הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

עצמאות לסובלים מחרדה

הטוב: החלטת שר התרבות לוותר על זיקוקים בטקס הדלקת המשואות מסמנת את הכיוון: אפשר לוותר על קצת צבע בשמיים לטובת אלה שסובלים ● הרע: כשמורידים את מחירי הדלק במקביל להעלאת מחירי התחבורה הציבורית לתושבי הפריפריה, מה הפלא שיש יותר פקקים ● והטיפ: יש גם שוקולד "חלב" טבעוני משובח

כלב מבוהל. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
כלב מבוהל. אילוסטרציה

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

באיפוק התקשורתי והציבורי שמאפיין אותו, הודיע השבוע שר התרבות והספורט חילי טרופר על החלטה חשובה: בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל ביום העצמאות לא ישוגרו זיקוקים "מתוך התחשבות בהלומי קרב".

יפה שטרופר לא חושש לגעת בכללי הטקס, שלפעמים נדמה שהפכו לחלק מקודשי האומה. רעש חריג בכלל, וזה של זיקוקים בפרט, הם מפגע סביבתי שסובל מהערכת חסר – ולכן מהפקרות יתר. הלומי קרב מלינים כבר שנים על הקושי שלהם לשרוד את מקבצי הזיקוקים ביום העצמאות, שמחזירים אותם אל רגעי התופת. סוף סוף מתחילים להקשיב להם.

הלומי קרב מלינים כבר שנים על הקושי שלהם לשרוד את מקבצי הזיקוקים ביום העצמאות, שמחזירים אותם אל רגעי התופת. סוף סוף מתחילים להקשיב להם

עיריות רמת השרון והרצליה כבר הודיעו שביום העצמאות הקרוב החגיגות ייערכו בלי זיקוקים, ועכשיו גם טרופר הכריע לגבי הטקס המרכזי. מ', אב לצעיר נכה צה"ל שמתגורר בהרצליה, אמר למקומון "צומת השרון" שהוא מברך על החלטת העירייה כי "חמש דקות של זיקוקים יכולות להרוס טיפול של שנה שלמה בהלום קרב".

זיקוקים ביום העצמאות מעל בניין עיריית תל אביב בכיכר רבין, 14 באפריל 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
זיקוקים ביום העצמאות מעל בניין עיריית תל אביב בכיכר רבין, 14 באפריל 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

גם בעלי החיים בנפגעים: בפוסט מחאה נגד עיריית תל אביב (שמתעקשת על מסורת הזיקוקים) שהעלתה בדף הפייסבוק שלה כתבה כרמל שדה: "אנחנו בעלים של כלבה רגישה וחרדתית. רעשי הפיצוצים העזים שמקיפים את הבית שלנו מכל כיוון פשוט מוציאים אותה מדעתה.

"עבורנו ערב יום העצמאות הוא הערב הכי קשה בשנה. ערב שלם שבו היא נובחת, מייללת, בוכה, רועדת, מחפשת איפה להסתתר מהרעשים ללא מוצא. בשנה שעברה ספרנו 8 מטחי זיקוקים, לוקח לה שבועות לחזור לעצמה. דמיינו את כל הא.נשים ובעלי החיים שחולקים את החוויה הזו, אפשר לוותר בשבילם על קצת צבע בשמיים, לא?"

"יום העצמאות הוא הערב הכי קשה בשנה. ערב שלם שבו היא נובחת, מייללת, רועדת, מחפשת איפה להסתתר מהרעשים ללא מוצא. בשנה שעברה ספרנו 8 מטחי זיקוקים, לוקח לה שבועות לחזור לעצמה"

באתר "זזים" אף הועלתה עצומה הקוראת לעיריית תל אביב לחדול עם מפגן הזיקוקים ביום העצמאות.

הטקס בהר הרצל הוא לא עוד חגיגה עירונית. כשהשר האחראי מסמן שגם באירוע הלאומי אפשר לוותר על קצת צבע בשמיים לטובת אלה שסובלים, זה מסר ברור שבשנה הבאה – ובעצם אולי כבר השנה – שום עירייה לא תוכל להתעלם ממנו.

חילי טרופר (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
חילי טרופר (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

שר האוצר אביגדור ליברמן קיבל השבוע תגובות אוהדות על החלטתו להפחית בחצי שקל את המס על הדלק. מותר לשער שאם היה צופה את העריקה של עידית סילמן, היה שומר את הגזר השמנמן הזה למועד קרוב יותר לבחירות. זו הבעיה עם צעדים שעיקר מטרתם לפזול לדעת הקהל: האפקט שלהם מתפוגג מהר, ואז מגיע תג המחיר.

בעוד שלושה חודשים, כשתוקף ההנחה יפוג, ליברמן יצטרך לבחור בין חלופות גרועות: או הכנסה של היד עמוק לכיס התקציב כדי להשאיר את מחיר הדלק באזור הסביר, או הקפצה של התעריף שתיתפס כעוד עליית מס שהממשלה השברירית משיתה על הציבור הנאנק תחת יוקר המחיה.

בעוד שלושה חודשים, כשתוקף ההנחה יפוג, ליברמן יצטרך לבחור בין חלופות גרועות: או הכנסה של היד עמוק לכיס התקציב כדי להשאיר את מחיר הדלק באזור הסביר, או הקפצת התעריף שתיתפס כעוד עליית מס

זה לא שאי אפשר להבין את הצעד של ליברמן – בכל זאת, המס על הדלק בישראל הוא מהגבוהים בעולם. אפשר גם להבין את השיקולים שעומדים בבסיס רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית שליברמן ומרב מיכאלי הכריזו עליה השבוע.

שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים בה הכריזו על הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, 3 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים בה הכריזו על הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, 3 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הרפורמה כוללת כמה מהלכים חיוביים בהחלט – נסיעה חינם לבני 75+, הגדלת ההנחה לנכים מ-33% ל-50% ויצירת מפת תעריפים אחידה, פשוטה והגיונית יותר.

רק שבדרך אל האחידות תוקנו באבחה אחת, אולי חדה מדי, שלל עיוותים היסטוריים שאפשרו לתושבי ערים כמו טבריה, בית"ר עילית ואופקים לנסוע באוטובוסים במחירי ריצפה. החל מהקיץ הקרוב נסיעה באוטובוס בערים האלה תהיה יקרה כפליים, ועל כך כתב לי אברהם, תושב אופקים: "עד היום נסעתי בעיר רק באוטובוסים, זה היה ממש זול. מעכשיו אני עובר למכונית".

החל מהקיץ הקרוב נסיעה באוטובוס בערים כמו טבריה, בית"ר עילית ואופקים תהיה יקרה כפליים, ועל כך כתב לי תושב אופקים: "עד היום נסעתי בעיר רק באוטובוסים, זה היה ממש זול. מעכשיו אני עובר למכונית"

עם כל הכבוד לאברהם ולמצוקתו, המסה הקריטית של הנוסעים הם אלה שנכנסים מדי יום לערי המטרופולין הגדולות, בראשן תל אביב. וגם רבים מהם קיבלו השבוע סטירה: רוב הנוסעים שמשלבים אוטובוס ורכבת על בסיס קבוע, ישלמו מעתה יותר כדי להגיע בבוקר לעבודה במרכז גוש דן.

שרת התחבורה מרב מיכאלי מסבירה על רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית, 3 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שרת התחבורה מרב מיכאלי מסבירה על רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית, 3 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

עבור תושב חדרה או רמלה שמגיע מדי יום לעבודה בתל אביב בשילוב של אוטובוס ורכבת, מחיר החופשי-חודשי קפץ בעשרות שקלים ואפילו יותר. כשכמעט באותה נשימה, ובאותו שבוע, הוא שומע שמחיר הדלק ירד, המעבר למכונית הפרטית הופך מפתה במיוחד.

עבור תושב חדרה או רמלה שמגיע מדי יום לעבודה בתל אביב בשילוב של אוטובוס ורכבת, מחיר החופשי-חודשי קפץ בעשרות שקלים ואפילו יותר

גם אם לכל אחד מהמהלכים שנעשו השבוע בתחום מחירי התחבורה יש כשלעצמו צידוק מסוים, השילוב ביניהם בעייתי מאוד. כשהממשלה מבשלת לנו פקקים, זה בדיוק מה שנקבל.

*טיפ ירוק לשבת

לאחרונה המלצתי כאן על השוקולדים המרירים/טבעוניים של "קרדינל". זה עלה לי במטר תגובות, בעיקר מצד טבעונים כמובן, שלא הבינו איך אני יכול להמליץ על שוקולד בלי להזכיר את "פנדה".

שוקולד טבעוני "קרמלח" פנדה
שוקולד טבעוני "קרמלח" פנדה

אז זה הרגע להשלים את הפער: "פנדה" הוא מותג שוקולדים טבעוני מוצלח מאוד, פרי ידם ואהבתם לשוקולד ולכדור הארץ של בני הזוג דניאל ברקת ואליה עדי. מזה שבע שנים הם מייצרים את השוקולד בטבעון בשלל טעמים – ביניהם קרם נוגט, אגוזי לוז, שוקולד לבן ועוגיות, ונסיך הכתר של רבים מהאוהדים – קרמלח (קרמל עם מלח גס).

שוקולד פנדה מבוסס בעיקר על חמאת קקאו (מסחר הוגן!) וסוכר (הרבה סוכר) והוא באמת טעים, אבל בריאותנים דקדקנים צריכים לקחת בחשבון שהוא מכיל גם מקבץ של תוספים מלאכותיים.

על גבי החפיסות מופיעים טקסטים אישיים למחצה, שיחד עם הפוסטים והסרטונים בדף הפייסבוק עוטפים את המוצר באווירה מהנה ומפתה, רחוק מהדימוי העצוב המסורתי של האוכל הטבעוני. ועוד לפני הקובייה הראשונה, זו הצלחה בפני עצמה.

עוד 877 מילים
סגירה