האנושות נגד פוטין

עם פרוץ המלחמה באוקראינה הודיע התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי כי הוא מבקש לפתוח בחקירה נגד רוסיה ● יותר מ-40 מדינות תמכו בבקשה - מעולם לא פנו כל כך הרבה מדינות לבית הדין וביקשו לפתוח בחקירה בנושא כלשהו ● בינתיים גוברות העדויות לביצוע פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם ● אבל הדרך לעצור את פוטין עוד ארוכה ויקרה ● פרשנות

גופתו השרופה של אזרח אוקראיני שרויה ברחוב בבוצ'ה, אחרי שכוחות צבא רוסיה נסוגו מהעיר. 4 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
AP Photo/Rodrigo Abd
גופתו השרופה של אזרח אוקראיני שרויה ברחוב בבוצ'ה, אחרי שכוחות צבא רוסיה נסוגו מהעיר. 4 באפריל 2022

גופותיהם של אזרחים אוקראינים ברחובות העיר בוצ'ה והקברים ההמוניים המאולתרים, המזכירים מראות זוועה מתקופות אפלות אחרות, סיימו למעשה את הוויכוח – ככל שבאמת היה כזה – בשאלה האם רוסיה מבצעת פשעי מלחמה במלחמתה נגד אוקראינה.

כעת לא יכולה להיות עוד מחלוקת: רוסיה אשמה ככל הנראה לא רק בביצוע פשעי מלחמה, אלא אף בפשעים נגד האנושות ופשע של רצח עם.

ואולם, במשפט הבינלאומי, כמו במשפט המדינתי הפנימי, יש הבדל בין שיח תקשורתי ופוליטי לבין מהלכים משפטיים. מה שאולי ברור לכל צופה טלוויזיה בעולם, צריך לעבור כעת את התחנות הנדרשות בדרך לביסוס האישומים – ואולי בסופו של דבר להרשעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעבירות החמורות ביותר בספר החוקים של המשפט הבינלאומי.

במשפט הבינלאומי, כמו במשפט המדינתי, יש הבדל בין שיח תקשורתי ופוליטי לבין מהלכים משפטיים. מה שאולי ברור לכל צופה טלוויזיה בעולם, צריך לעבור כעת את התחנות הנדרשות בדרך לביסוס האישומים

הערכאה המשפטית המיועדת לעניין זה היא בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), שמקום מושבו בהאג. סמכותו של בית הדין משתרעת אך ורק ביחס לשטחן או לאזרחיהן של מדינות החברות בבית הדין.

בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: Wiskerke / Alamy)
בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: Wiskerke / Alamy)

זו גם הטענה הקבועה של ישראל כלפי בית הדין, בתגובה לפניות של הפלסטינים לבית הדין – ישראל מעולם לא הצטרפה לבית הדין, לא קיימת מדינה פלסטינית שיכולה הייתה להקנות לבית הדין סמכות שיפוט ביחס לטריטוריה שלה, ולכן לגישתה של ישראל אין לו סמכות שיפוט לא ביחס לישראל ולא ביחס לשטחים.

המצב ביחס לאוקראינה מורכב: לא רוסיה ולא אוקראינה הצטרפו לאמנת רומא, שמכוחה פועל בית הדין הפלילי הבינלאומי ולכן לכאורה אין לבית הדין סמכות שיפוט.

ואולם ב-2015, לאחר פלישתה של רוסיה לחצי האי קרים, העניקה אוקראינה לבית הדין סמכות שיפוט אד-הוק, שבהתאם לפרשנותה אינה מוגבלת רק ביחס לקרים אלא באופן כללי ביחס לתוקפנותה של רוסיה על אדמת אוקראינה.

ב-2015, לאחר פלישתה של רוסיה לחצי האי קרים, העניקה אוקראינה לבית הדין סמכות שיפוט אד-הוק, שבהתאם לפרשנותה אינה מוגבלת רק ביחס לקרים אלא באופן כללי ביחס לתוקפנותה של רוסיה על אדמת אוקראינה

מכוח הודעה זו של אוקראינה, יש כעת לבית הדין הפלילי סמכות לבחון עבירות של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. באופן אירוני, דווקא ביחס לעבירה של "תוקפנות", הנוגעת לעצם פלישתה של רוסיה לאוקראינה, אין לבית הדין סמכות שיפוט. אך זהו פרט שולי.

המשטרה מוציאה גופות של אזרחים שנהרגו תחת הכיבוש הרוסי בבוצ'ה ונזרקו לקבר אחים במרכז העיר. 8 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
המשטרה מוציאה גופות של אזרחים שנהרגו תחת הכיבוש הרוסי בבוצ'ה ונזרקו לקבר אחים במרכז העיר. 8 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)

לצד שופטי בית הדין הפלילי פועל משרדו של התובע הראשי של בית הדין, כרים חאן הבריטי, שנכנס לתפקידו לפני קצת פחות משנה. קודמתו בתפקיד הודיעה כבר בשלהי 2020 כי הגיעה למסקנה שמתקיימים התנאים לפתיחה בחקירה ביחס לפעולות רוסיה באוקראינה, אך נמנעה מלקדם פתיחתה של חקירה בשארית כהונתה והותירה את ההחלטה בנושא ליורשה.

כבר ב-28 בפברואר, ארבעה ימים אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה, הודיע חאן כי הוא מתכוון לפתוח בחקירה באשר למצב באוקראינה על-סמך ההצהרה מ-2015 ושהחקירה תקיף גם את ההתרחשויות העדכניות.

ארבעה ימים אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה, הודיע חאן כי הוא מתכוון לפתוח בחקירה באשר למצב באוקראינה על-סמך ההצהרה מ-2015 ושהחקירה תקיף גם את ההתרחשויות העדכניות

פתיחת חקירה, בהתאם לחוקת בית הדין, יכולה לקרות בכמה דרכים: אחת המדינות החברות יכולה להפנות את הנושא; או שמועצת הביטחון של האו"ם יכולה לפנות לבית הדין; ולצד זאת, גם התובע יכול לפתוח בחקירה מיוזמתו – אך לשם כך הוא זקוק לאישור ראשוני של מותב בית הדין.

הודעתו הראשונית של התובע הייתה זהירה מאוד. הוא הביע את דאגתו מפני "המצב באוקראינה" והודיע שבכוונתו לבקש אישור לפתיחה בחקירה בשל חשש לביצוע פשעי מלחמה.

כרים חאן (צילום: AP Photo//Michael Kooren)
כרים חאן (צילום: AP Photo//Michael Kooren)

בעקבות הודעתו זו, באופן חסר תקדים, פנו יותר מ-40 מדינות החברות בבית הדין וביקשו לפתוח בחקירה בעניין זה, ובכך חסכו לתובע את הצורך לפנות לבית הדין ולבקש את אישורו לפתיחה בחקירה.

בעקבות הודעתו זו, באופן חסר תקדים, פנו יותר מ-40 מדינות החברות בבית הדין וביקשו לפתוח בחקירה בעניין זה, ובכך חסכו לתובע את הצורך לפנות לבית הדין ולבקש את אישורו לפתיחה בחקירה

מאז הקמתו של בית הדין הפלילי הבינלאומי, מעולם לא פנו כל כך הרבה מדינות וביקשו לפתוח בחקירה בנושא כלשהו.

לפיכך, משרד התובע בבית הדין כבר מקיים חקירה פעילה זה למעלה מחודש ימים. לשם כך דרושים משאבים לא מבוטלים, וכמה מדינות כבר הודיעו כי בכוונתן לתמוך כלכלית בחקירה הזו.

במסגרת החקירה, רשאי התובע להתמקד באירועים שונים, כך שהטבח בבוצ'ה שנחשף לפני שבעו בהחלט נכנס במסגרת תחום השיפוט של החקירה, וכבר נאספות ראיות, באמצעות צוות חוקרים בזירה ובאמצעים אחרים.

ההרס ברחובות בוצ'ה, אוקראינה, 3 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
ההרס ברחובות בוצ'ה, אוקראינה, 3 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)

לפני כחודש הודיע התובע כי משרדו הקים פורטל שבו יוכל כל אדם המחזיק במידע הרלוונטי לחקירת פשעי המלחמה באוקראינה, ליצור קשר עם החוקרים.

"מאורעות הימים האחרונים", הוא כתב, "מחייבים אותי להדגיש שכל מי שמעורב בלחימה חייב לציית באדיקות לכללי המשפט הבינלאומי וההומניטרי. אם ההתקפות מופנות במכוון כלפי אוכלוסייה אזרחית או מטרות אזרחיות – זהו פשע".

צו מעצר נגד פוטין

השאלה היא האם החקירה או ההליך המשפטי העתידי יוכלו להגיע לפוטין עצמו. תיק הראיות נגד פוטין עצמו הולך ונבנה כבר בימים אלה – בין באמצעות צוותי החקירה שבשטח, בין באמצעות איסוף מידע על מהלכיו, החלטותיו, התבטאויות ציבוריות שלו. בסופו של דבר עשוי להיות גם ניסיון לגייס "עדי תביעה" מקרב הצוות הקרוב אליו, לרבות גנרלים בצבא רוסיה.

תיק הראיות נגד פוטין עצמו הולך ונבנה כבר בימים אלה – בין באמצעות צוותי החקירה שבשטח, בין באמצעות איסוף מידע על מהלכיו, החלטותיו, התבטאויות ציבוריות שלו.

במהלך החקירה, עם הצטברות מסה של ראיות, ובאישור מותב בית הדין, רשאי התובע להוציא צו מעצר בינלאומי נגד פוטין.

צילום מסך מסרטון שהוציא נשיא רוסיה פוטין עם תחילת המתקפה באוקראינה, 24 בפברואר 2022 (צילום: Russian Presidential Press Service via AP)
צילום מסך מסרטון שהוציא נשיא רוסיה פוטין עם תחילת המתקפה באוקראינה, 24 בפברואר 2022 (צילום: Russian Presidential Press Service via AP)

אם כך יקרה, יוכל משרד התובע לפנות לכל המדינות החברות בבית הדין הבינלאומי ולבקש את שיתוף הפעולה שלהן. פירוש הדבר הוא שכל מדינה כזו אשר פוטין ידרוך בשטחה תצטרך לעצור את הנשיא הרוסי ולהביאו למעצר במתקני בית הדין בהאג.

קיימת מחלוקת משפטית בזירה הבינלאומית האם בנסיבות כאלו תוכל לעמוד לפוטין טענה לחסינות מכוח המשפט הבינלאומי, בתור מי שעומד בראש מדינה; או שמא חובתן של המדינות החברות היא לשתף פעולה עם בית הדין הפלילי בנסיבות כאלו, כפי שסבור בית הדין וכפי שקבע כבר בעבר.

עם זאת, כבר אירעו מקרים בעבר שבהם הוצאו צווי מעצר בינלאומיים נגד ראשי מדינות, ואלה לא כובדו על ידי המדינות החברות בבית הדין הפלילי.

יש להניח, אם כך, שגם אם יגיע הרגע שבו יצטברו ראיות מספיקות על מנת להצדיק הוצאת צו מעצר בינלאומי נגד פוטין – ובהנחה שלא תתרחש הפיכה פנימית ברוסיה או התרחשות בלתי צפויה אחרת שתאפשר לעצור אותו – הוא ימשיך להלך חופשי בעולם, תוך זהירות שלא לדרוך בשטחן של מדינות מסוימות.

יש להניח, אם כך, שגם אם יגיע הרגע שבו יצטברו ראיות מספיקות על מנת להצדיק הוצאת צו מעצר בינלאומי נגד פוטין, הוא ימשיך להלך חופשי בעולם, תוך זהירות שלא לדרוך בשטחן של מדינות מסוימות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
האנושות אינה גוף אוביקיבי. ראו מה רוסיה של פוטין עשתה בצ'צ'ניה ובסוריה. אדמה חרוכה והאזרחים כנ"ל. היכן שחיל האוויר שלהם פעל הכול הרוס. תשתיות מגורים בידור הכול. ועכשיו גם טילים לאותה מט... המשך קריאה

האנושות אינה גוף אוביקיבי. ראו מה רוסיה של פוטין עשתה בצ'צ'ניה ובסוריה. אדמה חרוכה והאזרחים כנ"ל. היכן שחיל האוויר שלהם פעל הכול הרוס. תשתיות מגורים בידור הכול. ועכשיו גם טילים לאותה מטרה. עכשיו שזה מתקרב לאירופה המערבית "האנושות" מתעוררת.

עוד 986 מילים ו-1 תגובות
סגירה