נתניהו לקבלת מיליוני השקלים שהעמותה אספה מהציבור למענו עודנה ארוכה וקשה.

עוד 833 מילים
סגירה