מאבק בקורונה או מאבק בפוטין – מה קודם למה?

נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישת פסגה במוסקבה, 4 בפברואר 2022 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישת פסגה במוסקבה, 4 בפברואר 2022

בזמן שעיני העולם נשואות לזוועות המלחמה הרצחנית שמוביל פוטין באירופה, הקורונה מרימה ראש ומתפרצת שוב בסין. הפעם זה קורה בעיר שנג'ן (Shenzhen) הנחשבת לערש הכלכלה הסינית, עיר בה ממוקמים מפעלי ייצור החיוניים לכלכלה הסינית כמו גם לכלכלה העולמית. וכן, זה קורה גם במוקדי התפרצות נוספים, ובהם שנחאי הבירה ועיר המסחר הסינית הגדולה ביותר בסין, וכן במחוז ג'לין הידוע כמרכז תעשיית הרכב בצפון המדינה.

בזמן שעיני העולם נשואות לזוועות המלחמה הרצחנית שמוביל פוטין באירופה, הקורונה מרימה ראש ומתפרצת שוב בסין. הפעם זה קורה בעיר שנג'ן, הנחשבת לערש הכלכלה הסינית, ובערים חשובות נוספות

שנג'ן, שהייתה בעבר כפר דייגים, הפכה ברבות הימים להיות "עמק הסיליקון הסיני", מרכז טכנולוגי-תעשייתי בינלאומי עשיר ומשגשג בה מתגוררים כ-17.5 מיליון תושבים.

זהו אחד מסמליה המובהקים של הפריחה הכלכלית בסין, שהחלה לאחר הרפורמות מרחיקות הלכת שהתווה הנשיא דאנג שיאו פינג החל משנות ה-80' ואשר חילצו 800 מיליון סינים מעוני. וכך, ארבעה עשורים מאוחר יותר ומעט יותר משנתיים מאז פריצתה לראשונה בעיר ווהאן שבמרכז המדינה, הממשל בבייג'ינג מתמודד שוב עם איום התפשטות הקורונה ברחבי סין ואל מחוצה לה.

אין ספק כי הרגישות הרבה המיוחסת לנושא, במיוחד על רקע המיקום האסטרטגי והתזמון בו התגלה וריאנט "האומיקרון הסמוי" (BA2), משפיעה על ההחלטה להטיל סגר מלא למשך שבוע על שנג'ן ועל מחוז ג'לין וכן להטיל הגבלות על שנחאי. הפניקה שאחזה בממשל הסיני נוכח פוטנציאל הנזק העתידי גדולה ומשמעותית כעת יותר בעבר.

פוטנציאל הנזק העתידי נוכח התפשטות הנגיף

והעובדות מדברות בעד עצמן. עבור מי שנחשב כיום לאחד המנהיגים החזקים בעולם ובעל-ברית של הנשיא פוטין, התמודדות עם "מיני-משבר" מסוג זה, העלול מהר מאוד לצאת מכלל שליטה ולהיהפך למשבר עולמי, היא הרבה מעבר לכאב ראש.

עבור מי שנחשב כיום לאחד המנהיגים החזקים בעולם ובעל-ברית של פוטין, התמודדות עם "מיני-משבר" מסוג זה, העלול במהירות לצאת מכלל שליטה ולהיהפך למשבר עולמי, היא הרבה מעבר לכאב ראש

זוהי התמודדות עם אתגר קיומי, מאיים ומורכב "מבית" בזמן שבאירופה מתחולל מרחץ דמים ומאבק גלובלי נגד פוטין, שבו שי ג'ינפינג נקרא לשמש כמתווך בינלאומי. במילים אחרות, זהו מבחן מנהיגות קריטי הנושא השלכות גיאופוליטיות משמעותיות, החורגות הרבה מעבר לסין, וכל שכן לסוגיית היבחרו לכהונתו השלישית. זהו ניסיון "להחזיר את השד לבקבוק".

כשחשש מפגיעה כלכלית עולמית כמו גם מפגיעה בכלכלת סין, במוניטין שלה ובמעמדה העולמי עומדים לנגד עיניו, שי ג'ינפינג איננו בוחל באמצעים כדי לעצור את התפשטות המגפה בהקדם האפשרי. הוא נוקט באסטרטגית "אפס הדבקות" ונוקט צעדים דרסטיים מיידים הכוללים סגירה חלקית/מלאה של קווי ייצור ומפעלים בערים הסיניות המשגשגות.

 (צילום: AP Photo/Ng Han Guan)
(צילום: AP Photo/Ng Han Guan)

לנשיא סין, המונע מתוך תחושת אחריות שורשית ונאמנות עמוקה לציבור הסיני לצד צורך בשמירה על יציבות פנימית, המהווים נר לרגליו, יש ניסיון רב בניהול משברים. בהתבסס על הכרה בעוצמתה הכלכלית-פוליטית של סין, במרכזיותה בזירה הבינלאומית ובמדיניותה ברחבי העולם הנשענת על אסטרטגיה ותכנון ארוכי-טווח, הנשיא פועל מתוך אינטרסים ושיקול דעת לצד חישובי עלות-תועלת פרגמטיים.

עבורו, ירידת ערך המניות בבורסת הונג-קונג לצד עיכובים זמניים אך משמעותיים במערכת ההובלה הימית העולמית וזעזועים בשרשרת האספקה הגלובלית, הם רק "מכה קלה בכנף". זהו "מחיר" שפוי וריאלי אותו הוא מוכן לשלם בהווה ונכון לעת כתיבת שורות אלה, ולו כדי "לקנות" את השקט והיציבות ההכרחיים.

כשלנגד עיניו חשש מפגיעה בכלכלה העולמית, בכלכלת סין, במוניטין שלה ובמעמדה העולה, ג'ינפינג אינו בוחל באמצעים לעצירת התפשטות המגפה בהקדם. הוא נוקט באסטרטגית "אפס הדבקות"

השלכות גיאופוליטיות

וכך, בעוד סין מנהלת מאבק "מבית" לבלימת הנגיף' העלול להיות קטלני כשלעצמו, המערב המנומנם חי בסוג של הכחשת מציאות. מדינות נאט"ו והממשל האמריקאי בראשן, בקושי מצליחים לעכל ולהבין את ממדי המשבר העולמי והיקף המאבק הרצחני באירופה, אותו הם נדרשים להוביל כדי לבלום את פוטין.

בתוך כך חשוב לזכור, כי קיצוני ואלים ככל שיהיה, פוטין עבור שי ג'ינפינג הוא בראש ובראשונה בן-ברית ושותף למאבק נגד ארה"ב והמערב, וזאת למרות המדיניות הרצחנית בה הוא נוקט.

עם זאת, לצד מערכת יחסים קרובה אך מורכבת עם ראש הקרמלין, המבוססת על היכרות מעמיקה וממושכת לצד יחסים חמים בין הממשל במוסקבה והממשל בבייג'ינג בעיקר בעשור האחרון, קיימים פערים אסטרטגים ואידיאולוגיים עצומים בין המדינות ובין המנהיגים.

וכך, בזמן ששי ג'ינפינג "מג'נגל" בין אינטרסים ישירים וצולבים, עמדות מנוגדות ואפשרויות פעולה שונות, הוא נעזר בקודים התנהגותיים משלו כדי לבדל את עצמו מפוטין ולהדגיש את הפערים מול רוסיה. מעבר לכך, הוא עושה זאת כדי להקרין עוצמה, מנהיגות ואחריות כלפי הציבור הסיני והציבור העולמי, בפרט ברגעים אלה של משבר-בתוך-משבר, ולו כדי לשדרג את תדמיתה של סין ומעמדה בזירה הבינלאומית לא רק כמתווכת בינלאומית, אלא כמשכינת שלום בין הצדדים היריבים.

וכך, מצד אחד נשיא סין מסרב להיכנע לסחטנות הרוסית לספק לראש הקרמלין נשק ותמיכה כלכלית, ומצד שני משרד החוץ הסיני איננו מהסס לבקר בחריפות את הממשל האמריקאי, תוך שהוא מסרב לתמוך בסנקציות הבינלאומיות.

מצד אחד נשיא סין מסרב להיכנע לסחטנות הרוסית לספק לראש הקרמלין נשק ותמיכה כלכלית, ומצד שני משרד החוץ הסיני מבקר בחריפות את הממשל האמריקאי, תוך סירוב לתמוך בסנקציות הבינלאומיות

עם זאת, בראייה מערכתית, שמירה על ניטרליות סינית בזמן שהקורונה מרימה ראש ומתפשטת ברחבי סין, היא הזדמנות אל-חזור עבור פוטין להמשיך ולהחריף את מאבקו באירופה.

עכשיו יותר מתמיד, כשסין עסוקה "בצרות משלה", ראש הקרמלין עלול להקצין את עמדתו הרצחנית ולא לבחול באמצעים, לרבות שימוש בנשק לא קונבנציונלי, ולו כדי להסב תשומת לב עולמית ולמקסם את הישגיו מול המערב.

ד"ר ענת הוכברג-מרום היא מומחית לגיאופוליטיקה וליחסים וטרנדים בינלאומיים עם יותר מ-20 שנות וותק וניסיון בעבודה עם גורמי ממשל, בטחון ועסקים בינלאומיים בארץ ובחו"ל. במסגרת מחקריה ועבודתה כיועצת גיאופוליטית נפגשה בבית הלבן עם היועץ הישיר לענייני הטרור העולמי של הנשיא אובמה (2015) והשתתפה בכנסים ופורמים בינלאומיים שונים בחו"ל. במהלך שלוש השנים האחרונות, הרחיבה את תחומי המחקר והעניין שלה לאסיה בדגש על סין. משמשת כיועצת בכירה במכון המחקר בהינאן (דרום סין) ומספקת ניירות עמדה ומחקרים לממשל הסיני העוסקים בעיקר בממד הביטחוני של פרויקט ה"חגורה והדרך" (BRI), הכולל בניית תשתיות ענק בכל רחבי העולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
סין זה מחריבת כדה"א, אחת מיני רבות - הקפיטליזם זה זוועות לאמא אדמה, המפעלים זה זה מה חונק את האטמוספירה והאוויר בסוף ייתבעס ולא יהיה ניתן לנשימה, הקורונה אולי מרמזת על זה; רעידות אדמה ג... המשך קריאה

סין זה מחריבת כדה"א, אחת מיני רבות – הקפיטליזם זה זוועות לאמא אדמה, המפעלים זה זה מה חונק את האטמוספירה והאוויר בסוף ייתבעס ולא יהיה ניתן לנשימה, הקורונה אולי מרמזת על זה; רעידות אדמה גם בדרך, יש סימנים, אזהרות! לענייננו, סין לא משגשגת, היא נרקומן מסטול שנראה מבסוט, אבל הוא מסכן ועלוב. בקיצור – זלנסקי ונבלני זה מרתין לותר קינק ונלסון מנדלה של הזמן הזה, מי שלא מבין זאת – לטאה.

עוד 787 מילים ו-3 תגובות
סגירה