בנימין נתניהו, נובמבר 2021 (צילום: P Photo/Maya Alleruzzo)
P Photo/Maya Alleruzzo

במקום להיפגש עם בנט, נתניהו מקבל עדכונים מהמזכיר הצבאי

מותו של הרב קנייבסקי מסמן שינוי בזירה הפוליטית: מעתה האיש החזק ביהדות התורה הוא יעקב אשר, המוציא והמביא בחצרו של הרב אדלשטיין ● נתניהו לא מוכן להיפגש עם בנט לקבלת עדכונים כפי שמגיע לו על פי חוק, ובסביבתו מסבירים: "בנט ישפיל אותו ויעשה מזה תמונת ניצחון, כאילו שנתניהו עולה אליו לרגל" ● וגם: בסוכנות היהודית יש רק מנצח אחד אחרי שכל המועמדים נפסלו ● פרשנות

1

הרב חיים קנייבסקי, שר התורה וגדול הדור, הלך לעולמו ובעולם החרדי עשו כבר אמש את החשבונות הפוליטיים. היום ברור כי על החלל שהותיר בהנהגת הזרם הליטאי משתלט הרב גרשון אדלשטיין בן ה-98, ולכן מי שקשור אליו זוכה בקפיצת מעמד.

מעתה אמרו: האיש החזק בין חברי הכנסת הליטאים ביהדות התורה הוא יעקב אשר, המוציא והמביא בחצרו של הרב אדלשטיין, מי שהיה בעבר גם ראש עיריית בני ברק.

אשר מדלג עכשיו מעל עמיתיו ברשימה: הרב משה גפני, יצחק פינדרוס ואורי מקלב, שמזוהים לחלוטין עם הרב קנייבסקי המנוח.

ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בדגל התורה, הפלג הליטאי ביהדות התורה, טוענים כי הביטוי הראשון לשינויי ההנהגה יהיה בשליטה המלאה על בטאון התנועה, "יתד נאמן". בין החצרות של קנייבסקי ואדלשטיין התנהלו מאבקים על עמדות כוח ותכנים בתוך העיתון. "עכשיו הכול מוכרע לטובת אדלשטיין ואנשיו, יעקב אשר ומוטי קרליץ", אומר בכיר ביהדות התורה לזמן ישראל.

אבל לא אלמן ישראל. במהלך השנים האחרונות סימנו בחצר הרב קנייבסקי את היורש, הרב יצחק זילברשטיין, גיסו של שר התורה. זילברשטיין נחשב לפוסק הלכות פופולרי, אחד הרבנים המקובלים והמשפיעים ברמה התורנית, אבל הוא סירב בתוקף לקחת על עצמו את ההנהגה.

במהלך השנים האחרונות סימנו בחצר הרב קנייבסקי את היורש, הרב יצחק זילברשטיין, גיסו של שר התורה. זילברשטיין נחשב לפוסק הלכות פופולרי, אחד הרבנים המקובלים והמשפיעים ברמה התורנית

ביומיים האחרונים, מתברר, רואים בדגל התורה רמז לשינוי הקו הזה. הרב זילברשטיין קרא בערב הלוויה לציבור הגדול לשמור על נפשו ולא להידחק, ובמהלך הלוויה נשא שני נאומים, מה שנחשב לסימן חשוב ויוקרתי בעיני הציבור החרדי כולו.

ועוד משמעות נרשמת במישור המוניציפלי. הרב קנייבסקי כרת ברית עם ש"ס. הרב אדלשטיין אינו מחויב לברית הזו. ש"ס עלולה למצוא את עצמה מתמודדת לבד בערים שונות, בלי הגיבוי החרדי-אשכנזי, מה שיקשה על ההשפעה שלה, שניזונה רבות מכוחו של הרב קנייבסקי.

הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

למשל, ראש עיריית ירושלים משה ליאון הוא תוצר פוליטי של הברית בין חצר הרב קנייבסקי ויו"ר ש"ס אריה דרעי, יחד עם התמיכה של אביגדור ליברמן, שהיה בעצמו יקיר החרדים עד לא מזמן. עכשיו התמונה משתנה וליאון, המועמד העצמאי נטול המפלגה, יצטרך לתמרן מחדש בין הכוחות המנוגדים.

2

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לא נפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט מאז כינון ממשלה לפני תשעה חודשים. הדבר מונע ממנו אינפורמציה מיד ראשונה, שמגיעה לו על פי חוק.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לא נפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט מאז כינון ממשלה לפני 9 חודשים. הדבר מונע ממנו אינפורמציה מיד ראשונה, שמגיעה לו על פי חוק

בלי הידע הזה נתניהו לא יכול להיות מעודכן, וגם אם הוא נושא נאומים או מתראיין בנושאים מדיניים וביטחוניים, כמו אתמול ברשת "פוקס ניוז", אין לו תמיד על מה לסמוך.

השאלה היא מדוע נתניהו אינו נפגש עם ראש הממשלה. לפי החוק, אם הוא דורש פגישה כזו, בנט חייב לעדכן אותו אחת לחודש. מוסד העדכון הזה נחשב מקובל וחיוני עבור שני הצדדים.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 7 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 7 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אין ראש אופוזיציה שלא הגיע לראש הממשלה כדי לקבל עדכון מדיני-ביטחוני ברמה השוטפת. במדינה שבה המתח הביטחוני גבוה, המידע הרגיש עשוי גם להכתיב את התגובות של האופוזיציה בשעת משבר. מדובר באחריות לאומית שחורגת מיחסי ראש ממשלה ויו"ר אופוזיציה.

בדיקת זמן ישראל מעלה כי נתניהו מקבל עדכונים מהמזכיר הצבאי של ראש הממשלה, האלוף אבי גיל, ומגורמים ביטחוניים שונים – אבל לא מבנט עצמו. קשה למצוא את הסיבה המדויקת.

בדיקת זמן ישראל מעלה כי נתניהו מקבל עדכונים מהמזכיר הצבאי של ראש הממשלה, האלוף אבי גיל, ומגורמים ביטחוניים שונים – אבל לא מבנט עצמו

בסביבה של נתניהו חוששים שבנט טומן לנתניהו מלכודת, וכי הוא ינצל מפגשים כאלה כדי להציג תמונת ניצחון על ראש האופוזיציה.

"אף פעם לא הגיעה הזמנה רשמית מבנט, וגם אם הייתה מגיעה הזמנה כזו הייתי אומר לנתניהו לא להיענות לה", אומר לזמן ישראל מקורב לנתניהו. "אי אפשר להאמין לאף מילה של בנט. הוא יטעה את נתניהו ולא ימסור לו את מה שצריך. הוא ישפיל אותו ויעשה מזה תמונת ניצחון, כאילו שנתניהו עולה אליו לרגל. אני לא היחידי שחושב כך אצלנו".

ראש הממשלה נפתלי בנט והמזכיר הצבאי אבי גיל בהרמת כוסית עם כניסתו לתפקיד, 25 ביולי 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט והמזכיר הצבאי אבי גיל בהרמת כוסית עם כניסתו לתפקיד, 25 ביולי 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בלשכת בנט לא אומרים אם הפגישות של נתניהו והמזכיר הצבאי הן על דעתו של ראש הממשלה. נראה שזה סוג של פתרון נוח לשני הצדדים, אבל זה אינו תקין. צריך רק לציין כי המזכיר הצבאי אינו ראש הממשלה והידע שלו מוגבל, בעיקר בנושאי גרעין. מה שראש ממשלה יכול לחשוף בפני יו"ר אופוזיציה בשיחה בארבע עיניים, מזכיר צבאי אינו יכול וגם אינו רשאי לעשות.

3

מה קורה בסוכנות היהודית? אף אחד מבין כל המועמדים שניגשו למכרז על ראשות הסוכנות לא הצליח לקבל תמיכה של תשעה מבין עשרה מאנשי ועדת המינויים. מרגע זה הם הושלכו הצידה ולא יכולים להתמודד שוב על הנהגת הסוכנות.

אף אחד מבין כל המועמדים שניגשו למכרז על ראשות הסוכנות לא הצליח לקבל תמיכה של תשעה מבין עשרה מאנשי ועדת המינויים. מרגע זה הם הושלכו הצידה ולא יכולים להתמודד שוב על הנהגת הסוכנות

פירוש הדבר שאנשים ראויים כמו דני דנון, ד"ר רות קלדרון (המועמדת של יאיר לפיד) והשרה לשעבר עומר ינקלביץ' (המועמדת של בני גנץ) יאלצו לחפש ג'ובים אחרים מחוץ למוסדות המובילים של העם היהודי.

מי שנהנה מהמצב הזה הוא ממלא המקום הזמני של יו"ר הסוכנות, יעקב חגואל, אחד מחברי ועדת המינויים שאולי גם ערבב במקצת את הבוץ הזה. חגואל מכהן עכשיו כיו"ר הסוכנות בפועל, לפחות עד קיץ 2025. מה רע?

יו"ר הסוכנות הזמני יעקב חגואל, יולי2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
יו"ר הסוכנות הזמני יעקב חגואל, יולי2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

אגב, השבוע קיבלתי הסבר לכתף הקרה שקיבלה ציפי לבני, שהייתה מועמדת ודאית לתפקיד. התברר כי לבני נתפסה באיזו ביקורת כלפי הסוכנות כאשר כיהנה כשרת הקליטה, ועל זה הבכירים שם סירבו לסלוח.

עוד 817 מילים
סגירה