בחמאס מודאגים מחימום היחסים בין טורקיה וישראל

בחמאס מתוסכלים מקבלת הפנים החמה שזכה לה הנשיא הרצוג באנקרה, אך לא מעזים לפתוח חזית עם ארדואן ● הם בולעים את הרוק ומקווים שלא יוטלו מגבלות על אנשי הארגון בטורקיה ● מי שבעיקר צריכה לדאוג היא ישראל: חמאס מבודד יותר, הוא גם אלים יותר ● וברמאללה יש סוף סוף סיבה לחייך ● פרשנות

פעיל חמאס ברצועת עזה (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra)
AP Photo/ Khalil Hamra
פעיל חמאס ברצועת עזה

בחמאס לא חשבו שנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן יתהפך כל כך מהר ובכזו עוצמה. משהו קרה לאיש שלהם באנקרה. אולי זו הכלכלה, ייתכן מצבו בסקרים, התהפוכות שעוברות על המזרח התיכון, או שאולי הכול ביחד.

כך או כך, קבלת הפנים החמה והפומבית שערך הנשיא הטורקי לנשיא מדינת ישראל על שטיחים תכולים לצלילי המנון התקווה בשבוע שעבר, הכניסו את חמאס לסחרור.

קבלת הפנים החמה והפומבית שערך הנשיא הטורקי לנשיא מדינת ישראל על שטיחים תכולים לצלילי המנון התקווה בשבוע שעבר, הכניסו את חמאס לסחרור

ביקור מתוקשר של הנשיא יצחק הרצוג בארמונו של השליט הטורקי הוא הדבר האחרון שחמאס ציפה לו. אחרי הכול, טורקיה הפכה לבית שני עבור אנשי חמאס בשנים האחרונות.

אולם הארגון לא לקח בחשבון שהמנהיג הטורקי שנתן להם חסות וכר נרחב לפעול משטחו ישנה את מדיניותו ב-180 מעלות ויחזר אחרי ישראל בכזו התלהבות, החורגת אפילו מכללי הפרוטוקול הדיפלומטי.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטקס קבלת הפנים בארמונו, 9 במרץ 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטקס קבלת הפנים בארמונו, 9 במרץ 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)

עם זאת, בחמאס נאחזים בחצי הכוס המלאה. נכון שארדואן מסתכל כעת על ישראל כשותפה אבל זה עדיין לא אומר שהוא מתכוון להתהפך על חמאס. בעזה מעריכים שלמרות הרצון הטורקי לבנות מחדש את הקשרים עם ישראל, ארדואן לא ישרוף את הגשרים לעזה. גם אם ינקוט צעדים כדי לרצות את ישראל, זה יהיה במשורה.

הבידוד של חמאס הולך וגובר. בריטניה ואוסטרליה הודיעו לא מכבר על החלטתן לתייג את חמאס על שתי זרועותיו, הצבאית והמדינית, כארגון טרור. לפני כן הייתה זו סודן שהודיעה על שורת צעדים להגבלת פעילותו של חמאס וגרורותיו בשטחה.

הבידוד של חמאס הולך וגובר. בריטניה ואוסטרליה הודיעו לא מכבר על החלטתן לתייג את חמאס כארגון טרור. לפני כן הייתה זו סודן שהודיעה על שורת צעדים להגבלת פעילותו של חמאס וגרורתיו בשטחה

סוריה מזמן גרשה משטחה את אנשי חמאס בעקבות העמדה שהוביל בכיר הארגון בחו"ל, ח'אלד משעל, נגד פעולותיו של משטר אסד עם תחילת מלחמת האזרחים במדינה. ירדן מתייחסת לאנשי הארגון בחשדנות רבה ונמנעת מהכנסתם לממלכה. בלבנון לא אוהבים את החיבור של חמאס לחיזבאללה ואיראן. גם המצרים מאסו בהם.

נסיכויות המפרץ לא רוצות שום קשר עם מנהיגי חמאס. את איחוד האמירויות איבד יחיא סנוואר בעקבות תמיכתו בחות'ים בתימן שהכריזו לאחרונה על מלחמה מול אבו דאבי. היחסים ניזוקו עוד קודם לכן עקב ההתקפות של חמאס על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל. עם ערב הסעודית היחסים ממשיכים להיות מתוחים בעקבות מעצר של עשרות מפעילי הארגון בשטחה.

יחיא סנוואר, מנהיג חמאס בעזה בעצרת אחרי הפסקת האש עם ישראל, מאי 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
יחיא סנוואר, מנהיג חמאס בעזה בעצרת אחרי הפסקת האש עם ישראל, מאי 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)

ועכשיו חמאס בדרך לאבד את הסולטן שנתן להם מקלט ואירח אותם בחצרו. בכיר הארגון בחו"ל סאלח אל-עארורי, ששמו נקשר באחריות לחטיפת שלושת הנערים בגוש עציון ערב מבצע "צוק איתן" ב-201, היה אורח כבוד של טורקיה, משם הפעיל תאי טרור והעביר כספים לחוליות טרור בגדה.

הארגון לא במיטבו גם בשל המצב הפנימי שבו הוא שרוי, ובעיקר המתיחות בין הנהגת עזה והזרוע הצבאית מצד אחד, לבין ההנהגה המדינית שרוב חבריה שוהים בחו"ל, מצד שני.

אלא שעדיין מוקדם להספיד את חמאס או לצפות לנפילת שלטונו. קטאר ואיראן עדיין איתו. התמיכה הכספית והצבאית שחמאס מקבל מטהרן, נוסף לתרומות מגורמים אחרים, מחזיקה את ראשו מעל המים.

עדיין מוקדם להספיד את חמאס או לצפות לנפילת שלטונו. קטאר ואיראן עדיין איתו. התמיכה הכספית והצבאית שחמאס מקבל מטהרן, נוסף לתרומות מגורמים אחרים, מחזיקה את ראשו מעל המים

למרות הכול, חמאס נשאר פופולרי בדעת הקהל הפלסטינית, בין היתר בשל האלטרנטיבה שהוא מציע לכל מי שטוענים לשחיתות ברשות הפלסטינית וסולדים משיתוף הפעולה הביטחוני שלה עם ישראל.

פלסטינים בעזה חוגגים את יום השנה ה-34 להקמת חמאס, 10 בדצמבר 2021 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
פלסטינים בעזה חוגגים את יום השנה ה-34 להקמת חמאס, 10 בדצמבר 2021 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

ברשות הפלסטינית לא היו מתנגדים לראות צעדים דרסטיים מצד טורקיה כלפי הארגון ש"חטף" מהם את רצועת עזה. הם רואים ביחסים המתחדשים בין ישראל לטורקיה מכה לחמאס, ומקווים שהוא ייחלש בעקבות המהלך הנועז של ארדואן.

ברשות אומרים כי הדבר לא ישפיע עליהם מאחר שיש להם, לטענתם, שיתוף פעולה ביטחוני מצוין עם טורקיה. ואם יש דבר אחד חשוב נוסף שמחבר בין טורקיה לרשות הפלסטינית הוא היריבות עם בכיר פת"ח המודח ושנוא נפשו של אבו מאזן, מוחמד דחלאן.

מבחינה זו, רמאללה ואנקרה חולקות אינטרס משותף, או ליתר דיוק אויב משותף. לפני כמה שנים, הטורקים האשימו את דחלאן בסיוע לניסיון ההפיכה הכושל נגד ארדואן, ואפילו הציעו פרס כספי למי "שיביא את ראשו".

רמאללה ואנקרה חולקות אינטרס משותף, או ליתר דיוק אויב משותף. לפני כמה שנים, הטורקים האשימו את דחלאן בסיוע לניסיון ההפיכה הכושל נגד ארדואן, ואפילו הציעו פרס כספי למי "שיביא את ראשו"

ללא קשר לטיב יחסיה עם טורקיה, הרשות הפלסטינית למדה מטעויות העבר וחדלה לאחרונה לתקוף מדינות ומנהיגים שנרמלו את יחסיהם עם ישראל.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לוחץ יד עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בפגישה באיסטנבול, 1 בפברואר 2020 (צילום: Presidential Press Service via AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לוחץ יד עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בפגישה באיסטנבול, 1 בפברואר 2020 (צילום: Presidential Press Service via AP)

ככל שזה נוגע לטורקיה ובעיקר לפטרון ארדואן, חמאס מצדו נזהר שבעתיים. השותפים מהג'יהאד האסלאמי, לעומת זאת, יצאו בהתקפה חריפה על הטורקים תוך האשמתם ב"בגידה בירושלים ופלסטין". זו האשמה חמורה מאוד מבחינתו של הרודן הטורקי, שרוצה להצטייר כמנהיג העולם המוסלמי, גיבור העניין הפלסטיני, ומגן אל-אקצא.

בחמאס שומרים על איפוק. הם מרגישים שהחבל הולך ומתהדק סביב צווארם, אך לא רוצים לשפוך את התינוק עם המים. הם עדיין מקווים שארדואן יחזור בו או יתעשת בגלל לחץ פנימי בדעת הקהל הטורקית.

בכל מקרה, הם מקפידים לא לעצבן אותו, ומבינים שלא כדאי לסכן את המעט שנותר. זה לא הזמן לשבור את הכלים, ובטח לא עם ארדואן. קשה לכופף אותו, עדיף לא להתעסק איתו.

בחמאס מקפידים לא לעצבן את ארדואן, ומבינים שלא כדאי לסכן את המעט שנותר. זה לא הזמן לשבור את הכלים, ובטח לא עם הנשיא הטורקי. קשה לכופף אותו, עדיף לא להתעסק איתו

ישראל, זה סיפור אחר. ככל שחמאס יחוש מבודד יותר, הוא יפנה את התסכול לכיוונה. אם ההסלמה שהובילה למבצע "שומר החומות" באה בשל עודף ביטחון עצמי של חמאס, ייתכן שבפעם הבאה, דווקא הכרסום בביטחונו העצמי הוא שידחף אותו להסלמה.

עוד 828 מילים
סגירה