בנט שילם מס שפתיים: הגדה המערבית תמורת איראן

מי שתקף בעבר בחריפות את יאיר לפיד על התבטאות דומה, מי שהיה מנכ"ל מועצת יש"ע - עמד אתמול לצד שר החוץ האמריקאי והשתמש בעצמו במונח "הגדה המערבית" ● ההתקפה על בנט מקרב הציונות הדתית והמתנחלים לא איחרה לבוא, ממילא הם כועסים עליו בימים אלה ● וממילא הוא כבר לא רואה בהם את האלקטורט העתידי שלו ● אבל הפיגוע אמש עלול לטרוף את הקלפים ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, 27 במרץ 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, 27 במרץ 2022

ראש הממשלה נפתלי בנט לא פלט סתם את צמד המילים האסורות "הגדה מערבית" אתמול (ראשון) בבוקר, במהלך ההצהרה המשותפת שלו ושל שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן. הוא קרא את הדברים מן הכתב, באיטיות, כמעט בהטעמה. בנט קשר את הדברים במשפט אחד עם חודש הרמדאן המתקרב ועם המאמצים הקשים שעושה הממשלה כדי לשפר את מצבם של הפלסטינים. זה לא מקרי.

הכוונה הייתה לזרום עם האווירה המתונה ורוחות השלום שנשבו פה אתמול, לפחות עד הערב, אז כבר התקדרו השמיים שוב בעקבות הפיגוע בחדרה שבו נרצחו שניים ונפצעו ארבעה, והפוליטיקאים וכוחות הביטחון בזירה שמעו את הקריאות "מוות למחבלים".

בבוקר בנט ביקש כנראה לתרום משהו משלו לאוריינטציה הפלסטינית של בלינקן. ראש הממשלה לא תקף כמו מזכיר המדינה את הבנייה ביהודה ושומרון ואת אלימות המתנחלים, כמובן, אבל צמד המילים "הגדה המערבית" מספיק חמור בעיני אנשי הציונות הדתית והמתנחלים עצמם. בעיקר כאשר הן נשמעות מפיו של מי שהיה מנכ"ל מועצת יש"ע ולא מנכ"ל הגדה המערבית.

צמד המילים "הגדה המערבית" מספיק חמור בעיני אנשי הציונות הדתית והמתנחלים. בעיקר כשהן נשמעות מפיו של מי שהיה מנכ"ל מועצת יש"ע ולא מנכ"ל הגדה המערבית

זו פגיעה בקודש הקודשים מבחינתם, כי יהודה ושומרון היא ערש היהדות, מתנת האל, המקום שבו הילכו אבותינו – ולא הגדה המערבית של ממלכת ירדן.

גם אנשי ימין חילונים נרתעו מהמינוח הזה. בימים שבהם כיהן יוסף (טומי) לפיד, אביו של שר החוץ, כמנכ"ל רשות השידור, אסור היה לומר בערוץ הראשון ובקול ישראל "הגדה המערבית" אלא רק יהודה ושומרון.

בנט ניסה בקטנה את מה שאהוד ברק חשב פעם בגדול. ברק דיבר על מדינה פלסטינית שתביא לשלום אזורי ותפנה את השטח המדיני למלחמה באיראן. בנט שילם אתמול מס שפתיים וקיווה ליצור רגיעה משלו שתקל על הדיונים בפסגת הנגב, שנועדו ליצור חזית משותפת מול איראן.

בנט ניסה בקטנה את מה שאהוד ברק חשב פעם בגדול. ברק דיבר על מדינה פלסטינית שתביא לשלום אזורי ותפנה את השטח המדיני למלחמה באיראן. בנט שילם אתמול מס שפתיים וקיווה ליצור רגיעה משלו

וכך, בניגוד לפסגות מדיניות קודמות שבהן כיכבו שכונות חדשות מעבר לקו הירוק בירושלים, הפעם דובר על אלפי אישורי עבודה בישראל, והיה גם מי שדאג לעשות יחסי ציבור לקולות מתונים ותנופת בנייה שעולים מעזה.

ויש גם פוליטיקה פנימית. בנט חוצה את הרוביקון בפעם השנייה. אחרי שנטש את מחנה הימין והקים ממשלה עם  השמאל, עכשיו הוא פונה למרכז. בנט מבין שאין לו ישועה בקרב הציבור ממנו בא. רוב גדול של מצביעי הציונות הדתית נטש אותו לבלי שוב ורק מחריף כלפיו את הנאצות, בעיקר בימי פיגועים קשים כמו אתמול.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וראש הממשלה נפתלי בנט משוחחים עם לוחם מג"ב אחרי הפיגוע בחדרה, 27 במרץ 2022 (צילום: משרד ראש הממשלה)
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וראש הממשלה נפתלי בנט משוחחים עם לוחם מג"ב אחרי הפיגוע בחדרה, 27 במרץ 2022 (צילום: משרד ראש הממשלה)

הדברים של בנט באו גם בתחילתו של קמפיין בוטה שעושים נגדו ראשי מועצת יש"ע על הקפאת בנייה בהתנחלויות, לטענתם. בנט מצדו רוצה לקנות אהדה אצל אנשים שאוהבים את המנהיגות שהוא מציג, את המעמד הבינלאומי הנרכש, את העמדות המתפשרות לכאורה ואת השיח המאחד. זה ההימור שלו.

בימינה לא מאמינים בתזה הזו. איילת שקד, למשל, רואה את עתידה בימין השמרני. האנשים הכי קרובים לבנט חושדים כל הזמן ששקד תפיל ברגע הנכון את הממשלה ותקנה את עולמה בליכוד ובציונות הדתית. אתמול, בריאיון ל-103fm, שרת הפנים כינתה את ההתבטאות של בנט "טעות".

האנשים הכי קרובים לבנט חושדים כל הזמן ששקד תפיל ברגע הנכון את הממשלה ותקנה את עולמה בליכוד ובציונות הדתית. אתמול, בריאיון ל-103fm, שרת הפנים כינתה את ההתבטאות של בנט "טעות"

אגב, בנט עצמו, תקף לפני ארבע שנים את שותפו היום יאיר לפיד, כשזה השתמש במונח "הגדה המערבית" בריאיון באנגלית. "זה לא מונח שהמציאו אנשים ציוניים", אמר אז בנט. "זה יהודה ושומרון, זו ארץ ישראל. אנחנו נמשיך לומר זאת ולא נסתתר מאחורי ביטויים אחרים".

כך או כך, בימינה ניסו אתמול להמעיט בדברים של בנט. יו"ר סיעת ימינה ניר אורבך אמר אתמול כי "זו שטות. ברור שהוא לא התכוון לזה. הוא תמיד אומר יהודה ושומרון כפי שצריך". ח"כ יום טוב כלפון נשבע שהמונח "הגדה המערבית" נפוץ באנגלית וכי גם בנימין נתניהו השתמש בו, אבל בעברית בנט בוחר את המילים הנכונות.

ראשי המועצות ביהודה ושומרון עורכים מסיבת עיתונאים מול משרד ראש הממשלה, 27 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראשי המועצות ביהודה ושומרון עורכים מסיבת עיתונאים מול משרד ראש הממשלה, 27 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

במשרד ראש הממשלה גם ניסו להנמיך את הלהבות ושחררו הבהרה כי "זו הייתה אמרת אגב ולא צריך לייחס לה חשיבות מיוחדת". מעבר לזה, מקורבי בנט טענו גם אתמול כי למרות הכול הממשלה הזו ימנית יותר מקודמתה, היא לא מנהלת מו"מ מדיני משמעותי עם הפלסטינים, בונה ללא הכר בירושלים ובהתנחלויות ומסרבת להקים את הקונסוליה האמריקאית לענייני הפלסטינים בבירה.

מקורבי בנט טענו גם אתמול כי למרות הכול הממשלה הזו ימנית יותר מקודמתה, היא לא מנהלת מו"מ מדיני משמעותי עם הפלסטינים, בונה ללא הכר בירושלים ובהתנחלויות ומסרבת להקים את הקונסוליה בבירה

הפיגוע הנורא אתמול בערב בחדרה העמיד את המהפך של בנט באור אחר. אולי הוא עצמו התחרט בערב על מה שאמר בבוקר. כמו השר עמר בר-לב, בנט יכול להתנער מהדברים שאמר, או לעמוד מאחוריהם באומץ, או לפטר את כותב הנאומים שלו. נקווה שלא ייבחר באפשרות האחרונה.

עוד 726 מילים
סגירה