מפגין עצור מחזיק בשלט "לא למלחמה" בסנט פיטרסברג, רוסיה, 24 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky)
AP Photo/Dmitri Lovetsky

המסך יורד פוטין מדרדר את רוסיה למדינה טוטליטרית

בזמן שהעיניים נשואות להרס שפוטין זורע באוקראינה, הולך ונסגר מסך הברזל על הנעשה ברוסיה, שם הקרמלין מחזירה לאחור את המדינה שנות דור לעידן של טוטליטריזם מוחלט ● התקשורת מצונזרת, הרשתות החברתיות חסומות, מפגינים נעצרים מייד ● לרוסיה יש עוד לאן להתדרדר - והעולם לא ידע על כך

"כמעט כל רוסי מעל גיל 35 ראה את הטוטליטריות מסתיימת, אבל כמעט לאף אחד אין את החוויה של לחיות בזמן שבו היא מתחילה". את המשפט הזה צייץ בספטמבר 2021 קיריל מרטינוב, סגן עורך "נובאיה גאזטה", במה שיכול להיתפס כמעט נבואי. לא שהיה קושי למי שהוא עיתונאי רוסי ביקורתי לראות לאן צועדת המדינה.

"נובאיה גאזטה" מתפרסם מזה 30 שנה, שלוש פעמים בשבוע, בפרינט במוסקבה ובאזורים נוספים ברוסיה וכולל כתבות תחקיר ביקורתיות. לאורך השנים אלו התמקדו בחשיפת שחיתויות כלכליות-בנקאיות.

בעשרים השנים האחרונות שבעה עיתונאים מ"נובאיה גאזטה" נרצחו. באוקטובר 2021, קיבל העורך הראשי של העיתון, דמיטרי מוראטוב, את פרס נובל לשלום (לצד העיתונאית הפיליפינית מריה רסה) על תרומתו "לפיתוח ושמירת חופש הביטוי".

בעשרים השנים האחרונות שבעה עיתונאים מ"נובאיה גאזטה" נרצחו. באוקטובר 2021, קיבל העורך הראשי של העיתון, דמיטרי מוראטוב, את פרס נובל לשלום על תרומתו "לפיתוח ושמירת חופש הביטוי"

אולם בראשית החודש, עם החלטת הקרמלין לאסור פרסומים המכנים את העימות באוקראינה בשמו –  מלחמה – החליטו ראשי העיתון להסיר מהאתר שלהם את סיקור המלחמה ולהתמקד במצב הכלכלי-חברתי ברוסיה. יחד עם זאת, עמוד הטוויטר של סגן העורך מרטינוב ממשיך להיות ביקורתי ביותר.

בחשבון הרשמי של "נובאיה גאזטה" בטוויטר, הוסבר כי לאור הצו החדש של ממשלת רוסיה, על כך שאסור לפרסם 'פייק ניוז' על המלחמה, הם נאלצים לצנזר את השלט ההפגנתי של עורכת החדשות שהתפרצה אתמול לאולפן (וכעת עצורה).

בציוץ מספטמבר 2021 מרטינוב ביטא היטב את מה שהעיתונאים רואים ראשונים, לפני שהמציאות מתכווננת על נרטיב: הפיכתה של רוסיה לטוטליטרית לחלוטין. הציבור ברחבי העולם עדיין לא רואה מבעד לעשן, לטילים ולבניינים ההרוסים.

המלחמה זורעת הרס אך היא גם משבשת תודעה. הפוקוס הוא על המתרחש בתוך אוקראינה, בעוד רוסיה עוברת טרנספורמציה מהירה לתוך מדינת דיקטטורה. חשוב לשים את האצבע על הדברים, המתרחשים שם, בזמן אמת כשהמדינה הולכת ונסגרת.

בכלי התקשורת בעולם מצביעים על אינדיקציות מוקדמות לכך שוולדימיר פוטין תמיד חשב שיש לסגור את רוסיה ולהשיבה למדינה טוטליטרית. אפשר לראות את הדברים בוידיאו שלו משנת 1996 לפני שהיה לאישיות מוכרת: "עם כמה שזה ישמע עצוב ומפחיד, אני חושב שזה אפשרי שהמדינה שלנו תחזור לתקופה מסוימת של שלטון טוטליטרי", אמר אז.

ב-2012, והוא כבר נשיא, פוטין אמר דברים אפילו יותר נוקבים: "אם הייתי מאמין שמערכת טוטליטרית וסמכותנית היא העדיפה ביותר עבורנו, פשוט הייתי משנה את החוקה". את הדברים האלה אמר כתשובה לטענה שהוא כבר עומד בראש מדינה דיקטטורית.

ב-2012, והוא כבר נשיא, פוטין אמר דברים אפילו יותר נוקבים: "אם הייתי מאמין שמערכת טוטליטרית וסמכותנית היא העדיפה ביותר עבורנו, פשוט הייתי משנה את החוקה"

האירועים המתגלגלים ברוסיה בימים אלה הם המעבר לטוטליטריזם מלא. טרנספורמציה ממדינה שהייתה תחת משטר סמכותני למחצה, למשטר סגור. ברוסיה של העשור האחרון לא ניתן היה לבקר את השלטון בחופשיות, מתמודדי אופוזיציה לא יכלו לרוץ בבחירות, ומי שניסה הורעל, נשפט, נכלא. גם חופש ההפגנה לא קיים.

מנגד, האזרחים ברוסיה נחשפו באופן מלא לתרבות המערב, צרכו מדיה מכל העולם ונהנו ממנעמי העולם המערבי. הייתה להם גישה לרשתות חברתיות, חופש תנועה ומעט תקשורת שהורשתה לבקר את השלטון. כל זה נגמר.

בשבועיים האחרונים, בחסות "מצב חירום" מטעמה של המדינה התוקפת, פוטין ניצל את המצב והעלה את ההילוך הטוטליטרי. הסממן הראשון הוא הגברת הלחץ על התקשורת החופשית – הורדה מהאוויר של תחנות הרדיו והטלוויזיה החופשיות "הד מוסקבה" ו"דוז'ד".

בשבועיים האחרונים, בחסות "מצב חירום" מטעמה של המדינה התוקפת, פוטין ניצל את המצב והעלה את ההילוך הטוטליטרי. הסממן הראשון הוא הגברת הלחץ על התקשורת

עם זה הגיע חסימת אתרי אינטרנט שהעזו לדווח על חללים רוסיים; חסימת כלי תקשורת זרים מבריטניה וארה"ב כמו גם רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם; וכמובן, העברת החוק ובו 15 שנות מאסר למי שידווח כל מה שהוגדר על ידי הממשלה הרוסית כ"פייק ניוז", לרבות שימוש במונח מלחמה.

כוחות הביטחון ברוסיה עוצרים מפגינה נגד הפלישה לאוקראינה, סנט פטרסבורג, 28 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky)
כוחות הביטחון ברוסיה עוצרים מפגינה נגד הפלישה לאוקראינה, סנט פטרסבורג, 28 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky)

לרוסיה יש עוד לאן להתדרדר. המדינה כיום במעמד דומה – גם אם לא זהה באופן מוחלט – לסין או איראן. ברוסיה אין שליטה דתית כפייתית כמו באיראן, ומנגד בסין הצייתנות האזרחית מוחלטת. אולם בחסות החשיכה, פוטין עוד יכול להכריז על משטר צבאי, סנקציות כלכליות נוקשות, ענישת דיכוי מוגברת ואף להלעיט את האוכלוסייה בתעמולה. צפון קוריאה מעבר לפינה.

לעולם המערבי יהיה קשה לתפוס ולעכל את מה שהולך ברוסיה עכשיו. ספק אם אפשר יהיה לתעד את ההתדרדרות המהירה למשטר טוטליטרי. מי יודע כמה שנים יחלפו עד שרוסיה תצא מהפינה האפלה אליה פוטין גרר אותה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
תודה טל. אצלנו הסממן החל כשאזרחים החלו לכנות את ביבי "מלך" ודרישה למתן זכויות של מלך, הנסיון שלו לשלוט במדיה, יצירת הפייק ניוז של תומכיו. וכשאישה או איש אמר "נהג מונית אמר לי: גם אם ביב... המשך קריאה

תודה טל. אצלנו הסממן החל כשאזרחים החלו לכנות את ביבי "מלך" ודרישה למתן זכויות של מלך, הנסיון שלו לשלוט במדיה, יצירת הפייק ניוז של תומכיו. וכשאישה או איש אמר "נהג מונית אמר לי: גם אם ביבי אונס את הבת שלי, אני מצביע לו" (נדמה לי שגם אישה אמרה זאת) משל לבתולות המוגשות למלך ואנשי חצרו, לא היינו רחוקים ממשטרו של פוטין. הכאת מפגינים, מכתזיות , גז פלפל (כן חוויתי את גז הפלפל) הכל לשם דיכוי המחאות אומר הרבה על המשטר שהיה כאן. טוב שהוחלף, ניצלנו ונקווה שכך זה ישאר.

עוד 653 מילים ו-2 תגובות
סגירה